Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Matakuten

  • Smulpajen 14 oktober 2008

    Skrivet av lajefa den 14 okt 2008

    Skrivet av segerwitch den 14 okt 2008

    oUppfostran börjar ju hemma! om barn inte vill smaka på det eller det, så är det föräldranas
    fel, rätta mig om jag har fel?Men jag håller med dig boz1965 att det skulle tilldelas större budget
    till skolmaten! Varför skall tex.kriminella ha bättre mat???än växande barn???varför har föräldrar
    inte tid och lust, att lära barnen att prova olika maträtter?? Varför får våra äldre så tråkig mat?
    Varför skall våra politiker ha så stora löner??för då! finns det pengar!!!Ge barnen riktig mat!! var rädd om våra gamla, ge dem märingrik mat! Pengar finns! titta på politikernas löner????
    Mattanterna i programet kanske inte skall repressentera resten av Sverige, för jag tycker också
    att de visade ett stort nonchalans för maten???och för förnyelse?Det går att laga mat från grunden! min mellanson pryade i dalarskolorna i Bromölla när han gick kockutbildning?hur kan
    de ha råd med det??där lagades maten,varje dag???sen får man tycka om Bert eller inte??
    Jag personligen räknade aldrig med maten barnen fick i skolan! när alla hade kommit hem, så
    fanns det altid lagad mat!
    Jag tycker! att oavsett programet,så är det BRA att det tas upp, om hur dålig mat barn får!
    Mattanterna intresserar mig inte, om det är Bert Karlsson eller någon annan, spelar ingen roll!
    Men tyvärr så tror många att barn och äldre får bra mat!:@



    Instämmer helt och hållet med dig.
    Jag arbetade en tid på en friskola, där gjorde vi all maten från grunden själv och det blev inte dyrare utan tvärtom billigare än halvfabrikat.
    Barnen serverades även en fräsch salladsbuffé varje dag.
    När vi serverade soppa hade vi även nybakat bröd eller bullar till. Fick hjälp av ett par elever varje dag, vilket ingick i deras hemkunskap. Jättetrevligt och mycket uppskattat av barnen. Fler skolor skulle ha det så tycker jag.

    Tack! Då var det bevisatt att det går att göra riktigt mat till samma pris. Bra initiativ att barnen fick vara med. Det tror jag ökar kunskapen. Att barn som får vara med i köket även hemma, gör dom mindre kräsna.

  • zudette 14 oktober 2008

    Skrivet av Smulpajen den 14 okt 2008

    Skrivet av zudette den 14 okt 2008

    Tror inte alls det är lika illa i Sverige om man jämför med England, som programideén kommer från. - Mig veterligen, och jag jobbar i en skola, severas ingen fiterad mat eller olika snabbmatsvarinater - här tog de t om bort pizza på menyn MEN då mest pga eleverna åt för mycket och personalen hannn inte med och det var en "hemlagad" varaiant av pizza eleverna fick. Läsk finns inte att köpa/dricka i skolmatsalen och varje dag serveras grönsaker! HALLÅ - våra barn och ungdomar äter GRATIS i skolornas matbespisningar (med det menar jag ändå att eleverna SKA ha bra mat !) Tycker TV4 ska skämmas att producera ett sådana här program som i det stora hela bygger på en, som jag vill kalla det, fördom om att svensk skolmat är dålig! Tyvärr vet jag också att det skiljer mycket på kvalité och förhållanden mellan kommunerna i vårt avlånga land, men så länge inte mattanterna står och portionerar ut friterad korv och pommes så är väl detta en sak för respektiv kommun att ta tag i och inte något som TV4 ska göra som allena rådande i skolan! - Jag äter i skolmatsalen ibland och maten här är bra!!! Jag fattar verkligen inte syftet med programmet!

    Maten är INTE gratis. Den betalas med våra skattepengar. Du har tur som får god mat i skolan. Som jag skrev längre upp, så finns det lärare som tar med sin egen mat eftersom skolans är så dålig. Något är sjukt. Fångarna får bättre mat än barnen. Min dotter har också haft tur i grundskolan att få hyfsad mat som lagats på skolan. Men inte alla har det så. Ofta kommer maten från ett centralkök och värms upp. Jag betalar gärna några kronor till om jag vet att det blir bättre.

    Okej.... förhatsat skrivet av mig - visst är det så att skolmaten finansieras av skattemedel men vi i Sverige har ju förmånen att ALLA får mat i skolan oavsett familjens ekonomi och utan att vi behöver skicka med matpengar eller matlådor med barnen - och det är en förmån, anser jag! På tal om centralkökslagad mat så har jag ätit sådan skolmat också, i den kommun jag bodda i förr och den maten var också helt okej! Vill poängtera igen att jag evt att det är olika i kommunerna och att ja, .....förmodligen har jag haft tur!!??

  • LaJefa 14 oktober 2008

    Skrivet av zudette den 14 okt 2008

    Skrivet av Smulpajen den 14 okt 2008

    Skrivet av zudette den 14 okt 2008

    Tror inte alls det är lika illa i Sverige om man jämför med England, som programideén kommer från. - Mig veterligen, och jag jobbar i en skola, severas ingen fiterad mat eller olika snabbmatsvarinater - här tog de t om bort pizza på menyn MEN då mest pga eleverna åt för mycket och personalen hannn inte med och det var en "hemlagad" varaiant av pizza eleverna fick. Läsk finns inte att köpa/dricka i skolmatsalen och varje dag serveras grönsaker! HALLÅ - våra barn och ungdomar äter GRATIS i skolornas matbespisningar (med det menar jag ändå att eleverna SKA ha bra mat !) Tycker TV4 ska skämmas att producera ett sådana här program som i det stora hela bygger på en, som jag vill kalla det, fördom om att svensk skolmat är dålig! Tyvärr vet jag också att det skiljer mycket på kvalité och förhållanden mellan kommunerna i vårt avlånga land, men så länge inte mattanterna står och portionerar ut friterad korv och pommes så är väl detta en sak för respektiv kommun att ta tag i och inte något som TV4 ska göra som allena rådande i skolan! - Jag äter i skolmatsalen ibland och maten här är bra!!! Jag fattar verkligen inte syftet med programmet!

    Maten är INTE gratis. Den betalas med våra skattepengar. Du har tur som får god mat i skolan. Som jag skrev längre upp, så finns det lärare som tar med sin egen mat eftersom skolans är så dålig. Något är sjukt. Fångarna får bättre mat än barnen. Min dotter har också haft tur i grundskolan att få hyfsad mat som lagats på skolan. Men inte alla har det så. Ofta kommer maten från ett centralkök och värms upp. Jag betalar gärna några kronor till om jag vet att det blir bättre.

    Okej.... förhatsat skrivet av mig - visst är det så att skolmaten finansieras av skattemedel men vi i Sverige har ju förmånen att ALLA får mat i skolan oavsett familjens ekonomi och utan att vi behöver skicka med matpengar eller matlådor med barnen - och det är en förmån, anser jag! På tal om centralkökslagad mat så har jag ätit sådan skolmat också, i den kommun jag bodda i förr och den maten var också helt okej! Vill poängtera igen att jag evt att det är olika i kommunerna och att ja, .....förmodligen har jag haft tur!!??


    Min dotter går i spansk skola, vi betalar 30 cent (ca 3.30 Sek) per/dag inklusive busstransport till och från skolan. Resterande betalar staten/kommunen.
    Hon får varje dag tre rätters meny. Alltid färsk sallad och mycket varierande kost.
    Vi betalar endast 16 % skatt här nere, hur kan det vara att spanjorerna har råd att ge barnen bra och hälsorik mat när vi betalar så pass mkt mindre skatt än i Sverige???
    Dem som har mkt taskig ekonomi kan till och med ansöka om att slippa betala dessa 30 cent. Något måste ju ändå vara fel i svenska systemet...eller?

  • jenkar 14 oktober 2008

    Skrivet av boz1965 den 14 okt 2008

    Jag kan ge ett exempel.

    På skolor och äldreboenden (jag har jobbat som kock på bäggedera) här i sta'n serveras det ungefär den mat som beskrivs i programmet. I STADSHUSETS cafeteria, där *politikerna* äter lagas maten från grunden, finns det i regel två kött-/fiskrätter OCH en till två vegetariska rätter och en riklig salladsbuffé att frossa i, dricka och kaffe ingår liksom dessert två - tre dagar i veckan. Personalpriset för att äta på respektive ställe är detsamma.

    Dubbelmoral? Jo, så det stänker om det.

    Det som ska till är inte att klanka ner på personalen, utan att få politikerna att kraftigt höja anslagen till maten i skolan och äldrevården.

    Attityden hos personalen är, enligt min erfarenhet, inte brist på engagemang, utan snarare ett uttryck för den frustration de känner. Och säg inte att de borde byta jobb i så fall, det FINNS ju inga jobb att få, så man håller krampaktigt fast vid det jobb man har även om det suger. För hyran, elen, försäkringarna, telefonen, maten, bilen, mm. ska betalas oavsett om du har jobb eller ej.

    Och jenkar: Den "hjälpen" klarar de sig utan. Som jag skrev innan, så fattar de inte ett dyft om vad det handlar om att jobba i ett storkök. De har gått i sina "skyddade verkstäder" och har fått spendera i stort sett vad de vill på råvaror och annat, det är ju ändå gästen som betalar i slutändan. De vet inget om storköksförhållanden.

    Att en del av ungarna (långt ifrån alla) bär sig för j-igt åt håller jag fullständigt med om, men de allra flesta är ordentliga. Och man kan ju inte begära att de äta nåt de inte gillar. Tycker man inte om fisk, så varför ska man då tvingas äta det?

    Du tycker inte det är konstigt att ingen av ungdomarna på hela skolan äter fisk??, tror nog snarare att det ahndlar om inbillning.., det ska var så j-a tufft hela tiden...

  • jenkar 14 oktober 2008

    Skrivet av Hannixen den 14 okt 2008

    Jag tycker det värsta verkar vara att dom ska laga så mycket mat. 1600 portioner på en förmiddag, det är klart att man inte hinner laga ordentlig mat. Sen tror jag att många av mttanterna hade dålig attityd för att den där Melker kom som gubben i lådan med en hemskt dålig attityd, tycker jag. Hade jag jobbat där hade jag också tyckt illa om honom...


    Hur på sätt tycker du att melker hade dålig attityd???

  • Hannixen 14 oktober 2008

    Skrivet av jenkar den 14 okt 2008

    Skrivet av Hannixen den 14 okt 2008

    Jag tycker det värsta verkar vara att dom ska laga så mycket mat. 1600 portioner på en förmiddag, det är klart att man inte hinner laga ordentlig mat. Sen tror jag att många av mttanterna hade dålig attityd för att den där Melker kom som gubben i lådan med en hemskt dålig attityd, tycker jag. Hade jag jobbat där hade jag också tyckt illa om honom...


    Hur på sätt tycker du att melker hade dålig attityd???


    Jag tycker han var så hård och otrevlig mot dom hela tiden, han verkade inte läsa personalen överhuvudtaget. Det där var ju deras jobb, jag tror man måste läsa folket som jobbar där om man vill lyckas i sin matrevolution, inte bara klampa på... Å andra sidan tyckte jag dom kunde bjuda till lite också, tex med de nya kläderna...

  • Smulpajen 14 oktober 2008

    När jag frågade min dotter idag vad som bjöds i skolan så var det korv stroganoff. Var det gott, sa jag. Smaklöst och såsen var tjock som gröt, sa hon:'( Hon äter för att slippa vara hungrig. Men gott??? NEJ. Så här går tongångarna varje dag sen hon började i gymnasiet. Hur kan man få ett sådant jobb när man inte kan laga mat? Smaken kan väl inte vara en kostnadsfråga? Det måste väl handla om kryddorna? Vem gör sås tjock som gröt om man kan laga mat?

  • irrevirre 14 oktober 2008

    Vad är arbetstiden i skolkök? Finns et någon rimlig tid att laga mat från grunden? Det verkade inte fungera i programmet igår? Kanske det är kört redan där?


    Skrivet av boz1965 den 14 okt 2008

    Skrivet av Smulpajen den 14 okt 2008

    boz1965! Det ena programmet utesluter inte det andra. Att någon granskar skolmaten och personalen är inte en dag för tidigt. Nu menar jag inte att all personal är dålig, för det tror jag verkligen inte. Men jag tror inte alla har ett brinnande intresse för mat. Skolan borde ha riktiga kockar med engagemang och som vägrar servera hel och halvfabrikat. Om man går på restarurang skulle vi aldrig nöja oss med så dålig mat som våra ungar får. Inte i någon peronalmatsal heller. Jag vet lärare som tar med egen mat för att den i skolan är så usel. Detta kan ju inte eleverna göra utan får finna sig i vad dom får.


    Du kan anställa Tore Wretman (om han hade varit i livet) om du vill, han hade inte kunnat göra mer för de småpengarna skolmaten får lov att kosta. Att personalen ibland blir blasé är inte så konstigt med tanke på vad de har att jobba med. De har inget att säga till om vad gäller inköp, tillagning. etc. Alla inköp sker centralt på kommunen och distribueras ut till skolköken. Därför anser jag att det är helt åt h-vete fel att hänga ut personalen, som programmet gör. Sparka på POLITIKERNA istället, det är DE som har ansvaret för hur det ser ut på våra skolor. TV4 och Bertan är inte ett dugg intresserade av skolmaten, de är bara ute efter att tjäna pengar och att få god PR, därför sparkar de på de som syns utåt, d.v.s. personalen. I köket på Asmundtorps Skola, där jag jobbade som IT-tekniker ett par år jobbar, mig veterligen, ingen som som är oengagerad i skolmaten. De gör så gott de kan med de förutsättningar de har och jag måste ge dem en stor eloge för vad de kan åstadkomma med den skrala kassa de har fått sig tilldelad (en STOOOR kram till Maggan med personal, den har ni verkligen förtjänat) (L). Om någon kan koka soppa på en spik, så ar det skolkökspersonalen i vårt land.

  • Linlock 14 oktober 2008

    För mig som är passionerad matlagare, utbildad kock samt kökschef på en skola känns det oerhört sorgligt att ett program som matakuten föder så mycket fördommar. Jag håller absolut med om att i vissa skolor är maten väldigt dålig, tråkig och näringsfattig men att programmet inte försöker lyfta fram en enda skola som lagar bra mat, som ett bra exempel, tycker jag är så himla trist. Detta gör att statusen på yrket blir ännu lägra och alla skolor dras över en kam.
    Sluta kalla oss "mattanter" till att börja med! Själv är jag en stolt kock som älskar mitt yrke och varje dag gör det bästa jag kan för att göra både näringsexperter och barnen nöjda! Stor kram till er alla i köken där ute (och alla andra som stöttar oss) jag vet att ni gör ert bästa även om det ibland kan känns tungt!(Y)

  • boz1965 14 oktober 2008

    Skrivet av jenkar den 14 okt 2008

    Skrivet av boz1965 den 14 okt 2008

    Jag kan ge ett exempel.

    På skolor och äldreboenden (jag har jobbat som kock på bäggedera) här i sta'n serveras det ungefär den mat som beskrivs i programmet. I STADSHUSETS cafeteria, där *politikerna* äter lagas maten från grunden, finns det i regel två kött-/fiskrätter OCH en till två vegetariska rätter och en riklig salladsbuffé att frossa i, dricka och kaffe ingår liksom dessert två - tre dagar i veckan. Personalpriset för att äta på respektive ställe är detsamma.

    Dubbelmoral? Jo, så det stänker om det.

    Det som ska till är inte att klanka ner på personalen, utan att få politikerna att kraftigt höja anslagen till maten i skolan och äldrevården.

    Attityden hos personalen är, enligt min erfarenhet, inte brist på engagemang, utan snarare ett uttryck för den frustration de känner. Och säg inte att de borde byta jobb i så fall, det FINNS ju inga jobb att få, så man håller krampaktigt fast vid det jobb man har även om det suger. För hyran, elen, försäkringarna, telefonen, maten, bilen, mm. ska betalas oavsett om du har jobb eller ej.

    Och jenkar: Den "hjälpen" klarar de sig utan. Som jag skrev innan, så fattar de inte ett dyft om vad det handlar om att jobba i ett storkök. De har gått i sina "skyddade verkstäder" och har fått spendera i stort sett vad de vill på råvaror och annat, det är ju ändå gästen som betalar i slutändan. De vet inget om storköksförhållanden.

    Att en del av ungarna (långt ifrån alla) bär sig för j-igt åt håller jag fullständigt med om, men de allra flesta är ordentliga. Och man kan ju inte begära att de äta nåt de inte gillar. Tycker man inte om fisk, så varför ska man då tvingas äta det?


    Du tycker inte det är konstigt att ingen av ungdomarna på hela skolan äter fisk??, tror nog snarare att det ahndlar om inbillning.., det ska var så j-a tufft hela tiden...


    Visst är det lite glesare i matköerna när det är fisk på "matan", men det är inte så konstigt med tanke på den fisk de får. Fiskpinnar som består mer av bröd än av fisk, gråtråkig kokt fisk som inte är torsk utan nån annan vitfisk med ett namn som man vrickar tungan på och som har transporterats runt halva världen, tonfisk i småbitar osv. Jag säger bara: stackars mattanter som tvingas servera skiten. Jag lider med dem.

    Var blev den "gamla hederliga" mandeltorsken av? Den som vi, som gick i skolan på 70-talet fick. Var blev de GODA fiskpinnarna av? Och remouladen man fick till? Den superbt goda kokta torsken med skånsk senapssås? Allt det där har offrats på Mammons altare medan politikerna och tjänstemännen smörjer kråset i Stadshusets cafeteria och representerar för tiotusentals kronor om året.

    Så jag säger: Nej! Det är inte konstigt att de inte gillar fisk trots att mattanterna gör sitt allra bästa för det ska bli så aptitligt som möjligt.

  • monac 14 oktober 2008

    Skrivet av salsa den 14 okt 2008

    Skrivet av boz1965 den 13 okt 2008

    Direkt plankat från Jamie Oliver...



    och?

    Det är väl bra att svenska folket slutar slå sig för bröstet och får upp ögonen för att det är lika illa här i Sverige.



    Så sant ,salsa!

  • boz1965 14 oktober 2008

    Skrivet av Linlock den 14 okt 2008

    För mig som är passionerad matlagare, utbildad kock samt kökschef på en skola känns det oerhört sorgligt att ett program som matakuten föder så mycket fördommar. Jag håller absolut med om att i vissa skolor är maten väldigt dålig, tråkig och näringsfattig men att programmet inte försöker lyfta fram en enda skola som lagar bra mat, som ett bra exempel, tycker jag är så himla trist. Detta gör att statusen på yrket blir ännu lägra och alla skolor dras över en kam.
    Sluta kalla oss "mattanter" till att börja med! Själv är jag en stolt kock som älskar mitt yrke och varje dag gör det bästa jag kan för att göra både näringsexperter och barnen nöjda! Stor kram till er alla i köken där ute (och alla andra som stöttar oss) jag vet att ni gör ert bästa även om det ibland kan känns tungt!(Y)


    När jag jobbade som kock på skolorna här i sta'n hade jag absolut inget emot att kallas "mattant" eller -gubbe i mitt fall, jag kände/känner en stolthet i mitt yrke som inget smek- eller öknamn kan ändra på. Men som sagt: ett STORT knippe rosor till alla idogt kämpande kockar och biträden därute i Sveriges skol- och äldrevårdskök som verkligen kan konsten att göra mycket av nästan ingenting.

  • boz1965 14 oktober 2008

    Skrivet av salsa den 14 okt 2008

    Skrivet av boz1965 den 14 okt 2008

    Skrivet av salsa den 14 okt 2008

    och?

    Det är väl bra att svenska folket slutar slå sig för bröstet och får upp ögonen för att det är lika illa här i Sverige


    Det har jag inte sagt nåt om. Det jag menar är att man kunde väl komma med lite fräschare ideer istället för att direkt planka tv-program från England. Varför inte granska äldrevården? Situationen är exakt densamma där, det vet jag av egen erfarenhet. Och som sagt: häng inte ut personalen, de gör så gott de kan. Det är POLITIKERNA som har ansvaret, ingen annan.

    Sen skulle det inte skada om du höll en lite trevligare ton mot folk i inläggen. Det GÅR faktiskt att framföra sin åsikt utan att vara otrevlig. :)


    Boz1965, jag menade inte alls att vara otrevlig. Mitt inlägg skrev jag på jobbet och fick sen springa i från utan att hinna skriva färdigt. Tryckte i hastigheten på "skicka" därför mitt "snorkiga" inlägg.

    Jag håller fullt och fast med dig att det är politikerna vi ska hänga ut och inte måltidspersonal som i de flesta fall gör sitt bästa av det lilla de har. Det finns säkert trött personal även där.

    Syftet med programmet är att visa på hur dålig skolmaten kan vara och det får ju Bertan fram med labratorieanalyser, där han tar det sämsta resultatet och visar i TV. Skulle han ta det bästa så skulle det inte bli sensationsTV.
    De vi ser på TV är redigerat så att vi ska tro att det är lika dåligt på alla skolor.



    Det är lugnt! :)

  • Linlock 14 oktober 2008

    Skrivet av boz1965 den 14 okt 2008

    Skrivet av Linlock den 14 okt 2008

    För mig som är passionerad matlagare, utbildad kock samt kökschef på en skola känns det oerhört sorgligt att ett program som matakuten föder så mycket fördommar. Jag håller absolut med om att i vissa skolor är maten väldigt dålig, tråkig och näringsfattig men att programmet inte försöker lyfta fram en enda skola som lagar bra mat, som ett bra exempel, tycker jag är så himla trist. Detta gör att statusen på yrket blir ännu lägra och alla skolor dras över en kam.
    Sluta kalla oss "mattanter" till att börja med! Själv är jag en stolt kock som älskar mitt yrke och varje dag gör det bästa jag kan för att göra både näringsexperter och barnen nöjda! Stor kram till er alla i köken där ute (och alla andra som stöttar oss) jag vet att ni gör ert bästa även om det ibland kan känns tungt!(Y)


    När jag jobbade som kock på skolorna här i sta'n hade jag absolut inget emot att kallas "mattant" eller -gubbe i mitt fall, jag kände/känner en stolthet i mitt yrke som inget smek- eller öknamn kan ändra på. Men som sagt: ett STORT knippe rosor till alla idogt kämpande kockar och biträden därute i Sveriges skol- och äldrevårdskök som verkligen kan konsten att göra mycket av nästan ingenting.

    Jag har absolut inget problem att bli kallad mattant av ett barn eller med glimten i ögat men jag står för att som yrkesbenämning tror jag det drar ner statusen på jobbet och då också intresset för passionerad personal att söka sig till dessa yrken. Och passionerad personal behövs! (och varför inte snålåka lite på att det är så trendigt att vara kock(Y))

  • segerwitch 14 oktober 2008

    :@Man pratar hela tiden om budget hit och budget dit! men all maten som elerverna inte vill
    äta för det är äckligt! Ärligt talat hur många av er skulle äta den carbonaran som serverades???
    Det är inte maten som barnen äter som är dyr, utan den som dom slänger???Har de råd att slänga mat??Jag tror att om maten var mer aptitlig så skulle fler barn äta i skolan. Personligen
    tyckte jag inte det var lockande med Carola Magnussons experiment??må vara att det var ekologisk och allt detdär! Nä! det jag blev mest arg över, var all maten som blir över varje dag??och måste slängas???:@

  • boz1965 14 oktober 2008

    Skrivet av monac den 14 okt 2008

    Skrivet av salsa den 14 okt 2008

    Skrivet av boz1965 den 13 okt 2008

    Direkt plankat från Jamie Oliver...



    och?

    Det är väl bra att svenska folket slutar slå sig för bröstet och får upp ögonen för att det är lika illa här i Sverige.



    Så sant ,salsa!


    Men det är bara det att det INTE ÄR lika illa här i Sverige. Det är en stor, fet myt. Att det inte är bra, det är jag den förste att hålla med om, men att det skulle vara så illa som i England och i Staterna är helt enkelt lögn. Där får de betala för "maten" som t.o.m. är sämre än McD och Burger King rent näringsmässigt. Ofta är det det enda lagade målet mat de får på hela dagen. Resten av dagen lever de på godis och mackor. Så påstå inte att det är SÅ illa i Sverige.

  • Linlock 14 oktober 2008

    Skrivet av boz1965 den 14 okt 2008

    Skrivet av monac den 14 okt 2008

    Skrivet av salsa den 14 okt 2008

    Skrivet av boz1965 den 13 okt 2008

    Direkt plankat från Jamie Oliver...



    och?

    Det är väl bra att svenska folket slutar slå sig för bröstet och får upp ögonen för att det är lika illa här i Sverige.



    Så sant ,salsa!


    Men det är bara det att det INTE ÄR lika illa här i Sverige. Det är en stor, fet myt. Att det inte är bra, det är jag den förste att hålla med om, men att det skulle vara så illa som i England och i Staterna är helt enkelt lögn. Där får de betala för "maten" som t.o.m. är sämre än McD och Burger King rent näringsmässigt. Ofta är det det enda lagade målet mat de får på hela dagen. Resten av dagen lever de på godis och mackor. Så påstå inte att det är SÅ illa i Sverige.

    Tack äntligen nån som påpekade DET!!(Y)

  • Asa_Marie 14 oktober 2008

    (Y)(Y)Skrivet av segerwitch den 14 okt 2008
    Som vikarierande kokerska i hemkommunen måste jag hålla med dig till fullo! Bra skrivit!(Y)(Y)

  • jenkar 14 oktober 2008

    Skrivet av Hannixen den 14 okt 2008

    Skrivet av jenkar den 14 okt 2008

    Skrivet av Hannixen den 14 okt 2008

    Jag tycker det värsta verkar vara att dom ska laga så mycket mat. 1600 portioner på en förmiddag, det är klart att man inte hinner laga ordentlig mat. Sen tror jag att många av mttanterna hade dålig attityd för att den där Melker kom som gubben i lådan med en hemskt dålig attityd, tycker jag. Hade jag jobbat där hade jag också tyckt illa om honom...


    Hur på sätt tycker du att melker hade dålig attityd???


    Jag tycker han var så hård och otrevlig mot dom hela tiden, han verkade inte läsa personalen överhuvudtaget. Det där var ju deras jobb, jag tror man måste läsa folket som jobbar där om man vill lyckas i sin matrevolution, inte bara klampa på... Å andra sidan tyckte jag dom kunde bjuda till lite också, tex med de nya kläderna...

    Ja precis å frukosten han gjorde till dem.. inte så mkt som ett tack, jag satt här i soffan å skämdes åt deras vägnar...

  • jenkar 14 oktober 2008

    Skrivet av boz1965 den 14 okt 2008

    Skrivet av monac den 14 okt 2008

    Skrivet av salsa den 14 okt 2008

    Skrivet av boz1965 den 13 okt 2008

    Direkt plankat från Jamie Oliver...



    och?

    Det är väl bra att svenska folket slutar slå sig för bröstet och får upp ögonen för att det är lika illa här i Sverige.



    Så sant ,salsa!


    Men det är bara det att det INTE ÄR lika illa här i Sverige. Det är en stor, fet myt. Att det inte är bra, det är jag den förste att hålla med om, men att det skulle vara så illa som i England och i Staterna är helt enkelt lögn. Där får de betala för "maten" som t.o.m. är sämre än McD och Burger King rent näringsmässigt. Ofta är det det enda lagade målet mat de får på hela dagen. Resten av dagen lever de på godis och mackor. Så påstå inte att det är SÅ illa i Sverige.


    Ledsen men jag håller inte med dig.. det är så illa i sverige tycker jag!!, kan inte jämföraa vårat land med usa...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.