Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bantning, fungerar det på riktigt?

  • azlan_lena 5 september 2008

    (Y) heja på säger" Mälardalens LCHF" ... kolla bla Hundkonditorn ung tjej i farten heja på alla som försöker förändra kosten om än så för bara bättre levnad(Y)

  • 7 september 2008

    Hundkonditorn?

  • farmoringer 7 september 2008

    Det finns en medlem här på matklubben som heter så..

  • 7 september 2008

    ahh, nu är jag med. Trodde det var ett konditori någonstans i vårt avlånga land!
    Tack för hjälpen!

  • Virre85 23 september 2008

    När jag va gravid gick jag upp 25 kilo. dvs vägde 92kg på förlossningen. Har aldrig försökt eller behövt att banta innan men nu kände jag att jag mådde inte alls bra. Jag gick ioch för sig ner till 82 direkt efter förlossningen men där stannade jag. Är fruktansvärt lat och gymmet är ingen ide. Testade naturdiet från mataffären. Drack 5 shakear i 3 dagar sen sprack jag. Det roliga är att på dom 3 dagarna gick jag ner 3 kilo. Jag har nu gått ner 5 kg till utan att göra någonting. Äter inte ens frukost lr rör mig speciellt mycket. Så nu ligger jag på 74kg och min son är 11 mån. Är övertygad om att det va dieten som kickstartade min kropp att börja gå ner.
    Har något kg till kvar men är nöjd just nu till mina 1.76 cm.

  • permat 24 september 2008

    hej!
    för tre år sen vägde jag 130 kilo,tog tag i saken och idag väger jag över 50 kilo mindre.. har då även en 1-årig son. :)
    mitt tips som verkligen fungerade på mig är att gå ut och gå innan frukosten! Kvittar om ni går upp vid 5 på morgonen eller 12 på dagen.... gå bara ut innan ni äter. 15-60 min.
    sen kan ni äta som vanligt. lite mindre portioner kan man ju ta. äta godis går oxå bra bara man inte gör det hela tiden eller slänger i sig ett kilo på en gång.
    kämpa på!

  • aze01 24 september 2008

    Det bästa sättet att gå ned i vikt är att äta enligt LCHF metoden. Uteslut pasta, ris, potatis, mjöl och bröd. Ät gärna lite grönsaker men var försiktig med frukt. Alla har vi blivit ilurade av det sk etablisemanget att frukt är så himla nyttigt, egentligen är det bara en sockerlösning, där det simmar några stycken c-vitaminer. Man får i sig tillräckligt med vitaminer av grönsaker, kött, fisk, skaldjur, ost, ägg, smör. ÄT ALDRIG MARGARIN!!!! Läs gärna på nätet hur margarin tillverkas och ni kommer aldrig mer att köpa det. Kolhydrater gör att blodsockret ökar, insulinproduktionen ökar och lagrar in fett i kroppen. En bra slogan som många använder är: DET ÄT LIKA DUMT ATT TRO ATT MAN BLIR FET AV FETT SOM ATT MAN SKULLE BLI GRÖN AV GRÖNSAKER. Man mår mycket bättre och får stora hälsovinster av denna kost. Många åldersdiabetiker kan slippa insulin. Denna kost skall man äta resten av livet, det är ingen bantningsmetod utan man äter bara ursprunglig mat utan en massa farliga tillsatser.

  • jouisyfruit 24 september 2008

    Jag läser till BMA och har lärt mig massor om hormoner och hur de påverkar vår kroppsvikt och hur de hänger ihop med fetma.

    Det jag har lärt mig är att man för att få en så bra förbränning som möjligt ska äta lite men ofta av en balanserad kost med lågt GI-värde så att kroppen inte producerar onödigt mycket Insulin. Insulin fungerar nämligen så att det omvandlar glukos i mat till fett och glukogen.

    Många dieter får kroppen att tro att den svälter. Det är vad din kropp antagligen trodde och därför kände du att du lade på dig mycket när du började äta kolhydrater igen, det är en helt normal reaktion av din kropp och en rätt logisk en också. När kroppen tror att den är i svält så vill den ju lägga på sig en extra reserv till nästa gång den hamnar i svält och därför lägger du på dig mycket fett när du slutar "svälta dig själv". När kroppen är i svält så använder den inte heller fettdepåerna som man hade önskat, utan bryter ner sin egen muskelmassa som bränsle för att spara på glukoset så länge som möjligt. Därför går man ner i vikt även fast fettet inte försvinner helt.

    Det bästa är att äta lite men ofta. Jag har läst en jättebra bok "Ät mer och gå ner" som förklarar jättebra varför det fungerar att gå ner genom att äta 6 mål om dagen. Den innehåller också många bra tips på mellanmål och andra mål med rätt kalorimängd. Du kan hitta den här: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9137130447 Efter att ha läst mer om det nu på univeristetet så kan jag koppla samman vad de säger i boken med det som forskare inom fetma kommit fram till och som vi har fått lära oss nu.

    Nu har jag bara skrapat lite på ytan, och går man lite djupare så hittar man mycket intressant.

  • annelieberggren 24 september 2008

    Skrivet av mama97mia den 24 aug 2008

    ja du... suck.. om jag det visste.... jag försöker nog inte banta även om jag behöver gå ned i vikt, men märker att det är bättre när jag verkligen äter regelbundet, då känns det som om jag smalnar lite. Mitt problem är mer att jag inte äter alls ibland, då ställer kroppen in sig på sparlåga
    och jag går upp mer i vikt trots att jag inte äter så mkt


    Det där känner jag igen :( jag är en som äter lite och sällan, frossar ibland. MIn dietist säger jag äter för lite :o, fast jag mår illa av allt hon vill man ska stoppa i sig

  • jensten 24 september 2008

    Som någon mer föreslog -läs in er lite mer på Annika Dahlqvists blogg om LCHF-metoden. Någon hade en dotter med diabetes- då har den kosten visat vara ypperlig för många eftersom kolhydrater omvandlas till vaddå? JO sockerkedjor! Vad innehåller frukt? FRUKTSOCKER...
    Jag är nybörjare med LCHF men kan efter en månad konstatera: Jag är MÄTT, blodsockret åker inte berg och dalbana så jag måste äta var tredje timme (som "förut" när kolhydrater ingick i vardagen). Jag äter inte MER utan snarare mindre men det jag äter innehåller RÄTT sorts fett (mättat, och det finns att läsa på Annikas blogg) och kroppen förblir mätt på det.

    Enkelt förklarat: Kroppen är som en vedspis. Elden konsumerar det som brinner fortast först -inte sant? Stoppar du in tidningspapper (kolhydrater) käkar elden (din kropp) upp det direkt och du blir hungrig på 1-2 timmar. Stoppar du in ett vedträ (fett) så tar det längre tid för elden att bränna upp den. Fiffigt va? Sen är det en del med proteiner men det kan ni läsa på bloggen.

    Problemet med GI-metoden och den "nya" varianten som dykt upp är ju självklart att du FÖRST tar bort alla kolhydrater i 2 veckor och sedan återinför dem. Vad händer då? Jo kroppen går ju på och vill bränna fettet så klart, men när man då börjar tillföra kolhydrater hamnar ju de i fokus efter 2 veckor. Helt idiotiskt. Men nu är det ju så att jag köper resonemanget kring LCHF eftersom de som börjat med denna diet vunnit enorma hälsovinster (vilket går att läsa på Annikas blogg), allt från diabetes (främst det), ADHD, reumatism, ja det är en lång lista med människor som bidragit med att berätta hur det gått.

    Jag har gått ner ca 5 kg på dessa veckor, när man kommit förbi första 1-1,5 veckan tar sötsuget slut. Jag var så inställd på att äta "regelbundet" men när jag väl började känna efter vad min kropps signaler sa mig -visade det sig att jag inte ens behöver äta mer än 3 ggr/dag. Tar en kopp thé mellan varven bara. Man "känner" inte att man behöver sockerrushen. Man går förbi godishyllan och lockas inte ens. Det är för mig ett bevis på att kolhydrater är giftet vi stoppar i oss och kroppen får alltid den mängd med kolhydrater som behövs (för hjärnan, vilket många fastnat för).

    Varför tror ni att Viktväktarfolket börjar om och om igen?
    Jo för de går ju upp så fort de inte orkar räkna och vara slavar över sina Points, och de slutar motionera som tok...

    Alla tror ju på det som verkar vettigt, och jag och min man tror på detta. Synd att Livsmedelsverket trots påtryckningar från fler läkare än Annika D inte gör något åt detta. Det är t o m bevisat av Socialstyrelsen att för mycket fett inte är farligt. Det ni!
    Verkar det intressant? Börja med denna folder....
    http://www.kolhydratiker.se/dokument/LCHF.pdf

    Hoppas du hittar den metod som funkar bäst för dig. Man behöver inte motionera för att gå ner i vikt med LHCF, jag gör det för jag mår bra av det och vill få upp flåset. Men som sagt, Sten Sture Skaldeman (ökänd inom LHCF) tappade över 60 kg och han motionerade föga.

    Lycka till!

  • enAnnan 25 september 2008

    Jag är väldigt mycket för mer protein än rekommenderat, nyttiga fetter och långsamma kolhydrater. Med en diabetiker i familjen och med kunskap så vet jag att vi äter verkligt bra mat.
    Pluggat kost och mat på en hög nivå och känner till metoder och osv.
    Har själv provat LCHF, VV, Viktklubb mm - för att få kunskapen och insikten.

    En fråga nu till er LCHF:are. Hur gör ni med barnen? Eftersom ni tror stenhårt på det ni gör så antar jag att ni ger era barn den enda rätta kosten oxå? Vad säger de?
    Jag köper väldigt mycket av det resonemanget, men har barn som tränar mycket och behöver kolhydrater till hjärnan - de kan inte leva på protein och nyttigt fett och 30 g kolhydrater per dag.

    Jag tar en fin medelväg, där vi äter mycket protein, mer än vanligt och även till mellanmål och frukost. Och där vi äter bra fett, även det mer än rekommenderat. Men vi äter också potatis, pasta, bönor, bulgur och quinoa. Samt ris ibland. Kanske i mindre mängder och fyller på med annat.
    Jag skulle aldrig kunna plocka bort detta helt ur mitt liv för resten av livet - vilket det handlar om, och jag skulle framförallt inte kunna plocka bort det ur barnens liv.

    Hur gör ni, som verkligen äter LCHF och som inser att ni måste göra det resten av livet?

  • enAnnan 25 september 2008

    Och bröd såklart, skulle jag heller aldrig kunna plocka bort. Eller filmjölk.
    Och leva på Wasa Fiber + (i brödväg) är inte ett alternativ för mina barn :p

  • 2mammamu 25 september 2008

    :)Hej
    Det konstiga med bantning är ju att:
    en del av hjärnan vet så väl hur man ska
    göra för att gå ner i vikt, men den andra
    delen utav hjärnan utför det inte, jag
    personligen tycker att detta är
    ganska intressant....
    Men jag själv tänker så här ät så naturligt som
    möjligt, men prova med att ta ex vis en potatis mindre,
    en smörgås mindre, gör inte så stora förändringar
    till en början, då går det kanske bättre, än att
    man helt plötsligt ska göra om hela sin tillvaro så
    att man inte känner igen sig, då måste det blir svårt
    att hålla denna nya diet.
    Nä mitt råd blir till dig, ta lite mindre och se det på lång sikt
    Ha det gott i det fina HÖSTVÄDRET
    Lycka till
    E

  • jensten 25 september 2008

    Surt! Jag skrev ett svar till enAnnan men det försvann!

    Det jag tänkte svara på är:
    Nej! Jag är inte superstrikt vad gäller kolhydrater utan äter faktiskt lite bröd till frukost, men då är det just _lite_ bröd (2 st delikatess linfrö). Har nämligen svårt för stekt mat till frukost därav alternativet. Annars käkar man ju mjölkprodukter så fil/naturell yoghurt är ju som vanligt. Man tar lite bär i istället.

    Vad gäller barnen så går det inte att släpa med dem på detta tåg annat än att jag försöker utesluta allt vad socker heter i överdrivna mängder! Det vill säga -vi ska göra egen ketchup, ingen läsk men däremot Loka (även om kolsyra är debatterat), kanske vitt bröd till frukost (istället för fullkorn som proppar igen tarmen). Som min vegetariska kompis sa: "Barnen får ta det valet själva när de förstår mitt resonemang att var vegetarian". Och lite så tänker jag med, de är bara 9 och 4 år gamla och även om jag som mamma försöker styra vad som är bra för kroppen går det inte att få det att funka smärtfritt i skolan. O nej....
    Men! De äter faktiskt bara kött, sås och de alternativ vi har till maten här hemma. Dvs sallad eller t ex broccoligratäng, blomkålsmos m m. Och varför göra det till en stor grej? Mätta och belåtna blir vi alla.

    Och visst tillåter jag mig att käka "onyttigt" ibland, men det handlar ju mycket om mängder med. De som kör strikt LCHF-metod gör ju det för de mår bättre och blir "sjuk" annars. Jag har mest övervikt som problem så om jag slarvar något blir jag inte direkt sjuk, möjligen magknip några timmar. Men som sagt, jag har inget sötsug längre så vad gäller godis etc klarar jag mig fint.

    Nu ska vi se om detta går att skicka (Y)

  • monac 26 september 2008

    Det behöver inte vara så himlaa krångligt.....ut å gå med stavar i det vackra höstvädret,dels ökar stavarna förbränningen med 30%,du får massor av friskluft och frisätter betaendorfiner i biokemi systemet i kroppen villket i sin tur gör att du mår bättre & blir gladare.TtA MED EN KUL KOMPIS(L)
    Skippa allt synlig socker och all mjölmat.
    kAN MAN P.G.A. FYSISKA förutsättningar inte gå med stavar så kan man pröva att simma eller någon annan motionsform som man känner är tillalande. eN DEL HÄVDAR ATT DET INTE är så viktigt att träna...men det är det och det behöver inte vara svårt eller kostsamt...enklare gå stavar kan man köpa på Biltema för 149:- sedan är träningen gratis:D

    Läs Pauluns bok shooping guiden och blodsocker blues och lär dig mer om fettinlagring och vilka matkombinationer du ska undvika. Tänk långsiktigt.
    verkligen lycka till!:)
    //Monac

  • monac 26 september 2008

    http://www.paulun.se/
    länkar Fredrik´s hemsida(Y)

  • monac 26 september 2008

    http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    ang.LCHF.kost

  • monac 26 september 2008

    http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    ang.LCHF.kost

  • enAnnan 26 september 2008

    jensten:

    Tack för svar. Intresant att läsa, bra att du "fuskar" lite ibland.:p
    och att barnen får göra sina egna val.

    "Och varför göra det till en stor grej" ja det kan vara att barnens hjärnor behöver kolhydrater och även kropparna för att orka träna.
    Men dina barn äter alltså vitt bröd (får knappt mina ;) ) ibland och vanlig skolmat, så självklart klarar de sig på broccoli eller blomkål till middagens kött.

    Jätteintressant att läsa och jag är väldigt glad att någon svarade. (Y):)

    Jag är väldigt mycket för fettet i denna debatt, för det är nyttigt. Sedan tror inte jag personligen att det är nyttigt för kroppen på längre sikt att HELT utesluta kolhydrater jämt, resten av livet. Den striktaste varianten av LCHF alltså. Minska på kolhydraterna absolut! Och se över i vilken form man får in kolhydraterna i kroppen.

  • mammaellen 26 september 2008

    Till Tovestillfjords inlägg. Kroppen får inte mindre energibehov bara för att du bantar. Vad som sker när du bantar är ju att du tillför kroppen indre energi än vad den behöver därför tar den på dina reserver (övervikten). Men som Tilda sa ät mindre socker och fet, ersätt med mycket grönsaker, Och det där med att äta mindre funkar inte för då går man ofta runt och är hungrig och sugen, ät rikligt med långsamma kolhydrater. Boven är ofta att man tycker man vill unna sig något efter en bantar period, och då blir det ofta läsk godis kakor och kankse lite vin och det är allt dettta som förstör en sund kosthållning.
    PS ju mer du rör dig ju störrre blir din förbränning, motionera helst på morgonen på tom mage. Har du lätt för socker fall så drick ett stort glas mjölk innan du börjar motionen.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.