Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Engla

  • segerwitch 14 april 2008

    :(Självklart tänder vi ett ljus för den lila tösen Engla, förstår inte hur en vuxen människa
    kan göra något så fruktansvärt mot ett barn??????

  • Ernst76 14 april 2008

    Hos oss tänds det ett ljus för Engla! Har själv en liten dotter som heter Ängla, hade något hänt henne eller mina andra barn så vet jag inte vad jag skulle gjort. Sånt här får inte hända!

  • anluk 14 april 2008

    Här tänds ljus för denna lilla tösabit. Usch jag börjar lipa bara jag tänker på det. Har ju själv två döttrar på 10 och 12 år och jag fattar inte hur man som förälder överlever om något sådant händer ens barn. Tänker på hennes föräldrar och familj

  • hansdotter 14 april 2008

    Tände alldeles nyss ett ljus i vårt fönster.
    Ljuset brinner för Engla och för hennes mor. Alla våra varmaste tankar...

  • klockargarden 14 april 2008

    Tänd ett ljus och låt det brinna........
    Tänder ett ljus för Engla och för alla andra som drabbats av detta onödiga våld.
    Tänker på alla som är i samma situation som Englas anhöriga.
    Tänd ett ljus och låt det brinna.......

  • BackaMona 14 april 2008

    Jag har också fått sms och skickat till många. Jag har redan tänt ett ljus i mitt fönster.
    Jag hoppas att änglarna har tagit hand om lilla Engla och att hon har det bra nu. Jag tänker på hennes familj men också på dom andra barnen med familjer som har råkat ut för mord de senaste veckorna i Sverige. Vart är vi på väg?!:(:(:(:'(

  • kattis63 14 april 2008

    Här i Boden brinner ett ljus för Engla och hennes annhöriga. Man kan inte fatta hur någon kan göra så här mot ett barn. Inte mot någon.

  • sajoh69 14 april 2008

    Har tänt två ljus för Engla. Stackars tös...
    Tankarna går även till Anders släkt som har det väldigt jobbigt just nu.
    Har följt detta fall med stor sorg, då Stjärnsund inte alls ligger långt ifrån där jag bor. Dessutom är Anders härifrån trakten.:(
    Sov gott Engla!

  • seijariitta 14 april 2008

    Här i Norrtälje brinner det också ljus för Ängla och hennes familj.
    Det ända man kan säga, som min man brukar säga om sådana hemska människor, som kan begå dem här hemska brotten, "Lås in dem och kasta bort nyckeln".

    Jag ber för hela familjen, att Gud kan trösta dem i sin sorg!

  • Lisabet 14 april 2008

    "Gud somhaver barnen kär,
    se till mig som liten är..."

    Många tankar och tända ljus ikväll.

  • tantdrake 14 april 2008

    Finns inte mycket man kan säga. men ljusen som brinner i fönstren i hela vårt långa land visar iallafall att det fortfarande finns sympati med dem som råkar ut för onaturliga händelser.
    Alla barn är våra barn.... tankarna går till föräldrarna.

  • Milla81 14 april 2008

    Gud, ta hand om föräldrar och andra som sörjer lilla Engla! Hjälp dem att ta sig igenom den oerhörda sorgen! Visa dem vem du är och visa dem din kärlek! Ta dem i din stora kärleksfulla famn! Amen

    Saliga de som sörjer,
    de skall bli tröstade.
    Matt 5:4

  • gottsomsatan 14 april 2008

    Hur klarar man att stå ut...Engla är fortfarande hos dem..och försvinner inte förrän
    allt har lagt sig..då när alla nära och kära står på fötterna igen.. Engla är just en "ängel" nu,
    och kommer för alltid kunna komma tillbaks, när modet sviker de närmaste.. Våra ljus, ikväll..är för att vi inte ställer upp på att sådant här får hända.. Engla gav oss den där känslan vi så sällan har.. Vi e faktiskt de enda som kan förhindra sånt här..Engla kan inte det.. Ett ljus av sympati..
    Vem vänder trenden.. ? Bara vi kan göra det..Vi som ser det hända gång på gång..men väljer att ta den lätta vägen.. Mmm, nu får vi dåligt samvete..Vad krävs för att psykvård och polis skall fungera?? Engla har det bra, men skänker åter mina tankar till de anhöriga..
    Nu har snart mitt ljus brunnit ut..men jag tänder ett nytt imorgon..för hopp om framtiden..

  • MalinJ 15 april 2008

    Här på jobbet brann också ett ljus, för alla i samma situation

  • tulipan 15 april 2008

    När sånt här händer så blir man så fruktansvärt arg. Man undrar hur man själv skulle reagera.. om man hade låtit rättsystemet i sverige straffa mannen eller om man hade hittat på något annat plågande. För svenska rättsystemet är juh inte det bästa tycker jag iafl... tar några år sen är han ute igen. Finns inga straff som är något att ha här. Mördare släpps ut efter nåt enstaka år... dom som gör ekonomiska brott sitter vanligen inne mycket längre än våldtäcksmän och mördare.. ska det verkligen vara så?

    nää fy fasen..

    *tände ett ljus igår som brann hela kvällen för Engla och hennes anhöriga*

  • tulipan 15 april 2008

    Gud? finns han? undrar jag allt... kan inte tro på någon/något som inte är god.. som inte tar hand om våra barn när vi inte själva kan skydda dem... nääää för min del så finns ingen Gud..

    Det är nog änglarna som tar hand om Engla nu... anhöriga som gått ur tiden=änglar... så långt sträcker jag mig :-)

    Men var och en tycker juh olika:-)

  • Lange 15 april 2008

    Visst är det lite svårt att inte börja tvivla när sånt här händer men tänk också på att om allt vore "bra" hela tiden skulle vi inte uppskatta det heller.
    Ibland känns det som om vi behöver allt starkare väckarklockor för att vi ska uppskatta det vi har runt om oss som är fint och ta vara på varandra. Många är så stressade att dom inte hinner eller orkar bry sig om andra. Vart tar världen vägen när alla ständigt jagar efter mer pengar och prylar och föräldrar måste jobba heltid och mer därtill för att få ekonomin att gå ihop. Hur ska man hinna ge barnen det dom behöver om båda har jobbat heltid och kanske pendlat en bra stund till och från jobbet det är väl människor vi pratar om?
    Att vara hemma med sina barn är en "kvinnofälla" hör man allt oftare i media.
    Det känns ofattbart med allt som händer och alla dessa människor som mår sämre och sämre, hur kan man annars göra något sånt här?

  • Prima 15 april 2008

    Ja vad ska man säga och göra!? Här brann ett ljus i vårt fönster igår kväll, ensligt ut mot en åker - men jag kände att det fanns fler därute som tänt ett ljus för Engla, kanske även med flera tankar såsom att andra barn råkat illa ut OCH för förövaren Anders familj.

    Ett misstag står det i tidningarna. Att han bara vågar nämna det ordet!!! Okej om han råkat köra på henne och tappat fattningen.... men annars är det inte en ursäkt att man "råkade" och att det inte var meningen.

    Jag är hård på denna punkten. Det är hemskt nog att ge sej på andra människor över huvud taget, men att ge sej på oskyldiga små barn som inte har en chans att försvara sej.... där går gränsen. Det kommer nog vår mördare att få känna på även på anstalten senare, vare sej det blir på psyket eller på fängelse.

    Jag kan inte svara för om jag är för eller emot dödsstraff, det bär mej emot men ibland känner jag att vissa inte klarar av att leva sitt liv. Om det bara blir elände för andra... svår fråga som sagt.

    Men jag kan ju säga så här: Hade detta drabbat mitt barn (den äldsta dottern är snart 10 år) så hade jag velat att han fick igen, han skulle inte få en lugn stund. Eller så hade jag erbjudit honom en slö kniv och inga plåster. Det finns ingen förlåtelse hos mej när det gäller sånt här, det här är att gå för långt. Döljer man dessutom brottet och nekar till det är man så pass klar i huvudet att man vet att det är fel - då klarar man famimej av att ta ett hårt straff med.

    Grrrrr!

  • azlan_lena 15 april 2008

    där fladdrade en liten låga , kanske för att vi alla skulle stilla oss i denna hektiska värld , det blev en stund av eftertanke .
    Det som är gjort kan aldrig göras ogjort ,
    med det kollektiva utförandet av ljusets brinnande låga , har vi visat inför oss själva och inför andra vilken ställning vi tagit .

  • 15 april 2008

    Tände 2 ljus, ett för Engla och ett för Pernilla. Det är så fruktansvärt det som hänt. Den här mannen måste vara mycket sjuk och tyvärr tror jag att det finns många fler på hans samvete.
    Det verkar som om lilla Engla var en Ängel som sändes till jorden för att den här mannen skulle bli upptäckt och bli satt bakom galler. Fotografen var sänd att ta bilderna som de bevis Polisen behövde för att få fast honom. Då när vi miste våran pojke var han 11 år och 2 månader på dagen, han hade en hjärntumör som läkarna inte upptäckte i tid trots att jag frågade 3 år tidigare. Han fick somna in hemma hos oss. Direkt efteråt sökte jag tröst i Bibeln, öppnade den, det första jag såg var 1 Tessalonikerbrevet 4:13: Vi vilja icke lämna eder, käre bröder, i okunnighet om huru det förhåller sig med dem som avsomna, för att I icke skolen sörja såsom de andra, de som icke hava något hopp. De orden har burit mig och oss i snart 25 år, sorgen finns där alltid, men den är lyft från våra axlar. Vi ber om all tröst och frid för Englas mamma och
    resten av familjen. Lilla Engla var helt visst en Ängel.
    Hälsningar D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.