Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vårt språk!

  • boz1965 18 november 2009

    Skrivet av anluk den 18 nov 2009

    På tal om dem, de och dom. Själv blir jag hysterisk när jag ser dom i skrift... Men i dagens skolor så är det ok. Iallafall där mina barn går så det är väl lika bra att vänja sig. Vidare är det där med dej, sej. Sej är en fisk! Sig skriver man.
    För att inte tala om alla särstavningar...... Men är väl en yrkesskada att jag märker alla sådana fel.


    Att skriva "dom" tycker jag iofs är bättre än att använda "de" och "dem" fel, det stör mig lika mycket som särskrivningar.

    Jag tycker också att det är helt okej att skriva på "talspråk" i t.ex. ett avslappnat forum som det här. Skriver man däremot ett "officiellt" brev eller i ett forum där tonen är lite mer strikt anser jag att man bör använda korrekt skriftspråk.

  • boz1965 18 november 2009

    På ett anslag i butiken: "Två av våra kassor är trasiga. Vi ber om ursäkt för de långa köerna. Vår kassa personal gör så gott dem kan."

  • Smulanneli 18 november 2009

    Jag tycker att det är jobbigt med människor som inflikar "vad heter det?" hela tiden.(N)

    Om de ska, vad heter det? berätta en historia, så blir det, vad heter det? ganska jobbigt att, vad heter det? lyssna på. Jag lyssnar tyvärr, vad heter det? inte så uppmärksamt när dessa, vad heter det? personer talar. Därför, vad heter det? missar jag vissa, vad heter det? saker...

    Ja, jag överdrev i exemplet, men det ÄR JOBBIGT ATT HÖRA!!!!

  • Amika 18 november 2009

    Skrivet av boz1965 den 17 nov 2009

    Skrivet av kattgnag den 17 nov 2009

    Skrivet av jimboz den 17 nov 2009

    Jag blir förbannad när man skriver dem istället för dom....:)


    "dom" är tal-språk.
    "dem" är skriftspråk.


    Jo, men om man är osäker på om det ska vara "de" eller "dem" så är det, i mitt tycke, bättre att skriva "dom". :)


    Jag håller med dig fullt ut. För det finns få saker som jag retar mig på så mycket som när någon skriver de istället för dem och tvärt om... "Dem säger att det är bra." t.ex. Skriv DOM rakt av istället för att laborera med de och dem om du är osäker... Men det är min åsikt. :)

    Sen kan jag störa mig på när människor pratar, de som säger sweitsch istället för schweitz... Man börjar med ett sch-ljud och slutar med ett s ljud, inte tvärt om... Och det är fruktansvärt vanligt... Men hu vad jag kan störa mig på det. :)
    Löjligt, men sant. :)

  • Amika 18 november 2009

    Skrivet av boz1965 den 18 nov 2009

    Skrivet av anluk den 18 nov 2009

    På tal om dem, de och dom. Själv blir jag hysterisk när jag ser dom i skrift... Men i dagens skolor så är det ok. Iallafall där mina barn går så det är väl lika bra att vänja sig. Vidare är det där med dej, sej. Sej är en fisk! Sig skriver man.
    För att inte tala om alla särstavningar...... Men är väl en yrkesskada att jag märker alla sådana fel.


    Att skriva "dom" tycker jag iofs är bättre än att använda "de" och "dem" fel, det stör mig lika mycket som särskrivningar.

    Jag tycker också att det är helt okej att skriva på "talspråk" i t.ex. ett avslappnat forum som det här. Skriver man däremot ett "officiellt" brev eller i ett forum där tonen är lite mer strikt anser jag att man bör använda korrekt skriftspråk.


    Ha ha ha! Jag har jätteproblem med särskrivningar... Men jag skyller det på att jag pratar och skriver mer engelska än svenska och har alltid gjort det. :D *skrattar* Det är rätt förvirrande kan jag säga. För i engelskan ska man särskriva så mycket. Och i svenskan ska man det inte... Fy vad jobbigt det är och var, särskilt när jag var liten och skulle lära mig skriva på båda språken samtidigt. :) Det händer ofta att jag får tänka efter både en och två gånger. :)

    Sen är jag tydligen en av de som pratar i skriftspråk också... Får ofta kommentarer av människor som:
    "Du skriver ganska mycket va?"

  • boz1965 18 november 2009

    Skrivet av Amika den 18 nov 2009

    ...Jag håller med dig fullt ut. För det finns få saker som jag retar mig på så mycket som när någon skriver de istället för dem och tvärt om... "Dem säger att det är bra."...


    Jag vet inte hur många gånger det har kliat rejält i fingrarna att skriva ett inlägg och korrigera skribenten ifråga när jag stöter på det i olika forum, som t.ex. MK. Men för att inte verka som nån sorts språkpolis eller messerschmidt i största allmänhet så får man ju lägga band på sig. Men det ÄR svårt... :'(

    En annan sak som stör mig är när man använder femtielva punkter före och efter nåt man har saxat ur en ursprunglig text eller efter en oavslutad mening, det ska vara TRE punkter, varken mer eller mindre.

    Mvh,
    boz1965 (messerschmidt :p)

  • Amika 18 november 2009

    Skrivet av boz1965 den 18 nov 2009

    Skrivet av Amika den 18 nov 2009

    ...Jag håller med dig fullt ut. För det finns få saker som jag retar mig på så mycket som när någon skriver de istället för dem och tvärt om... "Dem säger att det är bra."...


    Jag vet inte hur många gånger det har kliat rejält i fingrarna att skriva ett inlägg och korrigera skribenten ifråga när jag stöter på det i olika forum, som t.ex. MK. Men för att inte verka som nån sorts språkpolis eller messerschmidt i största allmänhet så får man ju lägga band på sig. Men det ÄR svårt... :'(

    En annan sak som stör mig är när man använder femtielva punkter före och efter nåt man har saxat ur en ursprunglig text eller efter en oavslutad mening, det ska vara TRE punkter, varken mer eller mindre.

    Mvh,
    boz1965 (messerschmidt :p)


    Ha ha ha ha ha!!! Ska jag ta det som en pik? ;) :P *Skrattar* Jag fick lov att gå tillbaka och se efter så jag inte hade punktat ihjäl dig! :D :D *Skrattar*

    Mig får du mer än gärna messerschmidta! :D Jag blir bara glad när någon rättar mig. :)

  • maria_wijk 19 november 2009

    Skrivet av Wombat04 den 18 nov 2009

    Såsom varande en av dem som uttalar "kex" "cheks" måste jag framhålla, att eftersom k:et följs av en mjuk vokal ska det "ch":as. Ni säger väl inte Kina med hårt k, eller känga? Kul tråd förresten, språkpolis som jag är (på gott och ont).(H)


    Det ska det inte alls nödvändigtvis men jag får ge vika för de som "ch:ar". Enligt språknämnden är inte det ena uttalet mer fel än det andra, vissa låneord följer originalspråkets uttal medan andra försvenskas.

    Just när det gäller fallet kex så skiljer det sig åt regionalt tydligen, de som äter "cheks" bor övervägande i syd- och västsverige medan resterande svenskar äter kex. Uttalet kex följer originalspråket medan cheks är en försvenskning.

    Lite nyfiken att höra om ni som säger "cheks" även gör det när det är sammansatta ord som t.ex. kexchoklad eller hundkex.

  • Majainorr 19 november 2009

    Skrivet av boz1965 den 18 nov 2009

    På ett anslag i butiken: "Två av våra kassor är trasiga. Vi ber om ursäkt för de långa köerna. Vår kassa personal gör så gott dem kan."


    Ja, den kassa personalen har det inte lätt!

  • boz1965 19 november 2009

    Skrivet av Metalmaid den 19 nov 2009

    ...Uttalet kex följer originalspråket medan cheks är en försvenskning...


    Då ska jag alltså förstå det som så att vi skåningar är svenskare än vad ni i norr är? *LOL* :D

  • boz1965 19 november 2009

    Skrivet av Metalmaid den 19 nov 2009

    ...Lite nyfiken att höra om ni som säger "cheks" även gör det när det är sammansatta ord som t.ex. kexchoklad eller hundkex.


    Självklart gör vi det! :p

  • Gnurf 19 november 2009

    Njae...men det tar ett tag för nyheter att spridas hit upp till Oss i Norrland. Mariekex lanserades på ICA-butiker i Malmfälten (en norrländsk region som gett välstånd till Skåne och övriga Sverige) först under senhösten 2006...ergo har uttalet inte hunnit försvenskas ännu. Vi har tex inte ens kvinnor här i Norr ännu utan tvingas till omständig import från Asien. Sverige är ett avlångt land...(L)

    Skrivet av boz1965 den 19 nov 2009

    Skrivet av Metalmaid den 19 nov 2009

    ...Uttalet kex följer originalspråket medan cheks är en försvenskning...


    Då ska jag alltså förstå det som så att vi skåningar är svenskare än vad ni i norr är? *LOL* :D

  • Lennart_58 19 november 2009

    Skrivet av boz1965 den 18 nov 2009

    På ett anslag i butiken: "Två av våra kassor är trasiga. Vi ber om ursäkt för de långa köerna. Vår kassa personal gör så gott dem kan."



    Ja DET, var en särskrivning som hette duga...

  • Lennart_58 19 november 2009

    Skrivet av aanneli den 18 nov 2009

    Jag tycker att det är jobbigt med människor som inflikar "vad heter det?" hela tiden.(N)

    Om de ska, vad heter det? berätta en historia, så blir det, vad heter det? ganska jobbigt att, vad heter det? lyssna på. Jag lyssnar tyvärr, vad heter det? inte så uppmärksamt när dessa, vad heter det? personer talar. Därför, vad heter det? missar jag vissa, vad heter det? saker...

    Ja, jag överdrev i exemplet, men det ÄR JOBBIGT ATT HÖRA!!!!



    JAPP.

  • Lennart_58 19 november 2009

    Jag vill gärna se vad Ni tycker om uttrycket: TACK SÅ HEMSKT MYCKET. Själv tycker jag det ÄR, hemskt. Varför inte säga, tack så väldigt mycket? :p:D:)

  • Gnurf 19 november 2009

    Tack så hemsk väldigt mycket...brukar jag använda mig av...:)

    Närå...JAG har inte några problem med det uttrycket faktiskt.

  • Lennart_58 19 november 2009

    Skrivet av Gnurf den 19 nov 2009

    Tack så hemsk väldigt mycket...brukar jag använda mig av...:)

    Närå...JAG har inte några problem med det uttrycket faktiskt.


    O.k, jag överreagerar kanske...

  • Gnurf 19 november 2009

    Det tycker jag inte, det finns säkert andra med samma åsikt som dig.

    Skrivet av Lennart_58 den 19 nov 2009

    Skrivet av Gnurf den 19 nov 2009

    Tack så hemsk väldigt mycket...brukar jag använda mig av...:)

    Närå...JAG har inte några problem med det uttrycket faktiskt.


    O.k, jag överreagerar kanske...

  • Lennart_58 19 november 2009

    :p Jag säger KÄKKS, hmmm.

  • frucaos 19 november 2009

    Har nu inte hunnit läsa hela tråden, men jag vill minnas att det faktiskt är godkänt nu för tiden att använda "sej, mej" osv, att det faktiskt räknas som riktig svenska.
    I övrigt är det skönt att se att det är fler som irriteras över allt språkligt elände. Nu håller jag på att förfalla själv efter att ha flyttat till grannlandet, men till skillnad från en del så VILL jag gärna att folk rättar mig när det blir galet.
    Jag blir fullständigt tokig på alla särskrivningar!
    Heller och hellre används ofta fel!

    Inte bara vi svenskar som sliter förresten, har många amerikanska vänner som ofta skriver fel på your och you're ...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.