Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bli veg, ät grönt, rädda jorden!!

  • LaJefa 3 mars 2009

    Skrivet av smchsweden den 3 mar 2009

    Förlåt!
    Det var inte meningen!
    Nästa inlägg ska bli positivt!
    Jag ska bätta mig!
    Men det ovan är bara vad som stått i tidningarna.
    Men förlåt ändå! Det ligger säkert ingen som helst sanning i det.
    Glöm det!
    Vänligen :)


    Då får vi kanske se fram emot några goda veg recept, tips och råd framöver. Även jag som är köttätare tycker om vegetarisk mat och skulle kunna tänka mig att äta vegetariskt några dagar i veckan. Med en positiv inställning är ju allting lättare...eller hur?
    Ha D!

  • Gnurf 3 mars 2009

    Vad är det där för klämkäckt dravel LaJefa!?? :) Jag förbehåller mig rätten att få vara en butter bister dyster gammal Brumbjörn...:o

  • Zeldasmatte 3 mars 2009

    Skrivet av smchsweden den 3 mar 2009

    Förlåt!
    Det var inte meningen!
    Nästa inlägg ska bli positivt!
    Jag ska bätta mig!
    Men det ovan är bara vad som stått i tidningarna.
    Men förlåt ändå! Det ligger säkert ingen som helst sanning i det.
    Glöm det!
    Vänligen :)


    Hoppas att du börjar lägga in en massa goda vegetariska recept som vi inte kan motstå! Då skulle vi kanske inte lockas till köttdisken lika ofta...

    Kan man inte frälsa folk på ena sättet får man försöka med något annat sätt! :p

  • LaJefa 3 mars 2009

    Skrivet av Gnurf den 3 mar 2009

    Vad är det där för klämkäckt dravel LaJefa!?? :) Jag förbehåller mig rätten att få vara en butter bister dyster gammal Brumbjörn...:o

    Jag kommer aldrig att bli vegetarian om det inte skulle vara för exv. hälsoskäl...men däremot riktigt god lagad lacto-ovo-vegetarisk mat är faktiskt gott och ofta kan man servera en saftig biff till. (Har jobbat ett tag på en vegetarisk restaurang och det var gott...men jag saknade köttet och fisken, tyckte man blev så otroligt sugen på godis när man inte fick sina proteiner på sitt vanliga vis....o jag som nästan aldrig äter godis). :D

  • evigheten 3 mars 2009

    Jim Carrey Räddar jorden :)
    http://www.youtube.com/watch?v=P8tfuBIutLI

  • evigheten 4 mars 2009

    MATVANOR SOCIALSTYRELSEN FOLKHÄLSORAPPORT 2005
    Vad man äter har stor betydelse för hälsan. En kost med mycket frukt, rotfrukter och grönsaker förknippas t.ex. med minskad risk för cancer. Den gynnsamma effekten gäller främst vanliga tumörformer i mag-tarmkanalen och lungorna. Frukt, rotfrukter och grönsaker innehåller bioaktiva ämnen, t.ex. antioxidanter (karotenoider, flavonoider) som kan spela roll för att minska risken för t. ex. hjärt-kärlsjukdomar. Högt fettintag, särskilt av mättade fettsyror (fett från mjölk, smör, ost, kött m.m.), ökar däremot risken för hjärt-kärlsjukdomar. Åldersdiabetes (typ 2-diabetes), övervikt och karies är andra hälsoproblem, där kost och matvanor har en central roll. Matvanorna i Sverige har förändrats under de senaste 30 åren, enligt produktions- och försäljningsstatistiken. En positiv utveckling är att man numera äter mer grönsaker, rotfrukter, frukt, bär, pastaprodukter och matbröd. Konsumtionen av fett har även minskat något sedan mitten av 1980-talet. I Sverige ökade energitillgängligheten med 144 kcal (600 kJ) under perioden 1990–2002 enligt Jordbruksverkets statistik, vilket motsvarar ca 5 procent av energiintaget. Den största ökningen bestod av bröd och spannmålsprodukter, kött och köttvaror, choklad, konfektyr, glass, läskedrycker och alkohol. Däremot minskade energiintaget från vitt socker, mjölk och matfett. Antar man att hälften av energin går till spillo är nettotillskottet 300 kJ per dag jämfört med 1990. För att förbränna detta krävs en extra daglig promenad på 23 minuter för en person som väger 65kg. Inget tyder dock på att den genomsnittliga vardagsaktiviteten har ökat så mycket. Även det registrerade kostintaget har ökat något mellan 1989 och 1997 med i genomsnitt 447kJ/dag för kvinnor och 334 kJ/dag för män11, vilket stämmer väl överens med den ökning i energitillgänglighet som Jordbruksverket beräknat. Livsmedelsverket har utarbetat rekommendationer för kostintaget som baseras på gemensamma nordiska näringsrekommendationer. De senaste rekommendationerna kommer från 1997 och de innebär följande:
    • Intaget av hårt fett (summan av mängden mättade fettsyror och transfettsyror) bör bidra med högst ca 10 procent av energiintaget. Fettintaget bör inte överstiga ca 30 procent av det totala energiintaget.
    • Intaget av kostfiber för vuxna bör vara 25–30 gram per dag.
    • Kolhydrater bör utgöra 55–60 procent av energiintaget. Intaget av renframställda sockerarter bör begränsas.
    • Intaget av koksalt bör minskas till högst 5 gram per person och dag.
    VUXNAS MATVANOR
    Livsmedelsverket har föreslagit att grönsaker, frukt, bröd och fisk ska vara indikatorlivsmedel för en hälsosam kost. Enligt Statens folkhälsoinstitut nationella folkhälsoenkät 2004 äter endast 12 procent av kvinnorna och 4 procent av männen frukt och grönsaker minst 5 gånger14 per dag. Det är dock svårt att studera dem som äter frukt eller grönsaker minst 5 gånger per dag, eftersom de utgör en så liten andel av befolkningen. Det kan därför vara intressant att studera den del av befolkningen som äter minst andel frukt och grönsaker. Av den fjärdedel av befolkningen som äter minst frukt och grönsaker är 18–29–åringarna den grupp som äter allra minst. Det är betydligt vanligare att arbetare och lågutbildade äter lite frukt och grönsaker än det är att tjänstemän på mellannivå eller högre samt högutbildade gör det. Bland både arbetare och tjänstemän på mellannivå eller högre tjänstemän är det vanligare att äta lite frukt och grönsaker om man har låg inkomst än om inkomsten är hög.

  • LaJefa 4 mars 2009

    Jaha...också ännu en rapport!!!! :(:Z:Z:Z(N)
    Köttätare äter även grönsaker, frukt och rotfrukter...så jag förstår ej varför det skulle vara mindre hälsosamt????

  • Okänd 4 mars 2009

    Tänkte bara, 1 äpple behöver 70 liter vatten innan det kan plockas.
    Hur många äpplen kan det bli på ett äppleträd? 500 kanske fler?
    Nåja låt oss säga 500, då tar ett träd med äpplen 35 000 liter vatten,
    På en äppleodling kan det kanske finnas 1000 träd, hoppsan, mycket vatten blir det!
    Hur många äppleodlingar finns det i Sverige?
    OJ-OJ Det här funkar inte, tänk vad massor med vatten det blir, ett äpple måste väl bestå av ganska mycket vatten, eller hur?
    Euerka! Jag har det, ge korna mera äpplen så dricker de inte så förskräckligt mycket vatten!
    Bra Va?

  • Erajscha 4 mars 2009

    smchsweden, du citerar en sida ur en folkhälsorapport som består av 395 sidor. Rapportens kapitel om Matvanor handlar om hur läget är och refererar till livsmedelsverkets rekommendationer för hur det borde vara. Vad vill du ha sagt med det?

    Om man går direkt på källan, dvs livsmedelsverket, så kan man få reda på följande:

    Fett
    Intaget av mättade och transfettsyror bör begränsas till omkring 10 % av energiintaget

    Kolhydrater, kostfibrer och renframställda sockerarter
    Kolhydrater bör bidra med 50-60 % av det total energiintaget. Intaget av kostfibrer bör för vuxna vara 25-35 gram/dag,
    Intaget av renframställda sockerarter bör inte överstiga 10 procent av energiintaget.

    Protein
    Protein bör bidra med 10-20 % av det totala energiintaget.


    Rekommendationer om kostens variation
    Näringsbehovet tillgodoses lättast om kosten är omväxlande och varje dag innehåller livsmedel från följande grupper

    * grönsaker
    * frukt och bär
    * potatis och rotfrukter
    * mjölk och ost
    * kött, fisk och ägg
    * bröd och andra spannmålsprodukter
    * matfett


    Jag kan därför inte se att ditt inlägg ger stöd för att man skulle må bättre av att äta enbart vegetariskt.

  • evigheten 4 mars 2009

    Jag har skrivit många inlägg.
    Det är klart att socialstyrelsen inte propagerar eller rekommenderar enbart veg mat. Det är inte heller väntat eftersom dom representerar svenska folket som inte vill ändra sina vanor.
    Men om du läser fler inlägg och kollar länkarna så ska du se att du får dig en tankeställare. Vegetarisk mat är fantastiskt gott och det är bara okunnighet som gör att inte fler äter det oftare.
    MGV

  • evigheten 4 mars 2009

    TOFU
    Så här gör man tofu:
    ca 4 hg sojabönor, blötläggs ca 12 timar
    mixa bönorna råa med en liter vatten per 100 g torra bönor
    sila och krama sen ur rå sojamjölk
    koka den i 10 minuter
    när den svalnat till 80 grader häller man den i en skål med lite uppslammad gips eller nigari
    sen får den stå en stund och koagulera, då är det silkentofu
    när den har stelnat tar man försiktigt och häller gärna i en ostform med en ostduk
    Jag har ingen så jag har ett tunnt gardintyg av nylon och gör en påse som jag häller tofun i.
    vattnet får rinna av. man kan sätta en tyngd på den över natten
    sen kan man skära skivor av den krydda gott och steka Det räcker till 6-8 personer.

    Jättegott, men man kanske måste lära sig att tycka om det. Mina barn älskar det och min mamma med. Det kallas för benlöst kött i Asien. Nyttigt, det gör att kvinnorna i Japan inte får några klimakteriebesvär som många har i väst.

  • LaJefa 4 mars 2009

    Smchsweden skrev "Nyttigt, det gör att kvinnorna i Japan inte får några klimakteriebesvär som många har i väst."

    När jag kollade studierna fann jag följande:

    "Studierna påvisar således att det är lika vanligt med klimakteriebesvär i Asien som här, men besvären beskrivs på olika sätt och framförallt visas hur kulturella skillnader i synen på kvinnan i klimakteriet skiljer sig väsentligt åt. Jag tycker därför det är viktigt att vi inte oreserverat tar till oss påståenden om att de asiatiska kvinnorna har mindre besvär enbart på grund av att deras kost innehåller mera växtöstrogener," avslutar Gunilla Björk.

    Inklistrat från http://www.1.6miljonerklubben.com/nyheter/artiklar/visa/index.asp?id=98

    Så kanske beror det på vilka studier man läser...hehe!!!

    Nej Tack!!! Ingen Tofu för mig, det verkar krångligt...då föredrar jag färska sojaböns groddar istället...och än så länge oroar jag mig inte så mycket för klimakteriet. :p

  • Erajscha 4 mars 2009

    Skrivet av smchsweden den 4 mar 2009

    Jag har skrivit många inlägg.
    Det är klart att socialstyrelsen inte propagerar eller rekommenderar enbart veg mat. Det är inte heller väntat eftersom dom representerar svenska folket som inte vill ändra sina vanor.
    Men om du läser fler inlägg och kollar länkarna så ska du se att du får dig en tankeställare. Vegetarisk mat är fantastiskt gott och det är bara okunnighet som gör att inte fler äter det oftare.
    MGV


    Jag vet lite om vad vegetarisk kost innebär eftersom jag själv åt helt vegetariskt under cirka två år. Att det är god mat är ingen som har frågasatt. Men är det näringsmässigt och ekologiskt sett bra? Det är väl det vi diskuterar?


    Det är ju dessutom inte socialstyrelsen du hänvisar till angående näringsrekommendationerna där egentligen, utan livsmedelsverket.

  • systeryster 4 mars 2009

    smchswedens okritiska propaganda för den sak hon uppenbarligen tror på skjuter över målet och vädjar inte till människors egen förmåga att försöka göra gott. För att motivera ett ändrat beteende går det nog lättare med morot istället för piska. Det var därför en bra idé att lägga ut ett recept tyckar jag, även om jag blev avskräckt av ordet gips?:o kan man verkligen äta det utan att få men?:o Alla mer eller mindre vetenskapliga articklar i ämnet tar nog mindre än om du beskriver vad som känslomässigt driver dig i frågan.
    En undran bara om de asiatiska kvinnorna som äter tofu och därigenom får ett östrogenöverskott slipper en ökad risk för bröstcancer, eller har de mer av det liksom de som ätiti östrogen mot klimakteriebesvär?
    Jättekul med Jim Carrey tycker jag!:D Visar att du har kvinnlig humor och kan skratta åt dina egna svagheter, liksom Gnurfen kanske som trots sin brummbjörnstendens även kan skämta om sig själv.(Y)

  • HardStyler 5 mars 2009

    har inte orkat läsa igenom hela tråden.. men.. är det någon här som sett dokumentären "we feed the world"? då skulle nog inte många av er prata om att maten inte räcker till.. för enligt FN (mer info på deras hemsida) så räcker maten till 12 miljarder människor!!!!! :@

    och när FN hade en omröstning om att man skulle se till att inget barn i världen skulle dö av svält innan han/hon fyllt 5 år så röstade enbart ett land nej, kan ni gissa vilket? (N)

    jag tror inte det handlar om att äta vegetarianskt lr inte, utan balanserat.. och jag tror det e därför vi har så mycket miljöproblem idag, pga obalansen! vi frossar i oss alltför mycket och för att frossa i oss som vi gör så behöver vi onaturlig mat...

  • LaJefa 5 mars 2009

    Skrivet av HardStyler den 5 mar 2009

    har inte orkat läsa igenom hela tråden.. men.. är det någon här som sett dokumentären "we feed the world"? då skulle nog inte många av er prata om att maten inte räcker till.. för enligt FN (mer info på deras hemsida) så räcker maten till 12 miljarder människor!!!!! :@

    och när FN hade en omröstning om att man skulle se till att inget barn i världen skulle dö av svält innan han/hon fyllt 5 år så röstade enbart ett land nej, kan ni gissa vilket? (N)

    Jag tror inte det handlar om att äta vegetariskt eller inte, utan balanserat.. och jag tror det e därför vi har så mycket miljöproblem idag, pga obalansen! vi frossar i oss alltför mycket och för att frossa i oss som vi gör så behöver vi onaturlig mat...
    (Y)
    Glöm då inte hur den producerades och transporterades,,,,det skadade kanske det naturliga förloppet...hehe...usch vad hemsk man e:D
    Näää..det är väl bättre att låta barnen i tredje världen arbeta för vegetarianerna...för enligt min uppfattning om att vara vegan och få i sig alla proteiner osv...så måste dem importera en massa varor från tredje världen...eller tror ni att det växer sojabönor i Östersund???(Y)

    Ha en Go Natt!!!

  • LaJefa 5 mars 2009

    smchsweden---jag har oxå en filosofi..men försöker absolut inte att få över "alla andra" att tycka och tänka som mig.
    Har du överhuvudtaget läst Mayakalendern?
    Jag...hmmm...tycker...jag hmmm... tror...men inte tusan försöker jag "värva" människor till min "tro"
    För min del..."Lär som om du skulle leva för evigt. Lev som om du skulle dö i morgon"

    December 2012...seee yooouuuu!!!!

  • evigheten 5 mars 2009

    Ni äter väl sälolja??? Och jag som lovade vara positiv!
    Men det kommer!
    In a few short weeks, Canada's ice floes will be the scene of carnage.
    Hundreds of thousands of baby harp seals will be beaten over the head with primitive clubs, be impaled with metal hooks, and have the skin ripped off their bodies.

    More than 205,000 seals are estimated to have been barbarically killed in this way in 2008 alone.

    At least that many seals are expected to be slaughtered this year.

    http://getactive.peta.org/campaign/seal_hunt_09/xeg33kx4rjtjt588?

  • Erajscha 5 mars 2009

    smchsweden:

    Snälla, kan du sluta posta andras texteroch komma med något eget? Till exempel ge exempel hur du själv tänker för att äta balanserat under en dag.

  • evigheten 5 mars 2009

    Ett mycket bättre recept på tofu:

    http://www.godsdirectcontact.org/veg/alternativeliving/recipe/21e.htm
    :D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.