Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Matakuten

  • boz1965 14 oktober 2008

    Det är de tre P:na som styr, inget annat:

    Pengar, pengar och pengar.

  • Roskerstin 14 oktober 2008

    Syftet med detta program, är väl ändå att få igång en diskussion om i första hand skolmaten. Och det är ju verkligen bl a denna tråden ett exempel på. Sedan tas det ju även upp "vanlig" mat från affären upp för granskning och vad den innehåller och det är väl bra.

  • boz1965 14 oktober 2008

    Skrivet av roskerstin den 14 okt 2008

    Syftet med detta program, är väl ändå att få igång en diskussion om i första hand skolmaten. Och det är ju verkligen bl a denna tråden ett exempel på. Sedan tas det ju även upp "vanlig" mat från affären upp för granskning och vad den innehåller och det är väl bra.


    Visst, men felet är att de bara tar upp det negativa. Programmet är "enkelspårigt", därför anser jag att det inte har någon som helst trovärdighet ur journalistisk synpunkt. D.v.s. skräpteve.

  • segerwitch 14 oktober 2008

    oUppfostran börjar ju hemma! om barn inte vill smaka på det eller det, så är det föräldranas
    fel, rätta mig om jag har fel?Men jag håller med dig boz1965 att det skulle tilldelas större budget
    till skolmaten! Varför skall tex.kriminella ha bättre mat???än växande barn???varför har föräldrar
    inte tid och lust, att lära barnen att prova olika maträtter?? Varför får våra äldre så tråkig mat?
    Varför skall våra politiker ha så stora löner??för då! finns det pengar!!!Ge barnen riktig mat!! var rädd om våra gamla, ge dem märingrik mat! Pengar finns! titta på politikernas löner????
    Mattanterna i programet kanske inte skall repressentera resten av Sverige, för jag tycker också
    att de visade ett stort nonchalans för maten???och för förnyelse?Det går att laga mat från grunden! min mellanson pryade i dalarskolorna i Bromölla när han gick kockutbildning?hur kan
    de ha råd med det??där lagades maten,varje dag???sen får man tycka om Bert eller inte??
    Jag personligen räknade aldrig med maten barnen fick i skolan! när alla hade kommit hem, så
    fanns det altid lagad mat!
    Jag tycker! att oavsett programet,så är det BRA att det tas upp, om hur dålig mat barn får!
    Mattanterna intresserar mig inte, om det är Bert Karlsson eller någon annan, spelar ingen roll!
    Men tyvärr så tror många att barn och äldre får bra mat!:@

  • segerwitch 14 oktober 2008

    OOPPS dubblett???

  • segerwitch 14 oktober 2008

    Men hallå?? det kom bara upp att det var fel verifierings kod?

  • segerwitch 14 oktober 2008

    :'(TRÖTT JAG BLIR!!:'(

  • segerwitch 14 oktober 2008

    OOPPS IGEN!Jag ger upp:'(

  • boz1965 14 oktober 2008

    Mjaaa... Inte enbart föräldrarnas fel, tycker jag.
    Det är ju så nuförtiden att det går inte att försörja ett hushåll med bara en inkomst som man kunde förr. Då blir barnen lidande på det sättet att föräldrarna har mindre tid över för dem och kan inte ge dem alla de normer och kunskaper de skulle behöva. Och skolan har ju ingen fostrande uppgift och kan/får därmed inte bistå med den saken.

  • boz1965 14 oktober 2008

    Nu ska jag ner till Borstahusen och köpa mig några nyfiskade sillfiléer och frossa på till lunch. Ses! :D

  • LaJefa 14 oktober 2008

    Skrivet av segerwitch den 14 okt 2008

    oUppfostran börjar ju hemma! om barn inte vill smaka på det eller det, så är det föräldranas
    fel, rätta mig om jag har fel?Men jag håller med dig boz1965 att det skulle tilldelas större budget
    till skolmaten! Varför skall tex.kriminella ha bättre mat???än växande barn???varför har föräldrar
    inte tid och lust, att lära barnen att prova olika maträtter?? Varför får våra äldre så tråkig mat?
    Varför skall våra politiker ha så stora löner??för då! finns det pengar!!!Ge barnen riktig mat!! var rädd om våra gamla, ge dem märingrik mat! Pengar finns! titta på politikernas löner????
    Mattanterna i programet kanske inte skall repressentera resten av Sverige, för jag tycker också
    att de visade ett stort nonchalans för maten???och för förnyelse?Det går att laga mat från grunden! min mellanson pryade i dalarskolorna i Bromölla när han gick kockutbildning?hur kan
    de ha råd med det??där lagades maten,varje dag???sen får man tycka om Bert eller inte??
    Jag personligen räknade aldrig med maten barnen fick i skolan! när alla hade kommit hem, så
    fanns det altid lagad mat!
    Jag tycker! att oavsett programet,så är det BRA att det tas upp, om hur dålig mat barn får!
    Mattanterna intresserar mig inte, om det är Bert Karlsson eller någon annan, spelar ingen roll!
    Men tyvärr så tror många att barn och äldre får bra mat!:@



    Instämmer helt och hållet med dig.
    Jag arbetade en tid på en friskola, där gjorde vi all maten från grunden själv och det blev inte dyrare utan tvärtom billigare än halvfabrikat.
    Barnen serverades även en fräsch salladsbuffé varje dag.
    När vi serverade soppa hade vi även nybakat bröd eller bullar till. Fick hjälp av ett par elever varje dag, vilket ingick i deras hemkunskap. Jättetrevligt och mycket uppskattat av barnen. Fler skolor skulle ha det så tycker jag.

  • ikah 14 oktober 2008

    Skrivet av boz1965 den 14 okt 2008

    Skrivet av Smulpajen den 14 okt 2008

    Vad kostar alla dessa halv och helfabrikat? Ingenting???? Bort med dom och köp riktiga råvaror. Det vet ju alla som har hushåll att färdigpackat är dyrare. Så resonemanget stämmer inte helt.


    Hel- och halvfabrikaten för storkök är billigare än du tror och de innehåller helt andra saker än de i frysdisken på ICA. Ta inte butikspriserna som rättesnöre för vad det kostar att driva ett storhushåll. Dessutom är det inte råvarorna som är den dyraste posten, det är arbetade timmar. Att laga mat från grunden tar mycket längre tid och kräver mer personal, därför blir det mycket dyrare och därför väljer POLITIKERNA (åter igen) att köpa in "mat" som man bara kan smälla in i kombiugnen utan att det blir allt för mycket i personalkostnader. Har man inte jobbat i storkök är det kanske inte alltid så lätt att förstå detta. Ett vanligt restaurangkök, som kockarna i programmet kommer ifrån, är inget storkök i den meningen. De kockarna har ingen som helst förståelse för förhållandena i ett storkök eftersom de inte har någon som helst susning om vad det handlar om. De är vana vid förstklassiga råvaror till helt andra priser än vad som erbjuds/tillåts i ett skolkök. De svassar omkring som några allvetande besserwissrar som tror att de vet allt. Så ursäkta mig om jag inte ger ett jota för programmet ifråga. De sparkar på de som redan ligger istället för de som de borde sparka på. Och Bertan, den tomten, har heller inte fattat ett dugg.


    Håller med!
    Jobbar som köksbiträde i ett skolkök där vi lagar mat från grunden och till 80% ekologisk mat. Det kräver mera personal att hinna med allt under dagen plus att de måste förberedas en hel del. Vi lägger in våra egna gurkor, rödbetor mm. Kokar egen saft, sylt. Bakar eget bröd. Får inget pålägg färdigskivat utan allt ska skivas. Köttet kommer ostyckat. Fisken är färsk. Buljong ska kokas. Grönsakerna ska skalas. Listan är lång på allt som ska göras.
    Att ta in resturang kockar är helt galet. De har som sagt en annan budget att jobba med.

  • isaisasp 14 oktober 2008

    jag tycker att det är ett jättebra program och jag hoppas att det kommer till våran skola fast det kommer det nog inte att göra...:(

  • Smulpajen 14 oktober 2008

    Skrivet av zudette den 14 okt 2008

    Tror inte alls det är lika illa i Sverige om man jämför med England, som programideén kommer från. - Mig veterligen, och jag jobbar i en skola, severas ingen fiterad mat eller olika snabbmatsvarinater - här tog de t om bort pizza på menyn MEN då mest pga eleverna åt för mycket och personalen hannn inte med och det var en "hemlagad" varaiant av pizza eleverna fick. Läsk finns inte att köpa/dricka i skolmatsalen och varje dag serveras grönsaker! HALLÅ - våra barn och ungdomar äter GRATIS i skolornas matbespisningar (med det menar jag ändå att eleverna SKA ha bra mat !) Tycker TV4 ska skämmas att producera ett sådana här program som i det stora hela bygger på en, som jag vill kalla det, fördom om att svensk skolmat är dålig! Tyvärr vet jag också att det skiljer mycket på kvalité och förhållanden mellan kommunerna i vårt avlånga land, men så länge inte mattanterna står och portionerar ut friterad korv och pommes så är väl detta en sak för respektiv kommun att ta tag i och inte något som TV4 ska göra som allena rådande i skolan! - Jag äter i skolmatsalen ibland och maten här är bra!!! Jag fattar verkligen inte syftet med programmet!

    Maten är INTE gratis. Den betalas med våra skattepengar. Du har tur som får god mat i skolan. Som jag skrev längre upp, så finns det lärare som tar med sin egen mat eftersom skolans är så dålig. Något är sjukt. Fångarna får bättre mat än barnen. Min dotter har också haft tur i grundskolan att få hyfsad mat som lagats på skolan. Men inte alla har det så. Ofta kommer maten från ett centralkök och värms upp. Jag betalar gärna några kronor till om jag vet att det blir bättre.

  • Smulpajen 14 oktober 2008

    Skrivet av boz1965 den 14 okt 2008

    Syftet, Zudette, är att göra pengar på ännu ett meningslöst program som utger sig för att vara "viktigt".

    Man väljer ut en "målgrupp", i det här fallet föräldrarna, raggar upp en kändis och några stjärnkockar, väljer ut ett offer, skiter i vem man sparkar på och vips, har man ett "program". Jag anser att det här programmet inte är ett dugg bättre än Big Brother, Idol, Baren m.fl. stupida och komplett onödiga tv-satsningar.

    Hade det däremot varit Uppdrag Granskning, Kalla Fakta eller något annat trovärdigt samhällsprogram som tog upp ämnet helt ovinklat och oregisserat hade jag haft betydligt mer förtroende för innehållet.

    Vad man gör i Matakuten är att man tar bara upp det negativa, eftersom det ger de största tittarsiffrorna - sensationsmakeri i syfte att sälja reklamtid, alltså. Vi ska inte glömma att TV4 är en kommersiell kanal som har som enda syfte att tjäna pengar åt sina aktieägare - inte att bedriva någon form av "samhällstjänst" eller välgörenhet.

    Tror du verkligen på allvar att t ex uppdrag granskning hade kommit fram till ett bättre resultat?? Tror snarare det hade blivit ännu mer svart.

  • Hannixen 14 oktober 2008

    Jag tycker det värsta verkar vara att dom ska laga så mycket mat. 1600 portioner på en förmiddag, det är klart att man inte hinner laga ordentlig mat. Sen tror jag att många av mttanterna hade dålig attityd för att den där Melker kom som gubben i lådan med en hemskt dålig attityd, tycker jag. Hade jag jobbat där hade jag också tyckt illa om honom...

  • segerwitch 14 oktober 2008

    Skrivet av lajefa den 14 okt 2008

    Skrivet av segerwitch den 14 okt 2008

    oUppfostran börjar ju hemma! om barn inte vill smaka på det eller det, så är det föräldranas
    fel, rätta mig om jag har fel?Men jag håller med dig boz1965 att det skulle tilldelas större budget
    till skolmaten! Varför skall tex.kriminella ha bättre mat???än växande barn???varför har föräldrar
    inte tid och lust, att lära barnen att prova olika maträtter?? Varför får våra äldre så tråkig mat?
    Varför skall våra politiker ha så stora löner??för då! finns det pengar!!!Ge barnen riktig mat!! var rädd om våra gamla, ge dem märingrik mat! Pengar finns! titta på politikernas löner????
    Mattanterna i programet kanske inte skall repressentera resten av Sverige, för jag tycker också
    att de visade ett stort nonchalans för maten???och för förnyelse?Det går att laga mat från grunden! min mellanson pryade i dalarskolorna i Bromölla när han gick kockutbildning?hur kan
    de ha råd med det??där lagades maten,varje dag???sen får man tycka om Bert eller inte??
    Jag personligen räknade aldrig med maten barnen fick i skolan! när alla hade kommit hem, så
    fanns det altid lagad mat!
    Jag tycker! att oavsett programet,så är det BRA att det tas upp, om hur dålig mat barn får!
    Mattanterna intresserar mig inte, om det är Bert Karlsson eller någon annan, spelar ingen roll!
    Men tyvärr så tror många att barn och äldre får bra mat!:@



    Instämmer helt och hållet med dig.
    Jag arbetade en tid på en friskola, där gjorde vi all maten från grunden själv och det blev inte dyrare utan tvärtom billigare än halvfabrikat.
    Barnen serverades även en fräsch salladsbuffé varje dag.
    När vi serverade soppa hade vi även nybakat bröd eller bullar till. Fick hjälp av ett par elever varje dag, vilket ingick i deras hemkunskap. Jättetrevligt och mycket uppskattat av barnen. Fler skolor skulle ha det så tycker jag.


    :oJa! varför kan vissa skolor klara det?? Tex, Bromölla lite
    stad, men skolmaten är lagad från grunden??det låter jätte
    trevligt med salladsbuffé, vet ett äldreboende där det också
    lagas mat! det måste ju ta tid iallafall, att plocka upp och värma halvfabrikat?? Lägg tiden istället på att laga mat, det
    är flera fängelser som har egen kock???????
    Jag tycker!! barnen och äldre måste ha näringsrik MAT!

  • Smulpajen 14 oktober 2008

    Skrivet av isaisasp den 14 okt 2008

    jag tycker att det är ett jättebra program och jag hoppas att det kommer till våran skola fast det kommer det nog inte att göra...:(

    Hej isaisasp!
    Vet inte hur gammal du är, men vad jag förstår går du fortfarande i skolan. Skulle vara roligt och höra vad du tycker om skolmaten?
    Hälsningar Smulpajen!

  • segerwitch 14 oktober 2008

    Skrivet av boz1965 den 14 okt 2008

    Mjaaa... Inte enbart föräldrarnas fel, tycker jag.
    Det är ju så nuförtiden att det går inte att försörja ett hushåll med bara en inkomst som man kunde förr. Då blir barnen lidande på det sättet att föräldrarna har mindre tid över för dem och kan inte ge dem alla de normer och kunskaper de skulle behöva. Och skolan har ju ingen fostrande uppgift och kan/får därmed inte bistå med den saken.


    :oJag kunde försörja 4 barn ensam på en lön?? det blev mindre semester resor! äldre bil! inte senaste tv osv.
    Och lagad mat hade de alltid hemma, även om jag jobbade?
    Skolan har som du säger ingen fostrande uppgift! Men det har föräldrarna!Visst är det många år sen, men uppfostran
    att respektera maten, det hann jag med! Och all maten som
    blir över, när så få äter den????? Det måste bli jätte dyrt att
    kasera allt som blir över????Dom pengarna kunde användas till att köpa riktig mat!

  • salsa 14 oktober 2008

    Skrivet av boz1965 den 14 okt 2008

    Skrivet av salsa den 14 okt 2008

    och?

    Det är väl bra att svenska folket slutar slå sig för bröstet och får upp ögonen för att det är lika illa här i Sverige


    Det har jag inte sagt nåt om. Det jag menar är att man kunde väl komma med lite fräschare ideer istället för att direkt planka tv-program från England. Varför inte granska äldrevården? Situationen är exakt densamma där, det vet jag av egen erfarenhet. Och som sagt: häng inte ut personalen, de gör så gott de kan. Det är POLITIKERNA som har ansvaret, ingen annan.

    Sen skulle det inte skada om du höll en lite trevligare ton mot folk i inläggen. Det GÅR faktiskt att framföra sin åsikt utan att vara otrevlig. :)


    Boz1965, jag menade inte alls att vara otrevlig. Mitt inlägg skrev jag på jobbet och fick sen springa i från utan att hinna skriva färdigt. Tryckte i hastigheten på "skicka" därför mitt "snorkiga" inlägg.

    Jag håller fullt och fast med dig att det är politikerna vi ska hänga ut och inte måltidspersonal som i de flesta fall gör sitt bästa av det lilla de har. Det finns säkert trött personal även där.

    Syftet med programmet är att visa på hur dålig skolmaten kan vara och det får ju Bertan fram med labratorieanalyser, där han tar det sämsta resultatet och visar i TV. Skulle han ta det bästa så skulle det inte bli sensationsTV.
    De vi ser på TV är redigerat så att vi ska tro att det är lika dåligt på alla skolor.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.