Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hitta på nya recept + att vidareutveckla recept = inte mitt recept längre

  • The_mama97mia 7 oktober 2009

    Jag har läst o läst, och tror jag förstår vad du menar sussisus, men jag får det svårt att gå ihop med önskemålen från folk att man ska kommentera när man provat recepten?

    Jag har väldigt svårt att följa recept av olika anledningar, och jag tror på att smaka sig fram, självklart följer man ju ett givet recept i grunden men....

    Nu är jag förvirrad alltså, ska jag spara recept men inte kommentera när jag inte följt dom som exakt skrivet?
    Ska jag låta bli att spara recept då en del blir putta för att man sparar o aldrig kommenterar?
    Ska jag alltså bara kommentera när jag följt ett recept till punkt och pricka?

    Hur jag gör blir det fel känns det som.

  • Glitterfia 7 oktober 2009

    Vill börja med att: Jag förstår hur du menar.....

    Jag tycker att man ska skriva de ändringar man har gjort och tipsa andra om lyckade utvecklingar av receptet. Det är dock det hämtade receptet som har varit inspirationen.

  • lillawe 7 oktober 2009

    (L)JA!(Y)

  • Okänd 8 oktober 2009

    Det är ju helt klart att var och en får göra hur man vill med ett recept som man läser och sedan vill prova att laga till!
    Det är lika uppenbart att en del måste ändra på grund av allergier av olika slag, och detta måste alla ha förståelse för.
    Men vad tråden handlar om är ju följande.
    Jag hämtar ett recept som jag tycker ser bra och gott ut.
    Men det finns två ingredienser som jag vill ta bort, jag lagar till maten och blir mycket nöjd med resultatet.
    Efteråt skriver jag en kommentar till receptet i den kokbok som det kommer ifrån och talar om att jag tagit bort två ingredienser.
    Men jag vet alltså inte hur originalreceptet skulle ha smakat med de två borttagna ingredienserna!
    Det är vad den här tråden egentligen handlar om.

  • sussisus 8 oktober 2009

    Skrivet av mama97mia den 7 okt 2009

    Jag har läst o läst, och tror jag förstår vad du menar sussisus, men jag får det svårt att gå ihop med önskemålen från folk att man ska kommentera när man provat recepten?

    Jag har väldigt svårt att följa recept av olika anledningar, och jag tror på att smaka sig fram, självklart följer man ju ett givet recept i grunden men....

    Nu är jag förvirrad alltså, ska jag spara recept men inte kommentera när jag inte följt dom som exakt skrivet?
    Ska jag låta bli att spara recept då en del blir putta för att man sparar o aldrig kommenterar?
    Ska jag alltså bara kommentera när jag följt ett recept till punkt och pricka?

    Hur jag gör blir det fel känns det som.


    Mitt första inlägg blev nog litet luddigt skrivet, tror jag, men det jag ville ha fram är ju att ändrar man på ett recept så är det ett nytt recept.
    Det är som det är med det skrivna ordet, att det kan bli lätt för missuppfattningar.

    Jag tror att jag tände på en av kommentarerna i ett av mina recept för jag att uppfattade det som en dryg kommentar - att "ditt recept är okej, men min variant är minsann bättre för jag har lagt till det och det", och då känns det ju inte så kul.

    Så fortsätt du att spara och kommentera.(Y)

  • sussisus 8 oktober 2009

    Skrivet av jan-gunnar-j den 8 okt 2009

    Det är ju helt klart att var och en får göra hur man vill med ett recept som man läser och sedan vill prova att laga till!
    Det är lika uppenbart att en del måste ändra på grund av allergier av olika slag, och detta måste alla ha förståelse för.
    Men vad tråden handlar om är ju följande.
    Jag hämtar ett recept som jag tycker ser bra och gott ut.
    Men det finns två ingredienser som jag vill ta bort, jag lagar till maten och blir mycket nöjd med resultatet.
    Efteråt skriver jag en kommentar till receptet i den kokbok som det kommer ifrån och talar om att jag tagit bort två ingredienser.
    Men jag vet alltså inte hur originalreceptet skulle ha smakat med de två borttagna ingredienserna!
    Det är vad den här tråden egentligen handlar om.


    Tack!:)

  • flingsalt 8 oktober 2009

    Skrivet av jan-gunnar-j den 8 okt 2009

    Det är ju helt klart att var och en får göra hur man vill med ett recept som man läser och sedan vill prova att laga till!
    Det är lika uppenbart att en del måste ändra på grund av allergier av olika slag, och detta måste alla ha förståelse för.
    Men vad tråden handlar om är ju följande.
    Jag hämtar ett recept som jag tycker ser bra och gott ut.
    Men det finns två ingredienser som jag vill ta bort, jag lagar till maten och blir mycket nöjd med resultatet.
    Efteråt skriver jag en kommentar till receptet i den kokbok som det kommer ifrån och talar om att jag tagit bort två ingredienser.
    Men jag vet alltså inte hur originalreceptet skulle ha smakat med de två borttagna ingredienserna!
    Det är vad den här tråden egentligen handlar om.


    Vi ska alltså inte betygsätta recept vi inte följt helt... men vi ska skriva en kommentar? Varför det?:o

  • Glitterfia 8 oktober 2009

    Jag tänker i alla fall fortsätta betygsätta och kommentera oavsett om jag tar bort en ingrediens eller lägger till någon. Sen är det upp till var och en att tolka om jag förstört grundreceptet.
    Fortsätt betygsätta och kommentera. (Y)

  • flingsalt 8 oktober 2009

    Skrivet av Glitterfia den 8 okt 2009

    Jag tänker i alla fall fortsätta betygsätta och kommentera oavsett om jag tar bort en ingrediens eller lägger till någon. Sen är det upp till var och en att tolka om jag förstört grundreceptet.
    Fortsätt betygsätta och kommentera. (Y)


    Varför ska du det? Det är ju inte deras recept längre.

  • Glitterfia 8 oktober 2009

    Jag kommer betygsätta och kommentera för att jag har använt mig av någons recept.
    Jag anser inte att det förstör receptet om jag lägger till ex champinjoner , eller tar bort paprika för att jag inte tål det. Gör dubbel sats sås för att jag älskar sås. osv...

  • anluk 8 oktober 2009

    Jag är precis som många andra en sån som har svårt att följa ett recept punkt till pricka. Jag bara är sån. jag kommer fortsätta kommentera och ge betyg trots det och hoppas verkligen att de som provar mina recept och gör någon ändring fortsätter med sina kommentarer och betyg. Alltid får man nya tips och idéer! Sedan är det precis som enannan säger - skiljer det bara något litet på ett recept så räknas det ju som dublett och kommer inte med här.

  • Okänd 8 oktober 2009

    Skrivet av flingsalt den 8 okt 2009

    Skrivet av jan-gunnar-j den 8 okt 2009

    Det är ju helt klart att var och en får göra hur man vill med ett recept som man läser och sedan vill prova att laga till!
    Det är lika uppenbart att en del måste ändra på grund av allergier av olika slag, och detta måste alla ha förståelse för.
    Men vad tråden handlar om är ju följande.
    Jag hämtar ett recept som jag tycker ser bra och gott ut.
    Men det finns två ingredienser som jag vill ta bort, jag lagar till maten och blir mycket nöjd med resultatet.
    Efteråt skriver jag en kommentar till receptet i den kokbok som det kommer ifrån och talar om att jag tagit bort två ingredienser.
    Men jag vet alltså inte hur originalreceptet skulle ha smakat med de två borttagna ingredienserna!
    Det är vad den här tråden egentligen handlar om.


    Vi ska alltså inte betygsätta recept vi inte följt helt... men vi ska skriva en kommentar? Varför det?:o


    Hur kan du betygsätta något som du aldrig smakat?
    Om du inte följt grundreceptet, hur vet du då vad du betygsätter?
    När du ändrar på ett recept och sedan betygsätter det så är det ditt eget recept du sätter betyg på!
    HA-DE

  • MatAnders 8 oktober 2009

    Jag ändrar jag med man håller sig till orginalet men ibland får man en känsla av att "just det" skulle vara en smakhöjare så det är ju det som är kul med matlagning att recepten utvecklas det är ju så nya skapas :p

  • The_mama97mia 8 oktober 2009

    Jaha om jag förstår det rätt kan jag fortsätta kommentera men ska ge den i att sätta betyg om jag ändrat ngt?

  • Okänd 8 oktober 2009

    Skrivet av mama97mia den 8 okt 2009

    Jaha om jag förstår det rätt kan jag fortsätta kommentera men ska ge den i att sätta betyg om jag ändrat ngt?


    Nej, Nej!
    Du skall göra precis som du själv känner för att göra!
    Du behöver inte alls bry dig om vad originalreceptet handlade om.
    Det är bara att ändra efter tycke och smak, och sedan ge en kommentar till, ja vad är det du kommenterar?
    Är det originalet, eller är det ditt ändrade recept som kommenteras?
    Det blir ju exakt lika dant om du sätter betyg.
    Vilket recept är det som du betygsätter?
    Originalet eller det som du ändrat på?
    Har du ändrat så vet du ju inte hur det egentligen skulle ha smakat!
    Eller?
    Var och en får ändra hur de vill i de recept som finns i min kokbok, skulle man sedan kommentera, eller betygsätta att man gjort en ändring av innehållet i receptet så var så god.
    Det är ju inte mitt recept som kommenteras eller betygsatts!
    Utan ett helt nytt recept.

  • flingsalt 15 oktober 2009

    Skrivet av jan-gunnar-j den 8 okt 2009

    Skrivet av flingsalt den 8 okt 2009

    Skrivet av jan-gunnar-j den 8 okt 2009

    Det är ju helt klart att var och en får göra hur man vill med ett recept som man läser och sedan vill prova att laga till!
    Det är lika uppenbart att en del måste ändra på grund av allergier av olika slag, och detta måste alla ha förståelse för.
    Men vad tråden handlar om är ju följande.
    Jag hämtar ett recept som jag tycker ser bra och gott ut.
    Men det finns två ingredienser som jag vill ta bort, jag lagar till maten och blir mycket nöjd med resultatet.
    Efteråt skriver jag en kommentar till receptet i den kokbok som det kommer ifrån och talar om att jag tagit bort två ingredienser.
    Men jag vet alltså inte hur originalreceptet skulle ha smakat med de två borttagna ingredienserna!
    Det är vad den här tråden egentligen handlar om.


    Vi ska alltså inte betygsätta recept vi inte följt helt... men vi ska skriva en kommentar? Varför det?:o


    Hur kan du betygsätta något som du aldrig smakat?
    Om du inte följt grundreceptet, hur vet du då vad du betygsätter?
    När du ändrar på ett recept och sedan betygsätter det så är det ditt eget recept du sätter betyg på!
    HA-DE


    Så nu vet vi att vi INTE SKA BETYGSÄTTA recept som vi ÄNDRAR på! Ser alla det nu??

    Jag ska inte det. Lovar!

    Vilket fjanteri! Smaken är som baken ändå - så det kvittar hur många stjärnor ett recept får av andra. Det är mina egna smaklökar jag vill tillfredställa!

  • Stintan 15 oktober 2009

    Sen kan det ju vara så att ett recept verkar otroligt frestande, men att man kanske är tvungen att minska eller byta ut vissa saker på grund av övervikt, för högt kolesteorol, diabetes o s v.
    Det är kul att variera recept, men ändå ha grunden som grund. Fast jag instämmer att då blir det ju ett annat recept. Jag själv skulle inte ta illa upp, men nu kanske det handlade om kommentarerna efter sitt mixtrande.

  • agaleb 28 oktober 2009

    Jag tycker att det är självklart att man betygsätter "originalreceptet" annars är det väl ingen idé med det hela.
    Sedan kan naturligtvis använda dito som inspirationskälla och ändra och utveckla som man vill, kanske p g a sjukdom eller annat.
    Men just det här att jag tillsatte det och det och det, kanske kan verka lite stötande för någon då man tycker att man lyckats med ngt jättegott och bra och är lite stolt över att man kommit på just det. Jag vet inte.
    :)

  • Gnurf 28 oktober 2009

    Ska steka köttbullar ikväll, använder aldrig några recept...men den här gången ska jag betygsätta alla köttbullerecept på Matklubben. Vad vill Ni ha för betyg!?? :p

  • anette_m 1 november 2009

    Oj nu är jag trött:Z

    Sökte på ett recept och hittade 21 stycken nästan lika dana det kunde skilja på en struntsak enligt mig men kanske inte för någon annan:o

    Jag tycker det skulle kunna räcka med ett grundrecept!

    Sen kan man lägga till komentarer och vill man då läsa dem är det helt okej :)
    som det är nu så vill jag inte läsa alla 21 stycken och sen komma fram till att i det en har man lagt till morötter tex:'(

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.