Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Nyårssupé

  • AnnieH 30 december 2007

    Förrätt: tre små snittar med laxtartar, Skagenröra och sist men inte minst god - rökt ål!
    Huvudrätt: Canard la orange med potatisgratäng
    Dessert: några goda ostar med fikonröra

    Vid tolvslaget blir det piroger med soltorkade tomater och fetaost till bubblet!!

    GOTT NYTT ÅR!!

  • sallemanda 31 december 2007

    Jag hade tänkt att göra en enkel bönsoppa med klös och en klick creme fraiche till förrätt

    sedan en couscous salld med halloumi, stekta champinjoner och foccacia muffins till det

    en massa olika julgodis till efterrätt med den mjuka pepparkakan som jag hittat här som huvudefterrätt.

    Vi blir 8 vuxna varav de flesta är vegetarianer så jag gör hel vegetariskt!

    fördrink är en klassiker på vitt vin, sprite och frusna frukter

    Gott nytt år allihopa och lycka till med matlaget

  • Thordsson 31 december 2007

    Eftersom gammelmormor kommer på besök (89 år) så ska vi ha kroppkakor (ölands landskapsrätt), då behövs ingen förrätt men efterrätt ät ju ett måste om man ska överleva till tolvslaget. Vi ska ha Vit choklad och bananmousse m sirapsflarn. Lägger in receptet idag, borde väl finnas inm ett par dagar.
    Gott Nytt allihop!

  • mammamus 29 december 2008

    Kaffemarinerad fläskfilé



    4 personer
    Marinad

    ½ dl kallt starkt kaffe
    ½ dl balsamvinäger
    ½ dl soja
    ½ dl oystersås (ostronsås)

    Blanda alla ingredienserna till marinaden. Lägg i fläskfilén och låt ligga i cirka 4 – 5 timmar. Bryn sedan köttet i het stekpanna på alla sidor.
    Lägg sedan filén i en eldfast form med termometer i och ställ in i ugnen på 180 grader tills temperaturen i filén stigit till 60 – 65 grader.

    Ingredienser rödvinssås:
    ½ lök
    2 lagerblad
    3 kvistar timjan
    25 g margarin
    2 dl köttfond
    1 dl rödvin
    2 msk socker
    4 torkade katrinplommon
    farinsocker
    balsamvinäger
    majzenamjöl

    Fräs löken, lagerblad, timjan, katrinplommonen och sockret. Slå på rödvin och fond. Koka på svag värme i cirka 20 minuter. Smaka av med farinsocker och balsamvinäger. Sila sedan alltsammans till en ren kastrull. Red med majzenamjöl till rätt konsistens.

    Serveras med potatisgratäng eller råstekt potatis.

  • Tokloke 29 december 2008

    Skrivet av Amika den 29 dec 2007

    Vi ska ha krustader med kräft och vitlöksröra till förrätt. . :)


    Det lät både enkelt o gott, (Y)skulle passa mej och de mina perfekt.
    Du har möjligtvis inget "recept"?!:)

  • ros 29 december 2008

    :)Vi ska till goda vänner för att fira nyår.
    Jag vet att det alltid är god och vällagad mat.
    Vi behöver inte komma hem hungriga.
    Gott slut och ett Gott Nytt År!(Y)(Y)(Y)

  • lillawe 29 december 2008

    Jag gör det nog lite krångligt för mig, men tur att min man också gillar att laga mat.
    Så här ser vår meny ut. Drinktilltugg: Löjromstoast och en renmoussetoast till det en Dry martini.
    Middag:(L)
    Gratinerad hummer med västerbottensost
    Buljong med strimlade grönsaker, svampbröd eller ett knäcke av örter.
    Renfilé, ripa, potatis bakelse, hjortron, lingonsås.
    Ost bricka
    Gino med vaniljglass
    Kaffe:D

  • lillawe 29 december 2008

    Glömde önska ett Gott Nytt År till er alla!!!

  • Barnfamilj 29 december 2008

    Åh vad det vattnas i munnen av att läsa alla era planer. Här blir vi endast två vuxna och två barn som firar i all enkelhet. Personligen försöker jag få igenom följande meny:

    Förrätt: Toast med avocadosmör och räkor
    Huvudrätt: Ugnsstekt kycklingfilé, hasselbackspotatis och béarnaisesås
    Efterrätt: Någon form av glasskapelse

    Tyvärr har resten av familjen gaddat ihop sig och insisterar på att vi ska ha tacos. Vi får väl se vem som får sin vilja igenom. :p

    Gott Nytt År!

  • cika61 29 december 2008

    :'( Hjälp har bjudit hem barnen med resp till lördag dock ej någon särskild helgdag men ändå vill bjuda på nåt fint har en stelfrusen lax jag tänkte slänga in i ugnen men vad servera till de är inte förtjusta i potatis och en vegis samt laktosintolerant.

    Har ni nåt tips?

  • Kicki8 29 december 2008

    Nu är det bestämt
    Förrätt: Västerbotten Royal
    Varmrätt: Fläskfilé med höjdarsås och potatisbakelser istället för potatis och grönsaker.
    Efterrätt: Sivs chokladkaka med hallonglass

    Champagne tilltugg och champagne.

    Gott Nytt År

  • a4an 29 december 2008

    Vi ska hem till min farbror, bara jag och päronen kvar, de andra "barnen" har gått till sina egna ställen, men jag känner inte för att gå än på ett tag för maten vi får, får man bara en gång om året och, jag framför allt, vill inte missa den hehe :P för vi ska äta
    förätt; Hummer med hummersås och en massa ost och gosaker på,
    huvudrätt; flamberad oxfile med såser och hasselbacks potatis,
    efterätt; har vi svanfan som vi kallar den, hehe
    det är två marängplattor som har formen som en svan, och mellan dom två är det fyllt med glass, bär, grädde och småmaränger. Det är SUPER!! :D :D sedan när den serveras är det massa tomtebloss nerstuckna i glassen som lyser på bordet, lite flashigt sådär :D

  • MatAnders 30 december 2008

    Skrivet av sessan_2 den 30 dec 2007

    Skrivet av SaraW den 29 dec 2007

    Vi är 18 vuxna varav två vegetarianer. Och stundtals känns det som om jag tagit vatten över huvudet..=)

    Till fördrinken blir det dillscones med rökt lax och pepparrot.
    Som förrätt serveras chèvremousse med balsamreduktion och parmaskinka.
    Till varmrätt blir det en kaffemarinerad fläskfilé med potatispuré smaksatt med västerbottenost, blandade grönsaker och pesto. Vegetariskt alternativ utgörs av chili- och lökgratinerad portobella.
    Till efterrätt blir det vit chokladmousse med jordgubbspuré och mandelflarn.

    Har blivit van att slava i köket på nyårsafton, men jag ämnar ha det mesta förberett och egentligen bara göra potatispurén och uppläggningen av varmrätten när själva middagen börjat.

    Gott nytt år allesammans!


    Kaffemarinerad fläskfilé?! Recept skulle göra mig jätteglad!
    Gott nytt!


    Kaffe ger en mycket god smak till köttsåser, jag har ett recept på lammstek med kaffesmak som e helt outstanding så var inte rädda för att spä Er stek med lite kaffe med grädde i.

  • flabban 30 december 2008

    Så här ser min nyårsmeny ut:
    Förrätt: ros' Räk- och laxbakelse
    Huvudrätt: hannai's Fläskfile'-gömma
    Dessert: Egenkomponerade chokladskålar som jag ska fylla med Fiona's Snabb Pannacotta och frukt, hallon och mango.
    Gott nytt år

  • systeryster 30 december 2008

    Vi är bara fem personer så det blir en lite lugnare tillställning.Nyårsafton är ju inte för inte kallad amatörernas afton, så vi med lite rutin lägger natuligtvis lika mycket vikt vid maten som drycken.
    Tänkte börja med en toast med djurgårdsröra på och så mycket räkor man själv vill skala och äta till.
    Djurgårdsröra
    Därefter blir det en kötträtt (så att man får dricka ett gott rödvin till.[) med twisters till dvs potatisskruvar. Sallad.
    Möraste kotletterna

    Ostbricka med kex päron och vindruvor.
    Kaffe och som dessert tänkte jag göra en skål med chokladmousse i botten, vaniljglass i mitten maränger runt omkring och spritsad vispgrädde, med min varma chokladsås till.:p
    Fyrverkeri och bubbel Asti cinzano vid tolvsnåret. Gott Nytt År!:D

  • busan37 30 december 2008

    Vi är bara 2, guben och jag. Vi ska äta:

    Förrätt: Hummercocktail
    Varmrätt: Helstekt baconlindad fläskfilé med potatisgratäng
    Efterrätt: Hemgjord vaniljglass (köpte en glassmaskin igår)

    Vad hungrig jag blir :p

  • Linlock 30 december 2008

    Vi ska ha vietnamesiskt-svenskt nyår! Ska bli mycket spännande! Värdinnan och hennes vänner har lovat laga vietnamesiska specialiteér och jag tänkte ta med något enkelt, blir nog kalvstek och pommes anna. Så vi kommer ha en blandad buffé minst sagt! Men kommer att bli mycket roligt!(Y)

  • brii 30 december 2008

    wow!!
    jag hadde ingen aning..men...nu har jag bestämt mig för mammamus recept på
    kaffemarinerad fläskfile...låter supersmaskigt!
    buffé: olika fyllda bröd sorter, ostkeks o grissini o pyssel som oliver, aromatiska zucchini, någon kryddig ost dipp
    förätten: tror jag blir den samma som förra året :
    tysk surkålssoppa med cumin
    eller potatisfyllda kålblad
    tillbehör:
    rödkål
    stekta "grusade" potatis
    efterrätt:
    någon typ av pannacotta eller prosecco mousse...

    vi är 2...käre maken och jag! :D
    det är väl dags att sätta igång eller hur? :D


    gott nytt år!!!

  • anluk 30 december 2008

    Va kul att se vad man åt förra året (hade faktiskt glömt efterrätten); men tidigare här i tråden skrev jag vad jag hade förra året.

    I år består menyn av:



    Fläskfilégott





    Får tyvärr fira nyår själva iår eftersom systerns familj har gått och blivit sjuka.....

  • jas65 30 december 2008

    Vi skall ha som förätt gratinerad hummer och huvudrätt grillad gösfile i kokt champagnesås. Efterätt är inte bestämd ännu.

    Höfta på med alla nyårs recept och ett gott slutt och gott nytt år.
    Mvh
    Anders

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.