Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Fattar inte vad man ska ha dom till?

  • boz1965 13 november 2010

    Behöver jag säga att det såklart syns på elräkningen också? :D

  • Nickan70 13 november 2010

    Det känns ju i alla fall skönt att veta att dessa produkter sparar energi, bra för miljön och plånboken.

  • soccermum 13 november 2010

    Skrivet av Nickan70 den 13 nov 2010

    Det känns ju i alla fall skönt att veta att dessa produkter sparar energi, bra för miljön och plånboken.

    (Y) Och sparar tid = bra för hälsan ;)
    Man kan fokusera på viktigare saker än att hålla tid på ägg och ris mm {highfive}

  • soccermum 13 november 2010

    Skrivet av Cassiopeya den 12 nov 2010

    Skrivet av soccermum den 12 nov 2010

    Skrivet av MarenKL den 12 nov 2010

    Hur orkar man fråga saker i ett forum som man själv inte tänker nyttja? Det finns många frågor om saker andra gör man själv inte förstår nyttan med, bättre att fråga om saker man själv kan dra nytta av.

    Jag använder riskokare för att den ger mig en platta till på spisen, den håller perfekt temperatur för jasminris, sedan varmhåller den och torkar dessutom jasminriset perfekt.


    Skönt med ett konkret svar :) Tack för det! (L)

    Tänkte precis på :
    Undrar hur många av alla de som är negativa till t ex dessa två kokare (eller andra uppfinningar med för den delen) som faktiskt har provat innan de ger sitt svar eller om det är grundat på vad man tror innan... {question}

    Jag var själv skeptisk (fast aldrig negativ) till vattenkokaren när den kom ända tills min farfar förklarade just det där med energiåtgång och snabbheten i att använda den istället för spisen.

    Jag var skeptisk när mina föräldrar köpte äggkokaren när jag var liten och förstod inte varför den skulle vara bra men har efter att jag flyttat hemifrån upptäckt vilken skön finess den faktiskt är :)

    Riskokare har jag av ekonomiska skäl aldrig inskaffat då vi äter ris väldigt sällan men jag är inte negativ till tanken att ha en och ännu mindre nu när jag läser om de som faktiskt är nöjda med sina.. :)

    Om man provat och ändå är missnöjd är det väl en sak men att låta nedlåtande innan man själv har provat tycker jag är lite lågt.. "surt sa räven om rönnbären"

    Kan hålla med om att en del produkter kanske är onödiga för mej personligen men vem vet- de kanske är ett hjälpmedel för andra!

    Tänk vad fiffiga uppfinningar vi kunde gått miste om om ingen trott på dem från början! Jag ger mej sjutton på att någon säkert tyckte kaffekokaren/bryggaren var onödig och tog plats när den kom och jag kommer inte ihåg vem det var som uttalade sig om att datorn och mobiltelefonen endast var en "dagsfluga"
    hehe... jo eller hur..? :D

    Hur som argument för eller emot något är en bra diskussion men att ha grundlösa åsikter ger jag inte mycket för-de tillför bara irritation i något som skulle kunna vara givande...

    Hoppas ts fått svar på sin fråga iaf :)



    Näe precis, men bara för att man inte ägt någon själv betyder det väl inte att man inte testat? Jag har aldrig tex ägt en äggkokare men min sambo hade en, och jag såg aldrig meningen med den även om han använde den flitigt.:\

    Sen är det ju som du skriver olika hur mycket man gör saker. Vad är det tex för mening med en riskokare om man använder den en gång i halvåret? Vattenkokare tycker jag är svårt att jämföra med riskokare och äggkokare, möjligtvis att man kan jämföra den med kaffebryggare/perkulator (om man är kaffedrickare). Jag använder i a f min vattenkokare dagligen, kokar upp vatten till pasta och potatiskok, bakning, te och en massa annat.



    Tur jag inte skrev att man var tvungen att ha ägt en sådan apparat för att ha en åsikt då :)
    Det jag vänder mej emot är de som aldrig testat men ändå har åsikter... (N)

  • soccermum 13 november 2010

    Skrivet av boz1965 den 13 nov 2010

    Vi säger att du ska koka 4 port. ris på spisen:

    Spisplatta, 1500W alstrar indirekt 0,14 kg CO2 per timme (källa: jernkontoret.se)

    Kokvattnet tar c:a 5 minuter att koka upp - ~0,06 kg CO2
    Riset tar c:a 20 minuter att bli klart - ~0,25 kg CO2

    Du alstrar alltså c:a 0,31 kg CO2 var gång du kokar ris på spisen.

    Låt oss också säga att du äter ris 2 ggr/vecka = 104 * 0,31 = 32,24 kg CO2 varje år.
    1 m2 CO2 väger c:a 1,98 kg.

    Enbart ditt riskok alstrar alltså 32,24 / 1,98 = ~16,3 m2 CO2 om året.

    En normal riskokare har en effekt på c:a 750W - du sparar 50%, med andra ord 8,15 kubikmeter koldioxid om året på att använda en riskokare istället för att laga ris på spisen.

    Edit - fick en decimal för lite (shit happens), har ändrat det.


    Fin uträkning, tack för den (Y)

  • Cassiopeya 13 november 2010

    Skrivet av jollo10 den 12 nov 2010

    Någon som har erfarenhet utav just mormor HULDAS äppelskalare? Tänkte köpa en sådan i ullared där den endast kostar 139 kr någon som vet ifall den är bra? Har den några extra specialiteter? Har hört att den ska urkärna äpplet stämmer det?

    FORT SVAR ÖNSKAS?


    KÖP EN! Har en och den är SUPERBRA! Skalar, kärnar ur och svarvar äpplet till en fin spiral!! Lätt att torka äppelringarna till äppelchips eller smidigt att lägga på ett fint fat till fredagsmyset eller om man har småbarn så är den outstanding {kiss}

  • Cassiopeya 13 november 2010

    {question}

    Skrivet av soccermum den 13 nov 2010

    Skrivet av Cassiopeya den 12 nov 2010

    Skrivet av soccermum den 12 nov 2010

    Skrivet av MarenKL den 12 nov 2010

    Hur orkar man fråga saker i ett forum som man själv inte tänker nyttja? Det finns många frågor om saker andra gör man själv inte förstår nyttan med, bättre att fråga om saker man själv kan dra nytta av.

    Jag använder riskokare för att den ger mig en platta till på spisen, den håller perfekt temperatur för jasminris, sedan varmhåller den och torkar dessutom jasminriset perfekt.


    Skönt med ett konkret svar :) Tack för det! (L)

    Tänkte precis på :
    Undrar hur många av alla de som är negativa till t ex dessa två kokare (eller andra uppfinningar med för den delen) som faktiskt har provat innan de ger sitt svar eller om det är grundat på vad man tror innan... {question}

    Jag var själv skeptisk (fast aldrig negativ) till vattenkokaren när den kom ända tills min farfar förklarade just det där med energiåtgång och snabbheten i att använda den istället för spisen.

    Jag var skeptisk när mina föräldrar köpte äggkokaren när jag var liten och förstod inte varför den skulle vara bra men har efter att jag flyttat hemifrån upptäckt vilken skön finess den faktiskt är :)

    Riskokare har jag av ekonomiska skäl aldrig inskaffat då vi äter ris väldigt sällan men jag är inte negativ till tanken att ha en och ännu mindre nu när jag läser om de som faktiskt är nöjda med sina.. :)

    Om man provat och ändå är missnöjd är det väl en sak men att låta nedlåtande innan man själv har provat tycker jag är lite lågt.. "surt sa räven om rönnbären"

    Kan hålla med om att en del produkter kanske är onödiga för mej personligen men vem vet- de kanske är ett hjälpmedel för andra!

    Tänk vad fiffiga uppfinningar vi kunde gått miste om om ingen trott på dem från början! Jag ger mej sjutton på att någon säkert tyckte kaffekokaren/bryggaren var onödig och tog plats när den kom och jag kommer inte ihåg vem det var som uttalade sig om att datorn och mobiltelefonen endast var en "dagsfluga"
    hehe... jo eller hur..? :D

    Hur som argument för eller emot något är en bra diskussion men att ha grundlösa åsikter ger jag inte mycket för-de tillför bara irritation i något som skulle kunna vara givande...

    Hoppas ts fått svar på sin fråga iaf :)



    Näe precis, men bara för att man inte ägt någon själv betyder det väl inte att man inte testat? Jag har aldrig tex ägt en äggkokare men min sambo hade en, och jag såg aldrig meningen med den även om han använde den flitigt.:\

    Sen är det ju som du skriver olika hur mycket man gör saker. Vad är det tex för mening med en riskokare om man använder den en gång i halvåret? Vattenkokare tycker jag är svårt att jämföra med riskokare och äggkokare, möjligtvis att man kan jämföra den med kaffebryggare/perkulator (om man är kaffedrickare). Jag använder i a f min vattenkokare dagligen, kokar upp vatten till pasta och potatiskok, bakning, te och en massa annat.



    Tur jag inte skrev att man var tvungen att ha ägt en sådan apparat för att ha en åsikt då :)
    Det jag vänder mej emot är de som aldrig testat men ändå har åsikter... (N)


    Ja, jo fast är det någon här som gjort det då? Tycker alla här verkar ha belägg för sina åsikter :)

    Tror att trådstartaren var ärligt intresserad av hur dessa apparater fungerar, en helt sund tankeställning. Hur ska man annars veta om det är något man vill testa?

  • Cassiopeya 13 november 2010

    Vi säger att du ska koka 4 port. ris på spisen:

    Spisplatta, 1500W alstrar indirekt 0,14 kg CO2 per timme (källa: jernkontoret.se)

    Kokvattnet tar c:a 5 minuter att koka upp - ~0,06 kg CO2
    Riset tar c:a 20 minuter att bli klart - ~0,25 kg CO2

    Du alstrar alltså c:a 0,31 kg CO2 var gång du kokar ris på spisen.

    Låt oss också säga att du äter ris 2 ggr/vecka = 104 * 0,31 = 32,24 kg CO2 varje år.
    1 m2 CO2 väger c:a 1,98 kg.

    Enbart ditt riskok alstrar alltså 32,24 / 1,98 = ~16,3 m2 CO2 om året.

    En normal riskokare har en effekt på c:a 750W - du sparar 50%, med andra ord 8,15 kubikmeter koldioxid om året på att använda en riskokare istället för att laga ris på spisen.

    Edit - fick en decimal för lite (shit happens), har ändrat det.

    Oj vilken uträkning, skulle jag aldrig orka göra {snicker}

  • 123Linnea 13 november 2010

    Käcka siffror där Boz. Var har du siffrorna på utvinningen av oljan som används till plasten och energin när den körs till fabriken och energin när den tillverkas i fabriken? Riskokaren alltså.

  • soccermum 13 november 2010

    Skrivet av Cassiopeya den 13 nov 2010

    Ja, jo fast är det någon här som gjort det då? Tycker alla här verkar ha belägg för sina åsikter :)

    Tror att trådstartaren var ärligt intresserad av hur dessa apparater fungerar, en helt sund tankeställning. Hur ska man annars veta om det är något man vill testa?


    Det var aldrig tänkt som ett påhopp på någon enskild utan mer generellt.. Folk i största allmänhet brukar vara snabba med att tycka än det ena än det andra utan att faktiskt ha testat.. I synnerhet om de är negativa till något och jag tycker det är viktigt att man är öppen för olika synvinklar och åsikter och ville lyfta fram detta. Var positiv och tyck inte något förrän du faktiskt provat :)
    Här i tråden har kanske inte alla konkreta argument till varför eller varför inte man ska använda ris- eller äggkokare och även jag kanske har missat att vara helt tydlig.. Ingen är ofelbar ;)
    Var väl därför jag skrev någon gång i början av denna diskussion att jag hoppades att ts fått sitt svar ;)

    Jag undrar fortfarande: TS-är du nöjd med dina svar eller vill du fortfarande ha argument för eller emot? :)

  • boz1965 13 november 2010

    Skrivet av 123Linnea den 13 nov 2010

    Käcka siffror där Boz. Var har du siffrorna på utvinningen av oljan som används till plasten och energin när den körs till fabriken och energin när den tillverkas i fabriken? Riskokaren alltså.


    Då vänder jag på frågan och ber dig om samma siffror för spisen du använder (ganska mkt plast i en spis också). Den ska ju också tillverkas, transporteras och, så småningom, återvinnas.

    Iofs så tycker jag att det låter väldigt underligt när du talar om återvinning som om det vore något negativt. Förklara gärna.

    Undrar förresten vilket som kostar mest energi att transportera - en spis på 60-70 kg eller en riskokare på 2 kg...

  • jollo10 13 november 2010

    forsätt argumentera ni!

  • Lippe70 13 november 2010

    Har haft en äggkokare får många år sedan. Använde den väldigt ofta, men sen gick den sönder o tänk vad bra man klarar sig utan. Skulle aldrig köpa en idag!!

  • soccermum 13 november 2010

    Skrivet av Lippe70 den 13 nov 2010

    Har haft en äggkokare får många år sedan. Använde den väldigt ofta, men sen gick den sönder o tänk vad bra man klarar sig utan. Skulle aldrig köpa en idag!!


    Med risk för att folk tycker att jag hoppar på just dej (ta det inte personligt nu, du råkade bara vara den sista som skrev innan mej..ler..):
    Vad är argumentet för att du aldrig skulle köpa en idag?
    *blir äggen godare
    *är det mindre jobb med kastrull
    *äter du inte kokta ägg längre
    *tycker du att en äggkokare tar för stor plats i skåpen

    eller annat argument?

    Jag gillar som sagt andra synvinklar än min egen och ts verkar vilja att vi fortsätter argumentera ;)
    Tror iofs kanske att de som är mest positiva ska argumentera starkast för att övertyga ts om att äggkokare och riskokare ÄR bättre än spis och kastrull men ändå, vore intressant att veta varför man aldrig vill ha en igen när man använt (och troligtvis var nöjd) den gamla innan den gick sönder :)

    fast det är klart, ni andra som inte redan angett argument får gärna svara också :) Tihi.. vilken följetong av en sån liten fråga...

    Mitt argument till att faktiskt använda äggkokare är just smidighetsfaktorn och energispar-faktorn.. Även om inte alla är övertygade om att det är energisnålare så tror jag på det farfar lärde mej som liten (L)

  • Shoutoutloud 13 november 2010

    mina föräldrar köpte en elektrisk juicepress. inte en råsaftcentrifug eller dyl där man kan lägga in bitar av vilken frukt som helst, detta var endast för citrusfrukter. tyckte det var grymt onödigt. vad hände med att pressa sina egna apelsiner i en vanlig press?{question}

  • Ulrika91 14 november 2010

    Vi städade i förrådet härom dagen och det visade sig att vi hade inte mindre än 3 yoghurtmaskiner. Mamma såg rätt skyldig ut. Behöver jag ens berätta att ingen av dessa använts de senaste 12 åren? Hon köpte dem när vi bodde utomlands och det inte fanns yoghurt att köpa. Helt klart ett legitimt skäl. Men tre st? Haha, ett gott skratt fick jag i alla fall.

    Förresten har min pappa en äggkokare och han älskar den. Jag är uberkass på att koka ägg, nojjar alltid över hur länge de har kokat, och exakt när det börjar sjuda. Så jag skulle nog behöva en också!

    Ris är jag, om man nu får skryta, riktigt bra på att koka, så en sådan riskokare behöver jag inte. Den skulle även ta för stor plats. Vi äter inte ris så himla ofta.

  • sju 14 november 2010

    Jag lyckas aldrig med jasminris hemma, blir aldrig sådär fluffigt och fint som på kina- och thaimatsställena. Jag tror nog att jag behöver en riskokare minsann. :)

  • Mistys 14 november 2010

    Det är lite skoj att tänka sig vad mormorrmor och farmormorsmor skulle ha skrivit om datorn, kaffebryggaren, brödrosten,dammsugaren, tvättmaskinen, mobiltelefon,diskmaskinen mm.mm om dom kunnat :p

    Undra om dom tyckte att prylar vi i dag tar för självklara var onödiga energislukare både vid tillverkning, användning och skrotning. Vad hade då hänt om tillräckligt många inte tog till sig dessa prylar? Hade dom slutat tillverkats. Hade vi fortfarande kokat kaffe på spisen och rostad brödet i ugnen och haft telefonkiosker. Hade vi haft en dator om tekniken inte skulle gått framåt?

    OK jag vet detta är bara hjärnfantasier men vad jag menar är att all teknik och allt nytänk är inte av ondo. Visst finns det onödiga prylar, absolut men dessa brukar ju också försvinna från marknaden ganska snabbt. Kommer ni ihåg varmkorvkokaren med brödvärmare på toppen {party} ?

    Jag gillar både riskokaren och äggkokaren, de har förenklat MIN vardag. Jag kan koka både och och gör det utan utrustning på landet men vill inte vara utan hemma. Jag gillar de som försöker få fram nya saker som kan hjälpa oss.

    Ta en titt på leksaksmarknaden istället ur miljöperspektiv. Kolla in alla slitochsläng plastsaker som spottas ut på marknaden. Gå in i en Ica butik och titta i deras 10 kr låda (brukar finnas på dom flesta) alla skräpsaker som köps för att typ leka med bara den dagen. plastbilar, plastdockor mm som bara är kul och funkar ett par timmar.

    Sen håller jag med om det någon skrev här ovan. Man måste prova för att veta och sen ta ställning - är detta något för mig? Jag vet att jag själv tyckte datorn var onödig, på 80-talet när min man kom hem med en stor klump man kunde spela något töntigt spel på. En commandore 64 tror jag det hette. Sa då att jag minsann aldrig skulle sätta mig framför den där töntiga datorn hahaha.........det vet vi ju hur det slutade!

  • biverton 14 november 2010

    Jag bara ÄLSKAR vår riskokare! Vi använder den flera gånger i veckan (i vårt hushåll är vi tre personer). Det som är toppen är att man kan koncentrera sig på resten av middagen medan riset lagar sig själv. Ingen passning, inget bränt ris (vi misslyckades ALLTID förut) och eftersom kokaren är i teflon så diskas den busenkelt. Enda nackdelen är väl att den tar plats i skåpet.

    Det är väl så med sånna här prylar att det alltid finns nya saker man kan köpa för att förenkla matlagningen - i princip skulle man ju kunna klara mycket av sin matlagning med en kniv, ett par kastruller och en öppen eld, men de flesta av oss har ju lite mer avancerad köksutrustning än så :) Var och en får väl avgöra vilka prylar som verkligen innebär en förenkling i köket.

  • flabban 14 november 2010

    Visst har även jag en del köksmaskiner (som mest är platstjuvar, men kan va´ bra att ha) så som skärmaskin, äggkokare, råsaftcentrifug, smörgåsgrill, fritös, mandolin m.m. m.m. dock ej riskokare eller bakmaskin. Tycker nog som dom flesta, med en spis med ugn och plattor, kastrull och en bra kniv så klarar man sig bra. Maskiner är kul, såg en manick som skalar kokta ägg, hittar jag en sån så köper jag en.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.