Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kommer du att vaccinera dig?

  • Lotten_J 10 oktober 2009

    Förstår din tanke men "ovaccinerat" folk kommer att finnas precis överallt. Det kommer aldrig att gå och spåra exakt vem som är smittokällan till just att t.ex Kalle på Gläntans dagis fått svininfluensan.

    Skrivet av monfo den 10 okt 2009

    En liten fundering som antagligen kommer göra många upprörda men jag skriver den ändå:

    Om det är upp till var och en att vaccinera sig, ska det då framgå på olika offentliga platser där människor arbetar med service tex skolkök, att vi har inte vaccinerat oss och kommer då skolbarnen slippa gå och äta? Kanske inget bra exempel men ni kanske förstår vad jag menar.
    Hur långt kan detta gå?

  • Okänd 10 oktober 2009

    Skrivet av monfo den 10 okt 2009

    En liten fundering som antagligen kommer göra många upprörda men jag skriver den ändå:

    Om det är upp till var och en att vaccinera sig, ska det då framgå på olika offentliga platser där människor arbetar med service tex skolkök, att vi har inte vaccinerat oss och kommer då skolbarnen slippa gå och äta? Kanske inget bra exempel men ni kanske förstår vad jag menar.
    Hur långt kan detta gå?


    Vad tycker du själv, skall det vara upp till var och en att avgöra om man skall vaccineras eller inte?
    Eller skall myndigheterna bestämma att alla skall ta sprutan?
    Vad spelar det för roll om din granne gjort si eller så?
    Det måste få vara varje medborgares ensak om man vaccinerat sig eller inte.
    Vi kanske skall börja med att tatuera in i pannan på de som inte valt att ta sprutan?
    Så att vi verkligen vet vilka som "sviker" samhället.

    OK!

    Jag vet att detta kan låta provokativt.
    Men jag tror att det behövs provokationer i den här frågan för att få medborgarna att tänka till!

  • Okänd 10 oktober 2009

    Så har det första stora övergreppet på Svenska medborgare kommit i frågan om att vaccinera sig eller inte.
    I Marks Kommun (Västra Götaland) hotas de anställda med att mista jobbet om man inte vaccinerar sig!
    Då har vi alltså kommit till vägs ände.
    Du bestämmer inte själv, om du inte vill mista jobbet, om du skall vaccinera dig eller inte.
    Har faktiskt väntat på det här beskedet.
    Läget blir allt mer desperat!

  • anluk 10 oktober 2009

    Skrivet av jan-gunnar-j den 10 okt 2009

    Så har det första stora övergreppet på Svenska medborgare kommit i frågan om att vaccinera sig eller inte.
    I Marks Kommun (Västra Götaland) hotas de anställda med att mista jobbet om man inte vaccinerar sig!
    Då har vi alltså kommit till vägs ände.
    Du bestämmer inte själv, om du inte vill mista jobbet, om du skall vaccinera dig eller inte.
    Har faktiskt väntat på det här beskedet.
    Läget blir allt mer desperat!




    Det är ju helt rubbat. Måste väl för 17 vara varje människas eget beslut och ingen annan ska väl kunna bestämma över min kropp. Sedan om man är för eller emot men att tvinga fram att folk säger ja - sånt gör mig galen

  • ally75 10 oktober 2009

    Vet inte om vi ska vaccinera oss. Avvaktar lite.

    Om de som är i riskgrupperna vaccinerar sig först så kan man väl inte smitta dom iallafall om man skulle nu bli sjuk. Sen får man tänka på att hålla sig hemma när man blir sjuk o inte nysa o hosta rakt ut. Har sett flera som stått i matkö o nyst el hostat rakt i handen. Inte kul att ta emot pengar av dessa då!

  • Monika46 10 oktober 2009

    Först ville jag absolut vaccinera mig, men efter att ha läst allt negativt så blir man ju tveksam.... Men vad jag läst senast så är där inte mer kvicksilver i vaccinet än i en portion sill, och det är vi ju inte rädda för att äta, eller hur? :)
    Så jag tror att det lutar åt att jag tar sprutan för jag är ju en i riskgruppen...(Y)

  • Okänd 10 oktober 2009

    Skrivet av Monika46 den 10 okt 2009

    Först ville jag absolut vaccinera mig, men efter att ha läst allt negativt så blir man ju tveksam.... Men vad jag läst senast så är där inte mer kvicksilver i vaccinet än i en portion sill, och det är vi ju inte rädda för att äta, eller hur? :)
    Så jag tror att det lutar åt att jag tar sprutan för jag är ju en i riskgruppen...(Y)


    Snälla-Snälla!
    Se inte allt du läser som negativt.
    Försök i stället att skapa dig en egen bild av den information som förekommer!
    Utifrån detta måste du göra ditt val, för eller emot.
    Det är bara du som kan avgöra hur just du skall agera, ta vaccinet, eller avstå.
    Valet måste vara ditt eget och får inte vara bestämt av någon annan!

  • Lotten_J 10 oktober 2009

    Det låter ju helt befängt!!! Var finns den artikeln att läsa?


    Skrivet av jan-gunnar-j den 10 okt 2009

    Så har det första stora övergreppet på Svenska medborgare kommit i frågan om att vaccinera sig eller inte.
    I Marks Kommun (Västra Götaland) hotas de anställda med att mista jobbet om man inte vaccinerar sig!
    Då har vi alltså kommit till vägs ände.
    Du bestämmer inte själv, om du inte vill mista jobbet, om du skall vaccinera dig eller inte.
    Har faktiskt väntat på det här beskedet.
    Läget blir allt mer desperat!

  • flumhum 10 oktober 2009

    jag har hört att man kan bli förlamad av vaccinet pga av en reaktion på ämnena där i..
    och jag är hellre sjuk än förlamad..
    tror nog faktiskt inte alla blir dödssjuka utan vissa får kanske bara hosta och lite feber..

  • Okänd 10 oktober 2009

    Skrivet av Lotten_J den 10 okt 2009

    Det låter ju helt befängt!!! Var finns den artikeln att läsa?


    Skrivet av jan-gunnar-j den 10 okt 2009

    Så har det första stora övergreppet på Svenska medborgare kommit i frågan om att vaccinera sig eller inte.
    I Marks Kommun (Västra Götaland) hotas de anställda med att mista jobbet om man inte vaccinerar sig!
    Då har vi alltså kommit till vägs ände.
    Du bestämmer inte själv, om du inte vill mista jobbet, om du skall vaccinera dig eller inte.
    Har faktiskt väntat på det här beskedet.
    Läget blir allt mer desperat!


    Den finns här:
    http://www.expressen.se/ekonomi/1.1737786/vaccinera-dig-eller-bli-av-med-jobbet
    Läs och begrunda!

  • kattgnag 10 oktober 2009

    Skrivet av Monika46 den 10 okt 2009

    Först ville jag absolut vaccinera mig, men efter att ha läst allt negativt så blir man ju tveksam.... Men vad jag läst senast så är där inte mer kvicksilver i vaccinet än i en portion sill, och det är vi ju inte rädda för att äta, eller hur? :)
    Så jag tror att det lutar åt att jag tar sprutan för jag är ju en i riskgruppen...(Y)



    MYCKET bra tråd!
    För det första, som jag förstod det så är det två olika sorters kvicksilver, den i insjöfisken och den i vaccinet. Dessutom är det skillnad på att äta någonting vilket blandas upp med annan mat i mage och tarmar (som fisken), jämfört med att få detta någonting insprutat direkt i blodet….
    Från fisken fick man tydligen i sig ngt som kallas metylkvicksilver. I vaccinet finns det istället etylkvicksilver som dessutom skulle vara än farligare.
    Tja, eftersom jag inte är ngn vetenskapsman eller forskare eller kunnig överhuvudtaget egentligen när det gäller detta så tror jag att jag ändå väljer att hålla mig undan Myndigheterna.
    Mitt förtroende till Myndigheterna är ungefär lika stort som till vilken telefonförsäljare som helst.

  • redd 11 oktober 2009

    Kommer inte vaccinera mig om inte effekterna av influensan för friska visar sig vara värre än dom varit hittills. Hoppas att det blir som dom flesta influensor, får lite hosta och feber ett par dagar om jag ens märker av det, inget som hindrar en från att gå till jobbet. Dessutom minskar risken för varje år som går eftersom immunförsvaret byggs upp.

    Och samvetsargumentet tycker jag faller lite platt eftersom dom som klarar sig faktiskt har bättre chanser att slippa/överleva framtida epidemier.

    Dessutom har ju denna influensan möjlighet att BLI riktigt farlig om den byter rna med någon elakare variant, när det händer vill jag ha ett så bra skydd som möjligt.

    Dock tycker jag det är rätt att vaccinet köptes in, det man vet/viste var att människor har ett dåligt skydd mot det och virus byter arvsmassa med varandra mest hela tiden.. Kaninerna har inte en chans.

  • Lotten_J 21 oktober 2009

    Så sitter man här, nyvaccinerad med en arm som smärtar rejält. Ont i huvudet , upp mot nacken, trött och hängig. Kan inte röra/ lyfta armen spec högt och det fungerar ju mindre bra då man jobbar inom sjukvården...att jobba med en arm. Några kollegor har feber och frossa och kommer ändå till jobbet. Hoppas detta ger med sig så man känner sig piggare på jobbet., gårdagen på jobbet var tung kan jag säga.

  • boz1965 21 oktober 2009

    Skrivet av kattgnag den 10 okt 2009

    ...För det första, som jag förstod det så är det två olika sorters kvicksilver, den i insjöfisken och den i vaccinet...


    Vill inte vara "messerschmidt", men sill är ju inte precis insjöfisk. :p

  • Lotten_J 21 oktober 2009

    Vilka fiskar är det man säger innehåller kvicksilver? Innehåller all sorts fisk kvicksilver? Har inte en susning om detta......

    Skrivet av boz1965 den 21 okt 2009

    Skrivet av kattgnag den 10 okt 2009

    ...För det första, som jag förstod det så är det två olika sorters kvicksilver, den i insjöfisken och den i vaccinet...


    Vill inte vara "messerschmidt", men sill är ju inte precis insjöfisk. :p

  • Lilloo 21 oktober 2009

    Jag har inte riktigt bestämt mig ännu för hur jag ska göra. Jag vet många som har blivit vaccinerade och de har blivit riktigt dåliga med värk, feber och huvudvärk osv... Får nog klura lite mera på detta.

  • Razzel 21 oktober 2009

    Jag har vaccinerat mej och jag känner absolut ingenting. Armen är inte ens öm.
    Skall ta en andra spruta om 3 veckor tillsammans med det vanliga influensavaccinet.
    Jag har tidigare år tagit den vanliga influensasprutan och jag har aldrig haft influensa.(Y)

  • mafia 21 oktober 2009

    Jag tänker absolut vaccinera mig, både för min egen del och för att inte sprida smittan vidare om,jag skulle bli sjuk.Det är så lätt att säga, att man ska stanna hemma om man får" flunsan", men man kan ju själv bara bli lite sjuk och tro att det bara är en banal förkylning och sen råka smitta någon som blir jättesjuk.
    Jag lär dock få vänta eftersom jag inte tillhör någon riskgrupp. Alla ska naturligtvis själva få bestämma utan påtryckningar. (Y)

  • monfo 21 oktober 2009

    Läs : http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Metaller/Kvicksilver/
    Skrivet av Lotten_J den 21 okt 2009

    Vilka fiskar är det man säger innehåller kvicksilver? Innehåller all sorts fisk kvicksilver? Har inte en susning om detta......

  • Lennart_58 21 oktober 2009

    Skrivet av jan-gunnar-j den 9 okt 2009

    Skrivet av bernit den 9 okt 2009

    Skrivet av sikaal den 8 okt 2009

    Jag har inte bestämt mig än, är inte i riskgruppen.
    Jag är över 60, har haft flera influensor (t.o.m asiaten), har inga sjukdomar som räknas till riskgrupperna!


    Alla är i riskgruppen så tillvida att man för smittan vidare även om man inte drabbas fullt ut själv - jag tycker alla skall vaccinera sig:p


    Vad finns det för bevis för att även den som vaccinerat sig inte sprider smittan vidare?
    Varför är det endast Sverige som massvaccinerar sina medborgare?
    Varför är inte vaccinet godkänt i ett flertal Europeiska länder?
    Är det helt klart vilka biverkningar vaccinet kan orsaka?
    Vet alla att viruset H1N1 från början framställdes i ett laboratorie för att bli ett biologiskt stridsmedel?
    Det finns många flera frågor kring "Svininfluensan"!
    Fram med verkliga bevis som kan övertyga människor om att man skall vaccinera sig, här hjälper det inte att "tycka" eller att "tro".
    Vetenskapliga studier som visar att man måste saknas hittills!

    Jag gillar dig Jan-Gunnar, du är påläst. Själv är jag astmatiker,diabetiker har högt blodtryck. Allergisk mot fjäderfä. Det är direkt olämpligt för mig att ta detta vaccin. Jag löper risken att bli väldigt sjuk enl. läkemedelsrådgivningen 0771 46 70 10. En arb.komp till mig är också allergisk mot fjäderfä, han är bypass opererad o har haft 2 hjärtinfarkter o högt blodtryck. Det är synd om människorna som Strindberg sa.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.