Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kommande projekt i köket? Vad tänker du laga i den närmaste framtiden?

  • Gnurf 18 januari 2010

    Ungefär 50/50 kornmjöl/vetemjöl, potatis, salt, mjölkskvätt, 1 ägg brukar jag köra ihop i paltsmeten....:)

  • boz1965 18 januari 2010

    Skrivet av Gnurf den 17 jan 2010

    Måhända confitera ett stycke Gås!!?? :D:p:D

    Skrivet av boz1965 den 17 jan 2010

    Jo, jag tänkte rensa upp bland alla kryddburkar i skåpet och slänga sånt jag inte använder. Det ska jag göra i morgon. Kanske... Nån gång... I framtiden... Eventuellt... ÄH! Skitsamma! :)


    Näh!?!

    Snobbmaten överlåter jag åt de personer som vill göra sig märkvärdiga för att stärka sin egen låga självkänsla. :p

    Jag har jobbat ett antal år på restaurang och har lagat vad snobbmat jag gitter. Tacka vet jag rejäl husmans. Det är vad jag kallar MAT. (Y)

  • Okänd 18 januari 2010

    Snart...snart ska jag baka bullar..

    Frysen är ju full med mat...men snart.

  • anmawa 18 januari 2010

    :pHar fått en tupp som ligger i frysen ska se vad jag kan göra med den. Grabben ska hitta ett bra fiskrecept helst gratäng som han och en klasskompis ska servera på hemkunskapen. Har ni något bra tips så blir han nog glad.

  • mattjejen 18 januari 2010

    Tänkte göra ratatouille nån dag, det e ju så gott men har aldrig lagat det själv... men nu ska det äntligen bli av:) kke redan ikväll...
    Sen ska jag baka tekakor å stoppa i frysen(Y), har kommit in i nån sorts bakperiod nu å vill bara baka en massa gott matbröd

  • Diddi1982 18 januari 2010

    Här hemma så blir det här närmast olika matpajer att frysa in som matlådor till maken samt en del bröd då det är sista som är framtaget ur frysen nu. Funderar även på att göra blåbärsmuffins att skicka med maken till jobbet imorgon till fikat..

    På jobbet (jobbar i cafe) så blir det nog kanel/kardemummabullar (blandar alltid kanel och kardemumma), något matbröd och frukost bröd.

  • asasto 18 januari 2010

    Surdegsbröd blir det om några dagar för jag har nästan slut på bröd + jag tänkte testa laga Sarma någon dag, jag har hittat helt surkålshuvud på affären + jag har hittat recept här på matklubben, det är ju kul att prova helt nya rätter ibland.

  • boz1965 18 januari 2010

    Skrivet av asasto den 18 jan 2010

    Surdegsbröd blir det om några dagar...


    Då kan jag rekommendera:

    Rugbrød med surdej

  • zudette 18 januari 2010

    Skrivet av popik den 18 jan 2010

    Skrivet av zudette den 18 jan 2010

    Jag hade tänkt koka palt och då på mammas vis med kornmjöl i så den inte blir så blek och smaklös som vetemjölspalten blir som jag oftast bjuds på här i Luleå! Sen ska jag göra blodpuddning på farmors vis som kokas i linneduk i en gryta på spisen. I Västerbottens inland tror jag att det kan kallas "påsapalt'n" men hemma i trakterna runt Burträsk sa vi blodpudding! Det är mina projekt som ska bli av..... när det blir....(Y)


    Förlåt om jag har fel, men jag trodde att det alltid var kornmjöl i äkta norrländsk pitepalt.:'((L)


    Det är väldans olika - Det finns nog lika många paltrecept som hushåll i både norr- och västerbotten och det är nog alltid mammas som är den bästa! I den familj jag gift in mig är palten gjord bara på vetemjöl och så har man stekt köttfärs och fläsk i... eller så kokas den flat med stekt fläsk bredvid och så duger till den pitebo som svärmor är gift med!

  • Roggan 18 januari 2010

    Skrivet av mama97mia den 17 jan 2010

    Ja som det står i rubriken - vad står på agendan?
    Själv har jag en himla massa keso plötsligt i kylen och vet inte riktigt hur den ska göras rättvisa? TIps någon?

    Och vilken dag som helst ska jag koka pitepalt.

    Vad tänker du göra, men bara inte idag???


    LatmajaMia (Y)


    Inte visste jag att du var paltkokerska! (Y)
    Jag gjorde palt för drygt en vecka sen. Funderar på att göra det snart igen. Har lovat bjuda mina fd arbetskompisar så jag får nog ta tag i det snarast!

  • Roggan 18 januari 2010

    Skrivet av popik den 18 jan 2010

    Skrivet av zudette den 18 jan 2010

    Jag hade tänkt koka palt och då på mammas vis med kornmjöl i så den inte blir så blek och smaklös som vetemjölspalten blir som jag oftast bjuds på här i Luleå! Sen ska jag göra blodpuddning på farmors vis som kokas i linneduk i en gryta på spisen. I Västerbottens inland tror jag att det kan kallas "påsapalt'n" men hemma i trakterna runt Burträsk sa vi blodpudding! Det är mina projekt som ska bli av..... när det blir....(Y)


    Förlåt om jag har fel, men jag trodde att det alltid var kornmjöl i äkta norrländsk pitepalt.:'((L)


    Hmm... Tror nog att de flesta pitebor bara har vetemjöl, rå potatis, salt och rimmat fläsk i pitepalt. Förr i tiden var det vanligare att man använde kornmjöl. Jag personligen föredrar den med vetemjöl utan inblandning av en massa andra ingredienser. Mammas palt är ju alltid den godaste!!!
    (Y)

  • The_mama97mia 18 januari 2010

    Då jag gjort pitepalt har jag haft kornmjöl, rå potatis, och salt fläsk. Har inget recept här men får vällägga in när jag blivit så duktig så jag gjort det - igen-. Det är faktiskt säkert 8 år sen jag gjorde.
    På mitt möderne är jag från Vilhelmina o har lappblod i ådrorna. Dock gör jag icke blodpalt.
    :D

  • The_mama97mia 30 januari 2010

    Nu vänner har jag nog tagit mig vatten över huvudet.
    Började dagen med att göra en lasagne, har länge önskats av sonen och jag tycker det är lite "meckigt" att göra.
    Sen har jag ett storkok med kikärtor på spisen, det ska bli försök att göra falafel!!! Blev inspirerad av På Spåret igår.

    Och slutligen.... Nu har jag allt jag behöver till palteriet. Det ska bli Pitepalt! Min mamma dreglade när jag berättade vad som kommer att stå på menyn, haha..

    Tror ta mig sjutton jag ska starta en surdeg med....

    (Y)

  • matmarie 30 januari 2010

    Ska göra Pekingsoppa i veckan!!!!! :) Och blir det lika gott som det utlovar så blir det succé!!!

  • The_mama97mia 30 januari 2010

    o så bidde det en fond på räkskal med, betyder att det får bli paltkok o soppkok imorgon.
    O brödbak då. Även om surdegen inte är färdig då.

  • The_mama97mia 30 januari 2010

    Är det bara jag som har ambitioner o projekt på helgerna?
    Eller lagar ni krångliga o tidsödande saker varje dag? lördag hele veckan lång???

    Här är det lugnt i köket i veckorna- sen får jag ibland lite fart o styr upp det på helgen.

  • amoz 30 januari 2010

    Skrivet av matmarie den 30 jan 2010

    Ska göra Pekingsoppa i veckan!!!!! :) Och blir det lika gott som det utlovar så blir det succé!!!



    Gjorde just Pekingsoppan som förrätt förra lördagen och det blev kanon. Som tur var gjorde jag så mycket att vi hade till dagen efter oxå.

  • The_mama97mia 30 januari 2010

    :D

  • redd 31 januari 2010

    Skall försöka bli bra på surdegsbröd i närtiden.
    Fast först skall jag sätta igång en rågsur, lyckades få min gamla att mögla :( tack och lov har jag en vetesur som jag kan utgå ifrån.

  • Gnurf 31 januari 2010

    Jag grundlägger oftast veckans 3-4 första dagar på helgen, med lunchlådor och lämpliga råvaror för middagarna (kycklingfilé, stek etc) som kan varieras till olika lämpliga maträtter...:)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.