Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bli veg, ät grönt, rädda jorden!!

  • Wildthing 5 mars 2009

    Skrivet av smchsweden den 4 mar 2009

    ...häller man den i en skål med lite uppslammad gips eller nigari



    Äta gips? Känns sådär på nått sätt....

  • evigheten 5 mars 2009

    Här kommer det positiva:D

    Fördelar med veg kost!
    Sänker blodtrycket
    Minskar kolesterolhalten
    Minskar typ 2 diabetes
    Förebygger slaganfall, hjärnblödning och propp i hjärnan
    Reparerar arterioskleros, åderförkalkning
    Reducerar risken för hjärtsjukdom med 50%
    Reducerar risk för hjärtkirurgi med 80%
    Förebygger många former av cancer
    Starkare immunsystem
    Höjer förväntad livslängd upp till 15 år
    Högre IQ
    Bevarar upp till 70 % rent vatten

    Sparar över 70% av Amazonas regnskog från röjning för bete åt djur
    En lösning på världssvält:
    Frigör 3,433 miljoner hektar åkermark årligen
    Frigör 760 miljoner ton spannmål varje år (hälften av världens spannmålstillgångar)
    Konsumerar 2/3 mindre fossila bränslen än vad som går åt till köttproduktion.
    Minskar föroreningar från obehandlat djuravfall
    Upprätthåller renare luft
    Sparar 4.5 ton utsläpp per hushåll i USA per år
    Stoppar 80 % av global uppvärmning
    PLUS MER…

  • Nettan75 5 mars 2009

    Jag vet att jag lovade att inte skriva och läsa mer i den här tråden men jag kunde inte hålla mig.

    Alla fördelar (och nackdelar med för den delen) som du räknar upp kan uppnås genom att äta en alltför ensidig kost, av vad som HELST. Människan är konstruerad att äta en blandkost, det är naturen som gjort oss sådana.

    Sedan måste jag säga att det är skrattretande att du säger att man får högre IQ av att bara äta veg kost. Vill verkligen inte vara elak, men propagerande och framkräkande av orelevanta och osanna fakta är INTE smart. Det är totalt kontraproduktivt och slöseri med bandbredd =/

    De poster jag har läst, och vad jag själv känner är att jag skulel vilja veta om dig personligen. Inte om stackars sälar eller stackars kossor eller om stackars sojabönor (som för övrigt är en stor natur/energibov) utan om dig personligen.

    Vart handlar du dina vegetariska mat, vilken butikskedja? Är maten rättvisemärkt/ kravmärkt/ svanenmärkt? Vilket land kommer det du handlar ifrån? Köper du bara svenska produkter? (I så fall vart får du din tofu och dina sojabönor ifrån?) Äter du ägg? Och om du äter ägg, köper du bara svenska ägg från frigående (ute) höns? Eller har du egna höns?
    Dricker du mjölk? Om du dricker mjölk, köper du arlas mjölk eller lokalproducerat? Äter du ost? Om du äter ost, är den svenskproducerad eller handlar du ost från andra länder?
    Äter du bröd? Köper du bröd på affären eller bakar du eget? Om du köper bröd, vart kommer ingredienserna ifrån? Ser du till att handla ditt mjöl/bröd från producenter som inte bränner sitt överskott för att hålla priserna uppe?
    Du är vegetarian så jag antar att du äter mycket bönor och liknande för proteiner, vart kommer bönorna ifrån? Är de som du köper förpackade i plåtburk eller plastpåse? Odlar du egna? Hur gödslar du ditt land?
    Vad använder du för tvål, är den svenskgjord eller kommer den längre bort ifrån? Tvättmedel? Bindor? Toapapper? Diskmedel? Har du bara lågenergilampor? Källsorterar du?
    Hur tar du dig till affären? Kör du bil? Åker buss? Cykel?

    Ser du vart jag vill komma?

  • Gnurf 5 mars 2009

    Nettan75...jag förstår din retoriska frågeställning. Det där är liksom kruxet, att inte stressa upp sig själv bortom det orimligas gräns. Man kan ju alltid, om det är det enda man vill lägga energi på, gå ett steg längre. Tills det slutligen tar över hela ens vardag:

    Måste det uteslutande vara broccoli odlad i Peru på Tuhqhachapichxe´s sydsluttningar, gödslad endast med exkrementer från vilda lamadjur, bevattnad med glaciärvatten från Anderna, skördad i gryningen av peruanska oskulder!??

    ELLER

    Duger det med Coop´s lågprisbroccoli!??

    Jag vet iaf vad jag väljer.

    :D

  • Nettan75 5 mars 2009

    Precis, alla gör det de kan. Självklart kan nästan alla tänka lite till på vilka val man gör, för jordens bästa. Har man inte råd att köpa det bondenära köttet kanske man kan källsortera och återanvända saker i hemmet. Om man nu vill vara vegetarisk, så kanske man får läsa på och se vilka av de vegetariska livsmedlen som är miljöbovar, som tex sojabönor, och välja något annat i stället.

    Jag tycker hela samhället blir mer och mer inriktat på att värna om natur och miljö, men vi kan ju inte rädda världen över en natt. Det har tagit många hundra år att få den på fall, lär nog ta ännu längre tid att få rätsida på eländet igen.

  • evigheten 5 mars 2009

    Det är faktisk de senaste knappt 100 åren som vi har förstört världen. På 50 år har det blivit 3 ggr så många människor på jorden. Nu är det kris och det enda som skulle hjälpa fort nog är att människor äter mycket mindre kött.
    Sojabönor är ingen klimatbov utan djuren som föds upp på kraftfoder dvs sojabönor blir ofrivilliga klimatbovar. Alla får det även fåren som betar på ängen.
    Det är väl logiskt?

  • Ernst76 6 mars 2009

    Var kan man köpa sälolja billigt?

  • Gnurf 6 mars 2009

    Har det hänt NÅGONTING annat i Världen då de senaste "100 åren"...förutom 3ggr så många människor som mumsar i sig kött!?? (H)

    Låt Oss börja med Spinning Jenny...fortsätta via urbaniseringen kring den industriella revolutionens uppblossande i Iron Bridge...Henry Ford....Alexander Fleming...kolbrytning....freonets intåg....Boeing 747-400...:)

    Hur du än Vegan-adderar...så blir inte 1+1=3. Det är lika oseriöst som att påstå att LCHF fungerar som bantningsmetod pga andra orsaker än Energibalansens upprätthållande. Naturlagarna gäller tyvärr Alltid, även i Vegan-Världen...:D

  • JennyV 6 mars 2009

    Oj,oj.oj det känns som om jag måste sluta äta... allt....

  • Gnurf 6 mars 2009

    Jo JennyV...se till att ha riktigt dåligt samvete VARENDA GÅNG du stoppar någonting i munnen. DÅ kommer Världen att bli jättebra..ge det bara lite tid....:) Hoppas mina kycklingar blir knapriga och smaskiga ikväll....:p

  • evigheten 6 mars 2009

    De flesta äter okritiskt det som dom blivit uppfostrade att äta, det samhället dvs reklam, skolan, restauranger osv, erbjuder dem. Det kräver insikt och mod att övergå till en mera kärleksfull kost, som låter oss själva leva och även låter djuren leva.

  • JennyV 6 mars 2009

    Ge mig kraft att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra de saker jag kan och visdom nog att förstå skillnaderna mellan de två!!

  • Wildthing 6 mars 2009

    Sen får man inte glömma att kött är rätt gott också... (Y)

  • Nettan75 6 mars 2009

    Fast nu har du fel igen smchsweden, miljöförstöringen har börjat så mycket längre tillbaka i tiden. Allra första bovarna var väl grottmänniskorna som kom på hur man eldade, och sedan har det bara gått utför.
    Sedan har ju vetenskapsmän och forskare kommit fram till att om vi INTE hade ätit kött hade vi aldrig utvecklats till det vi är idag, då hade vi antagligen haft klövar och sagt "mu".. (jag vet jag vet vi tillhör ap-släktet men humor me ;)) Så köttätandet har haft och har fortfarande en stor del i vår "intelligens".


    Och du har fortfarande inte berättat om dig själv, dina varor du köper och hur du i övrigt försöker rädda jorden.

  • evigheten 6 mars 2009

    Det handlar om utveckling till mera kärleksfulla människor.

    Att tänka lika mycket på andras lidande, som på sin egen vällevnad.

    Jag hoppas att jag inte förorsakat er lidande med mina inlägg, jag menar väckt ett dåligt samvete!
    Sov gott!

  • Ernst76 6 mars 2009

    När jag äter en god (lagom blodig) köttbit med lite vitlökssmör och ett gott rödvin så mår jag som en kung!(Y) Inga som helst skuldkännslor eller dåligt samvete.

  • Gnurf 6 mars 2009

    Nä fy...inte kan jag sova mer. Aldrig någonsin troligtvis. Här blir det panerad stekt Kålrot för hela slanten fortsättningsvis. För inte finns det väl något dolt kött i Kålrot!?? :'(

    *kålrot är ju faktiskt lite köttigt i texturen*

    :Z

  • Gnurf 6 mars 2009

    Men vadå...är du Drinkare oxå Ernst!!? Kom nu inte å säg att du dras å vänslas med sånt där Kvinnfolk oxå!!! Vik hädan du Huggorms avföda....:)

    Skrivet av Ernst76 den 6 mar 2009

    När jag äter en god (lagom blodig) köttbit med lite vitlökssmör och ett gott rödvin så mår jag som en kung!(Y) Inga som helst skuldkännslor eller dåligt samvete.

  • liituwerg 6 mars 2009

    :( Det vore underbart att bli vegetarian i dagens Sverige.Men idag kostar nästan all vegetarisk mat så mycket att en människa med en genomsnittlig pension skulle inte överleva särskilt länge. Det är tyvärr sanning i dag.

  • Nettan75 6 mars 2009

    Smchsweden, jag tvivlar starkt på att man blir mer kärleksfull som människa för att man slutar äta kött. Några av de mest otrevliga människor jag stött på har varit veganer och vegetarianer. Kärlek och omtanke ligger på ett helt annat plan än kosten. Det har med uppfostran och säkerhet att göra.

    Jag tänker mycket på djurens lidande, det är därför jag försöker köpa närproducerat när jag kan. Nu till våren ska vi skaffa höns så vi får ägg som verkligen har frigående värpare, och om jag hittar en vettig slaktare skall jag även skaffa mig en gris eller två. Kor är lite för stora tyvärr.

    Lamm finns det en gård 2 mil bort som föder upp som jag kan köpa direkt på gården, där har jag dessutom spenderat några månader med att sköta om djuren så jag vet hur väl de far innan slakt.

    Jag skulle gärna äta mer vilt, men det är ju så himla dyrt =/

    Tänker du på lidandet som lokalbefolkningen går igenom när de skördar din vegetariska kost, bönor ärtor och vad det nu kan vara? Ser du till att de är rättvisemärkta? (Produkterna alltså, inte lokalbefolkningen)

    Jag har inget dåligt samvete för min kost, däremot blir jag lite illa berörd av din fanatism och vägran att svara på enkla frågor. Tyvärr liknar dina argument mer dörrknackande jehovas som egentligen inte har några svar på vettiga frågor, utan som bara kan recitera vad de blivit indoktrinerade med.

    Jag är helt klart för vegetarisk kost, den är god och rätt tillagad även näringsriktig, men som människa behöver man animaliska proteiner om man inte vill stoppa i sig en massa kemikalier . Förutsatt att man vill må bra alltså, givetvis kan man strunta i näringstillskotten, men då blir man i regel sjuk.
    Dessutom, om man försöker gå ner i vikt, genom att äta mindre portioner är animaliska proteiner att föredra eftersom man får i sig mer av det nödvändiga genom bara en liten bit kött, jämfört med hur mycket bönor, ärtor och baljväxter man behöver äta för att komma upp i samma näringsvärde.

    Om man tex gör en gastric bypass, så vägrar kirurgerna att utföra den om man inte äter animaliska proteiner, eftersom de livsmedel som innehåller de nödvändiga proteinerna i det vegetariska dels producerar mer gas och syra, och dels måste man äta mycket större portioner för att få i sig rätt mängd, och då är ju hela grejen förgäves. Apropå att vegetarisk kost är bra för vikten alltså..

    Nä det är väl bättre att vi alla slåss för att djuren vi äter ska ha det drägligt under sina liv. De flesta av oss kan klara oss med mindre kött dessutom, kanske variera köttkonsumtionen "inbördes". Inte bara äta gris, ko och kyckling, utan lära oss att tillaga lamm, vildsvin, älg, ren, rådjur, kalkon, struts etc etc. Förutsatt att priserna blir normala förstås.

    Lev väl!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.