Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Fattar inte vad man ska ha dom till?

  • soccermum 12 november 2010

    Skrivet av mama97mia den 12 nov 2010

    Hehe... men diskussioner är väl alltid kul?

    Jag kan tänka mig mer onyttiga saker än riskokare och äggkokare, har ni köpt bananskivare och äppelklyftare?
    :D


    bananskärare går gränsen vid fast en äppelklyftare har jag allt i lådan ;-)

  • Cassiopeya 12 november 2010

    Skrivet av MartenKL den 12 nov 2010

    Hur orkar man fråga saker i ett forum som man själv inte tänker nyttja? Det finns många frågor om saker andra gör man själv inte förstår nyttan med, bättre att fråga om saker man själv kan dra nytta av.

    Jag använder riskokare för att den ger mig en platta till på spisen, den håller perfekt temperatur för jasminris, sedan varmhåller den och torkar dessutom jasminriset perfekt.


    Eller också frågar man andra för att se hur de tänker, kanske ändrar man sig ;)

  • soccermum 12 november 2010

    Skrivet av MarenKL den 12 nov 2010

    Hur orkar man fråga saker i ett forum som man själv inte tänker nyttja? Det finns många frågor om saker andra gör man själv inte förstår nyttan med, bättre att fråga om saker man själv kan dra nytta av.

    Jag använder riskokare för att den ger mig en platta till på spisen, den håller perfekt temperatur för jasminris, sedan varmhåller den och torkar dessutom jasminriset perfekt.


    Skönt med ett konkret svar :) Tack för det! (L)

    Tänkte precis på :
    Undrar hur många av alla de som är negativa till t ex dessa två kokare (eller andra uppfinningar med för den delen) som faktiskt har provat innan de ger sitt svar eller om det är grundat på vad man tror innan... {question}

    Jag var själv skeptisk (fast aldrig negativ) till vattenkokaren när den kom ända tills min farfar förklarade just det där med energiåtgång och snabbheten i att använda den istället för spisen.

    Jag var skeptisk när mina föräldrar köpte äggkokaren när jag var liten och förstod inte varför den skulle vara bra men har efter att jag flyttat hemifrån upptäckt vilken skön finess den faktiskt är :)

    Riskokare har jag av ekonomiska skäl aldrig inskaffat då vi äter ris väldigt sällan men jag är inte negativ till tanken att ha en och ännu mindre nu när jag läser om de som faktiskt är nöjda med sina.. :)

    Om man provat och ändå är missnöjd är det väl en sak men att låta nedlåtande innan man själv har provat tycker jag är lite lågt.. "surt sa räven om rönnbären"

    Kan hålla med om att en del produkter kanske är onödiga för mej personligen men vem vet- de kanske är ett hjälpmedel för andra!

    Tänk vad fiffiga uppfinningar vi kunde gått miste om om ingen trott på dem från början! Jag ger mej sjutton på att någon säkert tyckte kaffekokaren/bryggaren var onödig och tog plats när den kom och jag kommer inte ihåg vem det var som uttalade sig om att datorn och mobiltelefonen endast var en "dagsfluga"
    hehe... jo eller hur..? :D

    Hur som argument för eller emot något är en bra diskussion men att ha grundlösa åsikter ger jag inte mycket för-de tillför bara irritation i något som skulle kunna vara givande...

    Hoppas ts fått svar på sin fråga iaf :)

  • 123Linnea 12 november 2010

    Jag håller med en tidigare talare som ifrågasatte om det verkligen är att spara energi - att inhandla elprylar till en massa enstaka "aktiviteter" i stället för att använda spisen. Har svårt att tro att fabriken som tillverkar den lilla äggkokaren i plast och metall och den lilla riskokaren och den lilla popcornmaskinen och den lilla bakmaskinen (...) släpper ut mindre energi än min spis. En vattenkokare har jag dock införskaffat.

  • boz1965 12 november 2010

    Skrivet av mama97mia den 12 nov 2010

    Hehe... men diskussioner är väl alltid kul?

    Jag kan tänka mig mer onyttiga saker än riskokare och äggkokare, har ni köpt bananskivare och äppelklyftare?
    :D


    Funderar på att köpa mig en äppelsvarv - inte för att jag behöver den, utan bara för att den är cool! :D

  • Tingeling13 12 november 2010

    Jag har en vattenkokare som nästa aldrig används, har haft äggkokare men gått tillbaka till att koka i kastrull, riskokare har jag aldrig haft för jag tycker att de är så stora att förvara.

    Men den mest onödiga kökspryl jag haft är ändå en............ hör här nu
    HOT DOG MAKER, ja just det en typ brödrost för grillkorv, det ni det var grejer det ;)

  • boz1965 12 november 2010

    Skrivet av 123Linnea den 12 nov 2010

    ...Har svårt att tro att fabriken som tillverkar den lilla äggkokaren i plast och metall och den lilla riskokaren och den lilla popcornmaskinen och den lilla bakmaskinen (...) släpper ut mindre energi än min spis.


    Men CO2-utsläppet vid tillverkningen är ju en "engångsutgift" - tänk på hur mycket CO2 som du indirekt alstrar varenda gång du kokar ett ägg eller en sats ris på spisen. I långa loppet vinner äggkokaren, riskokaren, vattenkokaren eller vad det nu är med hästlängder jämfört med spisen.

  • jollo10 12 november 2010

    Alla får väl ha åsikter, jag själv tycker att dom är onödiga, jag har ej testat dom men man kan alltid få ha sina åsikter eller hur? Hur kan till exempel folk vara emot partiet SD åsikter när ni inte vet vad som skulle hända ifall till exempel alla invandrare skulle ut landet?

    ( NEJ jag är ej en rasist det var endast ett exempel, jag gillar inte alls sd ståndpunkter i deras politik sådså, men jag gav endast ett exempel.

  • 123Linnea 12 november 2010

    Skrivet av boz1965 den 12 nov 2010

    Skrivet av 123Linnea den 12 nov 2010

    ...Har svårt att tro att fabriken som tillverkar den lilla äggkokaren i plast och metall och den lilla riskokaren och den lilla popcornmaskinen och den lilla bakmaskinen (...) släpper ut mindre energi än min spis.


    Men CO2-utsläppet vid tillverkningen är ju en "engångsutgift" - tänk på hur mycket CO2 som du indirekt alstrar varenda gång du kokar ett ägg eller en sats ris på spisen. I långa loppet vinner äggkokaren, riskokaren, vattenkokaren eller vad det nu är med hästlängder jämfört med spisen.


    Tror jag INTE - fundera på hur många gånger de används innan de (ev!!) åker till återvinningen alt. ställs undan för att eg inte används. Kika på återvinningscentralen nästa gång. Man hissnar! Jag tror att jag kan använda min spis till äggen typ 1000 gånger innan jag tjänat in energiåtgången på tillverkning och återvinning av den prylen...

    En äppelsvarv - jaa, kanske det!

  • frucaos 12 november 2010

    Haha jollo - det var nog tur för dig att du la till den parentesen - annars hade du nog fått det hett om öronen!
    Håller med om att alla dessa apparater är lite för skrymmande, men hör till dem som är supernöjda med riskokaren. Enda problemet är att den är i minsta laget - det blir för lite ris om jag har hela min familj på besök, och det är ju då den behövs som bäst. Så när den är utsliten blir det till att införskaffa storleken större.
    Skulle bli knäpp utan min vattenkokare! Den är ett måste.
    Skulle faktiskt vilja ha en popcornmaskin - helt enkelt för att den poppar utan olja och det därmed blir mindre onyttigt. Men den skulle användas så pass sällan att jag inte kan rättfärdiggöra platsen den skulle ta.
    Äggkokare har vi inte - visst spricker de ibland, men annars är det inget problem att koka i gryta.
    Hjälp - finns det verkligen bananskivare??! Helt otroligt ...

  • sikaal 12 november 2010

    Skrivet av mama97mia den 12 nov 2010

    Jag kan tänka mig mer onyttiga saker än riskokare och äggkokare, har ni köpt bananskivare och äppelklyftare?
    :D


    Nej, men Klara 5 ½ önskar sig ett bananfodral av tomten! :DD

  • Cassiopeya 12 november 2010

    Skrivet av 123Linnea den 12 nov 2010

    Jag håller med en tidigare talare som ifrågasatte om det verkligen är att spara energi - att inhandla elprylar till en massa enstaka "aktiviteter" i stället för att använda spisen. Har svårt att tro att fabriken som tillverkar den lilla äggkokaren i plast och metall och den lilla riskokaren och den lilla popcornmaskinen och den lilla bakmaskinen (...) släpper ut mindre energi än min spis. En vattenkokare har jag dock införskaffat.


    (Y)

  • Cassiopeya 12 november 2010

    Skrivet av soccermum den 12 nov 2010

    Skrivet av MarenKL den 12 nov 2010

    Hur orkar man fråga saker i ett forum som man själv inte tänker nyttja? Det finns många frågor om saker andra gör man själv inte förstår nyttan med, bättre att fråga om saker man själv kan dra nytta av.

    Jag använder riskokare för att den ger mig en platta till på spisen, den håller perfekt temperatur för jasminris, sedan varmhåller den och torkar dessutom jasminriset perfekt.


    Skönt med ett konkret svar :) Tack för det! (L)

    Tänkte precis på :
    Undrar hur många av alla de som är negativa till t ex dessa två kokare (eller andra uppfinningar med för den delen) som faktiskt har provat innan de ger sitt svar eller om det är grundat på vad man tror innan... {question}

    Jag var själv skeptisk (fast aldrig negativ) till vattenkokaren när den kom ända tills min farfar förklarade just det där med energiåtgång och snabbheten i att använda den istället för spisen.

    Jag var skeptisk när mina föräldrar köpte äggkokaren när jag var liten och förstod inte varför den skulle vara bra men har efter att jag flyttat hemifrån upptäckt vilken skön finess den faktiskt är :)

    Riskokare har jag av ekonomiska skäl aldrig inskaffat då vi äter ris väldigt sällan men jag är inte negativ till tanken att ha en och ännu mindre nu när jag läser om de som faktiskt är nöjda med sina.. :)

    Om man provat och ändå är missnöjd är det väl en sak men att låta nedlåtande innan man själv har provat tycker jag är lite lågt.. "surt sa räven om rönnbären"

    Kan hålla med om att en del produkter kanske är onödiga för mej personligen men vem vet- de kanske är ett hjälpmedel för andra!

    Tänk vad fiffiga uppfinningar vi kunde gått miste om om ingen trott på dem från början! Jag ger mej sjutton på att någon säkert tyckte kaffekokaren/bryggaren var onödig och tog plats när den kom och jag kommer inte ihåg vem det var som uttalade sig om att datorn och mobiltelefonen endast var en "dagsfluga"
    hehe... jo eller hur..? :D

    Hur som argument för eller emot något är en bra diskussion men att ha grundlösa åsikter ger jag inte mycket för-de tillför bara irritation i något som skulle kunna vara givande...

    Hoppas ts fått svar på sin fråga iaf :)



    Näe precis, men bara för att man inte ägt någon själv betyder det väl inte att man inte testat? Jag har aldrig tex ägt en äggkokare men min sambo hade en, och jag såg aldrig meningen med den även om han använde den flitigt.:\

    Sen är det ju som du skriver olika hur mycket man gör saker. Vad är det tex för mening med en riskokare om man använder den en gång i halvåret? Vattenkokare tycker jag är svårt att jämföra med riskokare och äggkokare, möjligtvis att man kan jämföra den med kaffebryggare/perkulator (om man är kaffedrickare). Jag använder i a f min vattenkokare dagligen, kokar upp vatten till pasta och potatiskok, bakning, te och en massa annat.

  • Cassiopeya 12 november 2010

    Skrivet av boz1965 den 12 nov 2010

    Skrivet av mama97mia den 12 nov 2010

    Hehe... men diskussioner är väl alltid kul?

    Jag kan tänka mig mer onyttiga saker än riskokare och äggkokare, har ni köpt bananskivare och äppelklyftare?
    :D


    Funderar på att köpa mig en äppelsvarv - inte för att jag behöver den, utan bara för att den är cool! :D


    Moster Huldas Åppelskalare? En sån har jag, super, och den används ofta så den känns inte som en onödigt pryl. Dessutom sparar den tummarna när man slipper skala med vanlig skalare. :DD BTW den är ju energisnål också!! (Y) ;)

  • Cassiopeya 12 november 2010

    På tal om dessa underbara {question} köksapparater, hur många har en potatisskalare då? Ska erkänna att jag har en, superbra OCH den används flitigt, i alla fall under sommarhalvåret :) Provade att skala "vinterpotatis" i den men blev inte nöjd. Samma sak som med äppelsvarven, vill gärna spara mina tummar och har lite jobbigt med vanlig skalare. Som sagt, hjälpmedel som används och underlättar är ju bra hjälpmedel, men gissar att det finns en hel del uppfinningar som glömts bort för att det var "onödiga". o_O

  • irrevirre 12 november 2010

    Mmmmm jag köpte en riskokare men efter dess har konsumtionen av ris minskat dramatiskt..... Jag har däremot testat att ångkoka potatis och morötter i den och det blev riktigt bra. Men jag har inte några riktiga tidangivelser på det så jag vågar inte göra det när jag har gäster.
    Jag skulle vilja ha en glassmaskin MEN vill inte att den tar platso_O

  • monfo 12 november 2010

    Jag tillhör just dem som är elprylstokig! Ju tokigare användningsområde desto roligare:-)
    Men jag måste säga att visst finns det en hel del onödiga prylar i skåpet men äggkokaren och riskokaren har jag använt väldigt mycket. Brände alltid vid riset förut och äggkokaren på morgonen när man har tre barn är underbar! Så av alla maskiner i köket är det nog just de två jag inte vill mista!

  • jollo10 12 november 2010

    Någon som har erfarenhet utav just mormor HULDAS äppelskalare? Tänkte köpa en sådan i ullared där den endast kostar 139 kr någon som vet ifall den är bra? Har den några extra specialiteter? Har hört att den ska urkärna äpplet stämmer det?

    FORT SVAR ÖNSKAS?

  • Lunchdax 12 november 2010

    Jollo10: äppelskalare säljs en exakt likadan på affären Chilli som kostar 109kr. Jag vet att de finns på i många större städer som Uppsala, Göteborg mm. I stocksholm i Sickla finns också affären men där finns det inte (de har blivit överrösta av förfrågan och är jättenyfikna på skalaren {laugh}. Vet inte om de kanske har internetaffär också.

    Vad jag hört är den helt suverän - OM man använder den och om man äter äpplen ofta. Jag vet inte om Huldas går att skala potatis på, men flera som säljs på Ebay är tillräckligt hårda för att klara det (det brukar stå, för de billigaste klarar inte det nämligen)

    Annars säljs flera nya på Tradera.

    Lycka till! Jag är också på jakt men har inte råd med de dyra Huldas, och har inte hittat någon affär i Stockholm ännu.

  • boz1965 12 november 2010

    Skrivet av 123Linnea den 12 nov 2010

    Skrivet av boz1965 den 12 nov 2010

    Skrivet av 123Linnea den 12 nov 2010

    ...Har svårt att tro att fabriken som tillverkar den lilla äggkokaren i plast och metall och den lilla riskokaren och den lilla popcornmaskinen och den lilla bakmaskinen (...) släpper ut mindre energi än min spis.


    Men CO2-utsläppet vid tillverkningen är ju en "engångsutgift" - tänk på hur mycket CO2 som du indirekt alstrar varenda gång du kokar ett ägg eller en sats ris på spisen. I långa loppet vinner äggkokaren, riskokaren, vattenkokaren eller vad det nu är med hästlängder jämfört med spisen.


    Tror jag INTE - fundera på hur många gånger de används innan de (ev!!) åker till återvinningen alt. ställs undan för att eg inte används. Kika på återvinningscentralen nästa gång. Man hissnar! Jag tror att jag kan använda min spis till äggen typ 1000 gånger innan jag tjänat in energiåtgången på tillverkning och återvinning av den prylen...

    En äppelsvarv - jaa, kanske det!


    Vi säger att du ska koka 4 port. ris på spisen:

    Spisplatta, 1500W alstrar indirekt 0,14 kg CO2 per timme (källa: jernkontoret.se)

    Kokvattnet tar c:a 5 minuter att koka upp - ~0,06 kg CO2
    Riset tar c:a 20 minuter att bli klart - ~0,25 kg CO2

    Du alstrar alltså c:a 0,31 kg CO2 var gång du kokar ris på spisen.

    Låt oss också säga att du äter ris 2 ggr/vecka = 104 * 0,31 = 32,24 kg CO2 varje år.
    1 m2 CO2 väger c:a 1,98 kg.

    Enbart ditt riskok alstrar alltså 32,24 / 1,98 = ~16,3 m2 CO2 om året.

    En normal riskokare har en effekt på c:a 750W - du sparar 50%, med andra ord 8,15 kubikmeter koldioxid om året på att använda en riskokare istället för att laga ris på spisen.

    Edit - fick en decimal för lite (shit happens), har ändrat det.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.