Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Fattar inte vad man ska ha dom till?

  • Okänd 14 november 2010

    Jahur skulle man klara sig utan alla dessa maskiner, synd bara att jag i alla fall inte har plats för mina på bänkarna. Tycker det är jobbigt när man ska ta fram ur skåpen. Våffeljärn, smörgåsgrill, assistent, matberedare, vattenkokare, riskokare, juicer, citruspress, mixer, grönsakskärare, + allt annat som man glömt att man har ;) men jag är glad att jag har dom. {jump}

  • smeand 15 november 2010

    Skrivet av boz1965 den 13 nov 2010

    Skrivet av 123Linnea den 13 nov 2010

    Käcka siffror där Boz. Var har du siffrorna på utvinningen av oljan som används till plasten och energin när den körs till fabriken och energin när den tillverkas i fabriken? Riskokaren alltså.


    Då vänder jag på frågan och ber dig om samma siffror för spisen du använder (ganska mkt plast i en spis också). Den ska ju också tillverkas, transporteras och, så småningom, återvinnas.

    Iofs så tycker jag att det låter väldigt underligt när du talar om återvinning som om det vore något negativt. Förklara gärna.

    Undrar förresten vilket som kostar mest energi att transportera - en spis på 60-70 kg eller en riskokare på 2 kg...


    Men det är väl ingen som köper riskokare istället för spis?! Jag vet inte vilket som är energisnålast, men jag tror att vi kan förusätta att alla först har en spis och sedan eventeuellt kompelettrar med andra hushållsapparater. Skulle vara intressant att räkna på det (får jag göra om jag får tid över:)). Det är många faktorer som då måste beaktas. Däribland brukarens vanor.

    I slutändan är det väl så att om det tillverkas olika prylar som kommer det att finnas folk som vill ha dem. Sedan är det upp till var och en vilka man tycker är värdefulla{jump}

  • miabok 17 november 2010

    Jag håller med om att vi har många apparater som sällan används utan står och tar plats. Mina dåliga samveten är smörgåsgrill, våffeljärn, matberedare och blender.

  • Cassiopeya 17 november 2010

    Skrivet av miabok den 17 nov 2010

    Jag håller med om att vi har många apparater som sällan används utan står och tar plats. Mina dåliga samveten är smörgåsgrill, våffeljärn, matberedare och blender.


    Samma här! Smörgåsgrillen används inte ofta även om det är väldigt snygg ;) Tycker det är för onyttigt och vill inte äta grillade mackor för ofta. Annars skulle jag nog använda de nmer. Matberedaren används däremot flitigt, allt blir så mycket smidigare med den när man lagar så mycket mat som jag oftast gör \o/

  • Josses 17 november 2010

    Håller med många av er före mig i denna tråd om att det finns många onödiga prylar i köket.o/

    En av mina mest onödiga prylar i skåpet är en glassmaskin mina föräldrar gav mig i julklapp för snart 20 år sedan! Då jag fick den använde jag den flitigt men sedan barnen har kommit har den knappt blivit använd, trots att glassen är godare än köpt glass och dessutom är den ju utan tillsatser! Det tar ju lite tid att göra glassen och kylplattorna måste ju vara kalla.
    Kanske dax att damma av den igen:)

    Däremot skulle jag idag inte kunna vara utan min vattenkokare eller äggkokare!
    Var en gång i tiden en stark motståndare till dessa båda men familjen lyckades övertala mig och de är ju tidssparande att använda och jag får ju en platta över till annat.

    Riskokaren har jag inte kommit mig för att köpa ännu för vi äter inte så mycket ris att det känns nödvändigt just nu men ett tag kokade jag ofta riset i micron men sedan vi bytte den så har jag slutat.

    Har även en popcornsmaskin, är inne på vår 3:e.(L)
    Har haft både den som poppar utan olja men där fastnar inte saltet så man måste smälta lite smör och hälla över och den runda som poppar i olja (föredrar den med oljan).
    Nu kan jag låta barnen göra popcorn utan att vara rädd att oljan ska ta eld och nu slipper vi brända popcorn! Jo, jag vet att man kan göra popcorn i micron men det hände även där att det blev brända popcorn, ibland blev ju inte alla poppade heller:'(

  • boz1965 17 november 2010

    Skrivet av smeand den 15 nov 2010

    Men det är väl ingen som köper riskokare istället för spis...


    Ingen som har påstått att riskokaren skulle ersätta spisen. Den är ett komplement, inget annat. Men jag antar att man kan tolka precis allt åt peppar'n galet om man bara lägger manken till...

  • Josses 17 november 2010

    Skrivet av boz1965 den 17 nov 2010

    Skrivet av smeand den 15 nov 2010

    Men det är väl ingen som köper riskokare istället för spis...


    Ingen som har påstått att riskokaren skulle ersätta spisen. Den är ett komplement, inget annat. Men jag antar att man kan tolka precis allt åt peppar'n galet om man bara lägger manken till...
    (Y), Håller med dig Boz

  • smeand 17 november 2010

    ...men Boz det var ditt argument om att, det krävs mer energi för att tillverka och frakta en spis än en riskokare som jag syftade på. Det håller bara som argument för att riskokare är miljövänlig om man har den istället. Det var inte menat att vara dryg eller feltolka med vilje, jag ville bara fortsätta på den linjen eftersom jag är väldigt intresserad av att leva energisnålt. Jag menar bara att vi måste räkna på annat sätt för att ta reda på om den är det. Vet inte om det går fram vad jag försöker säga, men jag är genuint intresserad av ämnet!

  • boz1965 17 november 2010

    Skrivet av smeand den 17 nov 2010

    ...men Boz det var ditt argument om att, det krävs mer energi för att tillverka och frakta en spis än en riskokare som jag syftade på. Det håller bara som argument för att riskokare är miljövänlig om man har den istället. Det var inte menat att vara dryg eller feltolka med vilje, jag ville bara fortsätta på den linjen eftersom jag är väldigt intresserad av att leva energisnålt. Jag menar bara att vi måste räkna på annat sätt för att ta reda på om den är det. Vet inte om det går fram vad jag försöker säga, men jag är genuint intresserad av ämnet!


    Okej, vi säger såhär då: Kokar man ris i en riskokare ISTÄLLET för på spisen så har man ganska snabbt "tjänat in" den "miljöförlust" det innebär att tillverka och frakta riskokaren ifråga. Kokvattnet kommer i kok på halva tiden iom att det sitter en doppvärmare i kokaren och dessutom med halva energiåtgången. Visserligen tar riset fortfarande c:a 20 minuter på sig att bli färdigt, men det sker med halva energiåtgången - igen.

    Dessutom kan du lägga lite mer tid och omsorg på att bereda den övriga maten istället för att ödsla tid på rutinuppgifter.

  • jollo10 17 november 2010

    Min bästa köp är en äppelskalare och en urkärnare, dom spar verkligen tid, glassmaskinen är kanske inte väldens mest flitigaste använda apparat hemma hos mig, men jag tycker den är kul att ta fram lite då och då, smörgåsgrillen är ganska bra ibland ( då menar jag ibland) att använda ifall man inte orkar hålla på i köket, men behöver inte ost i smöråsen, man kan typ ta tomat, lök, mm. osten gör det hela onyttigt men man kan ta andra grejer än ost! Men går det snabbare att koka ägg i en äggkokare?

  • Mistys 17 november 2010

    Skrivet av jollo10 den 17 nov 2010

    Min bästa köp är en äppelskalare och en urkärnare, dom spar verkligen tid, glassmaskinen är kanske inte väldens mest flitigaste använda apparat hemma hos mig, men jag tycker den är kul att ta fram lite då och då, smörgåsgrillen är ganska bra ibland ( då menar jag ibland) att använda ifall man inte orkar hålla på i köket, men behöver inte ost i smöråsen, man kan typ ta tomat, lök, mm. osten gör det hela onyttigt men man kan ta andra grejer än ost! Men går det snabbare att koka ägg i en äggkokare?


    I mitt fall är det varken tidsåtgången eller energibesparingen som gör att jag föredrar äggkokare. Det är smidigheten att slippa passa äggen samt att alltid få perfekta ägg varje gång. Lösa då jag vill det, krämiga då jag vill ha det och hårda till ex ägghalvor som ska dekoreras. Man misslyckas aldrig. Det gillar jag :)

  • soccermum 17 november 2010

    Är en smörgås i smörgåsgrill verkligen så onyttigt så man väljer att inte använda den jollo10? Klart man kan välja bort den onyttiga osten men man behöver ju inte ta flera skivor av fetaste sorten ;)

    Om man inte väljer smörgås alls kan jag förstå det för det finns så många bättre (nyttigare) mellanmål men om valet står mellan en vanlig macka med bordsmargarin, skinka, tomat och ost eller en toast med bordsmargarin, skinka, tomat och ost så väljer jag tveklöst toasten med jämna mellanrum! Samma kalorier men mycket godare och lite variation till mellanmål är ju aldrig fel.. Finns en jättebra tråd som tar upp just olika mellanmålsförslag btw, lite OT men ändå värd att namnas :)

    Måste sedan tillägga att jag har en äppelurkärnare och en äppelklyftare (dock ingen äppelskalare) men det är faktiskt två av de köksredskap jag använder mest sällan och äppelskalare känns otroligt onödigt då jag gillar mina äpplen med skal ;) Tänk vad olika man kan tycka dina kap-mina bottennapp och vice versa :)

    Haha på tal om "onödiga" maskiner-jag använder faktiskt min youghurtmaskin oftare än äppelurkärnaren men det beror på att jag fick yoghurtmaskinen via någon kampanj och att jag då inte visste att man kunde göra egen utan maskin. Nu är det ju billigare att köpa stora kilosförpackningar med yoghurt men istället för att köpa småyoghurtar så gör jag åtta egna emellanåt.

  • soccermum 17 november 2010

    Skrivet av Misty09 den 17 nov 2010

    I mitt fall är det varken tidsåtgången eller energibesparingen som gör att jag föredrar äggkokare. Det är smidigheten att slippa passa äggen samt att alltid få perfekta ägg varje gång. Lösa då jag vill det, krämiga då jag vill ha det och hårda till ex ägghalvor som ska dekoreras. Man misslyckas aldrig. Det gillar jag :)


    (Y)

  • Bumbis 17 november 2010

    Skrivet av jollo10 den 17 nov 2010

    Min bästa köp är en äppelskalare och en urkärnare, dom spar verkligen tid, glassmaskinen är kanske inte väldens mest flitigaste använda apparat hemma hos mig, men jag tycker den är kul att ta fram lite då och då, smörgåsgrillen är ganska bra ibland ( då menar jag ibland) att använda ifall man inte orkar hålla på i köket, men behöver inte ost i smöråsen, man kan typ ta tomat, lök, mm. osten gör det hela onyttigt men man kan ta andra grejer än ost! Men går det snabbare att koka ägg i en äggkokare?


    Ja, det går fortare att koka äggen i en äggkokare.

  • FruAst 17 november 2010

    Jag är utan flera av alla maskiner som alla andra har. Det funkar utmärkt utan ris/äggkokare. Funderar inte ens tiondelen av en sekund om det är miljövänligare eller inte. En större miljöbov är då all pendling till jobb och hem, med våra bilar.

    Men en sak slipper vi alla att köpa och det är brödskärare. Numera kan man ju inte köpa limpor mm i vanliga affärer (som bakas av stora bagerier) utan att de är uppskurna. Jag har kniv och det är inte svårt att skära sitt eget bröd.

  • Mistys 17 november 2010

    Skrivet av FruAst den 17 nov 2010

    Jag är utan flera av alla maskiner som alla andra har. Det funkar utmärkt utan ris/äggkokare. Funderar inte ens tiondelen av en sekund om det är miljövänligare eller inte. En större miljöbov är då all pendling till jobb och hem, med våra bilar.

    Men en sak slipper vi alla att köpa och det är brödskärare. Numera kan man ju inte köpa limpor mm i vanliga affärer (som bakas av stora bagerier) utan att de är uppskurna. Jag har kniv och det är inte svårt att skära sitt eget bröd.


    Liten sidoinformation "by the way". Visste du att färdigskivat bröd innehåller fler kcal och är fetare än ej skuret bröd. Fick info. av ett stort bageri. Man fettar in kniven/ maskinen ganska mycket som skär brödet för att man ska få perfekta skivor utan att dom ska gå sönder. Detta fett fastnar på brödet!

  • Cassiopeya 17 november 2010

    Skrivet av Misty09 den 17 nov 2010

    Skrivet av FruAst den 17 nov 2010

    Jag är utan flera av alla maskiner som alla andra har. Det funkar utmärkt utan ris/äggkokare. Funderar inte ens tiondelen av en sekund om det är miljövänligare eller inte. En större miljöbov är då all pendling till jobb och hem, med våra bilar.

    Men en sak slipper vi alla att köpa och det är brödskärare. Numera kan man ju inte köpa limpor mm i vanliga affärer (som bakas av stora bagerier) utan att de är uppskurna. Jag har kniv och det är inte svårt att skära sitt eget bröd.


    Liten sidoinformation "by the way". Visste du att färdigskivat bröd innehåller fler kcal och är fetare än ej skuret bröd. Fick info. av ett stort bageri. Man fettar in kniven/ maskinen ganska mycket som skär brödet för att man ska få perfekta skivor utan att dom ska gå sönder. Detta fett fastnar på brödet!


    Åh fy! men ack så smidigt ;)

  • Cassiopeya 17 november 2010

    Skrivet av soccermum den 17 nov 2010

    Är en smörgås i smörgåsgrill verkligen så onyttigt så man väljer att inte använda den jollo10? Klart man kan välja bort den onyttiga osten men man behöver ju inte ta flera skivor av fetaste sorten ;)

    Vet inte att jollo10 skrivet detta, var nog snarare jag som gjorde det bortvalet! Tillhör kategorin som vill lyxa ordentligt när jag lyxar. Alltså väljer jag att göra det mer sällan och rejält istället för ofta och halvt (för jag vill ha mycket ost och gärna fler sorter, och jag vill ha vitt vitt bröd) {curl-lip} Smaken är som...

    Ska nog tilläggas att jag är lat och tycker det är jobbigt att ta fram grillen från skåpet då den står lite längre in, dessutom ska den ju rengöras och det fastnar ost och...bla bla...sån är jag! Tur att vi är olika =)

  • jollo10 17 november 2010

    Yoghurtmaskin? Vad fan har man det till? Göra egen yoghurt eller?

  • Cassiopeya 17 november 2010

    Skrivet av jollo10 den 17 nov 2010

    Yoghurtmaskin? Vad fan har man det till? Göra egen yoghurt eller?


    Haha ja! Visst är det härligt med alla underbara hjälpmedel =) Spana in tråden om "egen yoghurt" här på MK så får du lära dig ännu mer ;)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.