Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hur ser din budget ut?

  • Glansspray 25 november 2010

    Skrivet av NicolinaZ den 25 nov 2010

    Skrivet av Glansspray den 23 nov 2010

    Är ensamen tonåring på 16 år som nyligen flyttade hemifrån för att studera på annan ort. Har stoooooora problem med att planera matlagning och handling för att få pengarna att räcka till. Efter hyran har jag 1050 kr att leva på under en månad, med förhoppningarna om att kunna åka tåg två gånger i månaden. Detta är ett slags nödvändigt ont med tågåkandet, åker iväg och umgås med min bästa kompis som bor några mil bort. Utan resorna vet jag inte riktigt hur jag skulle klara mig rent psykiskt, men ekonomin börjar sätta stopp och jag vill inte behöva be mamma om mer pengar.

    Har noga läst igenom alla tips, och det är väl sådant som jag vet, dock finner jag det otroligt svårt att sätta i system! Har inte heller världens möjligheter att åka runt i olika butiker för att komma undan så billigt som möjligt då jag inte hittar riktigt i staden. Någon som har tipps på hur man ändå kommer iväg och hur man ska lägga upp inhandlingen? Vet som inte riktigt i vilken ända jag ska börja!


    Hej, satsa på rotfrukter, lök, pasta och ris som bas. Se till att du har sådant plus kryddor hemma. Och krossad tomat. Allt det kan köpas billigt och varieras jättelångt med litelite köttfärs, kyckling, fisk, ägg osv beroende på vad du fått på erbjudande. Baka bröd själv, små frallor är bra att ha i frysen och tina upp 1-2 per dag. Glöm halvfabrikaten, koka hellre soppor och grytor/pastasåser själv och frys in portioner. Eller slå dig ihop med några kompisar och bilda matcirkel, bjud varandra på mat, för ofta blir det billigare per portion att kocka för lite fler! Lycka till och god jul!


    Tack så jättemycket, god jul! :D

  • miia69 25 november 2010

    Storhandlar oftast på Willys och fyller på med basvaror kanske 1 ggr per månad. Försöker att se till att göra det en vecka då det är lite intressant chark till bra priser (köttfärs, fläskytterfilé, lax - har hittills aldrig blivit missnöjd, i allmänhet tvärtom). Annars blir det den av ICA kvantum, ICA maxi, Hemköp el möjligen COOP forum som har bäst erbjudande jag åker till - och då köper jag lite mjölk, grönsaker & annat som behövs även om jag kanske skulle tjäna på att åka ngn annanstans främst av tidsskäl (heltidsarbetande småbarnsmamma...) men även med tanke på att spara in bilåkning. Trots (eller på grund av) boende i förort till Sthlm finns det inget bra ställe här att handla på inom gångavstånd.

    Har av och till kört med matsedel - vilket vi i princip vill & tycker är bra - men det är svårt att få in i vardagen eftersom jag jobbar grymt oregelbundet och ofta byter arbetstider med kort varsel... Vet att det ett argument FÖR matsedel, men det får bli ett projekt till en annan gång!

  • The_mama97mia 25 november 2010

    Jag har nog skrivit detta förut - men min erfarenhet nu är att det bästa och mest ekonomiska för mig är att handla endast en gång i veckan, även om jag då kan åka till olika affärer, inte så långt mellan dom här och jag brukar tajma det ibland så att jag kan ta det på väg hem från jobb.

    Jag skriver alltid inköpslista utifrån butikernas reklamblad o försöker plocka russinen ur kakan, ibland skiljer det löjligt mkt mellan butiker ex för köttfärs. Och sen har jag mitt grundutbud hemma ju, skafferi o frys etc, så anpassar jag menyerna efter vad som är billigt, i säsong och vad som önskas.

    Till Glansspray vill jag säga Lycka till! Det låter som en tuff budget ju. Du får önska dig kryddor o specerier till julklapp... fyll skåpen!

  • Cassiopeya 25 november 2010

    Skrivet av Glansspray den 23 nov 2010

    Är ensamen tonåring på 16 år som nyligen flyttade hemifrån för att studera på annan ort. Har stoooooora problem med att planera matlagning och handling för att få pengarna att räcka till. Efter hyran har jag 1050 kr att leva på under en månad, med förhoppningarna om att kunna åka tåg två gånger i månaden. Detta är ett slags nödvändigt ont med tågåkandet, åker iväg och umgås med min bästa kompis som bor några mil bort. Utan resorna vet jag inte riktigt hur jag skulle klara mig rent psykiskt, men ekonomin börjar sätta stopp och jag vill inte behöva be mamma om mer pengar.

    Har noga läst igenom alla tips, och det är väl sådant som jag vet, dock finner jag det otroligt svårt att sätta i system! Har inte heller världens möjligheter att åka runt i olika butiker för att komma undan så billigt som möjligt då jag inte hittar riktigt i staden. Någon som har tipps på hur man ändå kommer iväg och hur man ska lägga upp inhandlingen? Vet som inte riktigt i vilken ända jag ska börja!


    Usch! Vet hur jobbigt det kan vara när pengarna aldrig räcker{dont-know} Mitt bästa tips till dig är att handla i den billigaste affär du kan, alltid kolla in reklambladen och se vad som är mest prisvärt.

    Gör storkok, lasange, köttfärssås, chili con carne, spagettilåda, makaronipuddig mm är relativt billigt. Som någon annan skrev är rotfrukter också billigt. Gör soppa på dem eller rosta dem i ugnen och ät till köttfärslimpa eller köttbullar (hemmagjorda såklart;)). Kassler är ganska billigt också och gott.

    Ett annat tips är att alltid titta på kg-priset. Hörde någon som sa att han aldrig handlade något som kostade mer än 50 kr/kg (gällde allt, inte bara kött). Ganska smart sätt att få en uppfattning om vad saker kostar.

    Kolla i "realådan", där kan du hitta mycket bra mat. Och sen finns det något som heter skivspill i affärer där de har chark. Köp det och använd till hemmagjord pizza, makaronilåda, pastasås mm. Billigt och supergott! :p

  • Mistys 25 november 2010

    Till Glansspray: När vi levde på lite pengar ( iof 80-talet men ändå) så försökte jag alltid tänka på att så ofta som möjligt laga mat där huvudingrediensen räckte till två middagar. Ex 500g falukorv - stekt i skivor med makaroner .......då går hela åt men som korvgryta / korvstroganoff med ex lite morötter på 250 g och som falsk sjömansgryta ( varva potatis, lök och korv) på dom andra 250 g räckte korven två måltider istället. Så tänkte jag så ofta jag kunde. 500 g färs som köttbullar, slurp, borta på en middag men som köttfärssås räckte det både till en lasagne och till köttfärspiroger.

    Hoppas du förstår mitt tänk? Allt som kan drygas ut med andra billigare varor är bättre än att äta " ren" mat om du förstår. Detta tänk går att ha med det mesta......kyckling, kassler, grytbitar m.m

    Sen är det inte fel eller dåligt att äta ex gröt en middag/vecka. Det gjorde vi, hembakt bröd och lite morotstavar till som kompliment funkade fint! Detta tänk sitter fortfarande i mig och vi äter fortfarande gröt ibland till middag. Lycka till!

  • Okänd 25 november 2010

    Jag handlar alltid x-trapriser och bunkrar upp. Sen när man gör en veckomatsedel blir det efter det som finns i frysen. Sen behöver jag bara köpa till grönsaker och lite kylvaror.

  • edfj 27 november 2010

    Är det någon som vet skillnaden rent prismässigt på willys och willys hemma?

  • Tillberga 6 december 2010

    Skrivet av edfj den 27 nov 2010

    Är det någon som vet skillnaden rent prismässigt på willys och willys hemma?


    va finns de två Willys?

  • Erajscha 6 december 2010

    Skrivet av Glansspray den 23 nov 2010

    Är ensamen tonåring på 16 år som nyligen flyttade hemifrån för att studera på annan ort. Har stoooooora problem med att planera matlagning och handling för att få pengarna att räcka till. Efter hyran har jag 1050 kr att leva på under en månad, med förhoppningarna om att kunna åka tåg två gånger i månaden. Detta är ett slags nödvändigt ont med tågåkandet, åker iväg och umgås med min bästa kompis som bor några mil bort. Utan resorna vet jag inte riktigt hur jag skulle klara mig rent psykiskt, men ekonomin börjar sätta stopp och jag vill inte behöva be mamma om mer pengar.

    Har noga läst igenom alla tips, och det är väl sådant som jag vet, dock finner jag det otroligt svårt att sätta i system! Har inte heller världens möjligheter att åka runt i olika butiker för att komma undan så billigt som möjligt då jag inte hittar riktigt i staden. Någon som har tipps på hur man ändå kommer iväg och hur man ska lägga upp inhandlingen? Vet som inte riktigt i vilken ända jag ska börja!



    Vad kostar det där resorna? Hur mycket blir det kvar?
    Börja med att räkna ut hur mycket du kan lägga på mat, och sen hur många måltider det ska räcka till. Eftersom du är 16 antar jag att du får skollunch så handlar det om frukost och kvällsmat.

    Om jag var i din situation skulle jag sätta mig med skolmatsedeln och göra matsedel för kvällsmålen utifrån vad det är för skolmat. Vissa dagar blir man ju hungrigare om det varit någon lättsmält mat i skolan (som fisk t.ex.) eller om man inte gillar maten och andra dagar står man sig bättre.

    När du vet hur många "enklare kvällsmåltider" respektive hur många stadigare kvällsmåltider det handlar om är det lättare att planera.

    Om du vill kan du mejla mig så kan jag hjälpa dig med att komma igång. Jag har mitt användarnamn här som adress på gmail)

  • Erajscha 6 december 2010

    Skrivet av Tillberga
    jag kan tänka mej att handla allt utom kött o chark på Willys...vet att de är löjligt : men så är de, men vist ibland får man ge sej ...*fniss fniss*



    I Västerås finns ju utmärkta Carlströms charkuteri som har bra kött till bra priser...

    http://www.carlstroms.com/

  • Glansspray 8 december 2010

    Tack så jättemycket för alla tips! Ska verkligen försöka ta itu med detta nu och hålla koll på vart pengarna går, samt planera min matlagning! Tack och lov har jag nu lyckats skaffa mig ett jobb, så efter nyår kommer det förhoppningsvis bli lite lättare med allting.

    Tack så supermycket för alla tips! :D

  • MissLo 8 december 2010

    Skrivet av Glansspray den 8 dec 2010

    Tack så jättemycket för alla tips! Ska verkligen försöka ta itu med detta nu och hålla koll på vart pengarna går, samt planera min matlagning! Tack och lov har jag nu lyckats skaffa mig ett jobb, så efter nyår kommer det förhoppningsvis bli lite lättare med allting.

    Tack så supermycket för alla tips! :D


    Jag läste inlägget först nu och jag ser att du redan fått massor med tips. Jag vill bara säga att jag tycker du är otroligt duktig som är så ung , inte bor hemma och skall klara dig på så lite pengar. Det är ju väldigt viktigt att du äter ordentligt och det tror jag du gör eftersom du söker tips här. Du verkar vara mycket mogen för din ålder. Hoppas att allt skall gå bra för dig och lycka till med jobbet!(Y)

  • Josses 31 mars 2011

    Puffar upp denna tråd nu när det har gått några månader in på 2011.
    Hur har det gått för er alla med er budget?
    Har ni märkt av några förändringar bra, eller dåliga?

    För våran egen del så brukar december till februari alltid vara extra tunga med många tunga räkningar, i år blev det lite extra tungt, spisen lämnade in handduken så det var bara att åka i väg och införskaffa en ny, vår pelletsbrännare lade också av strax innan jul när det var så där extremt kallt men vi hade en ny bättre begagnad som stod i källaren men den ville inte riktigt gå igång så det var bara att köra på ström så strömräkningen i januari var inte så kul. Nu när det går mot vår så går den nya som en spinnande katt.

    Det kommer nog en dag då det ljusnar här också, inte lönt att hänga läpp {weep}

  • Tillberga 1 april 2011

    (N) nu har våran ugn slutat funka...suck, suck...skall den inte hålla mer än 10 år

    ja ja så är livet

  • Annie28 2 april 2011

    Skrivet av Misty09 den 18 nov 2010

    Skrivet av soccermum den 18 nov 2010

    Skrivet av Erajscha den 18 nov 2010

    Skrivet av soccermum den 18 nov 2010
    min 18-åriga son och där kan vi kalla matkostnaden för stor! Vadå 1½ liter mjölk om dagen... ;) Äter massor mest hela tiden är bara förnamnet så jag får nog inse att antingen får jag stoppa honom eller annars får jag dras med detta matkonto ett tag till :-


    Så där mycket mjölk behöver man inte dricka varje dag när man är i hans ålder. Vatten är en utmärkt måltidsdryck och törstsläckare som finns till fast kostnad i kran ;-)

    Är man fortfarande hungrig fast man ätit en normalportion kan man komplettera med morotsstavar och knäckebröd.

    Det finns knep även mot 18-åriga grabbar ;-)


    hehe jo jag vet.. Fast normalportion för honom är inte samma som för mej direkt då.. Typ 6-7 mackor till frukost eller en tallrik fil med 1/3 paket flingor som kvällsmat (inte en tallrik-nej den är för liten...) Han äter faktiskt mkt frukt och grönt (framför allt gröna ärtor, det kan han ta en stor skål och äta med sked) och han dricker mkt vatten mellan måltiderna men han kan allvarligt bälga i sig 1 liter mjölk till middagen och sedan dricker han mjölk i teet eller kaffet och mjölk till kvällsmat (han har som många andra tonåringar vänt på dygnet och äter till långt in på natten men är mager som en pinne ändå)
    Han bojkottar alla glas mindre än en halvliter för då måste han fylla på hela tiden och mjölk dricker han ur kartongen framför datorn bara för det är gott.. :) Om jag jämför med hans kamrater så dricker han ju i stort sett ingen läsk och då tycker jag det är ok med alla mjölkinköp. Det är ju trots allt inte samma socker i mjölk som i dricka..
    Kanske att han är lite bortskämd men det är han värd - finns värre saker att göra än att ge honom mkt mat och mjölk... eller.. :) (L) :)


    Den som aldrig haft en 18-årig grabb kan nog inte förstå vad en sån kan trycka i sig ;) Tränar dom dessutom finns det ingen botten. Tur att det lugnar ner sig när tonårsperioden är till ända . Håller med dig. Det finns värre synder än att låta sina barn äta sig mätta :p


    Håller med! låt honom äta & dricka mjölk i mängder om han vill det, mycket bättre än läsk å energidrycker som man ser en del ungdomar bälga i sig... jag har två småbröder på 17 & 15år & jag ser ju hur mycket dom äter när vi bjuder på middag eller är hemma hos mamma & pappa å hälsar på. Det är inte några vanliga portioner precis men smala som pinnar (fast väldigt långa) är dom båda två & hungriga jämt verkar det som :) mamma brukar säga att det är dubbelt så mycket mat som går åt nu än när jag & min lillasyster var i den åldern... dom behöver ju energi dessa tonåringar å det löser sig ju med åldern :)

  • Annie28 2 april 2011

    Jag handlar en gång i veckan (storhandlar) och sen fyller jag på med lite mjölk och ibland frukt eftersom vår dotter har med sig två frukter om dagen till skolan. Jag kollar alltid måndagens reklam-utskick och planerar min inköpsrunda efter det! brukar bli att jag handlar i två eller tre affärer beroende på extrapriserna... men jag gör som dom flesta här, fyller på i frysen med kött och fisk m.m. när det är riktigt bra priser så vi har resten av månaden eller ibland längre. Vi är en familj på fyra ( 2 vuxna & 2 barn ) och jag skulle säga att vårat matkonto (inkl. hygienvaror, toapapper & sånt) ligger på 5000-6000kr per månad. Detta låter väl mycket nu när jag läst vad ni andra gör av med men jag är väldigt petig med vad jag handlar... blir ganska mycket ekologiskt och kött är jag supernoga med vad jag köper. Försöker alltid att hålla i slantarna för att dra ner på kostnaderna men jag lagar ju väldigt mycket mat och har extra middagsgäster minst två gånger per vecka!? men jag tycker det är såå roligt att få bjuda på mat och lagar alltid stora lass som vi sen gör matlådor av om det blir över :)
    Men ska nog försöka att anstänga mig lite mer med att dra in på kostnaderna nu när man ser vad man skulle kunna spara och göra något roligare för istället... detta tål att tänkas på :)

  • Metbacksfru 3 april 2011

    Kul o nyttigt att läsa allas tips o råd! :)
    Svårast för vår lilla familj är att vi inte har någon sådan där riktig lågprisbutik i vår närhet här. Har tidigare, när jag bodde på en ort där det fanns, handlat på Willys och visst var det stor skillnad prismässigt. Men närmaste Willys här ligger väl en 11 mil bort eller nåt sånt.

    Vi har ju en liten ICA Nära här hemma i byn - och vi försöker handla där för att få ha butiken kvar, men måste ändå handla på ICA Supermarket i "storbyn" emellanåt eftersom boa hemma har så dåligt sortiment (vi är t ex laktosintoleranta båda två o de har enbart laktosfri mjölk i sortimentet), mkt pga platsbrist. Men det kanske blir annat nu när de ska bygga en ny större butik i sommar!

    I rena matkostnader gör vi, 2 vuxna varav en tränar hårt, av med ca 3500 kr i månaden. Han jobbar heltid o har väl relativt bra lön, jag är 50% sjukpensionär och jobbar 50% lågavlönat.
    Vi försöker handla storpack av färs o kyckling när det finns, men tyvärr har vi en pyttefrys än så länge så det går inte alla gånger det kommer erbjudanden. Men har övertalat min käre sambo att vi ska skaffa en frys till i sommar! {cute} Sedan försöker jag planera en meny vecka för vecka iaf.

  • Metbacksfru 3 april 2011

    Kul o nyttigt att läsa allas tips o råd! :)
    Svårast för vår lilla familj är att vi inte har någon sådan där riktig lågprisbutik i vår närhet här. Har tidigare, när jag bodde på en ort där det fanns, handlat på Willys och visst var det stor skillnad prismässigt. Men närmaste Willys här ligger väl en 11 mil bort eller nåt sånt.

    Vi har ju en liten ICA Nära här hemma i byn - och vi försöker handla där för att få ha butiken kvar, men måste ändå handla på ICA Supermarket i "storbyn" emellanåt eftersom boa hemma har så dåligt sortiment (vi är t ex laktosintoleranta båda två o de har enbart laktosfri mjölk i sortimentet), mkt pga platsbrist. Men det kanske blir annat nu när de ska bygga en ny större butik i sommar!

    I rena matkostnader gör vi, 2 vuxna varav en tränar hårt, av med ca 3500 kr i månaden. Han jobbar heltid o har väl relativt bra lön, jag är 50% sjukpensionär och jobbar 50% lågavlönat.
    Vi försöker handla storpack av färs o kyckling när det finns, men tyvärr har vi en pyttefrys än så länge så det går inte alla gånger det kommer erbjudanden. Men har övertalat min käre sambo att vi ska skaffa en frys till i sommar! {cute} Sedan försöker jag planera en meny vecka för vecka iaf.

  • snuosm 3 april 2011

    Vilken bra tråd! Tack för alla tips. Jag och min särbo försöker hitta lite knep för att leva lite mer ekonomiskt och smart, innan vi flyttar ihop. Vi köper "Ojämna skivor" med smörgåsmat, som är mycket prisvärt. Blev en liter mjölk med kort datum för 5 kr också, när vi behövde tll äggstanning här om dagen. Resten av den mjölken går åt till aprikoskräm och i kaffet :) Annars försöker jag laga mycket mat från grunden och frysa in till lunchlådor åt oss båda. Färdigmat eller äta ute håller inte i längden.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.