Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kommer du att vaccinera dig?

  • Ambaja 23 oktober 2009

    De har varit mycket intressanta diskussioner här.
    Själv hade jag klart från början hur jag kommer att göra.
    Mitt eget motto är,vi kan aldrig skydda oss mot allt elände i världen med att vaccinera oss,genast som läkemedelsindustrin kommer med sina direktiv.
    Den dagen de blir lag på att jag måste vaccinera mig gör jag det,tills det bestämmer jag själv

  • Kickijohansson 23 oktober 2009

    Jag har vaccinerat mej och det har även min man gjort. Inga biv:)erkningar av sprutan.

  • frucaos 23 oktober 2009

    Hm, frågan är väl om man kommer hinna vaccinera sig innan det är över, så att säga. Tycker bara att de flyttar fram det hela tiden, och som frisk och hemmavarande kommer jag och de mina vara bland de sista som får chansen. Men, vi tänker nog ta det, om det erbjuds. (Hade inte tänkt det tidigare, men har ändrat mig - inte så kul att ligga i flunsan båda två när man har tre små barn, som kanske också är sjuka!)

  • majamia 23 oktober 2009

    Hej!

    En anmälan har gjorts mot Läkemedelsverket, Socialstyrelsen m.fl. angående svininfluensavaccinet.
    Läs detta. Verkligen intressant.

    http://cmef.eu/

    Jag är osäker på hur jag ska göra ännu? Har vaccinerat min son på 4 år och skrivit under att mina tre tonåringar ska få det men är ändå osäker på vilket som är rätt.

  • myamone 23 oktober 2009

    Jag vaccinerade mig den 14 oktober blev sjuk den 15 oktober, ingen som vet om det är av
    sprutan eller jag har blivigt smittad av något annat men en virus är det en min vc.
    Har varit dålig i 15 dagar Jättekul, ångrar att jag föll för trycket att vaccinera mig, men jag jobbar innom vården

  • morinda 23 oktober 2009

    Jag har tagit del av för mycket info...för att våga vaccinera mig o barnen.Tvätta händerna ett par ggr extra per dag..! Är det många som tror är båttre än att ta vaccin, samtidigt som du stärker kroppen med BRA mat och rikligt med antioxidanter.
    Jag använder dessutom långtidsverkande antibaktriellt medel på mina händer varje dag INTE SPRIT..då sprider jag heller inte smitta så lätt till andra om så skulle vara..TIPS läs www.vaccinationsfaran.se
    Lite ur texten.. anmälan till Justitiekanslern se nedan:
    Sverige har köpt in 18 miljoner doser svininfluensavaccin. Vi ska få två doser är det tänkt. Detta
    vaccin heter Pandemrix och levereras av Glaxo Smith Kline. I Pandemrix bipacksedel anges
    biverkningar som inflammation i hjärna och nerver som kan leda till kollaps, koma och död. Enligt
    professor Jan Liliemark på läkemedelsverket kan det motsvarande svininfluensavaccinet Celvapan
    från Baxter ge känselbortfall och förlamningar. Kroppen börjar angripa sin egen vävnad, I värsta fall
    kan 900 svenskar bli förlamade, enligt en artikel i Aftonbladet 17/8-2009 som senare togs bort.
    TIPS även på www.holistic.se tips om hur man kan skydda sig på andra sätt, Lycka till och lyssna till din kropp!

  • licketi 23 oktober 2009

    Vill du inte vaccinera dig så gör inte det. Men använd inte källor som aftonbladet för att motivera ditt val, det gör bara att du ser ut som en idiot. Aftonbladet vill ha läsare, därför är inte källor prioriterat. Att artikeln togs bort är väl bevis nog på att det var bullshit.
    Att influensan bytt namn är irrelevant, det nya namnet är mer politiskt korrekt.
    Det var förmodligen lika mycket diskussion när vaccinet mot Tuberkulos kom, men vi är alla glada idag att de flesta vaccinerade sig, eller hur? Jag vet att jag är det iaf, för min morfar hade en syster som dog av tuberkulos och hade han också dött hade inte jag kunnat skriva här idag.

    Jag kommer vaccinera mig, för att jag känner för det.
    Om du inte vill vaccinera dig så försök inte komma med andra ursäkter än att det är för att du inte känner för det, och försök inte dra andra med dig ner i fallet, det visar bara på hur osäker du är.

    (Med "du" menar jag ingen specifik person, bara motståndare som använder kassa argument i allmänhet)

  • maria_wijk 23 oktober 2009

    Skrivet av jimboz den 9 okt 2009

    Helt sjukt hur ni försöker skapa dåligt samvete hos oss som inte tänker vaccinera sig....Läs Aftonbladet idag och LÄS..Det finns läkare som är skeptiska mot vaccineringen också. Tala inte om för mig vad jag ska göra snälla...

    Patetiskt att rida på samvetsvågen, men skjut i er allt ni kommer över bara...


    Det står var och en fritt att göra som den vill.

    Jag överväger att vaccinera mig medan min sambo är tveksam efter de debatter som varit på tv sista tiden.

  • marialm 23 oktober 2009

    Jag, min man och min yngsta dotter tillhör riskgrupperna. Vi ska bli vaccinerade! Gör som du vill, men smitta inte mig är du snäll, Jag är sjuk nog ändå utan svininfluensa. Vi som redan är sjuka uppskattar att du som är frisk vaccinerar dig. Dessutom är det unga, fullt friska som hittills har blivit sjukast.

  • russinbullen 23 oktober 2009

    :'(Jag tillhörde 1:a prioritering eftersom jag jobbar på sjukhus, och min chef sa' att att det var "mer eller mindre obligatoriskt". Personlingen tycker jag dock det hela är hysteri, och pengarna kunde användas till något bättre.:p

  • Buspippi 23 oktober 2009

    Jag tror inte att jag ska vaccinera mig.
    Vi får det visserligen gratis men jag har inte någon möjlighet då de har gjort det så krångligt i min kommun. Först måste man åka ner till vårdcentralen och stå i kö för att få boka en dag för vaccinering och sen ska man komma tillbaka den bokade dagen och stå i kö för att få sprutan. Men med ett litet barn kan jag inte stå i kö en hel kväll för att få sprutan och tyvärr har jag inte råd att vara frånvarande fårn jobbet för att kunna ta vaccinet.
    Hade jag haft möjligheten skulle jag självklart göra det för min omgivnings skull. För själv är jag en frisk själ som aldrig är sjuk och aldrig fått någon influensa tidigare.

  • allimac8 23 oktober 2009

    Har redan vaccinerat mig, tillhör sjukvårdspersonal och jag anser att man måste skydda sig själv och även ta hänsyn till andra som kan bli extremt sjuka. Tänk bara tanken: om folk inte vaccinerar sig, vem ska då ta hand om alla som kommer att insjukna, hela infrastrukturen i Sverige kan drabbas väldigt hårt. Just nu idag är det ca. 5500 människor som dött till följd av influensan.

  • mattjejen 23 oktober 2009

    Jag tog sprutan för en vecka sen, det som jag har känt av var att jag blev öm i armen men ingenting annat.

  • Nillan92 23 oktober 2009

    Nej på grund av alla biverkningarna så vill jag inte ligga hemma och spy och ha 40 graders feber.
    Och plus så om man tar den så finns det risk för dom som ligger på högre smitt risk att man kan bli förlamad.

    Så jag tacka nej till vaccinet.

  • Majainorr 23 oktober 2009

    Har hört av en läkare, vilket program nu det var, att om man vaccinerar sig nu, så har man sämre skydd inför kommande influensor, då immunskyddet blir sämre.
    Kommer inte att vaccinera mig.
    Har en nära anhörig som har nedsatt lungkapacitet och astma som vaccinerat och det tycker jag är helt på sin plats.
    Tycker man själv ska avgöra om man vill vaccinera sig eller ej, och inte behöva ha dåligt samvete över sitt beslut.

  • Annlis 23 oktober 2009

    Jag har tagit vaccinet.
    3 timmar efter så började jag få ont i armen, fick sen ont i varenda led i kroppen, fryser har fått feber o mått skit helt enkelt.
    Jag ville inte ta från början, men blev övertalad då jag jobbar i vården o har lätt för att bli sjuk. Men jag vet en sak jag tar aldrig en spruta till om de inte kan bevisa att det är livsnödvändigt och de måste vara lite säkrare på biverkningarna.
    Som det ser nu känns det som att det är större risk att ta sprutan och få biverkningar, än att få influensan.(N)

  • kattgnag 23 oktober 2009

    Nu blev det ngt tokigt i "citera". Gör om:

    Jag själv tror inte på något i denna fråga, faktiskt. Det värsta är att jag, som ickekunnig, måste göra ett val. Det är ett stort dilemma. Jag tänker på nära och kära, på mig själv och på alla andra som tänker både bu och bä.
    Det jag med säkerhet vet att jag tycker är att det är GRYMT BRA att denna debatt existerar och jag är glad för att så många engagerar sig. Blir jag klokare? Kanske – kanske inte.
    Men jag vidhåller min tro: Myndigheter är INTE att lita på. Därmed inget annat sagt i frågan.
    Jag vet att det låter som att jag tagit ställning och det kanske jag också har men det betyder inte att jag är SÄKER.
    Jag är ALDRIG säker.
    Det är nämligen också så att inte ens Vetenskapen är säker. Den fungerar ungefär som statistik och statistik är aldrig sanning. Den är statistik.
    Jaaa, det var lite ”nattliga” funderingar.

  • agaleb 23 oktober 2009

    :@ Detta handlar inte om det glädjeämne vi i denna klubb delar. Tycker att det på varenda tidningslöpsedel handlar om just detta. Kan vi inte slippa detta eländet i det här forumet och glömma det den här stunden vi ägnar oss åt det roligaste vi vet, nämligen mat.

  • boz1965 23 oktober 2009

    Men snälla du. Varför så arg? Denna tråd är postad i forumet "Övrigt" där man kan diskutera precis vad som helst. Har du missat det? Gillar du inte ämnet vi diskuterar så kan du säkert hitta nåt annat ämne som intresserar dig och som du inte behöver riskera magsår av att reta dig på. Låt oss diskutera vad vi vill diskutera i forumet "Övrigt" så får du diskutera mat i ett annat forum om du vill. Det är helt frivilligt. Och eftersom klockan är mycket nu så tänker jag hoppa i bingen. Godnatt med dig. :)

  • kattgnag 23 oktober 2009

    Skrivet av myamone den 23 okt 2009

    Jag vaccinerade mig den 14 oktober blev sjuk den 15 oktober, ingen som vet om det är av
    sprutan eller jag har blivigt smittad av något annat men en virus är det en min vc.
    Har varit dålig i 15 dagar Jättekul, ångrar att jag föll för trycket att vaccinera mig, men jag jobbar innom vården



    Här är det något som definitivt inte stämmer. Du skriver att du blev sjuk den 15 oktober (blev vaccinerad den 14 oktober) och varit sjuk i 15 (femton) dagar. Du skrev inlägget den 23 oktober. Om du varit sjuk i 15 dagar kan du ju inte koppla det till vaccinet? För då blev du ju sjuk INNAN du tog vaccinet, närmare bestämt den 9 oktober.
    Eller kanske var det bara en simpel felskrivning – sådana brukar jag vara ”duktig” på…:D:)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.