Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Ketchup

  • piha63 11 november 2011

    Skrivet av Kakan1986 den 10 nov 2011

    Skrivet av piha den 9 nov 2011

    Det är nog många som kommer rynka på näsan nu, men jag kan till och med tycka att 3 minuters makaroner med bara ketchup är gott om jag är tillräckligt hungrig och väldigt lat. :DD


    Jag gillar inte ketchup själv annat än att blanda i t ex köttfärssås, men min sambo älskar ketchup.
    Men att koka snabbmakaroner när man är riktigt hungrig och sen krydda med ört aromat krydda är mums för mig ibland... Kan till och med vara sugen på det.... :p


    Tack för tipset! Provade att ha ört aromat krydda på mina makaroner igår kväll. Det var ju riktigt gott, så nu får jag ju lite variation på maten när latheten hälsar på. :DD

  • myspelle 11 november 2011

    Ketchup skulle vara en underbar och nyttig sak att använda pga att det bildas en kemisk process som är nyttig vid tillverkning dels av ämnen i tomat. När det blandas med vinäger bildas dom. Men sen har man gjort den underbara tabben att ha i så mycket socker. Jovisst tänker du.... finns ju ketchup med lite socker men då säjer jag..... Vad ersätter man sockret med?????? inte är det reklamens nyttigheter inte

  • boz1965 11 november 2011

    Varför inte bara äta och njuta om man nu gillar ketchup (vilket jag gör) istället för att överanalysera? ;)

  • jas65 11 november 2011

    Jag tycker att ketchup smakar som det luktar när det har passerat kroppen samma med bananer. Förr så fanns det ju banan ketchup. Jag själv föredrar HP sås.

  • DoctorWho 11 november 2011

    En sak har jag aldrig förstått, varför är ketchupen så söt?
    Den skulle smaka mycket godare utan allt det söta.

  • boz1965 11 november 2011

    HP-sås är kraftigt överskattad imho.

  • myspelle 11 november 2011

    Javisst..... smaken är ju som baken.... delad...
    Har en kompis som har ketchup på precis allt.... korv, pannkakor och tom glass och där passerade min gräns

  • jas65 11 november 2011

    HP såsen är inte överskatad utan underskattad. HP såsen så finns det mera smak och mer arbete bakom än vad det ligger i ketchup med vinäger, socker och tomater gjord i Eslöv.

  • boz1965 11 november 2011

    Skrivet av jas65 den 11 nov 2011

    HP såsen är inte överskatad utan underskattad. HP såsen så finns det mera smak och mer arbete bakom än vad det ligger i ketchup med vinäger, socker och tomater gjord i Eslöv.


    Ja, smaken är ju som baken - som tur är! :)

    Jag ogillar inte HP-sås, men tycker ändå att den är gravt överskattad. Främst på grund av sin begränsade användbarhet i förhållande till ketchup.

    Jag vet inte var Heinz ketchup, som är min föredragna sort, tillverkas (iofs lätt att ta reda på...) men jag är ganska säker på att den inte tillverkas i Eslöv. ;)

    ---- *** ----

    Tillägg.
    Efter lite letande på Heinz' hemsida så har jag kommit fram till att tomaterna odlas av egna frön i Portugal av en tomatsort som Heinz är ensamma om. I Portugal tillverkas också tomatpurén till ketchupen inom 48 timmar efter skörd. Själva ketchupen tillverkas sedan i Holland.

  • littlejohn 11 november 2011

    Jag tycker om ketchup och använder den ibland. Däremot gillar jag inte t.ex. beasås, så den använder inte jag.
    Det finns så många såser och man kan inte gilla alla, men ingen behöver väl kallas onödig för det.

  • boz1965 11 november 2011

    Littlejohn: +1 (Y)

  • bitten56 11 november 2011

    Låt var och en äta vad dom vill. Varför detta ältade om ketchupen.

  • Liindis 11 november 2011

    Bra skrivet!!
    Håller helt med!!

  • bitten56 11 november 2011

    Tack.

  • boz1965 11 november 2011

    Skrivet av bitten56 den 11 nov 2011

    Låt var och en äta vad dom vill. Varför detta ältade om ketchupen.


    Det var jas65 som trollade lite och slängde in en brandfackla, bara. ;)

  • 123Linnea 11 november 2011

    Ketchup går väl an. Bara man slipper den i köttfärssåsen. Jag säger igen - vad vore varmkorven utan ketchup??

    Det är kul å älta :)

  • bitten56 11 november 2011

    Skrivet av boz1965 den 11 nov 2011

    Skrivet av bitten56 den 11 nov 2011

    Låt var och en äta vad dom vill. Varför detta ältade om ketchupen.


    Det var jas65 som trollade lite och slängde in en brandfackla, bara. ;)



    Ok, då fattar jag. ha ha ha

  • miabok 3 december 2011

    När jag träffade min man , hade han varit van vid typisk ungkarlsmat, makaroner med ketchup ofta. Första gången hemma hos mis skulle jag göra mig till med riktigt fin biff. Tror ni inte han frågade efter ketchup? Men bara den gången.

  • kickan222 3 december 2011

    Prova att använda Felix Chilisås istället för ketchup på maten..Känns fräschare och med ett litet sting dessutom..(Y)
    Detta inlägg bara för ältandets skull..hehe

  • bitten56 3 december 2011

    Ok, jag ger mig. Det är faktiskt ganska kul att älta.
    Dessutom älskar jag ketchup i alla dess former.:DD

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.