Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Är det okej?

  • anluk 19 oktober 2010

    För mig är det helt okej eftersom smaken är olika och det jag tycker är salt tycker kanske inte någon annan. Och ja jag ber även om salt om det behövs när jag är bortbjuden (så fräck är jag. )

  • flumhum 19 oktober 2010

    jag tycker det är okej, vi har alltid salt framme på bordet..även när vi är ensamma
    för jag vill ha rätt mycket salt på mina potatisar! annars tycker jag det smakar gummi..
    så jag ser inget ohövligt med det.. det kanske itne är såsen eller köttet eller vad du nu bjuder på man vill salta utan det du bjuder till!.
    som jag, jag vill salta mina potatisar, men inte såsen..är jag då ohövlig för du har skalat potatisen och kokat den?!

  • WiolaH 19 oktober 2010

    Att duka med salt & peppar hör väl till god ton?? Precis som tandpetare! Vi har ju inte alla samma smak....... Jag utesluter inte mina bekanta ur gemenskapen för att de bär lila kläder även om jag hatar lila, tycker inte ens illa om dem för det!

    Jag kryddar försiktigt när jag bjuder andra och ställer hellre fram de kryddor som ingår i rätten så att man kan fylla på själv efter tycke och smak. Givetvis hoppas jag att de smakar av maten först!! Jag vill att alla gäster ska gå nöjda från bordet...... :)

  • Mistys 19 oktober 2010

    Jag dukar också alltid fram salt och peppar på bordet, helgdag som vardag. Hellre att mina gäster tar lite salt och sen berömmer min mat än att dom ska tycka att den inte smakade någonting alls. Vi har ju olika "salt trösklar" precis som vi har smärttrösklar så .......

  • littlejohn 19 oktober 2010

    Här finns alltid kryddor med på bordet varje dag därför att vi tycker olika. Jag gillar mat med sting, maken vill inte ha nån styrka alls. Så för mig är det naturligt att var och en får krydda som de vill, men naturligtvis ska det smakas först. Jag tycker inte att det är ett underbetyg åt kocken om jag tar lite extra av salt och peppar. Är jag borta och det inte finns framme på bordet så ber jag heller inte om något. :)

  • marwis 19 oktober 2010

    Håller med tillfullo:)

    Skrivet av WiolaH den 19 okt 2010

    Att duka med salt & peppar hör väl till god ton?? Precis som tandpetare! Vi har ju inte alla samma smak....... Jag utesluter inte mina bekanta ur gemenskapen för att de bär lila kläder även om jag hatar lila, tycker inte ens illa om dem för det!

    Jag kryddar försiktigt när jag bjuder andra och ställer hellre fram de kryddor som ingår i rätten så att man kan fylla på själv efter tycke och smak. Givetvis hoppas jag att de smakar av maten först!! Jag vill att alla gäster ska gå nöjda från bordet...... :)

  • amoz 19 oktober 2010

    Skrivet av WiolaH den 19 okt 2010

    Att duka med salt & peppar hör väl till god ton?? Precis som tandpetare! Vi har ju inte alla samma smak....... Jag utesluter inte mina bekanta ur gemenskapen för att de bär lila kläder även om jag hatar lila, tycker inte ens illa om dem för det!

    Jag kryddar försiktigt när jag bjuder andra och ställer hellre fram de kryddor som ingår i rätten så att man kan fylla på själv efter tycke och smak. Givetvis hoppas jag att de smakar av maten först!! Jag vill att alla gäster ska gå nöjda från bordet...... :)


    Ursäkta men det var en ovanligt dum jämförelse! Vad har folks klädsmak med saken att göra? Jag har heller inte sagt att jag skulle utesluta mina bekanta ur gemenskapen för att de vill krydda mer på den mat jag lagat utan det jag menar är bara att JAG personligen tycker det är lite tråkigt om inte mina gäster gillar maten. Kan också läsa ut av alla inläggen här att folk tycks salta väldigt mycket på maten över lag.
    Jag ser att det inte är någon direkt som tycker som jag och det har jag inga problem med, men jag tyckr man ska hålla sig till ämnet ändå.

  • amoz 19 oktober 2010

    Vill också tillägga att jag framför allt retar mig på folk som inte ens smakar på maten innan de börjar hälla salt och peppar på. DET tycker jag hör till god ton.......alltså att smaka först!!!!

  • 7201 20 oktober 2010

    Jag håller iallafall medd dig(Y)

  • boz1965 20 oktober 2010

    Skrivet av amoz den 19 okt 2010

    Vill också tillägga att jag framför allt retar mig på folk som inte ens smakar på maten innan de börjar hälla salt och peppar på. DET tycker jag hör till god ton.......alltså att smaka först!!!!


    Det stör mig också en aning. Att, utan att ha smakat, bara utgå från att det inte smakar bra utan att man direkt måste salta och/eller krydda mer är ofint. Men å andra sidan så är jag, precis som flera andra här, försiktig med kryddningen när jag bjuder eftersom det är lättare att tillsätta i efterhand än att ta ifrån kryddor och salt. Att sätta fram både salt och peppar på bordet och, i rimlig mån, även de kryddor som ingår i maten är därför en självklarhet, i alla fall för mig.

    Men visst, vissa kryddor måste finnas med redan från början för att smaka bra i maten. En krydda som t.ex. curry tycker jag inte blir bra att tillsätta i efterhand och därför sätter jag inte heller fram currypulver/-pasta om jag bjuder på en curryrätt om jag inte blir ombedd att göra det, men jag nekar ingen att få extra kryddor och känner mig inte heller störd av det.

    Sen finns det annat som t.ex. riven pepparrot eller krossade senapsfrön som går alldeles utmärkt att sätta fram eftersom det är känsligt för kokning och ska/bör tillsättas strax innan serveringen i vilket fall som helst om det inte ska mista sin goda smak.

    Men det ska du inte ta som kritik mot dig, utan bara som bara ett konstaterande att "så gör jag". :)

  • JennyV 20 oktober 2010

    Oj, vilka olika syn på salt och peppar {vampire} För min egen del så glömmer jag nog att sätta fram salt och peppar på bordet, det är nog mest för att jag själv lagar maten och tycker det smakar bra {curl-lip} men skulle någon be om det så stör det mig inte det minsta!!!! Om jag däremot är bortbjuden har jag nog svårt för att salta, även om saltet står på bordet, kan liksom inte med, även om jag hade velat! Är väl inte så kul för värden/värdinnan om hon hade vetat att jag velat salta men inte kunnat med. Äter det ändå men är inte helt nöjd!

  • Okänd 20 oktober 2010

    Jag känner inte igen mig alls i det ni skriver. Jag sätter aldrig fram extra kryddor på bordet när jag dukar till fest. Tydligen behövs inte det, för det är aldrig någon som har bett om det. Mina gäster tar om både en och två gånger av maten så tydligen är jag inte snål med matsättningen.

    Det blir inte lika dan smak av att krydda vid bordet. Känns bättre om kryddorna får gå i vid tillagningen.
    Jag är medveten om att jag satt fram hakan nu men frågan var ju hur man själv tyckte. Och så tycker jag!!! Men däremot kan jag själv be lite försiltigt om salt ifall jag tycker att maten är fadd. Men det är väldigt sällan det händer.

    Jag tror iofs att folk lägger ner hela sin själ i matlagningen när det ska bjudas till fest. Det heter ju att maten som lagats med hjärtat smakar bäst.

  • smeand 20 oktober 2010

    När jag bjuder folk på mat tycker jag att det viktigaste är att alla blir mätta, nöjda och glada, inte att jag får bekräftelse för min skicklighet. Därför är det helt ok för mig om någon vill krydda extra.

  • 123Linnea 20 oktober 2010

    Tyvärr ska det allt vara riktigt dålig smak på maten för att jag ska våga be om saltet (även när det står framme!) - jag är rätt mesig med att kritisera det som folk har "hantverkat fram". Fast jag önskar att jag vågade ibland. Varför äta o känna att "det här skulle vara godare om jag saltade lite till"?

    Men jag tycker att det är tråkigt om folk saltar o pepprar innan de smakat!!!!

    Tycker du att det är dumt att fråga efter saltet om man tycker att det är osalt?

  • majamia 20 oktober 2010

    Jag tycker att man ska få salta och peppra efter egen smak, vi har ju så olika smaklökar. Jag tolkar det inte alls som att folk inte förstår att jag lagt ner min själ i matlagningen, men jag respekterar din syn.

  • Vetebullen 20 oktober 2010

    Nej inget av det du säger stör mig. Har förståelse för att vi alla är olika, så naturligtvis sätter jag fram salt och peppar på bordet så det är fritt fram och vara som man är. Brukar också fråga om det saknas något någon vill ha. Våra gäster brukar göra likadant när vi är bjudna till dom. Man måste vara ödmjuk inför våra olikheter, då mår alla bäst och ingen som behöver reta sig på någon annan. Jag får ha mina egenheter och andra får ha sina. Då blir det alltid jättekul att vara tillsammans. (Y)(Y)

  • littlejohn 21 oktober 2010

    Skrivet av amoz den 19 okt 2010

    Vill också tillägga att jag framför allt retar mig på folk som inte ens smakar på maten innan de börjar hälla salt och peppar på. DET tycker jag hör till god ton.......alltså att smaka först!!!!



    Helt rätt!

  • knyppeltanten 21 oktober 2010

    Jag sätter alltid fram salt och peppar och någon annan krydda. Smaken är så olika och vill någon krydda extra så får de gärna det. Jag har t o m extra fina salt- och pepparströare att använda när vi har gäster (fick i present när vi gifte oss för länge sen :-). Jag ser hellre att maten är för lite salt om jag äter borta, jag har väldigt svårt att äta salt mat och det är inte så roligt att lämna på tallriken heller. Det tycker jag är värre än att sätta fram kryddor.

  • Ullis1 21 oktober 2010

    Jag har alltid salt, peppar och ev. annan krydda framme vid middagsbjudningar. {eat} Men givetvis tycker jag att man ska smaka på maten innan man tar mer krydda när man är bortbjuden, i alla fall gör jag det hos andra. Smaken är som baken som sagt. {giggle}

  • Fannj 21 oktober 2010

    Håller absolut med om att smaken är olika ;) men skulle egentligen inte ta illa upp oavsett men jag förstår dig samtidigt. Jag tycker absolut att man skall sätta fram både salt och peppar på bordet men anser att det är mer artigt att salta och peppra innan man smakat{shock} Jag tycker absolut inte man skall ta det som något negativt utan snarare som att den som är ex "saltoman" helt enkelt saltar innan av den anledningen INTE att de tror att det inte skall smaka bra. Så gör jag och berättar varför jag i så fall saltar :) Däremot om någon saltar eller kyddar efter de smakat, då har man väl större anledning att ta illa upp och känna att det är ett "dåligt betyg"? Så ser jag på det iaf :) Det är så jag fått lära mig hehe.. Men det bästa är väl att inte ta illa upp överhuvudtaget, alla är vi olika och säger gästerna att de gillar maten så gör det väl det \o/

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.