Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vårt språk!

  • Skogis59 22 november 2009

    Lika irriterande som egengkligen och ordengkligt är detta att minuter, envisas många med att säga (och skriva) *rys* minutRAR ! :@

  • amoz 22 november 2009

    Skrivet av bakamonkeyprincess den 22 nov 2009

    Jag blir irriterad på att jag som just tagit studenten, knappt haft rättstavning i skolan. Det enda jag kan minnas är "veckans ord" i lågstadiet när man lärde sig stava svåra ord så som gitarr, schampo osv.

    Det har varit min mamma som tjatat hål i huvudet på mig att ta reda på skillnaden mellan de och dem, och att stava rätt. (N)



    Det är ju märkligt att det inte läggs större vikt vid att lära sig att stava på svenska, då det anses nödvändigt att lära sig fler språk???

  • Skogis59 22 november 2009

    Jag begriper inte vart skolväsendet är på väg? Jag var inget ljus i skolan, definitivt! (N)
    Det jag kan har jag lärt mig själv.
    Jag satt av 9 år i grundskolan. Nästan genomgående med ettor i betyg. På 9 år fick jag bara 2 fyror. Den ena sjöng (musik i fyran) jag mig till medan jag pratade till mig den andra (engelska, också i fyran).

    Har ett veritabelt helvete med siffror men med bokstäver går det bättre :)

  • boz1965 22 november 2009

    Jag tror inte att förståsigpåarna i regering och riksdag heller vet riktigt vad de vill med skolan. Ett förslag på senaste tiden är att man ska börja med engelska redan i första klass. Vore det inte bättre att lägga lite mer krut på att lära ungarna att kunna hantera sitt eget modersmål ordentligt först och SEDAN börja med främmande språk?

  • Skogis59 22 november 2009

    Skrivet av boz1965 den 22 nov 2009

    Jag tror inte att förståsigpåarna i regering och riksdag heller vet riktigt vad de vill med skolan. Ett förslag på senaste tiden är att man ska börja med engelska redan i första klass. Vore det inte bättre att lägga lite mer krut på att lära ungarna att kunna hantera sitt eget modersmål ordentligt först och SEDAN börja med främmande språk?



    För oss är det självklart. Om det ändå vore det för de som bestämmer.

  • 123Linnea 4 februari 2010

    Känner mig fruktansvärt sugen på att rätta dem som säger och skriver han i stället för honom. "Säg det till han!" istället för "Säg det till honom", alltså. Det låter son Hagrid i Harry Potter-böckerna!

  • kattgnag 4 februari 2010

    Skrivet av boz1965 den 20 nov 2009

    Sen har jag lite svårt för att folk kallar gröten till jul för "tomtegröt" - det heter RISGRYNSGRÖT!!! Sorry, var bara tvungen att skrika... :p "Tomtegröt" är småbarnsspråk - ni är väl för böfvelen vuxna? :D


    Visst har du rätt, men jag tycker ändå "tomtegröt" låter mysigt och trevligt:)

  • siggemums 4 februari 2010

    Skrivet av boz1965 den 22 nov 2009

    Jag tror inte att förståsigpåarna i regering och riksdag heller vet riktigt vad de vill med skolan. Ett förslag på senaste tiden är att man ska börja med engelska redan i första klass. Vore det inte bättre att lägga lite mer krut på att lära ungarna att kunna hantera sitt eget modersmål ordentligt först och SEDAN börja med främmande språk?


    Förståsigpåarna vet att i 7 årsåldern har man de grundläggande kunskaperna i sitt modersmål och då finns också de bästa förutsättningarna för att lära sig ett andraspråk.

  • kattgnag 4 februari 2010

    Kanske jag viker av från vad tråden från början handlade om men detta handlar ändå om det svenska språkbruket. Vad händer med vår svenska, kan jag inte låta bli att undra…
    Exemplen nedan är fruktansvärt irriterande:

    En farbror blir intervjuad av en radioreporter apropå att han hjälper till att bygga en ramp till barn/ungdomar så att de kan åka skateboard. På frågan ”varför”, svarar han: ”Tja, man får ju supporta kidsen lite.”
    Inte: ”Jag vill ju stötta barnen lite” eller något annat svenskspråkigt svar.

    Radiopratare apropå en melodifestival för något år sedan:
    ”… så häng med, jag serverar hela tiden senaste news…”

    Från en stressad brevskrivare:
    ”… och som blir ett statement över hur lite tid jag känner att…”

    Samuel Fröler ang. orättvis uppmärksamhet i en hockeymatch:
    ”… men det var ju Foppa som fick all credit.”
    Väldigt vanligt idag att vi i Sverige säger ”credit” med engelskt uttal istället för ordet erkännande eller något liknande.

    Sportradion: ”… men den verkliga pointen med det här är ju…”

    Har t.o.m. vid olika tillfällen kommit på mig själv att ordet ”connection” kommer upp i mitt huvud snabbare än ordet ”koppling” om jag pratar med någon ang. exempelvis kommunikation människor emellan. :'( Varför? Jag pratar i princip aldrig engelska!

    Sist men inte sämst:
    Programledare på TV: ”… Christina kommer och joinar oss…”

  • jas65 4 februari 2010

    Bra tråd. Och kul att läsa. Oj Och kommer aldrig efter punkt fick jag lära mig eller stavs med stor boktstav.
    Mvvh
    Höfta på vad som är korrrrrrrekt svenska
    Anders

  • siggemums 4 februari 2010

    Ja ,jag tyckte också att detta var en kul tråd och håller med om många exempel här. Fast jag retar mig inte direkt på det även om jag tycker att det låter fel.
    Något som jag tycket låter roligt är bacn alltså bacon utan o. Fick häromdagen höra att jag själv säger skå och inte ska. Va ! Det hade jag ingen aning om!:o(Jag säger inte alls skå det hade jag ju hört själv:p)
    Det är väl tur att språket utvecklas med tiden som allt annat. Det hade ju varit ganska tråkigt om vi pratade som på 1800-talet eller?

  • kattgnag 4 februari 2010

    Självklart, "siggemums", håller med dig!
    Men dessa engelska "inlägg" i svenska meningar som jag skrev om för ca en timme sedan stör mig ganska mycket, faktiskt. Oroar mig lite, om man nu vill bevara svenskan.

  • svengelsk 4 februari 2010

    Skrivet av kattgnag den 4 feb 2010

    Självklart, "siggemums", håller med dig!
    Men dessa engelska "inlägg" i svenska meningar som jag skrev om för ca en timme sedan stör mig ganska mycket, faktiskt. Oroar mig lite, om man nu vill bevara svenskan.

    Håller verkligen med.

  • siggemums 4 februari 2010

    Jag håller med dig, jag tycker också det låter löjligt. Det man har lärt sig som rätt en gång vill man också gärna ju att så ska det vara. Men är det inte mycket "ungdomsspråk" som växer bort?
    Mina tonåringar använder vissa uttryck och de skulle tycka det var otroligt pinsamt om jag började att prata på det sättet. Jag blev "chockad" :o när jag hörde dem säga gådde. Vad säger du!? Jag minns hur en klasskamrat i första klass sa så och jag tyckte det var HUR konstigt som helst att hon inte hade lärt sig att säga gick. -Ja men så säger alla. DET gillade jag verkligen inte!
    Jag tror att det är som ett tillfälligt mode där det mesta försvinner och bara det som är bra blir kvar för att stanna(förhoppningsvis).Ingen av mina vänner håller på med sådana uttryck.

  • idea_ 4 februari 2010

    Skrivet av jas65 den 4 feb 2010

    Bra tråd. Och kul att läsa. Oj Och kommer aldrig efter punkt fick jag lära mig eller stavs med stor boktstav.
    Mvvh
    Höfta på vad som är korrrrrrrekt svenska
    Anders


    Ahh, men Anders, när jag läste vid universitetet, på utbildningen för lärare 1-7, ämnena Svenska och SO fick jag lära mig att en av förändringarna i svenska språket de senaste två decenierna är att det numera är fullt korekt att inleda en mening med ordet Och. Önskar att de även hade kunnat träna bort stavningsproblematiken mina läs och skrivsvårigheter ger mig...

  • 123Linnea 5 februari 2010

    Det där med att använda utländska ord i svenska språket är väl inte precis ett nytt fenomen. Det kan kännas lite besvärande på ett sätt, det håller jag med om, att vi pratar svengelska ibland. Men fundera över hur många ord i svenskan som är helsvenska. Hur fattigt skulle vårt språk inte vara om vi inte tagit in nytt? Skulle vi säga skithus i stället för toalett - ja, det kanske skulle vara käckt, men retar ni er verkligen på ordet toalett? Tejp? Radio? Teater? Kiosk?

  • kattgnag 5 februari 2010

    Håller verkligen med dig också, "123Linnea". Jag undrar vad tejp hette innan det hette tejp? Samma med massvis av andra "svenska" ord men ändå....Kan inte låta bli att grrrr. Menar, "joinar" när det finns "umgås" (kanske inte heller svenskt från början (men ändå!)?
    "News" när det finns "nyheter".
    Jag fattar din poäng men funderar på om de "riktiga svenska" orden ska försvinna då eller? Tycker det känns lite tråkigt bara:(

  • Schnitt 5 februari 2010

    Skrivet av kattgnag den 17 nov 2009

    Mycket intressant fråga. Och jag håller med dig, jag själv reagerar på detta.
    "Tevepram" (Teveprogram). Eller ännu värre: "Pogram" istället för Program.
    Insiativ istället för Initiativ.
    Sen har vi ett ord som uttalas (kanske det är dialektalt) MÅLN istället för MOLN, alltså "målln,(vad säger ni 08:or???).
    Men är det dialektalt så är det ju ok, förstås..:)
    Hm, enligt min mening....:'(


    Klart att det är dialekten, här ska vi inte klanka ner på alla från skåne t.ex. som inte säger MOLN, som dessutom inte heller uttalas som mOln, utan mÅln.

    Hur man pratar är väl skitsamma tycker jag, skriften är det viktiga. Dem/De istället för Dom! Rätt ska det vara!

  • Schnitt 5 februari 2010

    Det är väl bara trevligt att språket utvecklas! Dessutom har vi inget val. Språket är som en parasit som naglar fast sig oavsett du vill det eller inte ^^

    Skillnad på skrift och tal dock. Trots att jag är ung så tycker jag att ett korrekt skriftspråk är väldigt snyggt.
    Det är skönt att säga ordenkligt, joina, tomtegröt och allt de där :P
    Finns ingen tid att vara pretto längre, nu ska vi va international, korta och vi ska använda härliga förkortningar till allt!

    Man får ju se det som en lika bra och rolig utveckling som när vi tog bort alla f:en ur grafvarna och när vi ändrade Wexiö till Växjö!

  • Marre73 23 maj 2010

    Ja, men det här då som man ofta hört: skitsnyggt, skit gott och doftar skit, är det någon som tycker att skit doftar? Skit stinker...eller är en odör men doftar gör den då rakt inte!>:D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.