Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bli veg, ät grönt, rädda jorden!!

  • evigheten 7 mars 2009

    Sojabönan – världens mångsidigaste livsmedel
    Tänk om det fanns ett livsmedel här på jorden med vilket man kunde tillverka allt... eller åtminstone nästan allt: groddar, mjöl, flingor, pasta, grytbitar, biffar, korv, färs, mjölk, kräm, olja, majonnäs, såser, smörgåspålägg, kvarg, hårdost, grädde och – som kronan på verket – glass. Det är ingen dröm, detta livsmedel finns faktiskt – sojabönan! En sak är säker, det finns absolut inget livsmedel som överträffar sojabönan i fråga om användbarhet.

    I kinesisk mattradition har sojabönan använts i mer än 2000 år – där den räknas som ett av de absoluta baslivsmedlen.

    Dessutom är den urnyttig! Det finns inget livsmedel som ur näringssynpunkt kan jämföra sig med sojabönan. Den innehåller rikligt med protein, kostfiber och mineralämnen (järn, kalcium, kalium, magnesium, zink). Dessutom är den en källa till nyttiga omättade fettsyror – dessa sänker förhöjda blodfetter (kolesterolnivån i blodet). Vidare påverkas blodsockret
    inte nämnvärt eftersom sojabönan har mycket lågt glykemiskt index (GI). Slutligen tillmäts förekomsten av fytoöstroger (s k biologiskt aktiva ämnen) i sojabönan särskilt intresse. Dessa ämnen antas minska risken för ett flertal sjukdomar som är hormonellt relaterade, till exempel bröstcancer, prostatacancer, benskörhet och hjärt-kärlsjukdom.
    Ur boken "Mat och livsstil vid diabetes och övervikt" av Kåre Engström, Monica Engström och Anna-Lisa Stenudd (Svensk Egenvård).

    Kåre Engström, dietist vid Enheten för preventiv näringslära, Karolinska institutet och Stockholms läns landsting, sedan 1998. Kåre Engström undevisar på universitetskurser i näringslära och beteendeförändring och leder kurser i matlagning på Stor-stockholms Diabetesförening.
    Under åren 1992-96 var han verksam som dietist på medicin-geriatriska kliniken på Löwenströmska sjukhuset.
    Kåre är sedan 1999 med i den expertpanel, som varje månad svarar på läsarnas frågor i tidningen HÄLSA.

    År 2001 skrev Kåre Engström boken ¨De gröna alternativen¨ (Hälsokostrådets Förlag) tillsammans med Anna-Lisa Stenudd. 2004 utkom boken "Mat och livsstil vid diabetes och övervikt" (Svensk Egenvård) av Kåre Engström, Monica Engström och Anna-Lisa Stenudd.

    Monica Engström, rektorssekreterare på KTH och frilansjournalist inom hälsa- och miljöområdet. Under åren 1995-98 var hon ordförande i Svenska Vegetariska Föreningen och 1996-97 redaktör för tidskriften "Vegetar". Monica Engström har varit medarrangör till ett antal informationsträffar för personer med diabetes och arbetar i olika former med kostrelaterade frågor.

    Anna-Lisa Stenudd, matskribent och författare till artiklar och receptböcker. 1986 skrev Anna-Lisa informationsbroschyren "Bönor – ärter – linser", 1994 receptboken "Grön festmat" (Hälsaböcker). Anna-Lisa Stenudd håller kurser och föredrag för skolmåltidspersonal och är engagerad i kostfrågor för äldre

    I Asien, där soja är vardagsmat, drabbas bara en av tiotusen kvinnor av bröstcancer. I västvärlden är siffran en på tusen. Studier visar att proteinet och plantkemikalierna (isoflavoner) i sojan ger ett cancerskydd. Sojan kan även bidra till att förebygga hjärtsjukdom, sänka högt blodtryck och kolesterol,
    lindra och förebygga klimakteriebesvär.
    MamaSkön nr 4 okt 2003

    Fakta fytoöstrogener.
    Fytoöstrogener är samlingsnamnet på en grupp växthormoner som finns framför allt i soja, kikärter, linser och bönor men också i selleri, vitlök, linfrön, solrosfrön, broccoli, morötter och äpplen. Soja innehåller flavonoider som har en kemisk sammansättning som liknar bröstcancermedicinen Tamoxifen.
    MåBra nr 7 juni 2003

    Unga kvinnor väljer grönt.
    "Vi ser en klart ökande trend, framför allt gäller det unga kvinnor, som i allt större grad blir vegetarianer".
    Enligt Christer Bengtsson (Vd Veggi Sverige AB) är hela 15 procent av alla kvinnor i Sverige i åldrarna 16–25 år vegetarianer i någon form. Ett faktum som fler restauranger och krögare borde uppmärksamma, annars riskerar de att gå miste om många kunder i fortsättningen.
    Den ökande delen vegetarianer tror han bottnar i en växande hälsotrend, men också i en etisk trend – att inte äta kött.
    Veggi vänder sig mot både restaurang och storkök. Men kostchefer på skolor och landsting har hittills varit öppnare för att utveckla den vegetariska linjen.
    Restaurang & Storkök nr 2 mars 2005

  • evigheten 7 mars 2009

    Orsaken till och läsningen på alla katastrofer!


    http://suprememastertv.com/se/bbs/board.php?bo_table=featured_se&wr_id=232&goto_url=&url=link1_0

  • Gnurf 7 mars 2009

    Jodå...Sojaprotein är mycket bra som kosttillskott.

    http://www.body.se/content/kost/artikel.asp?CID=583

    Kycklingarna igår blev fantastiska...det är liksom någonting underbart och basalt primitivt med att knapra på en kycklingklubba med flottiga fingrar och läppar....sexigt nästan :)...lockar fram Grottmannen i mig förutom att ge smaklökarna glädjefnatt...(Y)

  • LaJefa 7 mars 2009

    Jasså, smchsweden har bytat kön och blivit mer än 30 år yngre!!!!
    Ja, inte visste jag att det var sådana bieffekter av att bli veg.
    Vet i tusan om jag vågar på mig att käka tofu...då har jag kanske skäggväxt imorgon!

    Till smchsweden!!! Fegis!!! Våga stå för den du är och vad du tror på!

  • Nettan75 7 mars 2009

    ppp, Tänkte du även tala om att många av de där braiga soja-produkterna smakar skit? Mat måste förutom att vara nyttig dessutom smaka bra och se bra ut för att människans aptit ska bli tillfredställd.

    Givetvis kan jag bara svara för mina egna smaklökar, men ta tex sojamjölk, jag känner INGEN som faktiskt tycker att den är god. Några använder den för att slippa laktos, andra kör på havremjölk, men för mig smakar tex glass, mjölk, köttvarianter av soja riktigt illa. Och jo, jag har provat.

    Precis som jag sållar bort sånt som jag tycker smakar illa när jag dricker, såsom kaffe, cola light eller virre, så sållar jag bort illasmakande saker i min mat, tex vissa sojabönor, selleri eller lever.

    Smaken är som baken =)

  • annelieberggren 7 mars 2009

    ät veg, bli man, är det den nya trenden...

  • Amika 7 mars 2009

    *Skrattar* Den här tråden är hysteriskt rolig...
    Även jag är en huggorms avföda... Jag äter kött, jag dricker alkohol ibland, jag inmundigar socker och salt... Dessutom har jag idgat samlag före äktenskap och hånglat med en av samma kön.
    Jisses...

    Och jag var vegeterian i 8 år, jag fick lov att sluta. För jag fick anemi... Jag är idag en glad köttätare. En frisk sådan. Jag går på regelbundna hälsokontroller, en varje år. Och jag har aldrig varit friskare. :)

  • Gnurf 7 mars 2009

    .

  • Gnurf 7 mars 2009

    Skrivet av Gnurf den 7 mar 2009

    Jag tror bestämt att du är en sån där dålig flicka Amika!! :D Min Mamma varnade mig alltid för såna flickor...:p

    Skrivet av Amika den 7 mar 2009

    *Skrattar* Den här tråden är hysteriskt rolig...
    Även jag är en huggorms avföda... Jag äter kött, jag dricker alkohol ibland, jag inmundigar socker och salt... Dessutom har jag idgat samlag före äktenskap och hånglat med en av samma kön.
    Jisses...

    Och jag var vegeterian i 8 år, jag fick lov att sluta. För jag fick anemi... Jag är idag en glad köttätare. En frisk sådan. Jag går på regelbundna hälsokontroller, en varje år. Och jag har aldrig varit friskare. :)

  • Okänd 7 mars 2009

    Fan i mej det bästa inlägget hittills!
    Har själv nyss satt på en kyckling.
    Men det ska bli Chicken Curry!!
    Med ris!

  • Gnurf 7 mars 2009

    Satt på en Kyckling!!!!!!!!!!!!!!!!!!!??? Jaha...det var det värsta.....:o

  • Okänd 7 mars 2009

    Skrivet av Gnurf den 7 mar 2009

    Satt på en Kyckling!!!!!!!!!!!!!!!!!!!??? Jaha...det var det värsta.....:o

    I en gryta på spisen alltså!
    Vad trodee du???

  • Gnurf 7 mars 2009

    Rymdes Ni båda i grytan!?? :o

  • LaJefa 7 mars 2009

    Hihihi!!! Denna tråden börjar ju bli roligare än fräcka lördag!!!
    :D:D:D
    Trevlig helg alla!

  • Okänd 7 mars 2009

    Nu är det ju egentligen ingen gryta, bara en kastrull.
    Men det bubblar på.
    Det finns mycket gott i den kastrullen!
    Mycket gott blir det.

  • farmoringer 7 mars 2009

    Jag är också en sån där som tycker om vegetariskt med en kött eller fiskbit till...(Y) :D

  • 123Linnea 7 mars 2009

    Den här tråden börjar bli värd att följa igen.
    Jag och dottern har skrattat hysteriskt i en kvart nu!

  • LaJefa 7 mars 2009

    Skrivet av jan-gunnar-j den 7 mar 2009

    Nu är det ju egentligen ingen gryta, bara en kastrull.
    Men det bubblar på.
    Det finns mycket gott i den kastrullen!
    Mycket gott blir det.


    Blir det hett också???

  • evigheten 7 mars 2009

    Jag kan slå vad om att ni inte vågar titta på det här heller!
    http://www.youtube.com/watch?v=8Q4rdx7frHM&eurl=

  • evigheten 7 mars 2009

    Hejdå!
    Jag ska ut på äventyr så vi ses inte mer!
    Men tack för ert glada sällskap.
    Kom alltid ihåg vad jag sagt och sov så gott så länge!
    MMV
    (L)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.