Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bantning, fungerar det på riktigt?

  • stinalena 25 augusti 2008

    Hej! För några år sedan gick jag ner 40 kilo, en vikt som jag håller än idag.

    Min metod kallar jag sunt förnuft. Jag har alltså aldrig bantat eller uteslutit något ur kosten.

    Vad är då skillnaden mot förr???

    *Jag rör mig mer (ca 30000-35 000 steg per dag). Jag har ett väldigt rörligt jobb om nu någon undrar hur sjutton jag kan gå så mycket.

    *Jag tränar 3-5 dagar i veckan.

    *Äter var tredje timme. Alltså blir jag aldrig jättehungrig, och måste äta mängder.

    *Håller mig till godis/ kakor och annat sött en-två dagar i veckan.

    *Alkohol dricker jag oerhört sällan.

    *Äter enligt tallriksmetoden. 1/3 protein 1/3 kolhydrater 2/3 grönsaker

    *Äter nyttig mat på vardagarna och lyxar till det på helgerna (med tex grädde, smör, creme fraiche i maten.

    *Vardagsmotionerar massor. Cyklar till jobb. Hoppar av tidigare från bussen för att gå hem. Tar aldrig bilen när jag ska kortare sträckor.

    *Tar aldrig om. Utan håller mig till en portion.

    *Dricker inte läsk, saft till vardags.

    *Äter en rejäl frukost! (Förut kastade jag i mig en macka på vägen ner för trappan). Och blev vrålhungrig sedan.

    Här kommer ett litet tips på ngt att äta som räddat mig många kvällar när jag varit sötsugen. Låter inte jättegott, kanske. Men för mig har det funkat suveränt som komplement till glass/godis. Och nyttigt som tusan.

    Turboglass

  • tina62 25 augusti 2008

    (Y) Jag har provat det mesta och inget av det har fungerat för när man börjar äta normalt igen så går man upp sakta men säkert.

    Sedan 6 månader så är jag med i viktväktarna. Där äter man vanlig husmanskost alltså den mat jag även ska äta senare!

    På 6 månader har jag tappat 12 kg och då har det ändå varir :'( sommar!
    Jag har ätit allt, kakor, tårtor,mjukglass mm, mm .

    MEN man har koll på vad man stoppar i sej + vad man får äta ( points ) så detta är väl det som funkat på mej. Så nu ska resten av kilona oxå av (Y).

  • yggdrasil 25 augusti 2008

    Jag har själv lyckats gå ner runt 20 kg och hållit mig kvar där rätt bra, visst kommer det till nåt kilo på sommaren, men det ordnar sig omgående när träningen och vardagen är i gång. När jag bestämde mig för att gå ner i vikt köpte jag en våg. Jag uteslöt till att börja med nästan allt socker och åt mindre på kvällarna. Mitt problem är att jag kan äta väldigt stora portioner, inte så himla onyttigt men mycket. Jag var sträng på veckorna och kunde unna mig nåt litet på helgen. Jag skulle aldrig kunna gå på någon speciell diet, eller vara med i nån grupp - det måste funka i vardagen och får inte vara krångligt. Jag äter allt men inte alltid. Till vardags tycker jag att tallriksmetoden är bra, massor av grönt mindre av det andra. Jag vägrar vara hungrig, jag funkar inte då. Frukt , teoch nötter är min grej. Jag pasta. ris, bulgur och allt sånt fukllkorn, äter grovt bröd. Rött råris är en favorit. Sen är ju självklart motion ett måste. Hitta det man gillar och glöm inte vardagsmotionen, ta trappor, gå en stund på morgonen osv. Så ungefär gjorde jag och det funkade för mig

  • maithab 25 augusti 2008

    Jo men visst finns det massor av Viktväktare som har gått ner och sedan hållt vikten. Där handlar det ju inte om en bantningsKUR utan ett sätt att lära sig äta rätt, och i det ingår även att lära sig äta produkter med långsamma kolhydrater, lågt GI, så man håller sig mätt längre och att äta ofta.
    Det finns studier som visar att om man äter samma mängd mat fast oftare så förbränner kroppen mer och man går lättare ner i vikt. Så att äta hälften så mycket dubbelt så ofta kan vara ett tips :-)
    Istället för 3 rejäla måltider om dagen så 6 mindre.

    Det är också så att om man äter rätt sorts fett så bränner det fett. Ja det är en hel vetenskap...

    Men det är nog bra att vara ett gäng som peppar varandra. Man ska inte underskatta "grupptrycket" i de olika viktminskningsprogrammen!

  • 26 augusti 2008

    Fortsätter att tacka för era tips och åsikter. Äta oftare kanske skulle vara bra för mej. Och mindre då såklart. För även om jag aldirg brytt mej förr känns det lite surt nu att provat på att bli så smal(i mina ögon) och sen gå upp. Jag ska börja idag och försöka tänka efer hur jag äter. Inte ta om, och äta ofta alltså. Bra och nyttig mat äter jag även om det blivit mycket te och mackor sen jag blev ensam. Det är inte riktigt lika roligt att stå vid spisen längre när man inte gör någon annan glad.

  • maithab 26 augusti 2008

    Jag tror att kärnan ligger i din sista mening "Det är inte riktigt lika roligt att stå vid spisen längre när man inte gör någon annan glad. "
    Om man går ihop ett gäng som satsar tillsammans, byter recept och peppar varandra (kanske lagar mat åt varandra, t.ex. jobbarkompisar som turas om att göra lunch) så är det mycket enklare.

  • lindfalas 27 augusti 2008

    Tallriksmodellen funkar dåligt. Det är de flesta forskare överens om.
    Många andra metoder är klart bättre för hur vi lever idag.
    Motion är något man måste se till att få av flera annledningar.

    Om man tycker det är jobbigt och tråkigt att alltid laga mat så kan man göra mera mat när man håller på och frysa in det.
    Då kan man tafram mat när man behöver det och värma.
    Klart bättre än bara hoppa över maten och ta något onytttigt för man just då inte orkar eller känner för att laga mat.

  • pippicarro 27 augusti 2008

    tjing tjing:D..ja att banta är alltid ett ständigt problem, jag själv tänker väldigt mycke på bantning,eller ja i självaverket vad jag äter hela tiden...mittt tips är att äta bra stor frukost med tex bovete gröt eller havregryns gröt med lite frusna hallon eller kanske banan lr något vad man gillar och sen lite kanel och kardemumma på . det blir sjukt gott ,,ssen till middag är nog det bästa att äta mycke grönt och lite kolhydrater och mycke kyckling...sen på kvällen typ omellet ,,och den kan du oxå ta i vad du vill ha i...och sen det viktigaste motion,, rör på dig dagligen,, det bästa är morgon promenader innan frukost tar du en rask promenad på 1 timme ungefär. nu ska jag ut och ta min runda:D...lycka till...

  • 30 augusti 2008

    Många kloka åsikter hela tiden. jag har sista dagarna tagit med mej frukt och fullkornsmackor som jag äter på förmiddagsfikat och eftermiddagsfikat. Dom dagar jag hinner fika. Annars försöker jag äta åtminstone frukten på väg från ett ställe tilll ett annat.
    Har också tänkt på att inte äta upp "det sista". Ska försöka börja laga mat och frysa in, som nån föreslog så blir dte inte så mycket mackor på kvällen. har faktiskt aldrig ätit så slarvig som denna sommar.
    Till er som trots allt berättat att ni lyckats, grattis!

  • Chocoholic 30 augusti 2008

    Jag kämpar ständigt med sötsuget, som är allra värst om kvällarna. Dagen brukar gå bra, men när kvällen kommer sätter det enorma suget in. Men om jag äter en ordentlig frukost på morgonen, en bra lunch och middag + något mellanmål (vilket jag faktiskt oftast inte hinner), så märker jag att jag inte blir lika sötsugen mera. När man äter regelbundet håller ju sig blodsockret på en jämn nivå. Men OM jag nu ändå råkar bli sugen på något, så brukar jag koka en kopp grönt te, mixa en smoothie, äta en frukt, en smörgås eller liknande. Det är ALLTID mycket bättre än att vräka i sig godis, bakverk, chips eller vad det kan vara!

    De senaste 2 åren har jag gjort lite småändringar i min egen kost.
    Förr åt jag alltid vitt bröd, ofta med mycket ost. Numera äter jag mörkt bröd eller fullkornsbröd, med ex. keso eller avokado på. Avokado är nyttigt och innehåller bra fetter.
    Förut drack jag ofta O\'boy, saft och läsk. Brukade dricka flera glas O\'boy om dagen, och någon liter läsk i veckan. Men nu har jag slutat helt och hållet med allt det. Istället dricker jag kolsyrat vatten, som Loka och Ramlösa. Istället för O\'boy och saft dricker jag färskpressad juice, smoothies och grönt, rött eller vitt te.
    Jag har bytt ut vanlig pasta mot fullkorns- eller fiberpasta, och riset mot råris.
    Jag äter mycket olika gryner som bulgur, quinoa, couscous m.fl.
    Idag äter jag mer kyckling, fisk, vilt och mer grönsaker än förr.
    Dessa är några av de förändringar jag gjort, och jag märker av en klar skillnad både invändigt och utvändigt :) Jag har mer energi idag än förut!

  • annelieberggren 31 augusti 2008

    Skrivet av mama97mia den 24 aug 2008

    ja du... suck.. om jag det visste.... jag försöker nog inte banta även om jag behöver gå ned i vikt, men märker att det är bättre när jag verkligen äter regelbundet, då känns det som om jag smalnar lite. Mitt problem är mer att jag inte äter alls ibland, då ställer kroppen in sig på sparlåga
    och jag går upp mer i vikt trots att jag inte äter så mkt



    då ha vi samma problem :( jag är en som äter alldelens för lite. Hoppar över lunchen, äter då mer till middan. Motionen är nu på sparlåga för min höft är slut så ja kan inte gå länga sträckor utan värk. Men ska få op, nu i höst så då blir de andra bullar :p vi skulle ha satt igång ett forum för knubbisar där man pepar varandra och delar nyttiga recept och sporra varandra till att motionera mera... typ viktväktar forum.....

  • farmoringer 31 augusti 2008

    kanske inte viktväktarforum men "Biktforum"..:D Man redovisar vad man ätit under dagen och hur mycket man rört på sig och hur man rört sig. Då kanske man ser vad felen ligger plus att alla andra också gör det. Det borde ju peppa en, tror jag i alla fall..

  • annelieberggren 31 augusti 2008

    Skrivet av farmoringer den 31 aug 2008

    kanske inte viktväktarforum men "Biktforum"..:D Man redovisar vad man ätit under dagen och hur mycket man rört på sig och hur man rört sig. Då kanske man ser vad felen ligger plus att alla andra också gör det. Det borde ju peppa en, tror jag i alla fall..


    ja, det lät bra, få se om det är någon som hakar på och törs börja :D jag ska börja när jag fått operera mig och läkt i hop..:p

  • boz1965 31 augusti 2008

    Skrivet av Vivvan den 23 aug 2008

    Kanske har det här ämnet varit uppe förut och jag har missat det, men jag undrar seriöst. Finns det någon här som har gått ner med till exempel GI-metoden eller vad som helst, och sedan lyckats hålla den dieten eller iallafall vikten?
    Jag gick pga olika omständigheter ner ganska mycket i vintras och tänkte att det var tillfälle att gå ner lite till med GI-metoden. (Alltså inga kolhydrater) Det gick bra ett tag, sen började jag slarva lite och lite till.
    Nu väger jag nog lika mycket eller kanske lite mer, precis som dom brukar säja, än när jag började. Jag har hela tiden promenerat lika mycket som vanligt, och cyklar och går en hel del i jobbet, så det har inte ändrats. Men så fort kolhydraterna kom in igen var det kört.
    Det är nog bättre att satsa på väldigt långsiktigt gå ner i vikt, men hur? Är det verkligen vettigt det där med noll kolhydrater och mycket fett. Är det någon som hållt på länge och klarat det och hur ökar man på med kolhydraterna igen om man blivit nöjd med vikten?


    Enligt mi erfarenhet finns det bara ETT sätt att gå ner i vikt - ät nyttigare och mindre. Det funkar precis som ett bankkonto; Tar man ut mer än man sätter in minskar saldot helt enkelt. I kombination med motion är det oslagbart. Sen får kändisarna kalla sina metoder för vad de vill, det är i alla fall bara blaha om de inte följer dessa enkla "regler".

  • 2 september 2008

    ja, mycket tankar verkar det finnas om detta. Men det verkar som vi flesta är överens, för oss fungerar inte det där att lägga om dieten stenhårt.
    Jag fortsätter med att försöka äta oftare och sköta mig och laga middag när jag kommer hem. Den blir ju också lunchlådan nästa dag. Men nu börjar det ju bli så mörkt på kvällarna så man blir mer sysslolös för det är int så kul att gå ut i en beckmörk skog. Då är tekoppen och mackan nära till hands!

  • 2 september 2008

    Förresten tycker jag att det där med pep-forum för att försöka LÅNGSiKTIGT gå ner i vikt kan vara något. Ska vi göra allvar av det? Är det någon som kan lägga upp det på ett bra sätt? Jag är jättedålig på datorer, men skulle gärna få lite vänner att diskutera det hela med!

  • boz1965 2 september 2008

    Skrivet av farmoringer den 31 aug 2008

    kanske inte viktväktarforum men "Biktforum"..:D Man redovisar vad man ätit under dagen och hur mycket man rört på sig och hur man rört sig. Då kanske man ser vad felen ligger plus att alla andra också gör det. Det borde ju peppa en, tror jag i alla fall..


    Nej, det där tror jag inte alls på.

    Vi som är överviktiga har tillräckligt med skamkänslor att bära på i alla fall. Man behöver inte lägga sten på börda.

  • 5 september 2008

    Nej, men man kan peppa varandra! Man behvöer inte bikta sej, men kanske säja att idag var det svårt och nån annan kanske tipsar om att man kan städa ett köksskåp eller något som avleder en en stund från extra-mackan. Kanske någon känner sej väldgit glad över att det gått bra och då kan vi andra få gratulera lite och peppa inför de kommande dagarna.
    Mej hjälper det iallafall att läsa att även andra kämpar med att äta regelbundet, känner sej ensamma med sötsug på kvällarna och så. jag har inte gått upp förut, men inser mer och mer att jag nog ätit förlite, hållit mej till stadig frukost, mer eller mindre "stående lunch" där dagbarnens ätande varit viktigast, och sen sen middag och mackor på kvällarna framför tv:n. Inte tänkt på mönstret riktigt förrens vi började skriva här. Så mej har det hjälpt.

  • paperbag48 5 september 2008

    Skrivet av Vivvan den 23 aug 2008

    Kanske har det här ämnet varit uppe förut och jag har missat det, men jag undrar seriöst. Finns det någon här som har gått ner med till exempel GI-metoden eller vad som helst, och sedan lyckats hålla den dieten eller iallafall vikten?
    Jag gick pga olika omständigheter ner ganska mycket i vintras och tänkte att det var tillfälle att gå ner lite till med GI-metoden. (Alltså inga kolhydrater) Det gick bra ett tag, sen började jag slarva lite och lite till.
    Nu väger jag nog lika mycket eller kanske lite mer, precis som dom brukar säja, än när jag började. Jag har hela tiden promenerat lika mycket som vanligt, och cyklar och går en hel del i jobbet, så det har inte ändrats. Men så fort kolhydraterna kom in igen var det kört.
    Det är nog bättre att satsa på väldigt långsiktigt gå ner i vikt, men hur? Är det verkligen vettigt det där med noll kolhydrater och mycket fett. Är det någon som hållt på länge och klarat det och hur ökar man på med kolhydraterna igen om man blivit nöjd med vikten?

  • paperbag48 5 september 2008

    Hej
    Jag bantar med lowkarbo, äter fet animalisk mat. Jag har gått ner 4 kg på 5 veckor. Gå in på kolhydrater.ifokus eller johannasrecept.blogspot.com. där hittar du recept och information. istället för godis äter jag nötter och ost som jag skär i tärningar .

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.