Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Dryck vid förkylning?

  • Queenie 15 januari 2008

    Skrivet av tilda den 15 jan 2008

    Whiskey är så himla äckligt. Jag tror tom. vitlöksbrygderna är godare.:D


    Whisky som är så himla gott, det är livets dryck det!

  • brosita 5 februari 2008

    Dunderkur
    Skiva vitlök och ingefära tunt på en knäckemacka och ringla över lite kaviar.
    Drick en kopp te med honung och en skiva citron i.
    Upprepas om nödvändigt

    (Y)

  • kickiekblad 17 april 2008

    har man ont i halsen e det kanon å gurgla sig i salt vatten
    koka upp en kopp vatten slå i salt å låt det svalna lite sen e det bara å gurgla sig hjälper kanon

  • Fiona 17 april 2008

    Alla ni har ni säkert jättebra tips... Men ni glömmer det viktigaste av allt...!
    Drick mycket vatten! Vatten rensar systemet, och hjälper imunförsvaret!

  • kickiekblad 20 april 2008

    blanda vicksblå i varmtvatten å drick det e kanon

  • smarrig 31 juli 2008

    Hej! När min mamma avbokade ett besök hos läkaren då hon var förkyld, gav han henne det rådet att blanda mjölk och lök i en kastrull, koka upp det och sedan dricka så varm det går. Det funkade för henne åtminstone!
    Annars hos oss brukar vi koka upp vatten och hälla det i en kopp. Sedan skalar och skär vi en vitlöksklyfta i bitar och sätter ner det i koppen och dricker det när det svalnat lite. Inte så speciellt gott, men fungerar!(Y)

  • Wombat04 31 juli 2008

    Jag hade fruktansvärda förkylningar under en mångårig period i mitt liv. De kom slag i slag och varje gång blev jag jättedålig, var tvungen att vara hemma minst en vecka för jag kunde inte fungera alls, med feber, halsont, fruktansvärd hosta och hela köret, plus totalt igenstoppad i huvudet med en snuva som icke var av denna värld. Sen började jag med Echinacea. Nu tar jag droppar, 20 st varannan timme, så fort jag känner förkylningssymtom (det smakar som gammalt blomvatten) men det hjälper! Skulle det ändå bryta ut blir min sjukperiod förkortad med flera dagar. Och så hjälpte det förstås att jag slutade jobba på Posten med all damma och annat som flyger omkring där. Jag har haft kanske två ordentliga förkylningar sedan 2006 då jag slutade där.

    Varmt och sött ska drickas vid förkylning har jag alltid hört. Varm svartvinbärssaft är gott.

  • systeryster 31 juli 2008

    Min mamma gav mig alltid en huskur som barn med varm mjök med honung och vitlök i.Låter jätteäckligt men det var drickbart.Man kan säkert ha i ingefära i det också för smakens skull.men eftersom du startade tråden i januari har du förmodligen redan frisknat till ändå, även om många just nu har halsfluss i min omgivning.

  • The_mama97mia 31 juli 2008

    Inget dryckestips men... att gurgla sig med jodpreparat (finns på Apoteket, Nyodex heter en variant) varannan timme är kanon. Tar allt utom stafylococker sa en husläkare till mig en gång. Jätteäckligt är det med, så man vill bli frisk riktigt fort. :)

  • Mellanbellan 31 juli 2008

    Jag håller mig till finsk näsbränna, det gör susen. Jag ser att det är flera som dricker det och jag tycker inte ens att det smakar illa men så gillar jag ju vitlök.
    [recept]28565.html[/recept]

  • Okänd 17 oktober 2008

    whisky och jaigermeister(vet inte riktigt hur det stavas)

  • stepp567 18 oktober 2008

    (Jag brukar röra ihop min äggröra med lök
    vitlök och kaviar. Har det som pålägg på
    hårt grovt knäckebröd mumma!!!!:p)

    OK !! DET var ingen dryck!!!!!!!!!!!!!!!

    Brukar koka upp vatten och sen ta i timjan.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.