Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kommer du att vaccinera dig?

  • snapphane 22 oktober 2009

    Jag kommer definitivt att vaccinera mig med hänsyn till både mig själv och andra som riskerar bli smittade. Det där snacket med kvicksilver är ju nonsens. Ingen normalt tänkande människa tror väl på fullt allvar att regeringar runtom i världen skulle tillåta att människor finge i sig gift? Kvicksilver i den omfattning som i svininfluensavaccinet är ju helt ofarlig. De som sprider annan progaganda är oansvariga och dåligt pålästa. Troligen är de också spruträdda:-)):D

  • Pirkko 22 oktober 2009

    Redan vaccinerad, det känns bra.

  • Bodenskan 22 oktober 2009

    Tänker inte vaccinera mig, då jag hade Asiaten och efter det aldrig haft influensa och aldrig vaccinerat mig fast många haft influensa i min närhet.

  • vanillalover 22 oktober 2009

    Fick detta på min mail... Så förstår ni hur jag tänker göra! Att FRISKRIVA sig?? Hmmm, undrar varför?
    /Marie

    Jag vill bidra med några punkter att fundera på inför massvaccinationen av svenskar from 12 oktober, 2009.

    1. Jag har varit i kontakt med en person som arbetar för Crusell SBL (den ledande vaccindistributören i Sverige). Personen kommer inte själv att vaccinera sig för denne vet att vaccinet ger “allvarliga biverkningar”.

    2. Influensan kallad svininfluensan består egentligen av genetiskt material från svininfluensa, människoinfluensa och fågelinfluensa. Det är hur enkelt som helst att verifiera det genom att studera vad som skrivits i den vanliga pressen. Många tror att genblandningen beror på att virus i naturen korsar sig med varandra. Eftersom jag läst mikrobiologi och genetik vid Stockholms universitet vet jag att det är en omöjlighet eftersom virus inte förökar sig sexuellt. Virus förökar sig genom replikation. Korsning i naturen förutsätter sexuell förökning. Då tänker de flesta: men det vet ju alla att virus muterar i naturen. Ja, men det har ingenting med korsning och förökning att göra.

    Jag har försökt förklara denna enkla grundkunskap i biologi för en SvD journalist som fortfarande inte förstår vad jag pratar om. Misstänker att de politiker som ligger bakom beslutet att köpa in 18 miljoner influensa “shots” inte heller förstår detta.

    Konsekvensen av att vi förstår att ett virus bestående av genmaterial från svin, människa och fågel är omvälvande. Det kan nämligen endast betyda en sak. Viruset är fabricerat, tillverkat av människan.

    3. Genetiker, biologer och läkare känner till detta, men de är förhindrade att uttala det öppet i media. För i samma ögonblick som de påpekar att viruset är fabricerat kan dessa förlora jobbet. Så enkelt är det. Istället försöker läkare bla i Sverige (via DN, SvD) mer inlindat ifrågasätta behovet av massvaccination. Så mitt råd är: läs mellan raderna. Dessa läkare försöker förmå människor att ifrågasätta dels behovet av vaccination, dels politikernas felaktiga beslut och dels läkemedelsbolagens vinstintressen.

    4. En ingrediens i Pandremix (svininfluensavaccinet) är thimerosal (konserveringsmedel) som innehåller kvicksilver (ethylkvicksilver). Jag fick uppgiften från Läkemedelsverket. Enligt Oxfords keminfosidor är thimerosal klassat som ett gift.

    Amalgamfonden har varnat för samma form av kvicksilver eftersom formen på kvicksilvermolekylen är av typen etylkvicksilver (nära släkt med metylkvicksilver), en molekyl som lätt tar sig in hjärna och nervsystem. Förbud mot kvicksilver i amalgam infördes i Sverige 2009-06-01. Beslutet att köpa in vaccin som innehåller thimerosal till svenska folket togs 2009-07-24. I ena stunden totalförbjuds kvicksilver i munnen och i nästa stund är det okey att spruta in en liknande form av kvicksilver i blodbanorna. Nu är det helt plötsligt inte farligt alls.

    5. Vaccinet är ej testat på människor. Stat och Landsting varken tänker eller agerar logiskt. De enda som tjänar på hela pandemicirkusen är läkemedelsbolagen som kontraktsmässigt gjort sig ansvarsfria om människor får skador av ett vaccin i en prototypmodell som inte testats på människor. Svenska läkare har gått ut via SvD och starkt ifrågasatt detta.

    6. Har du hört att svenska läkare avråder äggallergiker att ta vaccinet? Varför? Jo, för vaccinet är tillverkat mha ägg. Vad som är känt men ej debatterat i media är att vaccinet därför innehåller djur-RNA och DNA rester från produktionsledet av vaccin (äggen). Dessa gensträngar fäster an vid kroppsceller efter att de sprutats in i kroppen. Vårt immunförsvar identifierar de främmande gensträngarna och angriper. Problemet är att gensträngarna fäst an vid kroppsceller med följden av att immunförsvaret angriper kroppsceller med anfäst djur-RNA/DNA. Slutresultatet är autoimmuna sjukdomar av typen MS, ALS (en neurodegenerativ nervsjukdom), fibromyalgi, artralgi och en rad andra besläktade “inre allergisjukdomar”. Det är alltså inte konstigt att det tom står i biverkningslistan från Läkemedelsverket nedan. Man känner alltså till de autoimmuna reaktionerna i kroppen, men man håller tyst om det.

    7. Det återkommande mantrat som stat och landsting upprepar är: “Det är bättre att några få dör eller bli skadade av vaccinet än att långt fler dör och blir skadade av influensan.” Problemet är att slogan är ogenomtänkt och högst spekulativ och den enda part som tjänar på den är läkemedelsbolagen som dessutom gjort sig ansvarsfria.

    8. Jag anser att Landstingets och politikernas okunnighet och godtrogenhet har nått farsartade proportioner. Nu är tåget satt i rullning och de varken kan eller klarar av att stoppa ekipaget. Prestige spelar naturligtvis in i bilden. De enda vi kan hoppas på är att folk tar sitt förnuft till fånga och låter kroppens immunförsvar skapa immunitet mot viruset genom att ha influensan. Inget vaccin behövs. Det är så naturen skapat oss och det har fungerat i miljoner år.



    Källor:

    Oxfords Univesity om Thimerosal
    http://msds.chem.ox.ac.uk/TH/thimerosal.html

    Läkemedelsverket skriver: “Produktinformation för prototypvaccinet Pandremix”
    http://www.lakemedelsverket.se/Alla-nyheter/NYHETER-2009/Produktinformation-for-protoypvaccinet-Pandemrix1/

    Innehållsförteckning för vaccinet (Pandremix)
    http://www.emea.europa.eu/humandocs/PDFs/EPAR/pandemrix/emea-combined-h832sv.pdf


    Biverkningarna enligt Läkemedelsverkets bilaga (från European Medicines Agency)

    Blodet och lymfsystemet
    Vanlig: lymfadenopati
    Psykiska störningar
    Mindre vanlig: sömnlöshet
    Centrala och perifera nervsystemet
    Mycket vanlig: huvudvärk
    Mindre vanlig: parestesier, somnolens, yrsel
    Magtarmkanalen
    Mindre vanlig: gastrointestinala symtom (t ex diarré, kräkningar, buksmärta, illamående)
    Hud och subkutan vävnad
    Vanlig: ekkymos vid injektionsstället, ökad svettning
    Mindre vanlig: klåda, utslag
    Muskuloskeletala systemet och bindväv
    Mycket vanlig: artralgi, myalgi
    Allmänna symtom och/eller symtom vid administreringsstället
    Mycket vanlig: induration, svullnad, smärta och rodnad vid injektionsstället, feber, trötthet
    Vanlig: frossa, influensaliknande sjukdom, reaktioner vid injektionsstället (t ex värmekänsla, klåda)
    Mindre vanlig: sjukdomskänsla

    Biverkningar av Pandremix enligt Dinamediciner.se
    Några av de vanliga är huvudvärk och trötthet, men i sällsynta fall kan vaccinet ge bland annat kramper, blåmärken eller dunkande smärta. Vid allergi kan allvarlig kollaps eller koma tillstöta, vilket kan leda till döden.
    Livsfarligt för äggallergiker.

    /Sammanställning av Torbjörn Sassersson

  • boz1965 22 oktober 2009

    Ovanstående är SKRÄCKPROPAGANDA och DESINFORMATION - det mesta är taget ur luften resten är vinklat, hörsägen och/eller överdrivet.

    SANNINGEN om vaccination fär du här:
    http://www.skane.se/templates/Page.aspx?id=265764

    Att medvetet sprida desinformation om sjukdomar som klassats som allmänfarliga är STRAFFBART!!!

  • anluk 22 oktober 2009

    Är vaccinerad, var väldigt tveksam men nu känns det faktiskt bra att jag gjort det. Ska även kontakta vården för vaccination av barnen framöver.

  • Lotten_J 22 oktober 2009

    Men alltså vad är detta.....Nu står det på Aftonbladet att vaccinet kan vara för starkt ..... Vet inte läkemedelsverket vad man injicerar i folk?

  • familjenlundin 22 oktober 2009

    Skrivet av Lotten_J den 22 okt 2009

    Men alltså vad är detta.....Nu står det på Aftonbladet att vaccinet kan vara för starkt ..... Vet inte läkemedelsverket vad man injicerar i folk?


    Ja för äldre allvarligt sjuka personer ja......

  • Lotten_J 22 oktober 2009

    Jamen det var ju det som var det viktiga...att få vaccin till riskgrupperna och äldre och sjuka är ju en riskgrupp.....jobbar själv inom sjukvården

    Skrivet av familjenlundin den 22 okt 2009

    Skrivet av Lotten_J den 22 okt 2009

    Men alltså vad är detta.....Nu står det på Aftonbladet att vaccinet kan vara för starkt ..... Vet inte läkemedelsverket vad man injicerar i folk?


    Ja för äldre allvarligt sjuka personer ja......

  • boz1965 22 oktober 2009

    Skrivet av Lotten_J den 22 okt 2009

    Jamen det var ju det som var det viktiga...att få vaccin till riskgrupperna och äldre och sjuka är ju en riskgrupp.....jobbar själv inom sjukvården

    Skrivet av familjenlundin den 22 okt 2009

    Skrivet av Lotten_J den 22 okt 2009

    Men alltså vad är detta.....Nu står det på Aftonbladet att vaccinet kan vara för starkt ..... Vet inte läkemedelsverket vad man injicerar i folk?


    Ja för äldre allvarligt sjuka personer ja......


    Tja, man ska ju betänka i sammanhanget att AB, Expressen och andra media har ju som mål att sälja så många lösnummer som möjligt och att maximera förtjänsten åt sina ägare. Att göra en höna av en fjäder är ju lite av deras "bissniss" så att säga, så man ska nog ta deras påståenden med en nypa salt.

  • familjenlundin 22 oktober 2009

    Det är ju inte ens bevisat att dom dog pga vaccinet heller.....

  • Millan777 22 oktober 2009

    Jag vaccinerade mig i tisdags, efter inrådan från min läkare. Jag har IBD och ska opereras i december. Kan inte vara sjuk då så jag hoppas att detta hjälper. Än så länge har jag bara haft lite feber och huvudvärk på morgonen efter som försvann med panodil.

  • Okänd 22 oktober 2009

    Skrivet av boz1965 den 22 okt 2009

    Ovanstående är SKRÄCKPROPAGANDA och DESINFORMATION - det mesta är taget ur luften resten är vinklat, hörsägen och/eller överdrivet.

    SANNINGEN om vaccination fär du här:
    http://www.skane.se/templates/Page.aspx?id=265764

    Att medvetet sprida desinformation om sjukdomar som klassats som allmänfarliga är STRAFFBART!!!


    Sanning, vad är det?
    Det som skrivs på en hemsida från ett landsting eller det som rubriceras som "skräckpropaganda"?
    Sanningen är den att ingen vet egentligen vad som är "sanning" eller "skräckpropaganda" i den här frågan.
    Vad vi med säkerhet vet i dag är att det förkommer vissa "biverkningar" när man tagit vaccin mot den nya influensan.
    Ont i armen, feber, yrsel, allmänt illamående, trötthet, med flera symptom.
    Tyvärr kan ingen med säkerhet tala om för den som vill ta sprutan att man inte kommer att drabbas av någon biverkning.
    Det är den enda sanningen som finns.
    Var och en måste avgöra hur man skall göra!

  • hansdotter 22 oktober 2009

    Jag kände mig säker i mitt beslut men efter att ha läst den här tråden blir jag tveksam...

  • kattgnag 22 oktober 2009

    Skrivet av boz1965 den 22 okt 2009

    Ovanstående är SKRÄCKPROPAGANDA och DESINFORMATION - det mesta är taget ur luften resten är vinklat, hörsägen och/eller överdrivet.

    SANNINGEN om vaccination fär du här:
    http://www.skane.se/templates/Page.aspx?id=265764

    Att medvetet sprida desinformation om sjukdomar som klassats som allmänfarliga är STRAFFBART!!!



    Alldeles riktigt...
    Undrar jag vem/vilka som besitter Sanningen...
    Myndigheterna? (:))
    FINNS Sanningen? (Ja, det måste den ju)
    Tänk - hemska tanke - om det är så att Myndigheterna sprider desinformation?
    Tja...det får vi kanske aldrig veta.
    Undra varför?

  • svengelsk 22 oktober 2009

    Här i England har man just börjat vaccinera allvarligt sjuka och sjukvårdspersonal. Nästa vecka blir det gravida och kroniskt sjuka. Min åldersgrupp anses vara i lägsta riskgruppen så jag behöver nog inte ta ställning.

  • jimboz 22 oktober 2009

    Hoppsan ! Nu dog visst någon av Vaccinet ......Hoppas att det får Moraltanterna att besinna sig en smula...

  • boz1965 22 oktober 2009

    Skrivet av kattgnag den 22 okt 2009

    Skrivet av boz1965 den 22 okt 2009

    Ovanstående är SKRÄCKPROPAGANDA och DESINFORMATION - det mesta är taget ur luften resten är vinklat, hörsägen och/eller överdrivet.

    SANNINGEN om vaccination fär du här:
    http://www.skane.se/templates/Page.aspx?id=265764

    Att medvetet sprida desinformation om sjukdomar som klassats som allmänfarliga är STRAFFBART!!!



    Alldeles riktigt...
    Undrar jag vem/vilka som besitter Sanningen...
    Myndigheterna? (:))
    FINNS Sanningen? (Ja, det måste den ju)
    Tänk - hemska tanke - om det är så att Myndigheterna sprider desinformation?
    Tja...det får vi kanske aldrig veta.
    Undra varför?



    Jag tror ju hellre på vetenskapligt underbyggd information än på ett sammelsurium av hörsägen, fiktion och förvrängda "fakta". Och. Jimboz - tror du på allt tidningarna skriver?

  • Lotten_J 23 oktober 2009

    Finns det vetenskapligt bevisad forskning bakom detta vaccin? Vi har fått info på vårt jobb att det inte finns det så vilka källor ska man eg lita på. Hela processen har gått på tok för fort. Här i Luleå är organisationen den sämsta tänkbara på hur vaccinationen går till. Hur oorganiserat som helst. Riskgrupper skulle prioriteras men tror ni man har koll på det.....icke!!!!! Folk från byarna får vända om och köra totalt 10 mil då de inte hinner få sitt vaccin just den dagen. Det är bedrövligt dåligt!!! Sen ska man åka dit igen för att om möjligt få chansen nästa dag. Man får stå utomhus och köa i detta kalla väder. Hur lätt är det då man är gammal och inte så frisk. Helt galet :@

    Skrivet av boz1965 den 22 okt 2009

    Skrivet av kattgnag den 22 okt 2009

    Skrivet av boz1965 den 22 okt 2009

    Ovanstående är SKRÄCKPROPAGANDA och DESINFORMATION - det mesta är taget ur luften resten är vinklat, hörsägen och/eller överdrivet.

    SANNINGEN om vaccination fär du här:
    http://www.skane.se/templates/Page.aspx?id=265764

    Att medvetet sprida desinformation om sjukdomar som klassats som allmänfarliga är STRAFFBART!!!



    Alldeles riktigt...
    Undrar jag vem/vilka som besitter Sanningen...
    Myndigheterna? (:))
    FINNS Sanningen? (Ja, det måste den ju)
    Tänk - hemska tanke - om det är så att Myndigheterna sprider desinformation?
    Tja...det får vi kanske aldrig veta.
    Undra varför?



    Jag tror ju hellre på vetenskapligt underbyggd information än på ett sammelsurium av hörsägen, fiktion och förvrängda "fakta". Och. Jimboz - tror du på allt tidningarna skriver?

  • saracalma 23 oktober 2009

    (L)(L)


    Sakkunskapen verkar väldigt oense om vaccination. Jag fick från en medicinsk expert i USA rådet att inte vaccinera mej, eftersom biverkningarna är oklara. Dessutom fick jag reda på vad vaccinet innhåller. Fy!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.