Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Fryst drink, nån som har recept?

  • Queenie 11 januari 2008

    Jag hade ett recept för många år sen där man hällde i sprit i en stor tom glassburk, i där har jag för mig man hade nån form av kallt svartvinbärste och nån juice + nåt mer, sen ställde man in glassburken i frysen och tog ut efter några timmar, då bildades det iskristaller och man la lite i ett glas och fyllde på med Sprite. Den drinken var hur god som helst. Ingen som sitter inne på nåt sånt recept eller vet vad jag menar? Det smakade som en otroligt god läskande sommardrink. Tacksam för tips

  • MammaModesty 11 januari 2008

    http://www.tasteline.com/default.ns?strItemID=showDocument&lintDocumentID=2756

    här kanske du kan hitta nått tips... :D

  • Queenie 11 januari 2008

    tack, men det är inte riktigt såna drinkar jag är ute efter. Man flyser in innehållet i en stor tom glassburk, sen när man ska ha en drink så tar man en 3-4 matskedar och fyller på med Sprite. Hittade ett recept här som jag la i min kokbok, "Slash" tror jag det hette. Men enda problemet nu är att det innehåller svartvinbärste och min man tål inte te, så undrar vad man ska ersätta tet med ...

  • farmoringer 11 januari 2008

    Är det bara svartvinbärste som han inte tål kan du ta vilket te som helst...
    Här är i alla fall mitt recept på sån drink du menar...

    Sommardrink: 6 dl vatten 1½ dl strösocker ska kokas ihop Lägg i två tepåsar, valfri sort. Det ska dras tills det svalnar. Häll i 2st jo- juice och pressa tre citroner som ska vara i.
    1 Absolut vodka, eller annan vodka. Skaka om. Frys den i en gammal glasslåda, plast, eller liknande. Ta fram och skeda ur i glas och fyll på med fruktsoda..

  • mistralwind 11 januari 2008

    Min "plastsyster" har ett underbart recept, liknande det där, men hon blandar cocosmjölk eller - juice, ananasjuice och sprit. Mumma! en höjdare i sommartider!

  • Queenie 11 januari 2008

    Det är te i största allmänhet han inte tål, te innehåller oxalsyra och det tål han inte. Kokos är jag inte jätteförtjust i, men undrar om man kan ta svartvinbärssaft istället, men frågan är då hur mkt ...

  • Queenie 11 januari 2008

    Finns det receptet här på matklubben, det med kokosmjölk, det kanske man skulle testa ändå?

  • tilda 11 januari 2008

    Den med kokosmjölk är supergod. En riktig sommardrink.(Y)

  • Amika 11 januari 2008

    Skrivet av Queenie den 11 jan 2008

    Finns det receptet här på matklubben, det med kokosmjölk, det kanske man skulle testa ändå?


    Testa att byta ut théet mot svartvinbärs saft då? Utspädd...? :)

  • Queenie 11 januari 2008

    Ja, det kanske går, men frågan är hur stark man ska göra saften ...

  • Amika 11 januari 2008

    Skrivet av Queenie den 11 jan 2008

    Ja, det kanske går, men frågan är hur stark man ska göra saften ...


    Eftersom thé inte är så starkt så kan du nog blanda ut den ganska mkt. En annan sak du kan göra är ju att köpa isthé på påse. Lipton har såna med bland annat persikosmak. Kanske din man tål det? För syran är nog borta ur den sorten eftersom man köper dem på påse. :)

  • Amika 11 januari 2008

    Skrivet av Amika den 12 jan 2008

    Skrivet av Queenie den 11 jan 2008

    Ja, det kanske går, men frågan är hur stark man ska göra saften ...


    Eftersom thé inte är så starkt så kan du nog blanda ut den ganska mkt. En annan sak du kan göra är ju att köpa isthé på påse. Lipton har såna med bland annat persikosmak. Kanske din man tål det? För syran är nog borta ur den sorten eftersom man köper dem på påse. :)

    Jag menar att den kanske är borta eftersom det är frystorkat. *Skrattar* Och den sortens "thé" är ju inte riktigt thé. :)

  • AnnieH 21 januari 2008

    Hejsan. Vi brukar blanda sprit (gin eller vodka spelar ingen roll) med iste, koncentrerad juice i en två-liters glassburk (tom....). Låter detta frysas in och sleva upp i ett glas, fyll på med seven up eller ngt liknande. Mycket gott.

  • Svesse60 21 januari 2008

    Jag tror du menar Slush. Här är mitt recept på detta, du kan byta ut juicen mot någon annan smak om du vill:
    2 dl kallt starkt svartvinbärste
    1 ½ dl strösocker
    1 fp outspädd juice (valfri)
    ½ pressad citron
    37 cl ren sprit
    Blanda ihop allt. Häll upp i en plastburk, t ex glassburk med lock på.
    Ställ in i frysen minst 24 tim.
    Sleva upp ca 2-3 msk i ett glas och fyll upp med 7 up eller Sprite.

  • umen 27 januari 2008

    Tilda................... var hittar man kokosmjölkdrinken?:(

  • 12 april 2008

    Här har ni kokosmjölkdrinken! Supergod! Allt blandas med fördel i ex. en gammal glassbytta och sedan ska det stå i frysen iaf 1 dygn. Sedan blandar man bara med sprite.

    70 cl sprit
    4 dl kokosmjölk
    2 dl koncentrerad apelsinjuice
    2 dl koncentrerad tropisk nektar

  • enAnnan 12 april 2008

    Jag gör ett hål i en vattenmelon och fyller på i omgångar med sprit
    :)
    In i frysen tills allt är en grynig massa.
    Ut och gröp ner i stora glas med sprite.

    Mumma och rent livsfarligt

  • Queenie 12 april 2008

    Lät intressant enAnnan, du kanske kan lägga ut det som recept? Vill gärna spara det i kokboken ...

  • The_mama97mia 12 april 2008

    Queenie, om inte Bowmore gillar te, går det inte bra med svartvinbärssaft istället?
    Jag tycker det låter jättespännande med slush, definitivt ngt jag måste prova, fast idag känns sommaren långt borta.

  • Queenie 12 april 2008

    Vi dricker Slash även fast det inte är sommar, den och den frysta med kokosmjölk. Sen har jag gjort en annan variant med vanligt te. Har tre bytter stående i frysen. Perfekt om man vill ha en god drink. Jag har gjort med svartvinbärssaft, senaste gången med hälften svartvinbärssaft och te.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.