Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Engla

  • Lange 15 april 2008

    Det finns naturligtvis ingen ursäkt och säkert är det svårt att hitta tröst. Jag kan inte ens komma i närheten av att föreställa mig hur det skulle kännas att förlora ett av mina barn oavsett hur det skedde. Jag kan heller inte föreställa mig hur det skulle kännas om det var min bror, min son eller min vän som begick brottet.
    Malin vars mord också matchas mot Anders DNA åkte för första gången iväg själv med sina vänner och blrv sen funnen våldtagen och strypt. Jag kan inte se någon mening i det även om det sägs att allt har en mening. Jag kan förstå hennes mamma som vill se den som gjorde det död även om inte heller det har någon mening som jag kan se. Vi får ju inte tillbaka dom vi förlorat genom ett annat mord.
    Men det känns onekligen lite lättare att leka med tanken på plågsamma straff och hämd att sen inte utföra är väl vad som skiljer oss från gärningsmännen/kvinnorna.

  • gottsomsatan 15 april 2008

    Har sållat bland inläggen här..Alla är överens..
    Vad jag kan se så är det inte många som nämnt något
    om det som den där tyska kvinnan misstänks ha gjort..
    Mördat 2 barn, å snudd på att ha mördat mamman som inget minns..
    Vem som än har gjort det, så är det ytterligare 2 barn som fallit offer..
    När vi tänder våra ljus, så skall det nog vara för alla som råkat ut
    för det vidrigaste av vidrigt...och deras anhöriga.. Man FÅR inte göra så!!!
    Nu för tiden rör sig alla "sjuka" människor fritt i samhället...så detta kommer att
    ske igen..å igen..å igen.. Om inte vården tar sitt ansvar..Återinför mentalsjukhus/hem,
    där de sjuka får den hjälp de behöver..De klarar inte ett öppet samhälle.
    Engla..-Du får ett ljus ikväll med, för dej å dina vänner..

  • systeryster 15 april 2008

    Skrivet av gottsomsatan den 15 apr 2008

    Har sållat bland inläggen här..Alla är överens..
    Vad jag kan se så är det inte många som nämnt något
    om det som den där tyska kvinnan misstänks ha gjort..
    Mördat 2 barn, å snudd på att ha mördat mamman som inget minns..
    Vem som än har gjort det, så är det ytterligare 2 barn som fallit offer..
    När vi tänder våra ljus, så skall det nog vara för alla som råkat ut
    för det vidrigaste av vidrigt...och deras anhöriga.. Man FÅR inte göra så!!!
    Nu för tiden rör sig alla "sjuka" människor fritt i samhället...så detta kommer att
    ske igen..å igen..å igen.. Om inte vården tar sitt ansvar..Återinför mentalsjukhus/hem,
    där de sjuka får den hjälp de behöver..De klarar inte ett öppet samhälle.
    Engla..-Du får ett ljus ikväll med, för dej å dina vänner..


    Den man som mördade Engla har suttit i fängelse tidigare för våldsbrott och är säkert bedömd att vara psykiskt frisk nog att sitta i fängelse dvs. inte vara från sina sinnens bruk utan kunna bedömma sina handlingar.Det gör det ännu mera skrämmande, att det faktiskt finns sådana människor.Varje gång rubriken PSYKSJUK i samband med brott står i tidningen känns det som vi tar oss tillbaka i tiden där psykisk sjukdom är något som är onaturligt och som man inte vill tala om, när det egemtligen bara handlar om människors känsloliv.Rädslan att söka psykiatri för att man är rädd att få en stämpel som psykiskt sjuk kanske hindrar många att våga be om hjälp.Så många av mina patienter är rädd att ses som farliga och de flesta är inte det.Det är så synd att samhället generaliserar begreppet på det viset.

  • Lange 15 april 2008

    Vi borde nog tacka Försäkringskassan lite också som anser att om det inte kan objektivt bedömas så är man inte sjuk. Hur kan man objektivt bedöma någons ångest?
    Jag tror nog att dom flesta tänkte ganska generellt på alla offer men det är ju alltid det senaste som man nämner först.
    Jag tänker ofta på alla offer för Estonia katastrofen där var också många barn. Alla som fallit offer för rattfyllon har ju också blivit mördade men där är mördaren "bara" full.
    Summan blir av allt man hör att vårt samhälle blir allt råare och ett människoliv får allt mindre värde. Många vågar heller inte reagera utan tycker att det får någon annan ta tag i.

  • systeryster 15 april 2008

    Skrivet av Lange den 15 apr 2008

    Vi borde nog tacka Försäkringskassan lite också som anser att om det inte kan objektivt bedömas så är man inte sjuk. Hur kan man objektivt bedöma någons ångest?
    Jag tror nog att dom flesta tänkte ganska generellt på alla offer men det är ju alltid det senaste som man nämner först.
    Jag tänker ofta på alla offer för Estonia katastrofen där var också många barn. Alla som fallit offer för rattfyllon har ju också blivit mördade men där är mördaren "bara" full.
    Summan blir av allt man hör att vårt samhälle blir allt råare och ett människoliv får allt mindre värde. Många vågar heller inte reagera utan tycker att det får någon annan ta tag i.

    Det finns så mycket som är subjktivt.Vem kan se på någon hur ont han har?Allt som inte syns utanpå blir genast misstänkliggjort.Mallen för all forskning har ju oftast varit beskrivning av mäns symtom på olika åkommor.Kvinnors reaktioner på tex hjärtinfarkt har inte tagits på samma allvar.Varför har så liten forskning gjorts på reumatism?Mest kvinnor som drabbas...Vi behöver bli mer jämställda inom FK bedömningar också.Det finns en stor risk att kvinnors sjukdommar inte finns annars.

  • Ekorrungen 15 april 2008

    Tände ljus jag me! Fattar inte hur såna människor tänker, blir så :@ när jag läser i tidningen och ser på TV hur hemskt det kan vara:(

  • Jenny_me_Y 15 april 2008

    I mitt fönster brann två ljus, 1 för Engla och 1 för min bästa kompis pappa Berth Elon Karlsson som avled på östersunds sjukhus söndag den 13 april :'( Han var som en far för mig med. Så mina tankar går till dom båda:'(

  • Nettie 15 april 2008

    Tände ljus överallt för alla mina kära och nära som gått bort, och en ljusstake för
    Engla, barnen i Arboga, Pernilla, Malin och alla andra som gått ett fruktansvärt öde
    till mötes.

  • kersthin 18 april 2008

    Måndag 21 april på kvällen ska vi tända ljus, för engla och för manifestation för våldet!
    Lastbilschaffiserna stannar och tar av sig kepan en minut också på måndag, för att visa sitt deltagande i sorgen och vrede över att en arbetskamrat gjort sådana hemskheter!
    Jag fick ett mejl om ljuständningen här i veckan.
    Tänd ljuset måndagkväll
    kram
    Kersthin

  • Iia 18 april 2008

    Ja ni alla. här i huset tänds det ljus för stackars Engla, och hennes annhöriga :'(och sambon som är lastbilschufför stannar upp på måndag i 1 minut, Hoppas bara att alla medtrafikanter har förståelse för det...
    Krama på er alla som jag känner och även ni som jag inte känner(L)

  • farmoringer 21 april 2008

    Här har jag tänt mitt ljus....

  • elisabethugo 21 april 2008

    Såg en insändare där man tyckte att denna man hade bara rättigheten att få leva, men inom lås och bom. dödsstraff vore allt för lindrigt. Tänk vad denna lilla flicka fick uppleva. Från att ha varit lycklig och glad och lekt med sina kamrater, träffa denna man och få vara med om detta hemska.
    Man kan inte i ord beskriva vad man känner inför något så hemskt. Man får verkligen hoppas på att denna sjuka man inte kommer ut för att göra samma sak igen

    Mina tankar går till Englas nära .

  • irko 28 april 2008

    Usch, läste i tidningen idag om en liten flicka 13 år Sonja som skulle släppa in sin syster och sen bara försvann? Hoppas att inte nåt sånt som Engla råkade utför har hänt henne! Gode Gud!
    Likadant känner jag beträffande pappan i Österrike som hållit sin dotter inlåst och utnyttjat henne sexuellt i över 20 år MEN herre gud hur kan sånt bara få hända?????Fattar inte! Vad ska man göra med såna människor?

  • Babzan 28 april 2008

    Det är så hemskt med alla barn som far illa på grund av vuxnas perversa beteenden eller deras ( vårt) bristande ansvar som vuxna förebilder. Just nu blöder mitt hjärta för en 16 årig pojke som slutade sitt liv genom att hoppa framför tåget här i Enköping för några dagar sen. Jag kan inte på något sätt klandra hans föräldrar men någon vuxen eller kamrat borde väl ha sätt att pojken inte mådde bra ? eller är vi för upptagna med vårt egna liv, jag skäms att vara vuxen ibland....:'(

  • irko 3 maj 2008

    Instämmer med föregående talare! Man skäms över att vara vuxen ibland..............

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.