Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Jag köper svenskt!! Gör ni?????

  • siggemums 25 februari 2011

    För mig är valet självklart, köper enbart svenskt kött.

  • FruAst 25 februari 2011

    Skrivet av Marksten den 24 feb 2011

    Läste idag att räkor fångade på västkusten kördes ner till Tunisien för att skalas för att sen köras upp till Sverigen igen som skalade räkor.
    Där går gränsen. Jag brukar aldrig köpa skalade räkor och kommer aldrig göra det heller.




    Titta du på frusen torsk från Findus t.ex. den är fiskad i Atlanten och skickad till Kina för beredning och tillbaks igen. Snacka om miljöbov. Hur är det med utfiskningen???

  • KrisseN 25 februari 2011

    Skrivet av Tant_Anita den 24 feb 2011

    Skrivet av chrisn den 24 feb 2011

    (N)nej men kvaliten på kött är bättre utomlands


    Det var det mest oupplysta jag har läst i ett forum hittills Klart att svenskt kött håller bättre kvalité med den rigorösa kontroll det måste genomgå för att överhuvudtaget bli godkänt till försäljning.


    Tydligen har man här inte vetskap om vilka kontroller importerat kött genomgår innan det når butiksledet. Kvalitet handlar inte bara om kontroller utan i första hand ras och hur djuren föds upp.

  • [email protected] 25 februari 2011

    Det gör mig otroligt ledsen att läsa Redds kommentar om att han "skiter högaktningsfullt i om kossan varit glad eller inte". Kan man verkligen vara så känslokall? Jag kan köpa argument om pris osv och själva "köttkvaliteten" behöver inte skilja om man inte i kvalitet räknar in mervärden som antibiotika och salmonellafrihet och att djuren varit mer eller mindre glada, men nog måste det väl ändå spela nån liten roll om du står framför två i övrigt likvärdiga köttbitar om den ena kommer från en glad kossa eller inte? Annars har man faktiskt en känslomässig störning, psykopat tror jag det kallas. Läskigt. Hoppas du jobbar med maskiner och inte med människor eller djur eller gud förbjude, barn.

  • pyttanki 25 februari 2011

    Scan ägs inte av de svenska bönderna längre, det var ett tag sen vi hade en svensk slakt kooperation.

    Ofta är det mellanleden, tex handeln som tar ut stora delar av priset. Tex så får bonden för en ungnöt 20,15 kr / kg hos slakteriet enligt denna veckas notering.

  • Countrygirl 25 februari 2011

    För mig som bor på landet är det självklart att alltid köpa svenskt. Ydrekött är bland de finaste kött man kan få samtidigt som det är klassat som ekologiskt. Jag köper helst närodlat och ekologiskt om alternativet finns. I dag finns det oftast.

    För mig är det viktigt att djuret har mått bra under tiden som det växer. Att det har fått vara ute och äta vanligt foder och inte något preparerat. Att det inte har forslats för långt före slakt och heller inte efter slakt. Jag äter gärna tyskt kött i Tyskland. Är säkert inget fel på det. Köttet i Argentina ska vara något speciellt gott och jag skulle gladeligen äta köttet där. För mig är helheten viktig.

    Vill vi låta hela Sverige leva så måste man också se till att det kan leva.

    Här är det flera grisbönder som har lagt ner sin verksamhet eftersom det kostar mer att föda upp grisar än det kilopris de får för dem. Så det är inte bönderna som ska sänka sina priser, det är alla mellanhänder som ska ha sin del av kakan som kostar.

  • SiggCat 25 februari 2011

    All mat ska var så bra som möjligt och vi ska aldrig behöva ta ett beslut som vi inte är säkra på de som producerar och tillhanda har vårt livsmedel ska ta det yttersta ansvaret.
    Och ansvaret har jordbruksministern och hans stab. att se till att det efterlevs.
    Och vi konsumenter bör vara mer på alerten och påpeka de missförhållanden som vi ser och då gäller det framför allt djurhållningen! Och framför allt ska vi tänka att vi ska värna om det när producerade som du kan ha koll på.
    Men det utländska köttet är för billigt och vi vet ännu mindre vad som ligger bakom det.:)

  • Cilla71a 25 februari 2011

    Jag handlar väldigt sällan griskött men handlar jag någon gång det så blir det svenskt, likaså med nötfärs/blandfärs. Jag köper svenskt lammkött och danskt kalvkött/färs i min lokala köttaffär. När det gäller pålägg så är det ofta EU kött i dessa, tex. rökt skinka, gillekotlett etc.

  • bettkarlsson 25 februari 2011

    Mer vegetariska alternativ.. kastrering av smågrisar utan bedövning är vidrigt.m.m. Så länge djuren inte mår bra så är det svårt att välja bra kött.

  • svengelsk 25 februari 2011

    Skrivet av boz1965 den 24 feb 2011

    Personligen bryr jag mig inte speciellt mycket om ifall nötköttet kommer från Sydamerika eller om grisköttet är danskt - jag ska ju inte prata med det. ;)

    Som jag sade tidigare i tråden slutade jag köpa dansk bacon, när jag fick höra att de använde benmjöl som foder. Det var ju otillräckligt steriliserat benmjöl som orsakade galna kosjukan. Bonderepresentanten skulle ha använt det engelska förbudet som ett försäljningsargument i stället för att kritisera det.

  • hundtoki 25 februari 2011

    Det är bra att köpa Svenskt men då ska man välja ifrån ekologisk odlare. Vet ni att vanliga Svenska jordgubbar har blivit besprutade med bekämningsmedel mins 8 gånger per jordgubbe.
    Det är samma med hallon. Svenska äpplen måste skalas pgr av bekämpningsmedel.
    Men jag håller med att vi ska köpa Svenskt men då Ekologiskt Svenskt.

  • zudette 25 februari 2011

    Jag tycker att diskussionen blir lite snäv när man bara pratar kött - Hur handlar ni mejeriprodukter?

    För egen del försöker jag alltid handla svenskt, men nej, jag lyckas inte alltid vara konsekvent och det är ofta priset som är avgörande. Charkprodukter handlar jag så lokalt jag kan och när det gäller mejeri handlar jag svenskt och helst "lokalt" (för min del Norrmejerier).

  • boz1965 25 februari 2011

    Skrivet av [email protected] den 25 feb 2011

    ...Annars har man faktiskt en känslomässig störning, psykopat tror jag det kallas...


    Du är väl medveten om att du precis har gjort dig skyldig till ett åtalbart brott? Att kalla folk känslomässigt störda och psykopater är allvarligt. Ditt inlägg har jag därför anmält till MK's ledning.

  • boz1965 25 februari 2011

    Skrivet av zudette den 25 feb 2011

    Jag tycker att diskussionen blir lite snäv när man bara pratar kött - Hur handlar ni mejeriprodukter?


    På den punkten är jag faktiskt lokalpatriot och handlar enbart Skånemejeriers produkter. Detta beror på att Arla har straffat ut sig i mina ögon genom att försöka tränga ut SM från skånska butiker genom att teckna avtal med butikerna som innebar att de bara skulle sälja Arlas produkter. Finns inte SM's produkter i den butik jag handlar i vid det tillfället så handlar jag min mjölk, smör, ost, mm. i en annan butik istället. Det är i stort sett bara Lidl's mjölk jag köper utöver SM's. Lidl har visserligen satt sitt eget varumärke på mjölken, men den produceras av Skånemejerier.

    ------------
    Edit: Gjort en mindre rättning.

  • idea_ 25 februari 2011

    Nöt och fläskkött köper jag från Petterssons eller Nylén/Hugossons som är lokala producenter. Äter därtill älgkött från pappa. Kyckling är svensktillverkad (har inte sett någon norrlandsproducent på detta ännu) Fisk beror på, om ekonomin tillåter köper jag av en lokal försäljare som tar från närområde, annars får det bli det som är billigt, men naturhållbart. Mejeriprodukter blir hellst Norrmejeriers, men ibland slipper några milda (ädel) produkter ner i korgen... kanske för att min mage har svårt för att smälta mjölkfetter i högre halter (två matskedar grädde/smör eller mer får min mage att slå runt ordentligt). Grönsaker efter säsong och helst närodlat. Just nu blir det groddar odlade i diskstället och lite smörgåskrasse... Potatisen kan jag köpa av en barndomkompis pappa till ett hyfsat pris, där pratar i lokalodlat (tio minuter med bil).

  • Evert5 25 februari 2011

    Jag bor utomlands, här finns inget svenskt kött, men å andra sidan skall man ju inte prata med det, så det fungerar bra med utländskt också.

  • boz1965 25 februari 2011

    Skrivet av Evert5 den 25 feb 2011

    Jag bor utomlands, här finns inget svenskt kött, men å andra sidan skall man ju inte prata med det, så det fungerar bra med utländskt också.


    (Y)

  • Gnurf 25 februari 2011

    Jag tycker om att lära mig nya språk och upptäcka nya kulturer...ergo köper jag både svenskt och utländskt. Däremot handlar jag uteslutande i svenska butiker, utom vid tillfällen då jag befinner mig utomlands. Då handlar jag helt enkelt i landet där jag för tillfället vistas...{fingers-crossed}

    Skånemejerier undviker jag eftersom det är en rotvälska omöjlig att förstå sig på.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Rotv%C3%A4lska

  • The_mama97mia 25 februari 2011

    den här tråden är som många andra, den tar sina egna väger lite grann, beroende på vilket fokus man har.
    Den som startade tråden kanske mest hade i fokus detta med djurhållning, o sen fyller vi andra på, jag pratar från min plånbok kanske, andra tänker närproducerat och miljö, en del tänker låt bli att äta så mkt kött - Miljö eller etik... Ytterligare några tänker på glada kossor och grisar.

    Jag tänker att huvudsaken är att man är medveten om vad man köper och varför. Jag kan ha ambitionen att äta enbart svenskt kött kanske. Men som sagt, jag tycker att det är min rättighet och skyldighet som konsument att ta reda på vad det är för kött och kanske hur det produceras.

    Själv tycker jag mycket om Viltkött, men vet inte om älgen är så glad när den blir skjuten? Dock är det ju närproducerat och ekologiskt?

    Sorry, bara en reflektion menar inget politiskt med detta!

  • ros 25 februari 2011

    {snicker}Hej!
    Jag köper bara svenskt kött, helst ekologiskt närproducerat, (ca 6 km)
    Jag köper bara svensk kyckling
    Även om dansk eller tysk fläskfilé kan var hälften så dyr, så köper jag bara svensk fläskfilé

    Lycka till med all god matlagning!
    Ha det så gött i helgen!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.