Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Becel eller bregott?

  • Mistys 16 mars 2012

    Skrivet av boz1965 den 16 mar 2012

    Skrivet av byl3010 den 16 mar 2012

    ...hjärt o kärlsjukdomar beror på inflammation i blodådrorna orsakat av näringsämnen som kroppen inte känner igen...


    Källa på det?


    Du får källan av mig istället ...hoppas det är ok!

    http://preventdisease.com/news/12/030112_World-Renown-Heart-Surgeon-Speaks-Out-On-What-Really-Causes-Heart-Disease.shtml

    http://www.kostdemokrati.se/scoop/2012/03/13/varldsberomd-hjartkirurg-talar-ut-om-vad-som-egentligen-orsakar-hjartsjukdom/

  • Mistys 16 mars 2012

    Skrivet av blekegreven den 16 mar 2012

    Jag skulle säga, gå på det du tycker smakar bäst.
    Den smörsort du väljer att ha på mackan är inte det som avgör varesig din vikt eller ditt allmäna hällsotillstånd.
    Vill du gå ner i vikt är det bättre att tänka igenom hela kosten, och/eller storleken på portionerna och vill du leva hällsosamt är det detsamma.

    Ang vilket smör som är "bäst" beror det ju på många saker.
    Bla. vilken ''skola'' man följer i hälsofrågan (LCHF, medelhavskost, svenska näringsrekomendationer, osv). Det beror såklart på vad ens 'problem' är, (gravt överviktig, mullig, underviktig eller normalviktig, har man näringsbrist eller ej, ev känslighet mot vissa ämnen osv.) Det beror även på hur mycket man äter av detta smör och vad man äter i övrigt (för mycket mättat fett? för lite kalcium? för mycket salt?).

    Det finns alltså inte ett rätt svar på vilker smör som är *bäst* för alla, och i alla sammanhang.

    Lycka till och glöm inte att smör framförallt ska SMAKA gott.


    Jag tycker inte att det har att göra med vilken diet man följer. Det har att göra med om man vill stoppa i sig konstgjorda ämnen som man inte vet hur de påverkar kroppen eller äta en naturlig produkt. En light produkt, margarin eller i detta fall becel är onaturligt för kroppen att äta oavsett om man är LCHF ätare, viktväktare mm. Att det är en dålig produkt har inget med hur man äter för övrigt. Den är dålig iallafall.

  • thynell 16 mars 2012

    Skrivet av Misty09 den 16 mar 2012

    Skrivet av boz1965 den 16 mar 2012

    Skrivet av byl3010 den 16 mar 2012

    ...hjärt o kärlsjukdomar beror på inflammation i blodådrorna orsakat av näringsämnen som kroppen inte känner igen...


    Källa på det?


    Du får källan av mig istället ...hoppas det är ok!

    http://preventdisease.com/news/12/030112_World-Renown-Heart-Surgeon-Speaks-Out-On-What-Really-Causes-Heart-Disease.shtml

    http://www.kostdemokrati.se/scoop/2012/03/13/varldsberomd-hjartkirurg-talar-ut-om-vad-som-egentligen-orsakar-hjartsjukdom/


    Passar på att kasta in en länk till en väldigt bra uppsats om ämnet margarin. :)
    Inte riktigt källa till varför inflammationer i ådrorna uppkommer, men står lite om tillverkningsprocessen som kan relateras till dålig hälsa, miljö m.m..
    http://www.kostdemokrati.se/wp-content/uploads/2011/04/Margarin_som_miljohot.pdf

  • Mistys 16 mars 2012

    Skrivet av blekegreven den 16 mar 2012

    Jag skulle säga, gå på det du tycker smakar bäst.
    Den smörsort du väljer att ha på mackan är inte det som avgör varesig din vikt eller ditt allmäna hällsotillstånd.
    Vill du gå ner i vikt är det bättre att tänka igenom hela kosten, och/eller storleken på portionerna och vill du leva hällsosamt är det detsamma.

    Ang vilket smör som är "bäst" beror det ju på många saker.
    Bla. vilken ''skola'' man följer i hälsofrågan (LCHF, medelhavskost, svenska näringsrekomendationer, osv). Det beror såklart på vad ens 'problem' är, (gravt överviktig, mullig, underviktig eller normalviktig, har man näringsbrist eller ej, ev känslighet mot vissa ämnen osv.) Det beror även på hur mycket man äter av detta smör och vad man äter i övrigt (för mycket mättat fett? för lite kalcium? för mycket salt?).

    Det finns alltså inte ett rätt svar på vilker smör som är *bäst* för alla, och i alla sammanhang.

    Lycka till och glöm inte att smör framförallt ska SMAKA gott.



    Här skriver livsmedelsverket om hur tillverkning av fetter görs ( gäller inte smör och bregott) Längst ner beskrivs hur reningen går till och hur man med kemisk hjälp försöker ta bort lukt och färg som uppstår under tillverkningen. Här står också att kemiska ämnen tas bort helt eller delvis...skrämmande. Att tom livsmedelsverket godkänner detta som människoföda{dont-know} Står att man tar bort eller minskar mängden tungmetaller med blekjord. Minskar mängden......hallå.....ska vi acceptera tungmetaller i vår mat? Står också att bekämpningsmedel tas bort eller minskar. Vem vill äta bekämpningsmedel?

    Här är ett utdrag :

    Rening av fetter och oljor
    De fettråvaror som används för framställning av margariner och matoljor genomgår olika reningssteg för att uppnå lämplig hållbarhet (härskningsstabilitet), konsistens och smak.

    Efter pressning filtreras oljan. För att ta bort bland annat lecitin och fria fettsyror och slippa bismaker behandlas fettråvaran med fosforsyra och neutraliseras med lut (avlecitineras). PAH tas bort genom behandling med aktivt kol. Blekning (med blekjord) minskar mängden färgämnen och eventuella tungmetaller och deodorisering (ångdestillering) tar bort smak och luktämnen samt eventuella lösningsmedelsrester. Även eventuella organiska föroreningar såsom bekämpningsmedel, mm försvinner eller minskar. Dessa reningsprocesser sker både för pressad och extraherad olja för att uppnå en neutral och hållbar produkt.

    Här är hela länken:

    http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Matcirkeln-och-tallriksmoddellen/Margarin-smor-och-matolja/Sa-tillverkas-matfetter/

  • Amika 16 mars 2012

    Skrivet av familjenlundin den 16 mar 2012

    Skrivet av Amika den 16 mar 2012

    Skrivet av notsweden den 15 mar 2012

    Skrivet av jen_has den 15 mar 2012

    Jag har alltid trott att Becel var det smartaste smöret, men nu har jag läst om en massa konstigheter om Becel.

    Vad är egentligen det bästa smöret?


    Jennifer


    Kära jennifer, Bregott är det bäst smöret som finns och det innehåller precis vad vi vill ha FETT och SALT
    Skitonyttigt precis som allt annat gott. (och snälla du skicka inte något besserwisser svar nu att ; frukt e gott och min hemmlaga muisly e också god för In all reality no one gives a ...)

    men om du inte vill dö av för högt kolesterol värde eller tilltäppta aortor eller en hjärtattck så välj becel.


    Skapades den här användaren enbart för att skriva det här inlägget eller? Det verkar onekligen så om man går in och tittar när den är skapad, kontra det här inlägget.
    Om inte, så måste jag nog kommentera ditt språkbruk. Det du skriver låter FRUKTANSVÄRT otrevligt.
    Man kan säga allt på flera sätt. Och i offentliga forum på ett ställe där de flesta som är här, vill vara det för att det är trevligt, så förstör sånt här språkbruk den trevliga stämningen.
    Mycket tråkigt. Och onödigt.


    Säkert någon som jobbar för Becel!


    *SKRATT* :DD

  • blekegreven 16 mars 2012

    Svar till Misty09

    Mitt syfte med tidigare inlägg var bara att visa på att det inte finns ett enkelt svar på frågan om vilket smör som är "bäst". Och att vårt val av smörgåsfett kanske inte är den mest avgörande faktorn för vårt generella välmående.

    Personligen tror jag att det finns en viss fara i att dra ett självklart likamedtecken mellan "ny tillverkningsprocess", "onaturligt för kroppen" och "dålig produkt", även om jag vet att det är många som gör det (kanske med rätta, kanske ej). Kom bara ihåg att detta inte är en absolut sanning.

    Tvärr finns det, som följd av miljöförstöringen, rester av både tungmetaller och bekämpningsmedel i väldigt stor del av våra livsmedel idag, i kött och även i vanligt smör och i olja (dock vet jag inte alls om bregott (arla) gör något för att minska förekomsten av dessa ämnen i sina produkter).
    Vill man slippa ifrån just tungmetaller och bekämpningsmedel så gott det nu går, bör man nog istället fokusera på att välja ekologiska produkter.

  • boz1965 17 mars 2012

    Skrivet av Misty09 den 16 mar 2012

    Du får källan av mig istället ...hoppas det är ok!

    http://preventdisease.com/news/12/030112_World-Renown-Heart-Surgeon-Speaks-Out-On-What-Really-Causes-Heart-Disease.shtml

    http://www.kostdemokrati.se/scoop/2012/03/13/varldsberomd-hjartkirurg-talar-ut-om-vad-som-egentligen-orsakar-hjartsjukdom/


    Det är OK. :)

    Men... Och det är ett stort men.
    Lundell är läkare och kirurg, inte forskare. Det hänvisas inte någonstans i texten till några vetenskapliga undersökningar. Han framför bara sina egna åsikter.

    Jag säger inte att varken du eller han har fel, bara att personliga åsikter inte är detsamma som vetenskapliga bevis.

  • Mistys 17 mars 2012

    Boz: nej det är helt rätt att detta inte är en vetenskaplig studie utan en läkares slutsats efter 25 års arbete med hjärt-kärl sjukdomar. Tror att det är detta inlägget av " by13010" handlade om och att det är denna artikel han läst. Men.......det finns gott om vetenskapliga studier som visar:

    * att fleromättat fett och mycket fett inte ökar risk för hjärt - kärl sjukdomar
    * att omega 6 ökar risken
    * att trots dagens rekomendationer ökar sjukdomar i hjärta och kärl mot innan rekomendationerna kom
    * att sjukdomarna ökat sen vi fick lightprodukter, margarin och fetter typ becel

    Var och en blir salig på sin tro heter det ju och min åsikt är att alla få tro vad man vill och...stoppa i munnen vad man vill. Det jag skulle vilja om jag fick önska dock är att......alla tänkte mer själva, letade upp studier, funderar över varför ökar sjukdomarna i samma takt som fettskrämseln ökar och lightprodukter och margarin spottas ut i hög takt i butikerna?
    Kan det ha ett samband? Kan denna inflamatoriska kost ha ett finger med i spelet?

    Att själv bestämma hur man vill äta, leva och njuta är en rättighet. Det som är synd är när man tar Livsmedelsverkets råd som det enda rätta då det finns många studier som motbevisar deras råd.

    Jag tror, och detta är alltså vad JAG tror och det är att vi kommer att inom en 10-års period kanske mindre få se livsmedelsverket göra " en pudel" dvs dra till baka gamla råd om fettfattig kost och margarin och byta ut detta mot anti inflamatorisk kost som naturliga fetter och mindre omega 6.

    http://www.kristianstadsbladet.se/debatt/article1528999/Lita-inte-pa-myndig--heternas-kostrad.html

    http://www.kostdoktorn.se/vetenskap/#hjärtkärlsjukdom

    http://www.kostdoktorn.se/socialstyrelsen-rekommenderar-mattlig-lagkolhydratkost-vid-diabetes/

    http://www.kostdoktorn.se/vetenskap/fler-intressanta-halsostudier/

  • soccermum 17 mars 2012

    Någon som har en åsikt om dessa varianter av Bregott? De innehåller ju trots allt mindre fett om det var det TS var orolig över...

    http://www.arla.se/Default____33419.aspx?SelectedMenuItem=7310860005811&product=mellan%20matfettsblandning%2060%

    http://www.arla.se/Default____33419.aspx?SelectedMenuItem=7310860560778&product=mindre%20matfettsblandning%20%2043%

  • Metbacksfru 17 mars 2012

    Använder själv numera endast Bregott och riktigt smör i min kost.
    Det är ju bara att ta lite mindre smör på mackan om man är rädd om vikten, men som någon tidigare skribent skrev så är det ju allra bäst att dra ner på brödet isf ;).

    De där andra lättmargarinerna är enbart läskiga tycker jag. Finns för mkt knepiga ingredienser i dem enligt min mening...

  • byl3010 17 mars 2012

    [Ed. Note: Dr. Dwight Lundell is the past Chief of Staff and Chief of Surgery at Banner Heart Hospital, Mesa, AZ. His private practice, Cardiac Care Center was in Mesa, AZ. Recently Dr. Lundell left surgery to focus on the nutritional treatment of heart disease. He is the founder of Healthy Humans Foundation that promotes human health with a focus on helping large corporations promote wellness. He is the author of The Cure For Heart Disease and The Great Cholesterol Lie.]

    referens till att lättprodukter som becel o andra lättmargariner och margarin inte är bra för oss.

  • jen_has 17 mars 2012

    Skrivet av familjenlundin den 16 mar 2012

    Skrivet av Amika den 16 mar 2012

    Skrivet av notsweden den 15 mar 2012

    Skrivet av jen_has den 15 mar 2012

    Jag har alltid trott att Becel var det smartaste smöret, men nu har jag läst om en massa konstigheter om Becel.

    Vad är egentligen det bästa smöret?


    Jennifer


    Kära jennifer, Bregott är det bäst smöret som finns och det innehåller precis vad vi vill ha FETT och SALT
    Skitonyttigt precis som allt annat gott. (och snälla du skicka inte något besserwisser svar nu att ; frukt e gott och min hemmlaga muisly e också god för In all reality no one gives a ...)

    men om du inte vill dö av för högt kolesterol värde eller tilltäppta aortor eller en hjärtattck så välj becel.


    Skapades den här användaren enbart för att skriva det här inlägget eller? Det verkar onekligen så om man går in och tittar när den är skapad, kontra det här inlägget.
    Om inte, så måste jag nog kommentera ditt språkbruk. Det du skriver låter FRUKTANSVÄRT otrevligt.
    Man kan säga allt på flera sätt. Och i offentliga forum på ett ställe där de flesta som är här, vill vara det för att det är trevligt, så förstör sånt här språkbruk den trevliga stämningen.
    Mycket tråkigt. Och onödigt.


    Säkert någon som jobbar för Becel!


    Hahaha, bra svar!

    Tack för alla inlägg, mycket intressant att läsa om. Har även kollat era länkar. Man vill ju veta vad man stoppar i sig. Själv tar jag ganska mycket smör på mackan, hehe.

  • boz1965 17 mars 2012

    Skrivet av Misty09 den 17 mar 2012

    Boz: nej det är helt rätt att detta inte är en vetenskaplig studie...


    Då är det inte heller nåt bevis för att margarin skulle vara skadligt. Det kvittar hur många års erfarenhet han har - kan han inte presentera vetenskapliga bevis så är det fortfarande bara en personlig åsikt, vilket han är i sin fulla rätt att ha. Vad han däremot inte har rätt till är att presentera sin åsikt som nån sorts sanning.

    Tyvärr finns det alldeles för många hälsotalibaner därute som tar till sig sånt här och ser det som Den Allenarådande Sanningen och som sen dunkar folk i skallen med det. Ett skolexempel på en sådan hälsotaliban är Annika Dahlqvist.

  • Mistys 17 mars 2012

    Skrivet av boz1965 den 17 mar 2012

    Skrivet av Misty09 den 17 mar 2012

    Boz: nej det är helt rätt att detta inte är en vetenskaplig studie...


    Då är det inte heller nåt bevis för att margarin skulle vara skadligt. Det kvittar hur många års erfarenhet han har - kan han inte presentera vetenskapliga bevis så är det fortfarande bara en personlig åsikt, vilket han är i sin fulla rätt att ha. Vad han däremot inte har rätt till är att presentera sin åsikt som nån sorts sanning.

    Tyvärr finns det alldeles för många hälsotalibaner därute som tar till sig sånt här och ser det som Den Allenarådande Sanningen och som sen dunkar folk i skallen med det. Ett skolexempel på en sådan hälsotaliban är Annika Dahlqvist.


    Det var inte om margarins skadliga verkan eller inte detta handlade om utan om hjärt kärl sjukdom orsakas av en inflamation i kärlväggen.

  • boz1965 17 mars 2012

    Skrivet av Misty09 den 17 mar 2012

    Det var inte om margarins skadliga verkan eller inte detta handlade om utan om hjärt kärl sjukdom orsakas av en inflamation i kärlväggen.


    Det är väl skadligt? {question}

  • Mistys 17 mars 2012

    Skrivet av boz1965 den 17 mar 2012

    Skrivet av Misty09 den 17 mar 2012

    Boz: nej det är helt rätt att detta inte är en vetenskaplig studie...


    Då är det inte heller nåt bevis för att margarin skulle vara skadligt..


    Jag personligen anser att margarin är skadligt. Och de forskningsrapporterna jag hänvisade till tidigare bevisar detta då margarin bla innehåller på tok för mycket omega 6.

    Men källan du säger inte är en vetenskaplig studie, artikeln om läkaren....och jag höll med, handlade om inflammation i kärlvägg. Och även inlägget ovan som var grunden till denna diskussion. Inte om hur farligt margarinet är, det däremot var väl TS fråga från början. Det blandas ihop två olika saker nu.

  • soccermum 17 mars 2012

    Ställer om min fråga ang bregott mindre 43% och bregott mellan 60 %
    vad är er åsikt?
    Är de ok eller ska man enbart äta bregott 80% enligt er Bregottförespråkare? :)

    Läste Boz att du skrev att det ska kännas rätt i munnen också och det tycker jag definitivt att bregott med havssalt gör men priset är för högt och för mkt salt vill inte min kropp ha och dessutom gillar jag att bregott mindre och mellan är bredbart direkt från kylen..

    Dessutom verkade det som att TS egentligen inte ville ha i sig för mkt fett? (Förlåt om jag missuppfattat dig!)

    Skrivet av soccermum den 17 mar 2012

    Någon som har en åsikt om dessa varianter av Bregott? De innehåller ju trots allt mindre fett om det var det TS var orolig över...

    http://www.arla.se/Default____33419.aspx?SelectedMenuItem=7310860005811&product=mellan%20matfettsblandning%2060%

    http://www.arla.se/Default____33419.aspx?SelectedMenuItem=7310860560778&product=mindre%20matfettsblandning%20%2043%

  • Mistys 18 mars 2012

    Jag tycker absolut att dessa två produkter är 100 ggr bättre än allt becel, lätta,margarin i världen. Läser man ingrediensförteckningen så är förstår jag alla ord i innehållsförteckningen(Y) Det som möjligen ställer till det är att bregott 40% innehåller konserveringsmedel. Det man ska veta är ju att om något innhåller 80%, 60% eller 40% smör så måste ju innehållet upp till 100% vara något annat. I margarin, becel, lätta mm är det bekämpningsrester, hexan mm som används i tillverkningsproseduren och sen blir kvar + massa andra saker förstås. I 60% bregott är det utfyllt med rapsolja och i 40% rapsolja, stärkelse och konserveringsmedel.

    Men........som jag skrev tidigare i tråden.....jag tycker att var och en bestämmer själva. Man tar reda på eller får reda på av andra vad produkter innehåller ( ex genom MK;))och fattar sen sitt egna beslut....vill jag äta detta ???
    Vissa bryr sig inte alls vad som åker in i munnen oavsett om det innehåller hexan och andra kemiska saker (margarin,lätta, becel mm) Vissa sållar bort vissa saker men kanske ändå äter ej ekologiskt, glutamat mm. Vissa är väldigt strikta och äter uteslutande ren mat.

    Var och en måste själv bestämma och tro att jag med gott samvete helt riskfritt kan äta detta. Vi kan tyvärr inte lita på tillverkare och livsmedelsverket längre. För även om produkten säljs och är tillåten kan den ställa till stor skada i slutändan. Som jag skickade i länken tidigare så erkänner ju t.o.m livsmedelsverket att dessa fettblandningar innehåller bekämpnngsmedel, hexan ( en form av bensin) + massa annat och godkänner detta:s
    Vet vi hur detta påverkar små barn tex?
    Många av oss här på mk är ju äldre och fick inte detta som små...det fanns inte då. Vad blir resultatet av ett långsiktigt intag av dessa fetter i slutändan när våra barn är stora?

    Nu är det ju så mycket mer än fett vi stoppar i munnen under en dag och det finns ju fler saker som inte är så bra. Men det jag vänder mig emot fettet är just hemlighetsmakeriet bakom Tänk om det kom fram att kött var tvättat i hexan...oj vilket liv det skulle bli....men här är det tillåtet :(

    Så som slutkläm....ja jag skulle välja bregott 60%, bre lite tunnare, steka i riktigt smör men mindre klick om jag var fettskrämd.

  • soccermum 18 mars 2012

    Skrivet av Misty09 den 18 mar 2012

    Jag tycker absolut att dessa två produkter är 100 ggr bättre än allt becel, lätta,margarin i världen. Läser man ingrediensförteckningen så är förstår jag alla ord i innehållsförteckningen(Y) Det som möjligen ställer till det är att bregott 40% innehåller konserveringsmedel. Det man ska veta är ju att om något innhåller 80%, 60% eller 40% smör så måste ju innehållet upp till 100% vara något annat. I margarin, becel, lätta mm är det bekämpningsrester, hexan mm som används i tillverkningsproseduren och sen blir kvar + massa andra saker förstås. I 60% bregott är det utfyllt med rapsolja och i 40% rapsolja, stärkelse och konserveringsmedel.

    Men........som jag skrev tidigare i tråden.....jag tycker att var och en bestämmer själva. Man tar reda på eller får reda på av andra vad produkter innehåller ( ex genom MK;))och fattar sen sitt egna beslut....vill jag äta detta ???
    Vissa bryr sig inte alls vad som åker in i munnen oavsett om det innehåller hexan och andra kemiska saker (margarin,lätta, becel mm) Vissa sållar bort vissa saker men kanske ändå äter ej ekologiskt, glutamat mm. Vissa är väldigt strikta och äter uteslutande ren mat.

    Var och en måste själv bestämma och tro att jag med gott samvete helt riskfritt kan äta detta. Vi kan tyvärr inte lita på tillverkare och livsmedelsverket längre. För även om produkten säljs och är tillåten kan den ställa till stor skada i slutändan. Som jag skickade i länken tidigare så erkänner ju t.o.m livsmedelsverket att dessa fettblandningar innehåller bekämpnngsmedel, hexan ( en form av bensin) + massa annat och godkänner detta:s
    Vet vi hur detta påverkar små barn tex?
    Många av oss här på mk är ju äldre och fick inte detta som små...det fanns inte då. Vad blir resultatet av ett långsiktigt intag av dessa fetter i slutändan när våra barn är stora?

    Nu är det ju så mycket mer än fett vi stoppar i munnen under en dag och det finns ju fler saker som inte är så bra. Men det jag vänder mig emot fettet är just hemlighetsmakeriet bakom Tänk om det kom fram att kött var tvättat i hexan...oj vilket liv det skulle bli....men här är det tillåtet :(

    Så som slutkläm....ja jag skulle välja bregott 60%, bre lite tunnare, steka i riktigt smör men mindre klick om jag var fettskrämd.


    Tack! (L)

  • boz1965 18 mars 2012

    Alltså, "the bottom line" av det jag har skrivit är: ta skrämselpropagandan med en nypa salt, tro inte på alla "mirakeldieter", skippa alla hälsogurus. Lev väl och må väl. Du kan äta allt, men inte alltid och inte hur mycket som helst. Ät en balanserad kost så mår du också bra, inte bara fysiskt. Det är väl ingen mening med att må fysiskt bra men istället må skit rent mentalt och gå omkring och oroa sig för vad som händer i kroppen om man äter det ena eller det andra. Livet består inte enbart av kosten, det är så mycket annat också - Anna Skipper, Annika Dahlqvist, Fredrik Paulùn och alla andra hälsofjantar till trots.

    Med detta anser jag den här debatten avslutad för min del - för den här gången.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.