Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Te

  • 1 november 2000

    Jag har på sistone börjat dricka te, vilken sort rekommenderar ni?

  • 2 november 2000

    Hej!Du sa att du har börjat dricka te, jag gillar bäst att dricka te med apelsinsmak (SUN-orange),EarlGrey, några olika grönate som bruka finns i TeHuset. Det är upp till var ocb en att gilla tesmak. Men om man ska fråga efter en BRA och NYTTIG te då är det grönt te eller vad det nu heter. //MK//

  • 15 oktober 2007

    Jag rekommenderar vitt te, Bai Hao Yin Zhen. För de ovana tedrickarna smakar det bara vatten, men för de som insett att te inte alltid är det där mörka så går det att finna den perfekta nyansen i detta te!

  • Jessika 15 oktober 2007

    Favorit just nu är Twinings Indian Chai. Ett te med smak bl a av kanel. Jätte gott!

  • matvraket 15 oktober 2007

    Jag föredrar teér med frukt- och bärsmaker. Den sista tiden har jag varit inne på hallon och blåbär. Gillar även söta teér. Mustiga teér med kanel är också gott. ananas väljer jag dock bort...

  • evaldo 16 oktober 2007

    Jag dricker grönt te, det är nyttigt på så sätt att det förhindrar uppkomsten av canser och underlättar viktminskning och att det är nyttigt på många andra sätt, sen är det gott också.
    Grönt och vanligt te kommer från samma buske, men det gröna tet så dödas plantan snabbt så att näringsämnena stannar kvar i blanden.

  • Amika 16 oktober 2007

    Jag dricker gärna rött the. Det innehåller antioxidanter precis som grönt the, men det är helt koffeinfritt. Dessutom så kan det stå o dra hur länge som helst utan att bli beskt. Det finns i många smaker på välsorterade the affärer. Jag tycker att det är godare än grönt och svart the.
    Dricker jag svart the så dricker jag helst earl grey black label. Så otroligt gott. :)

  • Lotten_J 1 mars 2008

    Jag är en stor thé älskare. Har kommit fram till, när det gäller påsthé, att jag föredrar faktiskt Twinings före Lipton för att deras théer ger mycket mer smak. Sen vad gäller lösvikt dricker jag gärna alla sorter jag kommer över. Rött, vitt, grönt och svart med någon fruktsmak. Grönt är ju väldigt "känsligt" för det blir fort beskt om du låter det dra minsta lilla för länge, men nyttigt. Har hittat en favorit bland thésorterna, Mate heter detta men det är inte lätt att få tag i här uppe, vet inte alls om det ens finns så jag får begära hjälp av svägerskan som bor i Stockholm.

  • farmoringer 5 mars 2008

    Jag är ingen stor tedrickare men när jag dricker så vill jag ha frukt eller bärte. Påse blir det mest. Men vilken sort tror jag inte spelar roll för mig..

  • 5 mars 2008

    Frukt- och bärsmaker definitivt!!!!!!!:)(Y)

  • guacamole 11 mars 2008

    En vanligt te med socker och mjölk ska man inte underskatta!:D

    Jag dricker även nyponte med pressad citron eller pepparmintste.

  • The_mama97mia 11 mars 2008

    Jag har köpt ett påste av Friggs, med smak av Ingefära och citron tror jag det var. Oerhört fräscht o säkert ett bra kvällste om man inte vill ha så mkt uppiggande grejer...

    Annars är jag mkt förtjust ii grönt te, gärna med syrliga smaker. Gillar inte gräddiga smaker

  • enAnnan 11 mars 2008

    Jag dricker oxå mycket te.

    Just nu är BlueFruit från SunTea en favorit.
    Och en blandning av rabarber och vanilj.

    Sonens favorit är rent vaniljte.
    Med en gnutta sötningsmedel (diabetiker)
    jag vill ha mitt osötat.

    Gillar oxå Rooibos väldigt mycket.

  • Kaneta 11 mars 2008

    Jag har också börjat dricka t nyligen. Mitt favorit te är grönt te.

  • tomchef 2 april 2008

    Te är för mig någonting oerhört viktigt. Har aktivt druckit te sedan jag var 4-5 år gammal. Kaffe har jag aldrig varit så förtjust i, men te dricker jag ett par kannor per dag.

    Tepåsar har jag inte köpt på länge, men bjuds man på te är det oftast det man får. Löste är aningen mer opraktiskt, men i övrigt på alla sätt bättre än påste.

    Någon egentlig favorit har jag inte, men då jag var liten grabb var det Earl Grey med akaciehonung och en skvätt mjölk som gjorde att jag fastnade för te. 50% av min tekonsumtion består av svart te, men också grönt, vitt, oolong, rooibos, honeybush m.m. finns i skåpet. Nu blir man ju riktigt sugen...

  • Klingan 2 april 2008

    Har själv börjat dricka mycket te det senaste halvåret. Gillar svartvinbärste och blue fruit. Kan även rekommendera kanelte. Mycket gott!!

  • The_mama97mia 2 april 2008

    och sen är det ju så gott att göra eget iste på sommaren.... då gillar jag persika och citronsmaker. Både grönt och svart går bra till det. Blanda sen med lite saft o isbitar, mums.

  • evaldo 2 april 2008

    Te är gott, dricker te flera gånger i veckan. Det finns ju så oändligt många sorter att välja på så det är svårt. Senast var det ett örtte med skogsdoft.

  • Nilof 4 juni 2009

    Kallt te är inte gott, men iste är kallt te och gott att dricka. Finns det något grundrecept på det, utan att använda frukter, så man kan göra på sitt eget favorit te? Har bara druckit köpt iste. Skulle vara roligt att kunna göra själv, det är nog ingen svårighet men det skulle vara bra om man hadde något att gå efter.
    Blir glad om jag kan få något svar:D

  • The_mama97mia 4 juni 2009

    Som jag skrev ovan, jag brygger vanligt te, lite starkare än vanligt dock, låter svalna, blandar med lite sötning /honung eller socker eller bara koncentrerad saft. Jag höftar bara, man får smaka av, jag gillar inte för sött. Flädersaft är gott att blanda med grönt te citrus. Pepparmyntate är jättegott att ha som bas i iste, ha gärna i myntablad också, som sötning citronsaft eller fläder där med. Det är fritt fram för xperimentlustan här. (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.