Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Jag köper svenskt!! Gör ni?????

  • Mistys 26 februari 2011

    """"Kontrollavgifter är inräknat i legoslaktspriset... återtagskött genomgår samma kontroller som det som ska ut i butik."""""

    Butikerna har egna Kontrollavgifter för allt från alkohol, miljö, färsk ( kött mm ) dessa är INTE inräknade i legoslaktpriset!!

  • Mistys 26 februari 2011

    """""""Här missförstår du mig... jag anser oxå att konsumenten är den som måste tänka annorlunda. som det är idag drabbas producenten av detta, anser jag. Butiken måste hålla ned inköpspris eftersom de får kasta så mycket. """""""

    Det är inte utpriset till konsument som gör att man får kasta, det är att vi konsumenter inte kan acceptera en apelsin med en brun fläck på, ett bröd som bakades i förrgår eller en mjölk som producerades för tre dagar sen. Allt kunden vill köpa ska vara så färskt så det nästan " sprattlar" annars blir det kvar i disken.
    Halvtomma diskar säljer inte.....tro mig det är psykologi och tänk på hur du själv beter dig i en butik. Ser man ett ställ med fullproppat av varor köper man. Man tror det är billigt eller man lockas att ta för det ser inbjudande ut. Ligger det 10 st och skramlar på botten går man bara förbi. Köper man bröd eller mjölk tar man alltid den längst bak för den är färskast. Den som har lega sen i går blir kvar och får slängas. Ja men fyll inte på då för än det ena datumet är slut tänker man då..........ja men när sista limpan ligger där och skramlar är det ingen som tar den , tro mig det är psykologi. Vi människor funkar så. Samt i värsta fall uteblir kunderna helt för ingen kund väljer en butik där hyllorna gapar halvtomma jämnt. Även om det är för att ha mindre svinn. Vi kunder vill ha maxat, fullt , inbjudande....... Vi köper mycket med ögonen också!! Varje butik idag måste kalkylera med lite svinn för att få kunderna att överhuvudtaget besöka butiken. Detta gäller även torrvaror och annat. Ex räknar kvällstidningarna med att tillverka minst 20% fler upplagor än vad som går åt därför att fulla ställ säljer.........Återigen psykologi.

    Tänk dig den butik du besöker oftast , gillar och ser mest inbjudande ut. Den har överfulla inbjudande frukt och grönsaksdiskar. Ingen skulle handla i en butik med halvfulla fruktdiskar och en köttdisk där det ligger två entrecote paket och skramlar. Även om butiken vet att man bara säljer två paket /dag måste man ha fler.......vi kunder vill välja vilken vi tycker ser finast ut. Vi vill inte att butiken ska välja vilken vi ska köpa.......åter igen psykologi.

  • samaka 8 mars 2011

    Skrivet av Misty09 den 26 feb 2011
    En snittbutik får en vinst ( i bästa fall )på sista raden på 1-4 % av försäljningen när allt är betalt beroende på om det är en lågprisbutik (willys) eller en ica,


    Inklippt från Sr.se 100307:
    Den granskning av ICA-butikerna som Dalanytt har gjort visar att många av handlare som driver butikerna tar ut mer än en miljon om året i lön och vinstutdelningar.



    Hmmm.... ja det är ju verkligen synd om de "stackars" handlarna....

  • Mistys 8 mars 2011

    Skrivet av samaka den 8 mar 2011

    Skrivet av Misty09 den 26 feb 2011
    En snittbutik får en vinst ( i bästa fall )på sista raden på 1-4 % av försäljningen när allt är betalt beroende på om det är en lågprisbutik (willys) eller en ica,


    Inklippt från Sr.se 100307:
    Den granskning av ICA-butikerna som Dalanytt har gjort visar att många av handlare som driver butikerna tar ut mer än en miljon om året i lön och vinstutdelningar.



    Hmmm.... ja det är ju verkligen synd om de "stackars" handlarna....


    Många Ica butiker drivs av privata handlare. Det var inte dessa jag syftade på. Dom plockar säkert åt sig mer än dom behöver.
    Dom jag syftade på ( och som jag har insyn i) är de som drivs som bolag, börsnoterat, kooperativt mm. Här slutar vinsten efter avskrivningar mm på ca 4%. Visst det blir pengar det också på en butik som ex omsätter 100 milj/år. Butiker som inte bedrivs av enskilda handlare använder dessa till att återinvestera i butiken eller nya butiker byggs( om det är en kedja) så fler får jobb mm. Många miljoner läggs också ner varje år på att förebygga svinn i form av stölder. Med ex butikskontrollanter , kamera utrustning mm

  • The_mama97mia 11 mars 2011

    Jag vet inte om det jag har på hjärtat riktigt platsar i denna tråd, men skjut mig om det är fel!

    Det handlar om svinn i butikerna - dvs mat som kastas för att det blir för gammalt eller "fläck på en apelsin" m.m. exempel som anförts ovan.

    Jag skäms inte för att titta i "kort-datum"lådan, med 50% nedsatt pris ibland. Jag kan också säga till min handlare att - du här ligger... (siost var det två påsar grillbriketter som var trasiga o ledsna för att ingen ville ta med dom hem) - jag kan hjälpa dig med dom om du sätter ned priset ordentligt?

    Men det är just detta med att sätta ned priset rejält som jag tycker inte funkar!
    Idag tittade jag på förpackad Blandfärs (Scan) som var förpackad den 3/3- dvs för 8 dagar sen. Nu var det nedsatt men kostade ändå 39.90/kg, det tycker inte jag är rejält billigt???
    SÅ jag köpte inte. Det tror jag inte så många andra vill heller. Halva priset på det så hade jag kunnat gå hem o steka upp det på en gång.

  • siggemums 11 mars 2011

    Håller med dig mama97mia.(Y)

    Är dålig på att jaga extrapriser menjag hade gärna kunnat tänka mig att köpa varor med lite defekt eller kortare datum om det varit rejält nedsatt.

    Passar ofta på att köpa kött och till och med köttfärs med "kort datum/ halva priset". Aldrig har jag råkat ut för att det har varit minsta antydan till dåligt. Så det hade jag gärna sett på fler varor.

  • boz1965 11 mars 2011

    Skrivet av mama97mia den 11 mar 2011

    ... Jag kan också säga till min handlare att - du här ligger... (siost var det två påsar grillbriketter som var trasiga o ledsna för att ingen ville ta med dom hem) - jag kan hjälpa dig med dom om du sätter ned priset ordentligt...


    Det har jag också gjort vid nåt tillfälle. Sist var det kattgrus där påsen var lite trasig och det fattades uppskattningsvis ett halvkilo (av 5 kg) i påsen. Fick den för halva priset. (Y)

    Jag blev nöjd och det blev handlaren också eftersom han slapp slänga grusen i containern.

  • Shoutoutloud 15 mars 2011

    jag försöker köpa svenskt så långt det går och så långt jag har råd. det är ju dessutom godast. men försöker också tänka på att inte köpa saker som är producerade tex i holland (tomater) eller israel(paprika). försöker tänka när det är säsong för vissa varor osv. {curl-lip}

  • miabok 19 mars 2011

    Idag har jag varit på torget och köpt två skrubbor för 8kr! Närfiskat och bra.

  • samaka 19 mars 2011

    Skrivet av Misty09 den 8 mar 2011
    Många Ica butiker drivs av privata handlare. Det var inte dessa jag syftade på. Dom plockar säkert åt sig mer än dom behöver.
    Dom jag syftade på ( och som jag har insyn i) är de som drivs som bolag, börsnoterat, kooperativt mm. Här slutar vinsten efter avskrivningar mm på ca 4%. Visst det blir pengar det också på en butik som ex omsätter 100 milj/år. Butiker som inte bedrivs av enskilda handlare använder dessa till att återinvestera i butiken eller nya butiker byggs( om det är en kedja) så fler får jobb mm. Många miljoner läggs också ner varje år på att förebygga svinn i form av stölder. Med ex butikskontrollanter , kamera utrustning mm


    Mitt inlägg syftar, som du ser, inte på vinst. Ica-butiken kan väl oxå "endast" ha 4 % vinst el nollresultat el vad de nu skatteplanerar sitt resultat till fast VD:n får miljonbelopp i lön.

    Vad det nu än är, vinst, lön, investeringar etc etc så är det iaf pengar... vad de nu sedan väljer att göra av dem spelar ingen roll. Även om det är ett kooperativ el AB. Kontentan är: De har utifrån sina intäkter möjligheten att bygga X antal nya butiker, ta ut en fet lön el utdelningar m m och iaf ha 4 % vinstmarginal...

  • Mistys 19 mars 2011

    Skrivet av samaka den 19 mar 2011

    Skrivet av Misty09 den 8 mar 2011
    Många Ica butiker drivs av privata handlare. Det var inte dessa jag syftade på. Dom plockar säkert åt sig mer än dom behöver.
    Dom jag syftade på ( och som jag har insyn i) är de som drivs som bolag, börsnoterat, kooperativt mm. Här slutar vinsten efter avskrivningar mm på ca 4%. Visst det blir pengar det också på en butik som ex omsätter 100 milj/år. Butiker som inte bedrivs av enskilda handlare använder dessa till att återinvestera i butiken eller nya butiker byggs( om det är en kedja) så fler får jobb mm. Många miljoner läggs också ner varje år på att förebygga svinn i form av stölder. Med ex butikskontrollanter , kamera utrustning mm




    Mitt inlägg syftar, som du ser, inte på vinst. Ica-butiken kan väl oxå "endast" ha 4 % vinst el nollresultat el vad de nu skatteplanerar sitt resultat till fast VD:n får miljonbelopp i lön.

    Vad det nu än är, vinst, lön, investeringar etc etc så är det iaf pengar... vad de nu sedan väljer att göra av dem spelar ingen roll. Även om det är ett kooperativ el AB. Kontentan är: De har utifrån sina intäkter möjligheten att bygga X antal nya butiker, ta ut en fet lön el utdelningar m m och iaf ha 4 % vinstmarginal...

    Varför är det i Sverige fult att tjäna pengar? Avundsjuka?
    Om någon som jobbar hårt, öppnar nya butiker så arbetstillfällen skapas och dessutom tjänar en slant på det tycker jag det är ok. Jag menar att ska alla bara tänka på att man inte får tjäna pengar så skulle nog motivation för utveckling stanna av totalt.

    Om en butik med hårt arbetande butikschef går med vinst så är väl det ok om butiken för övrigt sköts bra. Ingen vill väl slita med ex en butik om man sen inte får nåt för det........

    Svenska avundsjukan och jantelagen eller......

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.