Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vårt språk!

  • mafia 18 november 2009

    Jag tycker också det är tråkigt, när språket misshandlas. Speciellt när man vet, att det är människor som borde kunna bättre, t. ex. inom radio och TV.(N) Sen är det ju lätt att förstå, att människor som kommer från andra länder har problem, det skulle säkert vi ha också om vi bodde utomlands.
    Dom och dem är väl lätt att förstå hur det ska vara, tycker jag, gamla tant, men det beror kanske på en brist i svenskundervisningen.
    Jag har under några år reagerat på, att personer" kallar" sig själva man. När t.ex. en idrottsman utfrågas kan svaret vara, att visst är "man" , alltså han själv, glad för segern:o

  • anluk 18 november 2009

    På tal om dem, de och dom. Själv blir jag hysterisk när jag ser dom i skrift... Men i dagens skolor så är det ok. Iallafall där mina barn går så det är väl lika bra att vänja sig. Vidare är det där med dej, sej. Sej är en fisk! Sig skriver man.
    För att inte tala om alla särstavningar...... Men är väl en yrkesskada att jag märker alla sådana fel.

  • 123Linnea 18 november 2009

    Skrivet av anluk den 18 nov 2009

    På tal om dem, de och dom. Själv blir jag hysterisk när jag ser dom i skrift... Men i dagens skolor så är det ok. Iallafall där mina barn går så det är väl lika bra att vänja sig. Vidare är det där med dej, sej. Sej är en fisk! Sig skriver man.
    För att inte tala om alla särstavningar...... Men är väl en yrkesskada att jag märker alla sådana fel.


    Det brukar vara okej i dagens skola, ja. Men bara i de yngre åldrarna. Det är för att de som just knäckt läskoden, inte ska tappa sugen om det är fel, fel, fel, överallt där de skriver. Det tar ett tag innan barnen läst så många böcker (ord) att de har möjlighet att kunna stavningen på ord som låter annorlunda än de skrivs.

  • maria_wijk 18 november 2009

    Skrivet av amoz den 17 nov 2009

    Är det någon mer än jag som har reagerat på hur vissa ord uttalas i media idag?
    Ta först ordet "egentligen" som vissa uttalar så som jag skriver det nu: "egengkligen" , samma med "ordentligt" som uttalas " ordengkligt". Hur kan det ha blivit så tro?


    Ett annat exempel jag stör mig på är de som uttalar kex "cheks".

  • anluk 18 november 2009

    Min ena dotter går i 8:an och det är ff ok med dom.

  • anluk 18 november 2009

    Men uttalningen av kex är ju en dialektal skillnad - våra dialekter ska vi väl iallafall bevara!

  • maria_wijk 18 november 2009

    Skrivet av 123Linnea den 18 nov 2009

    Det tar ett tag innan barnen läst så många böcker (ord) att de har möjlighet att kunna stavningen på ord som låter annorlunda än de skrivs.


    Det är faktiskt många vuxna också som har problem med stavning av en del ord också och skriver som det låter. Förekommer emellanåt att man ser parallell skrivet paralell, eller lugnt som lungt, eller noggrann som nogrann.

  • Gnurf 18 november 2009

    Jag brukar assistera människor med deras CV, då ser man ofta formuleringar som tex...

    "Jag är nogrann...."

    Då replikerar jag....

    "Det är du inte alls"

    :D

    Skrivet av Metalmaid den 18 nov 2009

    Skrivet av 123Linnea den 18 nov 2009

    Det tar ett tag innan barnen läst så många böcker (ord) att de har möjlighet att kunna stavningen på ord som låter annorlunda än de skrivs.


    Det är faktiskt många vuxna också som har problem med stavning av en del ord också och skriver som det låter. Förekommer emellanåt att man ser parallell skrivet paralell, eller lugnt som lungt, eller noggrann som nogrann.

  • 123Linnea 18 november 2009

    Skrivet av anluk den 18 nov 2009

    Min ena dotter går i 8:an och det är ff ok med dom.



    Oooops! Knepig lärare!

  • Gnurf 18 november 2009

    Fast egentligen har jag inte så stora problem med språkdefekter...värre tycker jag det är med fördumningen och förytningen och försämringen av moralen och egofixeringen som breder ut sig som en farsot. Mönstringsprotokoll visar att svenska män fått ökande BMI (blivit fetare antagligen) och gör sämre resultat på IQ-tester (blivit dummare) jämfört med för 20 år sedan...

  • 123Linnea 18 november 2009

    "Mönstringsprotokoll visar att svenska män fått ökande BMI (blivit fetare antagligen) och gör sämre resultat på IQ-tester (blivit dummare) jämfört med för 20 år sedan... "

    Ingen blir förvånad!

    Nä, nu ska jag åka o ha elevråd med de fördummade små krakarna...

  • kattgnag 18 november 2009

    Skrivet av Gnurf den 18 nov 2009

    Fast egentligen har jag inte så stora problem med språkdefekter...värre tycker jag det är med fördumningen och förytningen och försämringen av moralen och egofixeringen som breder ut sig som en farsot. Mönstringsprotokoll visar att svenska män fått ökande BMI (blivit fetare antagligen) och gör sämre resultat på IQ-tester (blivit dummare) jämfört med för 20 år sedan...


    Det ena utesluter inte det andra.

  • The_mama97mia 18 november 2009

    Jag har nog många exempel på språkförsämring...
    men jag tänker nu på detta med att säga ju och desto...
    Nuförtiden hör man bara ju och ju.
    Ju sämre ju värre.
    Ju billigare ju bättre...
    Det ska vara JU mmmmm DESTO ......
    hör detta hos radiojournalister dagligen.

  • Gnurf 18 november 2009

    Nä det har du rätt i...man KAN vara både fet och dum...(L)

    Skrivet av kattgnag den 18 nov 2009

    Skrivet av Gnurf den 18 nov 2009
    Fast egentligen har jag inte så stora problem med språkdefekter...värre tycker jag det är med fördumningen och förytningen och försämringen av moralen och egofixeringen som breder ut sig som en farsot. Mönstringsprotokoll visar att svenska män fått ökande BMI (blivit fetare antagligen) och gör sämre resultat på IQ-tester (blivit dummare) jämfört med för 20 år sedan...


    Det ena utesluter inte det andra.

  • Wombat04 18 november 2009

    Såsom varande en av dem som uttalar "kex" "cheks" måste jag framhålla, att eftersom k:et följs av en mjuk vokal ska det "ch":as. Ni säger väl inte Kina med hårt k, eller känga? Kul tråd förresten, språkpolis som jag är (på gott och ont).(H)

  • Wombat04 18 november 2009

    Minns förresten när vi fick lära oss de hårda respektive de mjuka vokalerna i första klass. Fröken hade målat "a", "o", "u" och "å" på stenar och "e", "i", "y", "ä" och "ö" på skumgummibitar. Pedagogiskt! Men det fastnade!

  • boz1965 18 november 2009

    Skrivet av 123Linnea den 18 nov 2009

    Skrivet av Gnurf den 18 nov 2009

    Ja precis!!! (Y)

    Skrivet av 123Linnea den 18 nov 2009

    Jag gillar också när det är språkligt korrekt. Men ibland blir jag galen på mig själv (och andra) när jag säger "Ja, precis" för sjuttonde gången under ett samtal...



    HAHAHA


    Vad som är ÄNNU värre är "eller hur?"

    Jag HATAR den frasen av hela mitt hjärta. Hade man kunnat bränna en fras på bål hade jag gjort det.

  • Wombat04 18 november 2009

    Likaså "bra där"!

  • boz1965 18 november 2009

    Skrivet av Metalmaid den 18 nov 2009

    Skrivet av amoz den 17 nov 2009

    Är det någon mer än jag som har reagerat på hur vissa ord uttalas i media idag?
    Ta först ordet "egentligen" som vissa uttalar så som jag skriver det nu: "egengkligen" , samma med "ordentligt" som uttalas " ordengkligt". Hur kan det ha blivit så tro?


    Ett annat exempel jag stör mig på är de som uttalar kex "cheks".


    Då ska du inte komma hit till Skåne - här heter det inte "kexx", utan "cheks". :p

  • The_mama97mia 18 november 2009

    eller hur! håller ju med dig *asg*

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.