Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Det undviker jag!

  • boz1965 12 november 2010

    Skrivet av johanna57 den 5 nov 2010

    undviker dom flesta halvfabrikat för det blir billigare att laga själv. Tycker inte det är något fel att använda halvfabrikat.


    Håller fullständigt med om att hel- och halvfabrikat är väsentligt mycket dyrare än att laga själv. Dessutom är ju hemlagat alltid godast (nåja, sanning med modifikation). Men det kan vara riktigt skönt att ha tillhands när man inte orkar/har tid/vill/kan laga mat själv.

    Och jag vill faktiskt flagga lite för Lidl's frysta köttbullar av det egna märket "Enebacken". Visst, det är inte mina egna hemlagade "tjydabollar" men de är faktiskt helt okej. Köpte en påse häromdagen när jag inte hade minsta lust att ställa mig vid spisen och de får betyget "klart godkänt" av mig.

  • Cassiopeya 12 november 2010

    Skrivet av boz1965 den 12 nov 2010

    Skrivet av johanna57 den 5 nov 2010

    undviker dom flesta halvfabrikat för det blir billigare att laga själv. Tycker inte det är något fel att använda halvfabrikat.


    Håller fullständigt med om att hel- och halvfabrikat är väsentligt mycket dyrare än att laga själv. Dessutom är ju hemlagat alltid godast (nåja, sanning med modifikation). Men det kan vara riktigt skönt att ha tillhands när man inte orkar/har tid/vill/kan laga mat själv.

    Och jag vill faktiskt flagga lite för Lidl's frysta köttbullar av det egna märket "Enebacken". Visst, det är inte mina egna hemlagade "tjydabollar" men de är faktiskt helt okej. Köpte en påse häromdagen när jag inte hade minsta lust att ställa mig vid spisen och de får betyget "klart godkänt" av mig.


    (Y) Hemmalagat framför bortalagat :D Och visst är det så att ibland får det bli halvfabrikat, och det kan ju vara gott de med, beror på vilken sorts halvfabrikat det är och vad man gör med den ;)

  • soccermum 12 november 2010

    Skrivet av Pannwitz den 12 nov 2010

    Skrivet av soccermum den 6 nov 2010

    Oj nu blev jag nyfiken ;) Varför är det vidrigt?
    Själv tycker jag om båda produkterna nämligen men alla är ju olika...ler..


    Flytande margarin använder jag bara inte, det är väl en liten fix idé jag har. Dessutom användes det hela tiden under ett år i gymnasiet då jag och 3 kompisar bodde i lägenhet tillsammans. själv använder jag bara riktigt smör. :)
    Kaviar på tub (alltså typ kalles kaviar) vet jag inte varför men jag kan knappt ens känns lukten av det innan jag börjar få kväljningar :S Har aldrig tyckt om det som liten och det fungerar fortfarande inte. :P


    Oki :) Tack för svaret! Då kan jag med gott samvete fortsätta tycka om flytande margarin och kaviar på tub.. Btw jag använder bara de flytande margarin som inte har sojalecitin i sig iaf-alltid något va *flin*

  • Grillkryddan 12 november 2010

    Allt vad det gäller inälves och blodmat. Här blev det ingen svartsoppa på Mårten dagen.
    Lever och blodpudding är ingen mat som heller serveras i vårat kök.
    Den ända gången jag äter lever är när min mor tillaga den, för hon får ihop stekt lever med en god sås till som är ätbart och då slipper man ju själv hålla på att skära den läppiga levern.

  • amoz 12 november 2010

    Kan inte låta bli att förundras över hur många här måste lägga ner mycket tid och energi på att läsa innehållsförteckningar på allt ni ska köpa!:\ Det är kanske jag som inte bryr mig tillräckligt men så länge jag känner mig nöjd så får det vara så.
    Tror jag skulle må betydligt sämre om jag skulle springa runt och kolla allt och vara orolig för vad jag får i mig hela tiden. Då skulle jag ju inte kunna gå ut och äta på restaurang eller gå på middag hos andra heller????{question}

  • Josses 12 november 2010

    Skrivet av amoz den 12 nov 2010

    Kan inte låta bli att förundras över hur många här måste lägga ner mycket tid och energi på att läsa innehållsförteckningar på allt ni ska köpa!:\ Det är kanske jag som inte bryr mig tillräckligt men så länge jag känner mig nöjd så får det vara så.
    Tror jag skulle må betydligt sämre om jag skulle springa runt och kolla allt och vara orolig för vad jag får i mig hela tiden. Då skulle jag ju inte kunna gå ut och äta på restaurang eller gå på middag hos andra heller????{question}
    Jag är likadan!
    Ids inte läsa på alla förpackningar hit och dit.
    Aspartan används inte här men jag vet ju på ett ungefär i vilka produkter det är i så jag skippar dem redan i tanken. Kokar tex min egen saft och sylt.
    Har även hoppat flytande margarin nu men i husvagnen används det när vi ska använda smörgåsjärnet eller murrikkan över öppen eld.

  • Lunchdax 12 november 2010

    Skrivet av smarrig den 12 nov 2010

    E-ämnen. Har speciellt fobi för färgämnet 120 som innehåller extrakt från torkade honor av kochenillsköldlusen (läste det i en bok för en tid sen, efter det var de ajöss me allt godis!!!). Usch, fy och blä för alla tillsatsämnen!!!!


    haha ja det har man hört. Men det är ganska svårt att undvika eftersom det är det som färgar i princip alla röda godisar röda.
    Men jag tycker faktiskt inte det är äckligt alls, det är trevligare än att äta gris-muskler (svinkött) i alla fall. jag är inte vegetarian för den delen, men jag vet vad det är jag äter och väljer min mat efter det. Så länge jag köper ekologiskt kött eller vilt, eller lamm/får behöver jag inte ha bekymmer tycker jag. Hellre nöt än svin av samma skäl, i värsta fall.

    Och så är Scampi, tiger/jätte-räkor tiotusentalt förbjudna! Det är helt fruktansvärt vilken påverkan vad de har på sociala rättigheter, miljö, fattigdom och även skillnader på om hur exempelvis jättevågor ska slå in över en ö eller om de ska stoppas av mangroove-träsken (som tas bort vid odlingen). Många djur och människor-liv har berövats i denna bedrövliga industri.

    Övrigt mindre allvarliga saker är ärtsoppa sen dagisfröken tvingade i mig sked efter sked av soppan tills jag kräktes upp allting mitt i tallriken. :(

    Curry smakar illa, liksom soja, paprika, aubergine, rödbeta, mixade tjocka soppor, potatisbullar, broccoli ....
    Fast trots att jag inte gillar dem så har jag kommit på att nästan alla recept som jag gör innehåller något av dem... kanske därför familjen gillar min mat men inte jag.. :P

  • Lunchdax 12 november 2010

    Skrivet av boz1965 den 2 nov 2010

    Jag är lite nyfiken på vad folk undviker i köket och i sin matlagning.

    Vi har ju alla våra preferenser och oftast vet vi också varför vi väljer eller ratar saker.

    Själv har jag helt slutat att köpa köttfärs sedan jag skaffade köttkvarn till min assistent. Detta för att jag vill ha kontroll dels över hur mycket fett som hamnar i färsen och dels för att jag vill veta hur färskmalen den är.

    Vad undviker du?


    Kul med egen köttfärs! Vad gör du den på? Köper man en fläskkotlett och kör in i maskinen eller? :D Ett tips ang köttkvarnen är att den går helt UNDERBART att göra spagetti i, det står ju att man ska köpa en speciell pasta-tillsats men pyttsan! Ta bara bort kniv-delen så blir det hur bra som helst, annars blir det som typ couscous. :P Minsta köttkvarns-hålen är bäst, annars tar det så lång tid att koka.

  • acstrandell 12 november 2010

    Jag undviker buljong med socker i.
    gör egen sås reder med kokta mixade grönsaker så såsen blir sås :), har slutat med mildas flytande margarin samt rapsolja/smör produkter.kör rent smör.

    Steker inte fullt ut utan kokar ex. köttbullat i ngn msk vatten efter lätt bryning.

    FIck nu inspiration att inhandla köttfärskvarn......... :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.