Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

"Mormors gamla beprövade..."

  • MatAnders 18 maj 2008

    Skrivet av mama97mia den 18 maj 2008

    I programmet Rent Hus användes bakpulver till ngt, men jag minns inte? Ngn som vet????


    Bakpulver och ättika för att göra rent kring spisplattorna, skulle jag behöva..

  • sonja55 18 maj 2008

    Hälla salt på rödvinsfläckar ska ju också vara bra så att saltet suger upp vinet.
    Nu finns det Rödvinsspray att köpa som fungerar suveränt på rödvin.

  • matnjutaren 18 maj 2008

    Skrivet av MatAnders den 18 maj 2008

    Skrivet av mama97mia den 18 maj 2008

    I programmet Rent Hus användes bakpulver till ngt, men jag minns inte? Ngn som vet????


    Bakpulver och ättika för att göra rent kring spisplattorna, skulle jag behöva..


    Vilket bra tips! DET behöver JAG med det till..:p (Y)

  • sonja55 18 maj 2008

    Skrivet av sonja55 den 18 maj 2008

    Hälla salt på rödvinsfläckar ska ju också vara bra så att saltet suger upp vinet.
    Nu finns det Rödvinsspray att köpa som fungerar suveränt på rödvin.


    Glömde berätta att vinsprayen (det heter vinspray) fungerar också bra på andra fläckar t.e.x fruktfläckar .

  • matnjutaren 18 maj 2008

    Skrivet av sonja55 den 18 maj 2008

    Hälla salt på rödvinsfläckar ska ju också vara bra så att saltet suger upp vinet.
    Nu finns det Rödvinsspray att köpa som fungerar suveränt på rödvin.

    "Rödvinsspray"??
    Vad är det till? Ta bort fläckar med eller..*ser ut som en fågelholk* *S*

  • sonja55 18 maj 2008

    Vinspray heter det, sprayar på rödvinsfläcken när den är "färsk" så dunstar fläcken bort ,helt suveränt.

  • matnjutaren 18 maj 2008

    Hade ingen aning om att det fanns..*snopen* :)
    Tack för tipset! (Y)

  • zonale 18 maj 2008

    Det bara strömmar in användbara tips:) Tackar för det(Y)

  • The_mama97mia 18 maj 2008

    hej o hå... fick ett anfall o skulle testa bakpulver o ättika kring spisplattorna. Det är lite svårt att få geggan att ligga kvar liksom men testar nu. Återkommer om resultatet.
    Om inte arbetslusten försvinner lika fort som den kom alltså. :)

  • matnjutaren 18 maj 2008

    Skrivet av mama97mia den 18 maj 2008

    hej o hå... fick ett anfall o skulle testa bakpulver o ättika kring spisplattorna. Det är lite svårt att få geggan att ligga kvar liksom men testar nu. Återkommer om resultatet.
    Om inte arbetslusten försvinner lika fort som den kom alltså. :)


    Ha Ha såå gör även jag..hi hi

  • matnjutaren 18 maj 2008

    MatAnders
    Vilka delar skulle det vara? Vet du? Jag har oxå problem med att få "geggan" att ligga kvar...:p

  • farmoringer 18 maj 2008

    Jag körde alltis med svinto på mina spisplattor. Men det kanske inte är så miljövänligt. Men kanske nån då som har tips på hur man rengör spishäll? Finns ju bara, tror jag, kemikaliska rengöringar för det.

  • MatAnders 18 maj 2008

    Skrivet av matnjutaren den 18 maj 2008

    MatAnders
    Vilka delar skulle det vara? Vet du? Jag har oxå problem med att få "geggan" att ligga kvar...:p


    Hej!
    Jag har faktiskt inte testat men vet att ättika är bra mot mycket. Så jag kan tyvärr inte hjälpa till här men lycka till..

  • matnjutaren 18 maj 2008

    Skrivet av farmoringer den 18 maj 2008

    Jag körde alltis med svinto på mina spisplattor. Men det kanske inte är så miljövänligt. Men kanske nån då som har tips på hur man rengör spishäll? Finns ju bara, tror jag, kemikaliska rengöringar för det.


    Har "vanlig" spis själv här men jag hoppas att någon kan komma med bra tips till dej? För jag vet inget..."Sorry"
    men det ska säkert komma något fint tips om det med! :D

    Tack för en bra fråga! :D

  • matnjutaren 18 maj 2008

    Skrivet av MatAnders den 18 maj 2008

    Skrivet av matnjutaren den 18 maj 2008

    MatAnders
    Vilka delar skulle det vara? Vet du? Jag har oxå problem med att få "geggan" att ligga kvar...:p


    Hej!
    Jag har faktiskt inte testat men vet att ättika är bra mot mycket. Så jag kan tyvärr inte hjälpa till här men lycka till..

    Tack för att du "kikade" in igen! *L*
    Jag tror att det ska få verka över "natta" och ta bort på morronen bara igen. Gillar när "natten" jobbar åt en. :p (Y)

  • matnjutaren 18 maj 2008

    Fick ta bort min "gegga" för det är dags att laga mat nu. :)
    Lämnar ett litet tips till innan jag drar...:P

    Slut på ditt badsalt?
    Ingen katastrof om man bara har vaniljsocker hemma!
    det ger en god och aromatisk doft..(Y)

    Återkommer så fort jag bara kan..:) Bara "ÖS" in tips! :D JAG uppskattar dem verkligen! (Y)

  • Annlis 18 maj 2008

    Här kommer några tips till!
    Spisrengöring:
    Strö bakpulver på de smutsiga partierna runt plattorna. Häll sedan på ättika så att det börjar bubbla och fräsa. Torka av (använd handskar) när det slutat bubbla och skölj med vatten.

    Blanka ytor, till exempel glasbord, TV och stereo, som drar åt sig damm:
    Blanda sköljmedel och vatten och torka av ytorna. Sköljmedlet gör ytorna antistatiska, så att de inte drar åt sig dammet igen.
    Ha en ba dag!!!!:p

  • pedalen1965 18 maj 2008

    Häll några matskedar Perstorpättika 24% i toalettstolen på kvällen. Sköter sej också självt på natten och sen borstar du rent med toaborsten på morgonen. (Y)

  • The_mama97mia 18 maj 2008

    bakpulver o ättikssprit fräste till rätt bra men jag fick inte bort alla svarta fläckar på metallringen runt plattan.
    Nu testar jag med samma gegga på ugnsluckan, men det verkar gå trögare.

  • The_mama97mia 18 maj 2008

    jag testade ett annat tips - för att rengöra mikron!
    Ta en halv citron, lägg i en skål med vatten, kör på full effekt i mikron några minuter. All smuts blir hur lätt som helst att torka bort!!!!!
    Har precis kollat o det funkar såååååå bra!
    GIllar genvägar!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.