Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Matakuten

  • Geronimo 15 oktober 2008

    Låt komunalpolitiker och ansvariga inom äldre omsorg äta maten som dom bestämt att äldre skall äta och som kommer som ett J...a postpaket en gång i veckan. Och som har skickats runt hela landet med lastbilstransporter. Dom själva skor sig ALLTID!(N):@:@

  • boz1965 15 oktober 2008

    Skrivet av Smulpajen den 15 okt 2008

    Skrivet av boz1965 den 15 okt 2008

    Skrivet av marwis den 15 okt 2008

    Skrivet av Smulpajen den 15 okt 2008

    Vad är problemet med hygienen? Ungarna kan väl också ha kökskläder och vara rena??? När min dotter gick i 8:an fick alla elever efter ett visst schema vara med och hjälpa till i bamba. Inte dom mest avancerade sysslorna förstås, men det dom kunde efter förmåga.


    Kan bara hålla med! (Y)Det är ett mkt bra sätt att få både yngre och äldre barn att känna sig delaktiga och kanske mer tacksamma för maten de får i skolan!


    Jag håller också med, men försök att säga det till myndigheterna.

    boz1965! Menar du att det finns lagar eller regler som säger att just elever inte får hjälpa till om dom följer föreskrivfterna för hygien?


    Livsmedelslagen, arbetsmiljölagen, m.fl. gäller...

    Ett storkök är en farlig arbetsplats.

    Som jag skrev i ett tidigare inlägg handlar det om friskintyg från läkare, mm. Det är inte så enkelt som att bara sätta på ungarna skyddskläder, inneskor (som f.ö. inte får användas utanför köket) och hårnät och sen tro att det är fritt fram. Tyvärr. Jag hade också tyckt att det hade varit kul om ungarna fick hjälpa till när jag jobbade som kock på stan's skolor.

  • boz1965 15 oktober 2008

    Skrivet av geronimo den 15 okt 2008

    Låt komunalpolitiker och ansvariga inom äldre omsorg äta maten som dom bestämt att äldre skall äta och som kommer som ett J...a postpaket en gång i veckan. Och som har skickats runt hela landet med lastbilstransporter. Dom själva skor sig ALLTID!(N):@:@


    Ingen dum idé alls. De borde själva få leva på den "maten" en vecka, sen hade det nog varit annat ljud i skällan.

  • Smulpajen 15 oktober 2008

    boz! Kan du inte skriva till politikerna? Jag skriver gärna på. Det går ju att skicka elektroniskt. Du kan ju det här med IT sen skoltiden tyckte jag mig se i ett inlägg. MK kanske kan hjälpa till så vi kan signera genom den här sidan?

  • segerwitch 15 oktober 2008

    :oJo! Jag undrar, vad har mattanter för utbildning??För jag kan inte tänka mig att de betalar en
    storkökskock för att värma halv eller helfabrikat??:o

  • Smulpajen 15 oktober 2008

    Är kock och kokerska samma sak? Om inte, vad är skillnaden? Upplys en okunnig.

  • systeryster 15 oktober 2008

    Skillnaden mot för småskaligheten förr är kanske den att man inte längre får planera själv. Beslut kommer uppifrån.
    Alla sparkrav som är inom offentlig verksamhet kan få vem som helst att till sist bli deppad och tänka att det inte är någon idé, för man får till sist bara skit för egna initativ och idéer , för det blir för dyrt. Hur upplyftande är det att värma upp redan tillagad mat?(N)

  • boz1965 15 oktober 2008

    Skrivet av segerwitch den 15 okt 2008

    :oJo! Jag undrar, vad har mattanter för utbildning??För jag kan inte tänka mig att de betalar en
    storkökskock för att värma halv eller helfabrikat??:o


    Alla rätter är inte hel- eller halvfabrikat. Några lagas på plats också, främst grytor, även om det inte är så många.

    På samtliga de skolor jag har varit har det funnits en anställd kock och ett par köksbiträden.

    Kocken är (naturligtvis) kockutbildad på storhushållsdelen och köksbiträdena har en allmän storköksutbildning. En hel del av "skolkockarna" har även varit kockar på restaurang.

    Så på sätt och vis kan jag hålla med min kollega som skrev att hon inte tyckte om ordet "mattant" eftersom det är missvisande, vilket det också är på det viset att man inte ser yrkesmannen/-kvinnan bakom ordet. Men samtidigt har jag min yrkesstolthet som inget smek- eller öknamn (vilken man vill) kan ta ifrån mig.

  • boz1965 15 oktober 2008

    Skrivet av Smulpajen den 15 okt 2008

    Är kock och kokerska samma sak? Om inte, vad är skillnaden? Upplys en okunnig.


    Ingen skillnad alls. 'Kokerska' är femininum av 'Kock'. Men numera används i regel ordet 'kock' oavsett kön. 'Kokerska' är en rest av ett äldre språkbruk.

  • Smulpajen 15 oktober 2008

    Skrivet av boz1965 den 15 okt 2008

    Skrivet av Smulpajen den 15 okt 2008

    Är kock och kokerska samma sak? Om inte, vad är skillnaden? Upplys en okunnig.


    Ingen skillnad alls. 'Kokerska' är femininum av 'Kock'. Men numera används i regel ordet 'kock' oavsett kön. 'Kokerska' är en rest av ett äldre språkbruk.

    Tack för upplysningen! Jag var bara nyfiken rent allmänt. Nästa fråga då! Om man har ett gesällbrev vad är då skillnaden i yrket?

  • jenkar 15 oktober 2008

    Har inte "bambatanter" typ hotell å restaurangutbildning?, dock trodde jag att den såkallade äldre "stammen" av bambatanter som visas i matakuten hade en rejäl gammal hushållskoleutbildning å verkligen kunde laga mat men det verkar ju tyvärr inte så...(N), men visst att bli bitter på sitt jobb kan vi väl alla bli till mans ibland...

  • segerwitch 15 oktober 2008

    Skrivet av boz1965 den 15 okt 2008

    Skrivet av segerwitch den 15 okt 2008

    :oJo! Jag undrar, vad har mattanter för utbildning??För jag kan inte tänka mig att de betalar en
    storkökskock för att värma halv eller helfabrikat??:o


    Alla rätter är inte hel- eller halvfabrikat. Några lagas på plats också, även om det inte är så många.

    På samtliga de skolor jag har varit har det funnits en anställd kock och ett par köksbiträden.

    Kocken är (naturligtvis) kockutbildad på storhushållsdelen och köksbiträdena har en allmän storköksutbildning. En hel del av "skolkockarna" har även varit kockar på restaurang.

    Så på sätt och vis kan jag hålla med min kollega som skrev att hon inte tyckte om ordet "mattant" eftersom det är missvisande, vilket det också är på det viset att man inte ser yrkesmannen/-kvinnan bakom ordet. Men samtidigt har jag min yrkesstolthet som inget smek- eller öknamn (vilken man vill) kan ta ifrån mig.


    :)Jag var tvungen att ringa min dotter och fråga efter skilnaden? Hon är utbildad storkökskock, mina tre pojkar är
    utbildade restaurangkockar, jag fick följande svar, storkökskock erlägger inte gesällprov, restaurangkock har något längre utbildning och måste erlägga gesällprov. På frågan, vad för utbildning har en köksbiträde?? fick jag inget svar, jag tyckte att mattanterna i programet verkade föga intresserade, som jag skrev tidigare,så hoppas jag att de inte representerar hela kåren? vad för namn skall man kalla dem??

  • Smulpajen 15 oktober 2008

    Skrivet av segerwitch den 15 okt 2008

    Skrivet av boz1965 den 15 okt 2008

    Skrivet av segerwitch den 15 okt 2008

    :oJo! Jag undrar, vad har mattanter för utbildning??För jag kan inte tänka mig att de betalar en
    storkökskock för att värma halv eller helfabrikat??:o


    Alla rätter är inte hel- eller halvfabrikat. Några lagas på plats också, även om det inte är så många.

    På samtliga de skolor jag har varit har det funnits en anställd kock och ett par köksbiträden.

    Kocken är (naturligtvis) kockutbildad på storhushållsdelen och köksbiträdena har en allmän storköksutbildning. En hel del av "skolkockarna" har även varit kockar på restaurang.

    Så på sätt och vis kan jag hålla med min kollega som skrev att hon inte tyckte om ordet "mattant" eftersom det är missvisande, vilket det också är på det viset att man inte ser yrkesmannen/-kvinnan bakom ordet. Men samtidigt har jag min yrkesstolthet som inget smek- eller öknamn (vilken man vill) kan ta ifrån mig.


    :)Jag var tvungen att ringa min dotter och fråga efter skilnaden? Hon är utbildad storkökskock, mina tre pojkar är
    utbildade restaurangkockar, jag fick följande svar, storkökskock erlägger inte gesällprov, restaurangkock har något längre utbildning och måste erlägga gesällprov. På frågan, vad för utbildning har en köksbiträde?? fick jag inget svar, jag tyckte att mattanterna i programet verkade föga intresserade, som jag skrev tidigare,så hoppas jag att de inte representerar hela kåren? vad för namn skall man kalla dem??

    Tack segerwitch, och tack till din dotter för svaret (L)

  • segerwitch 15 oktober 2008

    Skrivet av geronimo den 15 okt 2008

    Låt komunalpolitiker och ansvariga inom äldre omsorg äta maten som dom bestämt att äldre skall äta och som kommer som ett J...a postpaket en gång i veckan. Och som har skickats runt hela landet med lastbilstransporter. Dom själva skor sig ALLTID!(N):@:@


    (N)Håller fullkomligt med dig! Konstigt! det finns alltid pengar till att höja politikernas löner???Men när det gäller barn och äldre?? ja då finns det inga pengar???(N)

  • Smulpajen 15 oktober 2008

    Skrivet av segerwitch den 15 okt 2008

    Skrivet av geronimo den 15 okt 2008

    Låt komunalpolitiker och ansvariga inom äldre omsorg äta maten som dom bestämt att äldre skall äta och som kommer som ett J...a postpaket en gång i veckan. Och som har skickats runt hela landet med lastbilstransporter. Dom själva skor sig ALLTID!(N):@:@


    (N)Håller fullkomligt med dig! Konstigt! det finns alltid pengar till att höja politikernas löner???Men när det gäller barn och äldre?? ja då finns det inga pengar???(N)

    Ja, det är skamligt så dom skor sig:@:@

  • segerwitch 15 oktober 2008

    :@När min Mor levde, så flytade hon till Bromölla, tyvärr blev hon mycket sjuk sen och kunde inte
    laga sin mat, då jag var hemma hos henne varje dag, vilket var väldigt jobbigt då vi hade 29 st hundar också, jag var dum nog att gå på vad sköterskan sa,att mamma kunde få mat levererad hem till sig och att den var vällagad och näringsrik??????Jo! pyttsan hon fick betala 50kr om dan för den, DEN var vedervärdig!!!! jag smakade på den, bläääää. Men den kom från ett storkök,jag gissar halvfabrikat?När jag talade om att mamma inte skulle behöva äta det ,så tittade dom frågande på mig och sa, "Men det är ju samma mat som skolorna i Kristianstad äter" ?????
    NÄ! en eloge till Dalarskolorna i Bromölla,(Y) och en till Äldreboende på Solängen i Kristiansatd(Y), Där lagar de maten själva(Y), ingen mat från någon storkök som varmhålls och sen delas ut.(N)

    ps. Jag lagade all maten sen till mamma ds.

  • boz1965 15 oktober 2008

    *puff* :)

  • segerwitch 16 oktober 2008

    :DPuffelipuff!:D

  • boz1965 16 oktober 2008

    Skrivet av segerwitch den 15 okt 2008

    :@När min Mor levde, så flytade hon till Bromölla, tyvärr blev hon mycket sjuk sen och kunde inte
    laga sin mat, då jag var hemma hos henne varje dag, vilket var väldigt jobbigt då vi hade 29 st hundar också, jag var dum nog att gå på vad sköterskan sa,att mamma kunde få mat levererad hem till sig och att den var vällagad och näringsrik??????Jo! pyttsan hon fick betala 50kr om dan för den, DEN var vedervärdig!!!! jag smakade på den, bläääää. Men den kom från ett storkök,jag gissar halvfabrikat?När jag talade om att mamma inte skulle behöva äta det ,så tittade dom frågande på mig och sa, "Men det är ju samma mat som skolorna i Kristianstad äter" ?????
    NÄ! en eloge till Dalarskolorna i Bromölla,(Y) och en till Äldreboende på Solängen i Kristiansatd(Y), Där lagar de maten själva(Y), ingen mat från någon storkök som varmhålls och sen delas ut.(N)

    ps. Jag lagade all maten sen till mamma ds.


    Jag har också smakat på de här Cook-and-chill-grejorna. Idén med det är bra - om de bara hade stoppat i nåt som är värdigt som människoföda...

  • segerwitch 16 oktober 2008

    Skrivet av boz1965 den 16 okt 2008

    Skrivet av segerwitch den 15 okt 2008

    :@När min Mor levde, så flytade hon till Bromölla, tyvärr blev hon mycket sjuk sen och kunde inte
    laga sin mat, då jag var hemma hos henne varje dag, vilket var väldigt jobbigt då vi hade 29 st hundar också, jag var dum nog att gå på vad sköterskan sa,att mamma kunde få mat levererad hem till sig och att den var vällagad och näringsrik??????Jo! pyttsan hon fick betala 50kr om dan för den, DEN var vedervärdig!!!! jag smakade på den, bläääää. Men den kom från ett storkök,jag gissar halvfabrikat?När jag talade om att mamma inte skulle behöva äta det ,så tittade dom frågande på mig och sa, "Men det är ju samma mat som skolorna i Kristianstad äter" ?????
    NÄ! en eloge till Dalarskolorna i Bromölla,(Y) och en till Äldreboende på Solängen i Kristiansatd(Y), Där lagar de maten själva(Y), ingen mat från någon storkök som varmhålls och sen delas ut.(N)

    ps. Jag lagade all maten sen till mamma ds.


    Jag har också smakat på de här Cook-and-chill-grejorna. Idén med det är bra - om de bara hade stoppat i nåt som är värdigt som människoföda...


    :@Jag tror att våra sk "folkvalda" helt kallt räknar med att,barn äter hemma och gamlingar inte är så aktiva, så de behöver inte så mycket näring????Nä! håller med dig, den maten, skulle jag inte vilja ge mina hundar,! smaklös,
    tråkig, gråaktig sörja,(N)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.