Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Matakuten

  • Smulpajen 14 oktober 2008

    Skrivet av Linlock den 14 okt 2008

    Skrivet av boz1965 den 14 okt 2008

    Skrivet av monac den 14 okt 2008

    Skrivet av salsa den 14 okt 2008

    Skrivet av boz1965 den 13 okt 2008

    Direkt plankat från Jamie Oliver...



    och?

    Det är väl bra att svenska folket slutar slå sig för bröstet och får upp ögonen för att det är lika illa här i Sverige.



    Så sant ,salsa!


    Men det är bara det att det INTE ÄR lika illa här i Sverige. Det är en stor, fet myt. Att det inte är bra, det är jag den förste att hålla med om, men att det skulle vara så illa som i England och i Staterna är helt enkelt lögn. Där får de betala för "maten" som t.o.m. är sämre än McD och Burger King rent näringsmässigt. Ofta är det det enda lagade målet mat de får på hela dagen. Resten av dagen lever de på godis och mackor. Så påstå inte att det är SÅ illa i Sverige.

    Tack äntligen nån som påpekade DET!!(Y)

    I Norge finns det ingen bamba. Där äter ungarna mackor som dom tar med. Så vi behöver inte gå så lång som över Atlanten. Men programmet har sitt berättigande ändå.

  • segerwitch 14 oktober 2008

    :@Det är ju Sverige vi pratar om! inte England eller USA! Det blir inte våra barn hlälpta med??
    Jag har inte uppfattat det som det är mattanterna man vill åt???Att de i programmet verkade oengagerade, kan väl inte förnekas??Men! barnen idag får ingen riktig näringsrik mat! Men! näringsrik behöver inte vara oaptitlig, eller????Men! föräldrarna, måste fodra att "de folkvalda" tar
    sitt ansvar?Och vist kunde programmet vissa, att några skolor klarar att servera "riktig mat" med riktiga såser etc,etc..men det tar inte bort,att de flesta skolorna har usel mat! räcker inte pengarna? så ta dom från "Kriminalvården" Det har ju vissat att den mjuka linjen inte hjälper på tjuvar???
    Så! ge barnen som växer,riktig mat, inte massa hel och halvfabrikat!:@

  • irrevirre 14 oktober 2008

    Skrivet av Linlock den 14 okt 2008

    För mig som är passionerad matlagare, utbildad kock samt kökschef på en skola känns det oerhört sorgligt att ett program som matakuten föder så mycket fördommar. Jag håller absolut med om att i vissa skolor är maten väldigt dålig, tråkig och näringsfattig men att programmet inte försöker lyfta fram en enda skola som lagar bra mat, som ett bra exempel, tycker jag är så himla trist. Detta gör att statusen på yrket blir ännu lägra och alla skolor dras över en kam.
    Sluta kalla oss "mattanter" till att börja med! Själv är jag en stolt kock som älskar mitt yrke och varje dag gör det bästa jag kan för att göra både näringsexperter och barnen nöjda! Stor kram till er alla i köken där ute (och alla andra som stöttar oss) jag vet att ni gör ert bästa även om det ibland kan känns tungt!(Y)


    Härligt att höra!! Man tänker tyvärr bara på sin egen skolgång och ... ja faktiskt ... många gånger riktigt sura mat-damer.
    Men så behöver det ju inte vara och är säkert inte heller överallt.

  • systeryster 14 oktober 2008

    (N)Har heller inte några trevliga minnen från maten i skolan på 60- och 70-talet.Den enda grönsak som serverades till maten var klippt persilja.
    Minns när det blev stordrift inom sjukvården och man tog varje köksa på avdelningarna till centralköket.
    Samma utveckling har ju varit i skolvärlden Personalen har tagits Ifrån att ta eget ansvar och själv planera sitt arbete, istället blev det att värma halvfabrikat.
    Nu tar vårt kök 100:- per portion. Har inte märkt någon gormetservice för de pengarna, och det skulle kunna ge en enorm vinst om man lagade maten själv - men det hinns naturligtvis inte med. I skolan är det väl samma sak - de värmer fardiglagat.
    Hur gott är det med rester från igår? Hur mycket näring blir det kvar? (N)
    Tack och lov att det finns skolor och kommuner som tänker annorlunda.(Y)

  • Pojli 14 oktober 2008

    Hej alla matintresserade!
    Jag jobbar som kock (haha det heter ju kokerska men det har ju TYVÄRR lägre status än det manliga kock TROTS likadana utbildningar:@) i en skola i Visby och vi lagar NÄSTAN all mat från grunden. Det enda vi inte lagar är typ pannkakor, köttbullar och naturligtvis gör vi inte korv själva.
    Om vi skulle göra tex pannkakor till våra 800 portioner så skulle vi bli tvugna att göra ca 4000 pannkakor och hur ska det hinnas med när vi är 2 kockar???? Inte en chans!
    Nej, jag önskar att skolorna i Sverige var minder och att alla hade eget kök så skulle det kanske funka. Vi får ofta beröm, nästan dagligen för den goda maten, sådeså! (Y):D:)

  • boz1965 14 oktober 2008

    Skrivet av pojli den 14 okt 2008

    Hej alla matintresserade!
    Jag jobbar som kock (haha det heter ju kokerska men det har ju TYVÄRR lägre status än det manliga kock TROTS likadana utbildningar:@) i en skola i Visby och vi lagar NÄSTAN all mat från grunden. Det enda vi inte lagar är typ pannkakor, köttbullar och naturligtvis gör vi inte korv själva.
    Om vi skulle göra tex pannkakor till våra 800 portioner så skulle vi bli tvugna att göra ca 4000 pannkakor och hur ska det hinnas med när vi är 2 kockar???? Inte en chans!
    Nej, jag önskar att skolorna i Sverige var minder och att alla hade eget kök så skulle det kanske funka. Vi får ofta beröm, nästan dagligen för den goda maten, sådeså! (Y):D:)


    Jag jobbade ett år på en lunchrestaurang med både servering och lunchcatering. Om torsdagarna var det min uppgift att steka 1600 pannkakor på en förmiddag. Körde på två stekbord samtidigt, men det gick alldeles utmärkt. Vi använde inte heller färdig smet eller ens äggpulver utan vi hjälptes åt att knäcka alla ägg som skulle till. Vi försökte att byta bort ärtsoppan och pannkakorna varannan torsdag, men då blev det ramaskri.

    Jag minns också när jag gick i mellanstadiet i Fjärestad skola utanför Helsingborg en gång i tiden. Skolan hade tre klassrum och vi var väl ett 50-tal elever totalt. Men eget kök fanns och all mat lagades från grunden. Jag minns inte att det fanns ett enda klagomål på maten, tvärtom. Det serverades rejäl husmanskost (det var ju trots allt på landet) och det mest exotiska de bjöd på var spaghetti och köttfärssås. Då var det FEST bland oss ungar kan jag lova.

  • Smulpajen 14 oktober 2008

    Skrivet av boz1965 den 14 okt 2008

    Skrivet av pojli den 14 okt 2008

    Hej alla matintresserade!
    Jag jobbar som kock (haha det heter ju kokerska men det har ju TYVÄRR lägre status än det manliga kock TROTS likadana utbildningar:@) i en skola i Visby och vi lagar NÄSTAN all mat från grunden. Det enda vi inte lagar är typ pannkakor, köttbullar och naturligtvis gör vi inte korv själva.
    Om vi skulle göra tex pannkakor till våra 800 portioner så skulle vi bli tvugna att göra ca 4000 pannkakor och hur ska det hinnas med när vi är 2 kockar???? Inte en chans!
    Nej, jag önskar att skolorna i Sverige var minder och att alla hade eget kök så skulle det kanske funka. Vi får ofta beröm, nästan dagligen för den goda maten, sådeså! (Y):D:)


    Jag jobbade ett år på en lunchrestaurang med både servering och lunchcatering. Om torsdagarna var det min uppgift att steka 1600 pannkakor på en förmiddag. Körde på två stekbord samtidigt, men det gick alldeles utmärkt. Vi använde inte heller färdig smet eller ens äggpulver utan vi hjälptes åt att knäcka alla ägg som skulle till. Vi försökte att byta bort ärtsoppan och pannkakorna varannan torsdag, men då blev det ramaskri.

    Jag minns också när jag gick i mellanstadiet i Fjärestad skola utanför Helsingborg en gång i tiden. Skolan hade tre klassrum och vi var väl ett 50-tal elever totalt. Men eget kök fanns och all mat lagades från grunden. Jag minns inte att det fanns ett enda klagomål på maten, tvärtom. Det serverades rejäl husmanskost (det var ju trots allt på landet) och det mest exotiska de bjöd på var spaghetti och köttfärssås. Då var det FEST bland oss ungar kan jag lova.

    boz1965, det är ju det jag försökt säga hela tiden. Det ska vara riktig mat inte halv/hel fabrikat. Gick det då, går det nu.

  • luthfisk 14 oktober 2008

    Skrivet av boz1965 den 14 okt 2008

    Skrivet av pojli den 14 okt 2008

    Hej alla matintresserade!
    Jag jobbar som kock (haha det heter ju kokerska men det har ju TYVÄRR lägre status än det manliga kock TROTS likadana utbildningar:@) i en skola i Visby och vi lagar NÄSTAN all mat från grunden. Det enda vi inte lagar är typ pannkakor, köttbullar och naturligtvis gör vi inte korv själva.
    Om vi skulle göra tex pannkakor till våra 800 portioner så skulle vi bli tvugna att göra ca 4000 pannkakor och hur ska det hinnas med när vi är 2 kockar???? Inte en chans!
    Nej, jag önskar att skolorna i Sverige var minder och att alla hade eget kök så skulle det kanske funka. Vi får ofta beröm, nästan dagligen för den goda maten, sådeså! (Y):D:)


    Jag jobbade ett år på en lunchrestaurang med både servering och lunchcatering. Om torsdagarna var det min uppgift att steka 1600 pannkakor på en förmiddag. Körde på två stekbord samtidigt, men det gick alldeles utmärkt. Vi använde inte heller färdig smet eller ens äggpulver utan vi hjälptes åt att knäcka alla ägg som skulle till. Vi försökte att byta bort ärtsoppan och pannkakorna varannan torsdag, men då blev det ramaskri.

    Jag minns också när jag gick i mellanstadiet i Fjärestad skola utanför Helsingborg en gång i tiden. Skolan hade tre klassrum och vi var väl ett 50-tal elever totalt. Men eget kök fanns och all mat lagades från grunden. Jag minns inte att det fanns ett enda klagomål på maten, tvärtom. Det serverades rejäl husmanskost (det var ju trots allt på landet) och det mest exotiska de bjöd på var spaghetti och köttfärssås. Då var det FEST bland oss ungar kan jag lova.


    Jamen är det konstigt att de gör god mat till 50 elever?

    Jag går själv på en högstadieskola i Sverige och tycker maten är oerhört dålig. De vuxna som säger att den är bra på alla skolor i hela sverige och att man ska ge en eloge till alla mattanter som kan konsten att göra mycket av nästan ingenting får tänka om.

    Idag serverades vi prinskorv med potatis och spenat.
    Till att börja med hade dem inte stekt prinskorven. Den var UPPVÄRMD i ugnen, men den var fortfarande kall i mitten. Vi såg när potatisen levererades, i stora vita hinkar låg skalad potatis i kallt vatten som mattanterna(ja, så vill jag kalla det) sedermera kokade en andra gång. Spenaten - ja den vill jag helst inte tala om.

    Jag vill inte påstå att jag är kräsen, jag äter allt som lagas hemma, men att skolbarn blir kräsna av skolmaten är för mig fullt förståeligt.

    För ett tag sedan bjöds vi på Fiskfriletter(de vill inte längre kalla det fiskpinnar) som inte var så välsmakande. Jag och några kompisar gick fram till en av mattanterna och frågade vilken fisk som fiskfriletterna var gjord på. Naturligtvis hade de inte en aning.

    Tack och lov att vi kan välja filmjölk till maten.

    Vidare bör nämnas, att vi har en kompis som arbetade som mattant. Hon var mattant på en åk1-9 skola, och lyckades få barnen i 1 att inte bli kräsna, vilket höll hela skolan ut, för hon var en duktig mattant. En stor eloge till alla duktiga mattanter. De existerar - men inte på våran skola.

    Förra veckan fick jag slänga rå kyckling.

    Vidare vill jag också poängtera att varje rast går jag och mina kompisar till godisaffären och köper godis, eftersom skolmaten inte går att äta. (Jag köper dock inte godis)

  • boz1965 14 oktober 2008

    Smulpajen:

    Jo, men mycket vatten har runnit under broarna sedan 70-talet. Då satsade man mer pengar på skolmaten. Det går inte att åstadkomma bättre med den budget skolköken får sig tilldelade i dagsläget. Ska det bli bättre måste vi puffa på våra lokalpolitiker att höja anslagen till skolmaten, för idag ska det helst vara gratis och en tia till...

    I vår kommun representerar politiker och högre tjänstemän för astronomiska belopp, köper in "konstverk" till konstparken (jo, vi har en sådan - *suck*) för miljoner och ändå är FP ett av de dominerande partierna i kommunen. DE säger sig ju vilja satsa på skolan och barnen. Jo, köss Karlsson!

  • LaJefa 14 oktober 2008

    Låt eleverna vara med och laga maten...får upp intresset för mat och hälsa tror jag Två -ter elever om dagen i köket en-två timmar istället för hemskuskap...tror jag kan vara mkt lärorikt

  • boz1965 14 oktober 2008

    Skrivet av lajefa den 14 okt 2008

    Låt eleverna vara med och laga maten...får upp intresset för mat och hälsa tror jag Två -ter elever om dagen i köket en-två timmar istället för hemskuskap...tror jag kan vara mkt lärorikt


    Bara ett "fel" med det förslaget: Då vill miljö & hälsoskyddet ha ett och annat sagt. Det krävs hälsokollar och en del annat för att jobba eller ens vistas i ett storkök.

  • marwis 14 oktober 2008

    Skrivet av boz1965 den 14 okt 2008

    Skrivet av lajefa den 14 okt 2008

    Låt eleverna vara med och laga maten...får upp intresset för mat och hälsa tror jag Två -ter elever om dagen i köket en-två timmar istället för hemskuskap...tror jag kan vara mkt lärorikt


    Bara ett "fel" med det förslaget: Då vill miljö & hälsoskyddet ha ett och annat sagt. Det krävs hälsokollar och en del annat för att jobba eller ens vistas i ett storkök.


    Ja fy skäms på den lärare som skulle sätta in en fot i köket nu för tiden:@:D
    Vi kan inte ens ha elever som hjälpredor längre som vi hade förr. Alla våra skolkök har blivit till ett enda stort. Tre rätter skulle vi få, Ja visst det kanske det är om man tar med gårdagens rester. Nej tack till centaliseringar av matlagning!! Dessutom har priset ökat med 70%. Förut åt vi pedagogisk lunch med barnen kunde lirka till att smaka prata om hur maten smakade osv. Nu kommer vi att tvingas betala våra matportioner även om vi äter med barnen.
    I dag räknade jag de tillfällen jag reste mig för att hjälpa en elev med ngt. Ex skala potatis.( Äter med 23 barn i åk 1).
    8 ggr var jag uppe från min plats! Detta ska jag betala 25 kr för i fortsättningen. Glöm det! Detta kommer att resultera i att vi i alla fall på vår skola kommer att sluta äta med eleverna. Ja vi kommer att tvingas att vakta, men hur bra matsituation kommer det att bli då? Usch detta blev gnälligt, men det är så högaktuellt för mig just nu! Tack för att jag får gnälla av mig.:D

  • boz1965 14 oktober 2008

    Skrivet av marwis den 14 okt 2008

    Skrivet av boz1965 den 14 okt 2008

    Skrivet av lajefa den 14 okt 2008

    Låt eleverna vara med och laga maten...får upp intresset för mat och hälsa tror jag Två -ter elever om dagen i köket en-två timmar istället för hemskuskap...tror jag kan vara mkt lärorikt


    Bara ett "fel" med det förslaget: Då vill miljö & hälsoskyddet ha ett och annat sagt. Det krävs hälsokollar och en del annat för att jobba eller ens vistas i ett storkök.


    Ja fy skäms på den lärare som skulle sätta in en fot i köket nu för tiden:@
    Vi kan inte ens ha elever som hjälpredor längre som vi hade förr. Alla våra skolkök har blivit till ett enda stort. Tre rätter skulle vi få, Ja visst det kanske det är om man tar med gårdagens rester. Nej tack till centaliseringar av matlagning!! Dessutom har priset ökat med 70%. Förut åt vi pedagogisk lunch med barnen kunde lirka till att smaka prata om hur maten smakade osv. Nu kommer vi att tvingas betala våra matportioner även om vi äter med barnen.
    I dag räknade jag de tillfällen jag reste mig för att hjälpa en elev med ngt. Ex skala potatis.( Äter med 23 barn i åk 1).
    8 ggr var jag uppe från min plats! Detta ska jag betala 25 kr för i fortsättningen. Glöm det! Detta kommer att resultera i att vi i alla fall på vår skola kommer att sluta äta med eleverna. Ja vi kommer att tvingas att vakta, men hur bra matsituation kommer det att bli då? Usch detta blev gnälligt, men det är så högaktuellt för mig just nu! Tack för att jag får gnälla av mig.:D


    Det är lugnt, gnäll på bara :)

    Märkligt förresten att "arga smileyn" ligger först i ordningen. Är det så många som är förbaskade på den här sajten? :p

  • Smulpajen 15 oktober 2008

    Skrivet av boz1965 den 14 okt 2008

    Smulpajen:

    Jo, men mycket vatten har runnit under broarna sedan 70-talet. Då satsade man mer pengar på skolmaten. Det går inte att åstadkomma bättre med den budget skolköken får sig tilldelade i dagsläget. Ska det bli bättre måste vi puffa på våra lokalpolitiker att höja anslagen till skolmaten, för idag ska det helst vara gratis och en tia till...

    I vår kommun representerar politiker och högre tjänstemän för astronomiska belopp, köper in "konstverk" till konstparken (jo, vi har en sådan - *suck*) för miljoner och ändå är FP ett av de dominerande partierna i kommunen. DE säger sig ju vilja satsa på skolan och barnen. Jo, köss Karlsson!

    Smaken går väl att förbättra med kryddor? Och allt är väl inte helfabrikat, något gör väl personalen? Sås behöver väl inte ha grötkonsistens? Läs lutfisks inlägg så förstår du kanske att vissa saker inte har med budget att göra. Rå kyckling, kall korv mm. Jag vet att du försvarar alla mattanter men alla är tyvärr inte lämpade för att arbeta med mat. That´s it.

  • zudette 15 oktober 2008

    Skrivet av lajefa den 14 okt 2008

    Låt eleverna vara med och laga maten...får upp intresset för mat och hälsa tror jag Två -ter elever om dagen i köket en-två timmar istället för hemskuskap...tror jag kan vara mkt lärorikt


    Som någon sagt tidigare tror jag inte att det är så enkelt längre när vi har regelverk som styr hygienkraven i våra skolkök (och andra restaurangkök för den delen). Sen kan man ju önska att det finns lite fingertoppskänsla för vad man kan göra och inte - lite flexibilitet..... men jag tänkte visa ett exempel på hur galet det kan bli

    Har letat reda på en gammal artikel som handlade om en skola som inte fick koka sylt av de lingon de själva plockat....

    http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=3582110

  • Smulpajen 15 oktober 2008

    Vad är problemet med hygienen? Ungarna kan väl också ha kökskläder och vara rena??? När min dotter gick i 8:an fick alla elever efter ett visst schema vara med och hjälpa till i bamba. Inte dom mest avancerade sysslorna förstås, men det dom kunde efter förmåga.

  • ca70 15 oktober 2008

    Det hade varit intressant om de i Matakuten också visade något skolkök där det verkligen fungerar att laga all mat från grunden, för dom finns faktiskt. Det finns "grön flagg" där man inte bara ska tänka på skolmiljön utan i det ingår även hälsosam mat till barnen. Detta borde lyftas fram mer, tycker jag.

  • marwis 15 oktober 2008

    Skrivet av Smulpajen den 15 okt 2008

    Vad är problemet med hygienen? Ungarna kan väl också ha kökskläder och vara rena??? När min dotter gick i 8:an fick alla elever efter ett visst schema vara med och hjälpa till i bamba. Inte dom mest avancerade sysslorna förstås, men det dom kunde efter förmåga.


    Kan bara hålla med! (Y)Det är ett mkt bra sätt att få både yngre och äldre barn att känna sig delaktiga och kanske mer tacksamma för maten de får i skolan!

  • boz1965 15 oktober 2008

    Skrivet av marwis den 15 okt 2008

    Skrivet av Smulpajen den 15 okt 2008

    Vad är problemet med hygienen? Ungarna kan väl också ha kökskläder och vara rena??? När min dotter gick i 8:an fick alla elever efter ett visst schema vara med och hjälpa till i bamba. Inte dom mest avancerade sysslorna förstås, men det dom kunde efter förmåga.


    Kan bara hålla med! (Y)Det är ett mkt bra sätt att få både yngre och äldre barn att känna sig delaktiga och kanske mer tacksamma för maten de får i skolan!


    Jag håller också med, men försök att säga det till myndigheterna.

  • Smulpajen 15 oktober 2008

    Skrivet av boz1965 den 15 okt 2008

    Skrivet av marwis den 15 okt 2008

    Skrivet av Smulpajen den 15 okt 2008

    Vad är problemet med hygienen? Ungarna kan väl också ha kökskläder och vara rena??? När min dotter gick i 8:an fick alla elever efter ett visst schema vara med och hjälpa till i bamba. Inte dom mest avancerade sysslorna förstås, men det dom kunde efter förmåga.


    Kan bara hålla med! (Y)Det är ett mkt bra sätt att få både yngre och äldre barn att känna sig delaktiga och kanske mer tacksamma för maten de får i skolan!


    Jag håller också med, men försök att säga det till myndigheterna.

    boz1965! Menar du att det finns lagar eller regler som säger att just elever inte får hjälpa till om dom följer föreskrivfterna för hygien?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.