Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Konstiga kombinationer du gillar!

  • miramamman 3 november 2011

    Skrivet av mulle640 den 7 nov 2010

    Pannkakor med smör och socker{clap}



    Det är ju inte konstigt så äter man ju pankisar {clap}

  • miramamman 3 november 2011

    Skrivet av Tillberga den 16 nov 2010

    Skrivet av miramamman den 16 nov 2010

    Pölsa och mackaroner med lingonsylt, eller rödbetor.
    Fick höra om den kombon nån gång på 80-talet, och provade nån dag när jag hade bråttom, (jag gillar pölsa! men det går bra att värma kalvsylta också) och det var faktiskt så gott, att jag fortsatte äta pölsa med mackaroner, värm pölsa och rör ihop med mackisarna. kidsens favorit när de var små.


    Pölsa är ju gott och mackaroner smakar ju nästan inget så varför inte...........men blanda......men jag skall prova


    Det ska va lingonsylt till förstås;)

  • blekegreven 3 november 2011

    Är det förresen någon mer än jag som tycker att det är gott med riven lakritsrot i kaffet?

  • sjoholmtommy 3 november 2011

    Min gamla svärfar brukade ta en nybakad kaneklbulle och breda ett tjockt lager leverpastej på...
    Min svärmor läerde mina barna att äta pannkakor med sylt.... samt smör... OCH socker....

  • bagarenbengtson 3 november 2011

    Här kommer en kombo som många brukar tycka är lite små äckligt,men jag tycker det är ruskigt gott.
    Bacon,som inte är stekta, på knäckebröd och cola till det :)
    Jag vet nog bara en till och min mormor inte tycker det är någonting konstigt med att äta "råa" bacon.

  • Kakan1986 3 november 2011

    Skrivet av sjoholmtommy den 3 nov 2011

    Min gamla svärfar brukade ta en nybakad kaneklbulle och breda ett tjockt lager leverpastej på...
    Min svärmor läerde mina barna att äta pannkakor med sylt.... samt smör... OCH socker....


    Stackars kanelbullen... {messed}

  • Efrath 3 november 2011

    Något jag älskar att göra när jag lagar köttfärssås, är att ta lite köttfärssås och creme fraiche på en gaffel. Vanligtvis har jag i creme freche i såsen förstås men tar och smakar en bit köttfärssås och creme fraiche på en gaffel innan jag blandar i en burk.

    Är bara så himla gott och en fin kontrast mellan den varma, kryddade köttfärssåsen och den kalla, syrliga creme fraichen.

    Inget man äter sig mätt på, men gör det en gång varje gång jag lagar det.

  • shirsmill 3 november 2011

    fiskbullar med hummersås och lingonsylt äter både jag å min äldsta dotter många idiot förklarar oss :) Något annat jag älskar är advokado med kaviar!!!

  • gudrwe 3 november 2011

    "Macka stekt i mycket smör och vända i socker och kanel " kallades Fattiga Riddare när jag var barn och gör väl det fortfarande skulle jag tro. Jättegott:)

  • Cortas 3 november 2011

    Skrivet av CiinaC den 7 nov 2010

    En macka stekt i mycket smör, och med socker å kanel på (Y).... mums! Det är minst lika gott - som det låter äckligt ..pröva ! {eat} ( har man sen mot förmodan lite kantareller oxå, så..)
    Det kallas för fattiga riddaren :)

  • zabcia 5 november 2011

    Har bott i Sverige 40 år nu. När jag började laga mat till mina dagbarn på 70-talet då serverade jag kokta makaroner med kokta jordgubbar eller blåbär . På detta hällde jag ½ dl ovispad vispgrädde och sedan ett matsked strösocker.
    Inte alltid hade jag tid att steka pannkokor till soppan.
    Min chef fick smaka på detta en gång och blev helt frälst.
    Efter några år blev jag erbjuden arbete som kokerska på en förskola och på den vägen är det tills idag.
    Många skakar på huvudet åt mina "konstiga" maträtter men efter de har smakat då .....

  • bitten56 5 november 2011

    När jag var liten ca 10 - 12 år, skulle jag alltid ha Rallyglass ( vanlig vaniljglass ) i ett glas cocacola på lördagarna. Någon annan dag fick jag inte detta för mamma tyckte att det var uppåt väggarna konstigt, och att jag kunde få ont i magen. Men det fick jag aldrig. Min lillebror nappade också på detta.

  • DoctorWho 18 december 2011

    Smörgås med rökt skinka eller ost, inlagd gurka och kaviar ringlad över hela smörgåsen (Kalles eller dyl).

  • Nenabirk 18 december 2011

    Jag trodde jag var den enda som åt så udda kombinationer! :-)

    Lithells kalvsylta på pizza. Syltan smälter ut över tomatsåsen och blir mkt krämig och god.
    Ketchup på pizza.
    Matjessillen äts i min familj med lingonsylt, gräddfil, gräslök och nypotatis. Blir en sötsyrlig chutneyeffekt!
    Kanel i bruna bönor - tradition från farmor.
    Pasta och fiskpinnar med ketchup på.
    Smörgås med jordnötssmör, skivad banan och havssalt.
    Smörgås med kaviar och gurka, eller kaviar och banan.
    Potatismos på jordnötssmör istället för vanligt smör. Receptet finns här på matklubben.
    Keso med fruktmüsli.
    Kaffeyoghurt! Kallt bryggkaffe eller snabbkaffe och socker rörs ner i yoghurt eller fil. Ät med valfria flingor.
    Färdiga pepparkakskryddor på filen. Ibland en klick lingonsylt också.

  • Saranna 18 december 2011

    Som liten älskade jag gröt med kalles kaviar... Har dock inte testat på det på senaste tiden :P

  • The_Stig 19 december 2011

    Pepparkakor med skagenröra! Konstigt, men gott!

  • annica1982 19 december 2011

    Rostad franska med ost och hamburgerdressing.
    Pannkaka med kall beasås.
    Blanda ketchup med italiensk salladsdressing och ha som dipp till strips.
    Piroger med mycket ketchup på.

  • Ida80 19 december 2011

    Jag kan starkt rekommendera att prova att krydda din vanliga tomatpastasås med 1-2 tsk socker (tar bort syran) och 1-2 tsk kanel. Man anar nätt och jämt kanelen. Såsen smakar lyxigare utan att man riktigt kan förklara varför...

    Ena nnan god sak jag provat är chokladpizza när jag var i Brasilien. Alltså: vanlig pizzabotten, tomatsås, mörk choklad och ost ovanpå! Mums!

  • Samur 19 december 2011

    Om man inte är född på Island kan man nog (som jag ) tycka att kokt fårhuvud där man ser allt som tunga, tänder och ögon är lite läbbigt.... Smakar typ kallskuret men jag klarar inte av att äta det och vill helst inte ha det på bordet... Men i jul så får jag vara snäll Ha ha ha

  • 7777 19 december 2011

    Hej ALLA. Jamen stämmer detta???.........mjöl o BAKPULVER till utbakning????
    Hälsn o God Jul från Mari

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.