Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vårt språk!

  • 123Linnea 20 november 2009

    Många säger/skriver exempelvis "mellan 9-17". Men "mellan nio OCH sjutton" ska det var. Det vill jag klaga på. Eftersom vi gillar så mycket att klaga i den här tråden!

  • babbs 20 november 2009

    Eftersom jag bor i Kalmar län så hör man ofta att man säger, även i lokalradion och på lokal-TV Oshkasham i stället för Oskarshamn och värdet i stället för vädret. Visst, det är dialektalt, men i media tycker man att det ska uttalas korrekt. Det retar mig faktiskt.
    Ofta uttrycker man sig också "vadå för nånstans" det låter ju inte riktigt bra, Man ska väl säga "var någonstans. Men jag är väl bara grinig idag.

  • 123Linnea 20 november 2009

    Men, dialekt i lokalradion hör väl till?!

    En klagan till!
    En del säger "Vart bor du?" Det heter "VAR bor du?"
    "Vart" är en fråga om riktning, väl?

  • The_mama97mia 20 november 2009

    En felstavning (skrivning?) som retar mig mycket är ungn, och lungn...
    Till och med i Allt om Mat har jag sett "ungnen..."

    Ugn ska det vara. Lugn och fin blir jag då. :)

  • frucaos 20 november 2009

    Skrivet av mama97mia den 18 nov 2009

    Jag har nog många exempel på språkförsämring...
    men jag tänker nu på detta med att säga ju och desto...
    Nuförtiden hör man bara ju och ju.
    Ju sämre ju värre.
    Ju billigare ju bättre...
    Det ska vara JU mmmmm DESTO ......
    hör detta hos radiojournalister dagligen.


    JAAA! Så vansinnigt irriterande - och här i Norge så är det helt riktigt att säga så, tror jag ... ALLA gör det i alla fall.
    Dålig, dåligare heter det här ... grr. Förvisso enklare, men låter ju som barnspråk!

  • frucaos 20 november 2009

    Har ni exempel på ord som ni har uttalat fel hela livet och tvingats "lära om"? Jag har ett som jag bara inte kan komma ihåg just nu, mycket irriterande. När jag kommer ihåg vilket ord det är så ska jag dela med mig av den kunskapen!

  • Gnurf 20 november 2009

    Min tjej och jag (har eget språk) :)

    http://www.youtube.com/watch?v=ACG9rzEDu-A

  • Gnurf 20 november 2009

    Jo jag har faktiskt ett ord...en ort i Wales faktiskt:

    Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch

    Det är den där "erych"-delen där mitten som är trixig. Förr uttalade jag det errykt...men har nu fått veta att det ska vara mera typ ersjykk. Skönt när man får saker klart för sig...(Y)

    http://www.youtube.com/watch?v=hUjI3tslL_4

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch

    Skrivet av frucaos den 20 nov 2009

    Har ni exempel på ord som ni har uttalat fel hela livet och tvingats "lära om"? Jag har ett som jag bara inte kan komma ihåg just nu, mycket irriterande. När jag kommer ihåg vilket ord det är så ska jag dela med mig av den kunskapen!

  • flingsalt 20 november 2009

    Skrivet av boz1965 den 19 nov 2009

    Skrivet av flingsalt den 19 nov 2009

    Blir ni glada av att sitta här och klaga? :p


    Jamen... Det är ju klart att vi blir. Speciellt kul är det när någon klagar på att vi klagar. :D


    Vad bra! Då får vi hoppas att någon klagar. Ska se om jag orkar...:p

  • flingsalt 20 november 2009

    Skrivet av Lennart_58 den 19 nov 2009

    Skrivet av flingsalt den 19 nov 2009

    Blir ni glada av att sitta här och klaga? :p


    Det finns inte så mycket som glädjer mig nu för tiden, men, nu gladde du mig. :D:D:D:D:D


    Och du mig... jag gillar att göra dig glad. (L)

  • flingsalt 20 november 2009

    Skrivet av Countrygirl den 19 nov 2009

    Skrivet av flingsalt den 19 nov 2009

    Blir ni glada av att sitta här och klaga? :p


    Det är ingen klagan, det är en diskussion, en intressant sådan. (Y)


    Njae.. intressant vet jag inte om jag tycker att den är. Jo okej lite då eftersom jag har lärt mig något. "De och dem är skriftspråk..." Haha, jag skriver nästan alltid "dom". Kanske ändrar jag mig nu.

    Kan någon lära mig när jag ska använda kommatecknet också? Efter okej och då va? *fniss* Hmm, ska det vara kolon där? :p

  • flingsalt 20 november 2009

    Skrivet av boz1965 den 19 nov 2009

    Skrivet av Lennart_58 den 19 nov 2009

    Jag vill gärna se vad Ni tycker om uttrycket: TACK SÅ HEMSKT MYCKET. Själv tycker jag det ÄR, hemskt. Varför inte säga, tack så väldigt mycket? :p:D:)


    Beror på HUR man använder det. Sägs det i affekt, som en sarkasm kan jag förstå vad du menar (har iofs svårt för sarkasmer öht), men annars har jag inget problem med det, jag heller.

    Ordet "hemskt" fungerar ju som en förstärkning av resten av meningen. På samma sätt är ju "det var fruktansvärt gott" också en förstärkning trots att orden "fruktansvärt" och "gott" står i motsats till varann, men det är ju just det som ger effekten.


    Det är helt fel på vårt språk. Var är du boz? Vad gör du? Har du pyttemycket att göra på firman? :o

  • flingsalt 20 november 2009

    Skrivet av amoz den 19 nov 2009

    Skrivet av kattgnag den 19 nov 2009

    Skrivet av Gnurf den 19 nov 2009

    Jute respektive Kysst brukar jag iaf stava de båda orden...(Y)

    Skrivet av kattgnag den 19 nov 2009

    Apropå särskrivningar:
    SNODD MAPP - Åhléns kränger kontorsmateriel för 19:90....(N)


    Skriver man "juste" eller "schysst"?
    Själv skriver jag "juste" men blir alltid jobbigt medveten om att folk kanske s.a.s. läser "fel" (bokstavligt) och inte förstår?? Trots sammanhanget?


    Kul på (h)jul!:p
    Kom på en "skrift-grej" till som stör mig ganska mycket.
    Man avslutar ju alltid en mening med punkt. Efter punkt kommer mellanslag.
    Sedan kommer ny mening vilket innebär stor bokstav (s.k. versal).

    Jag läser jag det första inlägget på denna tråd och det handlade om UTTAL.
    Det är lite knepigare eftersom det finns mycket dialektala uttal som enbart är positivt och som verkligen skall behållas och absolut leva vidare, enligt min mening (gôtebosska regerar(Y))

    I media tycker jag man skall hålla sig till s.k. rikssvenska – alltså, dialekter är självklart bara positivt även här men en stockholmare (till exempel) ska uttala ordet ”intervju” lika korrekt som en gotlänning. Intervju.
    Inte ”interju”.
    "Egengkligen" skall ju uttalas "Egentligen".
    ”Ordengkligt" skall uttalas "Ordentligt".
    Precis som trådstartaren skrev.

    Ett sista tillägg här och nu: Jag är ingen besserwisser och gör fel stup i kvarten så även om mina inlägg kan verka snobbiga så är inte jag det.
    Jag gör självfallet ofta fel, både skriftligt och muntligt men jag tycker tråden är intressant, så även språk. Kul med kunskap, inte alltid lätt att s.a.s "göra rätt".:'(
    Det var precis så jag menade med min tråd, att när en person ska tala i media så ska orden uttalas så som de ska. Det har inte med dialekt att göra, anser jag. För övrigt tycker jag det är roligt att tråden tycks beröra många här på olika sätt.


    Bra att du inte är någon besserwisser, för det finns det alldeless för många av här på matklubben. (L)

  • flingsalt 20 november 2009

    Skrivet av 123Linnea den 20 nov 2009

    Men, dialekt i lokalradion hör väl till?!

    En klagan till!
    En del säger "Vart bor du?" Det heter "VAR bor du?"
    "Vart" är en fråga om riktning, väl?


    Haha, "vart" är dialekt!

  • idea_ 20 november 2009

    Jag försöker alltid skriva korekt i viktiga brev (till människor man inte känner, myndigheter, när det gäller arbete och dylikt). Jag läste trots allt på lärarutbildningen med inriktning SO och svenska. Men om jag stavar fel kan jag altid skylla på mina läs- och skrivsvårigheter, ibland kan jag skriva ett ord korrekt på ett ställe i en text och i nästa stycke... fel, men jag ser det inte om inte någon påpekar det. Men på internet (forum/chat) och i sms skriver jag nog mycket i talspråkligt, slang eller ibland (ve och fasa :'() i de vedertagna chat/sms- förkortningarna. :D

  • flingsalt 20 november 2009

    Skrivet av mama97mia den 18 nov 2009

    eller hur! håller ju med dig *asg*


    Mamamia, skriv svenska så gamlingarna förstår.

  • boz1965 20 november 2009

    @flingsalt: Du gillar att provocera, va? :(

  • familjenlundin 20 november 2009

    Något jag tycker låter ganska lustigt, fast det är rätt så irriterande också, är alla dagens tonåringar som måste hålla på att säga ordet "typ" jämt och ständigt. En 15-åring i min närhet säger "typ" hela tiden och så här kan det låta när h*n ska berätta något..."Idag när jag skulle åka med bussen typ, så träffade jag min kompis typ, och då typ började vi prata typ och sen gick vi typ av bussen typ...." osv. Haha, ja se dagens ungdom :p

  • kattgnag 20 november 2009

    Ungdomar idag - när något som anses TYP (:p) kasst så kommenterar man det med ett enda ord: OFTA!
    Min osäkra tolkning: "Vad dumt! Säkert att man OFTA gör/säger så."
    Men det kan vara fel - får fråga nästa gång:
    Vad menas? Vadå "ofta"?

  • svengelsk 20 november 2009

    Skrivet av familjenlundin den 20 nov 2009

    Något jag tycker låter ganska lustigt, fast det är rätt så irriterande också, är alla dagens tonåringar som måste hålla på att säga ordet "typ" jämt och ständigt. En 15-åring i min närhet säger "typ" hela tiden och så här kan det låta när h*n ska berätta något..."Idag när jag skulle åka med bussen typ, så träffade jag min kompis typ, och då typ började vi prata typ och sen gick vi typ av bussen typ...." osv. Haha, ja se dagens ungdom :p
    Engelska ungdomar använder ordet "like" på samma sätt.
    Vad tycks om användandet av engelska ord som coacha, ny approach, boots etc. Jag kämpar för att gräva fram min gamla svenska, men undrar ibland om det är värt besväret.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.