Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Det undviker jag!

  • The_mama97mia 3 november 2010

    vet inte om jag har rationella eller irrationella anledningar - men på sistone har jag bara gått över från margarin till äkta smör. Flytande margarin använder jag dock till stekning m.m.

  • Bumbis 3 november 2010

    Skrivet av mama97mia den 3 nov 2010

    vet inte om jag har rationella eller irrationella anledningar - men på sistone har jag bara gått över från margarin till äkta smör. Flytande margarin använder jag dock till stekning m.m.





    Oj, det glömde jag. Margarin kommer inte heller in i mitt hus. Smör är naturligt och gott. Förstår mig inte på folk som köper dom billiga margarinen i 1kg föpackningar och lägger ner tid på att baka goda kakor tex.

    Vet inte om det kom fram i Mistys inlägg men visst görs det EMV och lågprismärken i samma fabriker som premiummärken men det är absolut inte samma innehåll, det vet jag till 100%.

  • littlejohn 3 november 2010

    Det hände för mer än 50 år sedan att jag blev bjuden på våfflor med sylt och vispgrädde. På natten blev jag magsjuk och de skyllde jag på grädden, kan inte äta det än i dag. Så här har det aldrig ätits några bakelser eller tårtor som innehåller grädde. Försökte för nåt år sedan att äta en semla men det gick inte. :p

  • Okänd 3 november 2010

    Skrivet av boz1965 den 3 nov 2010

    Det som slår mig är att alla väljer bort saker av rationella skäl. Finns det inget ni väljer bort "bara därför att..."? Nåt som ni egentligen inte vet varför eller kanske inte riktigt kan sätta fingret på?

    Jag har en del såna saker.

    T.ex. så har jag slutat äta pilgrimsmusslor efter att ha blivit matförgiftad av en dålig pilgrimsmussla och fick sitta på tåget hela vägen från Birkerød på Själland hem till stan där jag bor och spy i en plastpåse (fattar inte varför jag inte tog mig till akuten i Birkerød istället, men-men).
    Men det är ju inget rationellt skäl att undvika pilgrimsmusslor, det sitter mer "i skallen" s.a.s.



    Paltbröd äter inte jag , blev också sjuk efter jag ätit det. Jag tyckte mycket om det innan. Även att det var i mitten av 70-talet.

  • sikaal 3 november 2010

    Jag undviker curry, tycker inte om det t.o.m. lukten är blä!
    Sedan kan jag inte med bruna bönor. Jag blev itvingad mosade, jättesöta bruna bönor av min fröken i tredje klass, de kom upp på tallriken igen, så det går inte. Nu för tiden kan jag i alla fall stå ut med lukten, när maken och mågen äter!
    Selleri i alla former går bort, det får jag skylla på pappa - smakar märrepiss, sa han.
    Det är mycket mer jag undviker, men det är ju en tråd ingen roman. {silly}

  • FruAst 3 november 2010

    sikaal: har pappa verkligen smakat på "märrepiss"?

    Skulle vara kul att kunna skriva socker men det är helt omöjligt att undvika, men jag försöker så gott jag kan. Vill absolut inte ha n¨ånting med sötningsprodukter i.

  • Cassiopeya 3 november 2010

    Någon ovan skrev om aspartam, det hade jag glömt, köper aldrig något med aspartam, tycker helt enkelt inte om det ;)

  • Josses 3 november 2010

    Curry (N)
    Kan inte lära mig äta det, har försökt men det går inte.
    Åt inte pannkaka på många år när jag flyttade hemifrån, tror att jag hade ätit mig less på det,
    Vi åt det alltid på torsdagar när jag växte upp. Mina barn älskar pankisar så nu har jag bara fått lov att äta en eller två för de vill ju ha det.
    Samma sak med lasagne, hade förätit mig på det också när jag växte upp. Min mamma gjorde det nästan varje gång min äldsta syster kom hem med sin familj. de var 6 personer och vi var 3 (mamma, pappa och jag) och det är ju en rätt som är enkel att göra när man är många.
    Gjorde den även en midsommar när jag var ensam hemma och jobbade hela helgen så jag åt det
    4 dagar i rad i matlådan! Det har tagit mig nästan 20 år innan jag började göra lasagne igen! Barnen tycker det är så gott så det är bara att vika sig för dem och ta lite på tallriken.

  • Marre73 3 november 2010

    Använder mig av det mesta i affärerna jag med dock ej surströmming,går inte att svälja denna ruttna fisk. Tycker halvfabrikat är bra att använda sig av många gånger, tillsätter man sedan lite extra kryddor blir det bara ännu bättre.Men blå bands brunsås, tvi vale vad äcklig den är. Har försökt göra om den när man haft den hemma med buljongtärning, bostongurka,soja, grädde ,champinjoner men det hjälper inte, tvi vale för den.

  • skatmara 3 november 2010

    Undviker selleri, eftersom jag är grymt allergisk mot det. Märkligt nog, o det här är sååå underligt, tål jag varken blad- eller rotselleri, o de är inte ens besläktade med varandra.
    Inte särskilt dogmatisk, i övrigt, men har löjligt svårt för musslor o annat havsaktigt.
    Inte kan jag äta blodiga köttbitar heller, trots att jag VET att de inte bör stekas i tio minuter.
    Pinsamt o dumt, vid min ålder. ..Det bara går liksom inte att be kocken förstöra min biff, om jag går ut och äter, så jag väljer hellre något annat.
    Höll på att kvävas, verkligen på allvar, av en köttbit för ett par år sedan, så där lurar kanse också en anledning till kött-aversionen...

  • flingsalt 4 november 2010

    Det första jag tänker på som jag absolut undviker är Holländska tomater.

  • Estiedo 4 november 2010

    Jag har sett att många ratar halvfabrikat och jag är en av dem. Jag är inget fan alls av halv- eller helfabrikat utan gör allt från grunden och fryser in i stället.
    Jag köper inte heller skalad potatis på burk, eller grillade paprikor, eller färdiga påssåser.

    Jag har nog faktiskt ganska mycket jag undviker i affären. När man börjar tänka efter...


    Frusen potatisgratäng har jag sett att det finns, är detta verkligen en hit?


    www.imittkok.webblogg.se

  • WiolaH 4 november 2010

    Skrivet av boz1965 den 3 nov 2010

    Det som slår mig är att alla väljer bort saker av rationella skäl. Finns det inget ni väljer bort "bara därför att..."? Nåt som ni egentligen inte vet varför eller kanske inte riktigt kan sätta fingret på?

    Jag har en del såna saker.

    T.ex. så har jag slutat äta pilgrimsmusslor efter att ha blivit matförgiftad av en dålig pilgrimsmussla och fick sitta på tåget hela vägen från Birkerød på Själland hem till stan där jag bor och spy i en plastpåse (fattar inte varför jag inte tog mig till akuten i Birkerød istället, men-men).
    Men det är ju inget rationellt skäl att undvika pilgrimsmusslor, det sitter mer "i skallen" s.a.s.


    Har inte kunnat äta filmjölk (eller använda i matlagning) sedan jag blev magsjuk nån gång i tidiga tonåren, säkert inte av filmjölken jag hade fått till frukost, men det funkar bara inte. Konstigt nog klarar jag yoghurt, smetana och creme fraiche.....
    Annars undviker jag bara "konstiga" produkter som matlagningsgrädde o liknande. Kaffegrädde är bättre om man vill ha en "smalare" produkt. Bara fett borttaget och inget onödigt tillsatt (som karragenan) {curl-lip}

  • sikaal 4 november 2010

    Skrivet av FruAst den 3 nov 2010

    sikaal: har pappa verkligen smakat på "märrepiss"?

    .


    :DD Det kan man ju undra! :DD

  • croxie64 4 november 2010

    Av hälsoskäl så undviker jag allt som har MSG av någon form...dvs "naturliga smakämnen", "extrakt" osv. Med andra ord är det väldigt sällan jag köper halvfabrikat numera.

    Av mer irrationella skäl så är det sällan jag köper räkor. Blev otroligt sjuk av några dåliga räkor från en China restaurant för några år sen och "färska" räkor här i England är inte riktigt detsamma som färska räkor i Sverige. Så trots att jag älskar räkor så är det sällan det hamnar i varukorgen.

    Och jag använder aldrig rått ägg i något numera. Här så förvaras äggen på vanliga hyllor i affärerna och jag har ingen aning om de någonsin är förvarade i några lägre temperaturer innan dom hamnar i kylen. Så pga salmonella och annat smått och gott så finns det ingenting med råa ägg i på mitt bord.

  • Mistys 4 november 2010

    Skrivet av croxie64 den 4 nov 2010Och jag använder aldrig rått ägg i något numera. Här så förvaras äggen på vanliga hyllor i affärerna och jag har ingen aning om de någonsin är förvarade i några lägre temperaturer innan dom hamnar i kylen. Så pga salmonella och annat smått och gott så finns det ingenting med råa ägg i på mitt bord.

    Det gör dom i Sverige också. Ägg behöver inte förvaras i kyla men man förlänger hållbarheten med ca 1 mån om man stoppar dom i kyl när man kommer hem. Om salmonellarisken minskar med kylförvaringen är jag tveksam till. Men vet inte säkert. Jag menar, är det salmonella i ägget är det de oavsett kyla eller inte!
    Behövs nog att man testar äggen då och då som i Sverige för att utesluta den risken.

  • smeand 4 november 2010

    Lök, det smakar illa och så blir min mage konstig av det. Tycker att andra människor som har ätit mycket lök luktar illa också. Jag försöker också undvika onaturliga saker i mat, men jag är väl inte riktigt konsekvent där, för jag ääälskar smågodis:DD

  • Josses 4 november 2010

    Skrivet av skatmara den 4 nov 2010

    Inte kan jag äta blodiga köttbitar heller, trots att jag VET att de inte bör stekas i tio minuter.
    Pinsamt o dumt, vid min ålder. ..Det bara går liksom inte att be kocken förstöra min biff, om jag går ut och äter, så jag väljer hellre något annat.
    ...
    Jag fixar inte heller blodiga köttbitar! :<
    Jag har skickat ut mina köttbitar ett antal gånger. Framför allt om jag är på konferenser odyl när jag inte kan bestämma själv över maten. En del servitörer har tittat konstigt på mig men jag ändrar mig inte!
    Tycker att köttet är segt många gånger när det är blodigt. Fick helstekt entrecôte hos min syster svärmor en gång i början på -90-talet och den gick banne mig inte att äta! Bara segt och en massa senor, såg att syrran också hade en hög med "segkött" med senor på sin tallrik. Svärmoran hade stekt det så att det var 55' och så skulle det bara vara. Huu (N)

  • Helena__88 4 november 2010

    Skrivet av soccermum den 3 nov 2010

    Efter att ha gjort egen tacokrydda en gång så köper jag aldrig mer tacomix i påse :P

    Jag undviker iofs halvfabrikat men erkännas skall att jag köper bruna bönor i glasburk, Heinz vita bönor i tomatsås, Dafgårds frysta kåldolmar, Rydbergs kalla bearnaisesås, frysta vårrullar och säkert något mer jag glömt att nämna för att komplettera mina måltider (A)

    Pulversås och soppa kommer däremot aldrig in i mitt kök {sick}

    Jag köper endast rättvisemärkt kaffe, kakao och bananer och försöker att alltid köpa KRAV-ägg där hönsen får gå ute också och inte bara sprätta inomhus, ekologisk mjölk och KRAV-grönsaker. Fast kommer KRAV-tomaterna från Spanien och det finns svenska att välja på så tar jag givetvis de svenska (Y)

    Sedan fallerar hela miljötänket och jag ger vika för smakkörtlarna: jag blir värsta miljöboven när det kommer till färs, köper bara nötfärs (lammfärs och kycklingfärs förekommer också iofs) aldrig bland- eller fläskfärs {embarrassed}


    De svenska tomaterna kan vara värre för klimatet i.o.m att växthusen värms med olja, då kan tomater från Spanien vara bättre att köpa under vintern trots transporterna. Oljan i växthusen överväger de andra utsläppen, men det gäller ju om man vill tänka klimatsmart, inte om man tänker närproducerat....

  • soccermum 4 november 2010

    Skrivet av Helena__88 den 4 nov 2010

    Skrivet av soccermum den 3 nov 2010

    Efter att ha gjort egen tacokrydda en gång så köper jag aldrig mer tacomix i påse :P

    Jag undviker iofs halvfabrikat men erkännas skall att jag köper bruna bönor i glasburk, Heinz vita bönor i tomatsås, Dafgårds frysta kåldolmar, Rydbergs kalla bearnaisesås, frysta vårrullar och säkert något mer jag glömt att nämna för att komplettera mina måltider (A)

    Pulversås och soppa kommer däremot aldrig in i mitt kök {sick}

    Jag köper endast rättvisemärkt kaffe, kakao och bananer och försöker att alltid köpa KRAV-ägg där hönsen får gå ute också och inte bara sprätta inomhus, ekologisk mjölk och KRAV-grönsaker. Fast kommer KRAV-tomaterna från Spanien och det finns svenska att välja på så tar jag givetvis de svenska (Y)

    Sedan fallerar hela miljötänket och jag ger vika för smakkörtlarna: jag blir värsta miljöboven när det kommer till färs, köper bara nötfärs (lammfärs och kycklingfärs förekommer också iofs) aldrig bland- eller fläskfärs {embarrassed}


    De svenska tomaterna kan vara värre för klimatet i.o.m att växthusen värms med olja, då kan tomater från Spanien vara bättre att köpa under vintern trots transporterna. Oljan i växthusen överväger de andra utsläppen, men det gäller ju om man vill tänka klimatsmart, inte om man tänker närproducerat....


    Jisses ja.. det är inte helt lätt att "göra rätt" {struggle}
    Klimatsmart eller närproducerat-det är frågan...{question}
    Och jag som tyckte nötfärsen var illa nog {silly}

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.