Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

"Mormors gamla beprövade..."

  • MammaIrene 18 maj 2008

    Skrivet av matnjutaren den 18 maj 2008

    Skrivet av MammaIrene den 18 maj 2008

    okay, detta har väl inte med mat att göra men 1 droppe klorin i ca 1 liter vatten gör underverk när man har med snittblommor och plockblommor att göra.......
    Det lever jättemycket längre än om man inte har något i vattnet o det är verkligen värt att pröva, det låter kanske konstigt men är sant!(Y)


    Det har du rätt i..:( "detta har väl inte med mat att göra"...Tänkte inte på att det måste handla om mat bara..Sorry...:(

    OM ni tycker så kan jag ta bort denna tråden igen då??.
    Meen det finns en massa som har med mat att göra oxå..:D

    Ska skriva lite som HAR med mat att göra..:D DÅ kanske det blir bra? :P


    Ja det LÅTER verkligen konstigt :p Men jag ska testa det. :D
    Plockar ofta mej en fin bukett och de står ju aldrig så länge som man vill att de ska ..*S* Så.. Finns det ett sätt att få dem att vara vackra längre såååå..(men ..ack..ICKE så miljövänligt precis ..:^^ )p

    Tack för tipset! (Y)


    Oj oj, nu missförstod du mig rejält....:(:'(
    Det var absolut inte en pik åt dig o ditt valda ämne, hade jag tyckt det hade jag ju inte hängt med på tråden....
    Jag menade att det med blommorna som jag hade att komma med inte handlade om mat eller matrelaterade grejor, det hade inget med dig att göra.
    Jag tycker det är jättekul med sådana här trådar, man snappar upp jättemycket!(Y)

  • matnjutaren 18 maj 2008

    Skrivet av MammaIrene den 18 maj 2008

    Skrivet av matnjutaren den 18 maj 2008

    Skrivet av MammaIrene den 18 maj 2008

    okay, detta har väl inte med mat att göra men 1 droppe klorin i ca 1 liter vatten gör underverk när man har med snittblommor och plockblommor att göra.......
    Det lever jättemycket längre än om man inte har något i vattnet o det är verkligen värt att pröva, det låter kanske konstigt men är sant!(Y)


    Det har du rätt i..:( "detta har väl inte med mat att göra"...Tänkte inte på att det måste handla om mat bara..Sorry...:(

    OM ni tycker så kan jag ta bort denna tråden igen då??.
    Meen det finns en massa som har med mat att göra oxå..:D

    Ska skriva lite som HAR med mat att göra..:D DÅ kanske det blir bra? :P


    Ja det LÅTER verkligen konstigt :p Men jag ska testa det. :D
    Plockar ofta mej en fin bukett och de står ju aldrig så länge som man vill att de ska ..*S* Så.. Finns det ett sätt att få dem att vara vackra längre såååå..(men ..ack..ICKE så miljövänligt precis ..:^^ )p

    Tack för tipset! (Y)


    Oj oj, nu missförstod du mig rejält....:(:'(
    Det var absolut inte en pik åt dig o ditt valda ämne, hade jag tyckt det hade jag ju inte hängt med på tråden....
    Jag menade att det med blommorna som jag hade att komma med inte handlade om mat eller matrelaterade grejor, det hade inget med dig att göra.
    Jag tycker det är jättekul med sådana här trådar, man snappar upp jättemycket!(Y)


    Skönt att höra! :D
    Ja jag missuppfattade dej..Det "erkänner" jag.."Sorry" :(
    Tack för att du kom in igen så vi fick rättat till det hela! :D *KRAM*

    Ja jag gillar med alla dessa "trådar". Precis som du säger...man "snappar" opp så mycket bra!

  • matnjutaren 18 maj 2008

    Skrivet av mama97mia den 18 maj 2008

    jag testade ett annat tips - för att rengöra mikron!
    Ta en halv citron, lägg i en skål med vatten, kör på full effekt i mikron några minuter. All smuts blir hur lätt som helst att torka bort!!!!!
    Har precis kollat o det funkar såååååå bra!
    GIllar genvägar!

    Jag gillar oxå bra genvägar. (Y) Och här var en som verkligen verkar bra! NICE! :D

    Tack för tipset! (Y)

  • matnjutaren 18 maj 2008

    Skrivet av pedalen den 18 maj 2008

    Häll några matskedar Perstorpättika 24% i toalettstolen på kvällen. Sköter sej också självt på natten och sen borstar du rent med toaborsten på morgonen. (Y)

    Ännu mera "självskötande" tips! :D *Me like* (Y)

    Tack för dessa! (och så fick man veta med HUR man skulle använda bakpulvret och ättikan med juh! :p )
    Ska testa sen igen då..(Y)

  • Okänd 18 maj 2008

    När vi plockar blåbär på hösten så ser ju händerna långt ifrån trevliga ut.Då gnider vi in händerna med citronsyra och tvättar som vanligt.Superbra färgborttagningsmedel.

  • The_mama97mia 18 maj 2008

    jag har hört så mkt tips om såpa... Har ingen hemma.
    Men det ska tydligen vara suvve för att rengöra ugnen.
    Jag behöver en massa tips här, måste storstäda inför visning av BR o sen flyttstäda....

  • matnjutaren 18 maj 2008

    Skrivet av Annlis den 18 maj 2008

    Här kommer några tips till!
    Spisrengöring:
    Strö bakpulver på de smutsiga partierna runt plattorna. Häll sedan på ättika så att det börjar bubbla och fräsa. Torka av (använd handskar) när det slutat bubbla och skölj med vatten.

    Blanka ytor, till exempel glasbord, TV och stereo, som drar åt sig damm:
    Blanda sköljmedel och vatten och torka av ytorna. Sköljmedlet gör ytorna antistatiska, så att de inte drar åt sig dammet igen.
    Ha en ba dag!!!!:p


    OJ..:P Jag "blandade" visst ihopa 2 svar..:'( :Z
    Det var detta jag syftade på i förra svaret...*generad*

    "Toa-Tipset är en sån som jag gillar med! :D

    Tack för det! (Y)

  • The_mama97mia 18 maj 2008

    jag var ute o googlade... på husmorstips. hittade en sorts forumsida för det, med massor av bra tips, det var där jag hittade det med citronen i mikron. Hade aldrig annars kommit på tanken.... Vaddå, citron har man i drinken? hehe

  • matnjutaren 18 maj 2008

    Skrivet av mama97mia den 18 maj 2008

    jag var ute o googlade... på husmorstips. hittade en sorts forumsida för det, med massor av bra tips, det var där jag hittade det med citronen i mikron. Hade aldrig annars kommit på tanken.... Vaddå, citron har man i drinken? hehe


    Näää..^^ menar du???^^ hehe

  • matnjutaren 18 maj 2008

    Skrivet av Liliane den 18 maj 2008

    När vi plockar blåbär på hösten så ser ju händerna långt ifrån trevliga ut.Då gnider vi in händerna med citronsyra och tvättar som vanligt.Superbra färgborttagningsmedel.


    Ja JUST det! Det är det! :D Jag är ju "fiskgalen" toka..:P så jag använder det eller färsk citron för att ta bort fiskrenslukten med..:D

    Tack för den påminnelsen! (Y)

  • lenajeanette 18 maj 2008

    Jag får ofta självsprickor på händer o fötter, dutta på honung sätt på ett plåster eller kompress, läker på ett kick.

  • lenajeanette 18 maj 2008

    Ättika slår jag en 1dl i ca 5 dl vatten i min vattenkokare, kokar upp och vips är kalkavlagringarna borta.

  • lenajeanette 18 maj 2008

    Ögoninlammation; gör kamomillte, starkt, låt svalna, ta bomull och tvätta utifrån och in i ögon vrån. Bytt bomull mellan varje gång. Kamomill är antiseptiskt.
    Funkar varje gång.

  • PinkLadie 18 maj 2008

    Så kul att du började denna tråden - jag satt på toa häromdagen och läste gamla veckotidningar och där fanns "mitt bästa tips" och då tänkte jag att det skulle vi ha ett snack om här :D
    Och nu sitter jag här med öroninflammation:'( och surfar och hittade det :p
    Har tyvärr inget bättre tips än att göra ren vattenkokaren med 1 liter vatten + 2 tsk citronsyra och koka upp: skinande ren och blank!
    Har ett till förresten, till barnfamiljer eller mor/far föräldrar: stoppa hemlagade hamburgaren med bröd i ett melittafilter så suger det upp sås samtidigt som det fungerar som servett!
    (H)

  • matnjutaren 18 maj 2008

    Skrivet av lenajeanette den 18 maj 2008

    Ättika slår jag en 1dl i ca 5 dl vatten i min vattenkokare, kokar upp och vips är kalkavlagringarna borta.


    Tack för dessa finfina tips! (Y)
    Vill bara lägga till en liiiten sak..så ingen glömmer...:p
    Skölj efteråt kaffekannan med 3-4 enbart "vattengenomkörning" så blir det ingen "bismak" av ättikan.

  • matnjutaren 18 maj 2008

    Skrivet av PinkLadie den 18 maj 2008

    Så kul att du började denna tråden - jag satt på toa häromdagen och läste gamla veckotidningar och där fanns "mitt bästa tips" och då tänkte jag att det skulle vi ha ett snack om här :D
    Och nu sitter jag här med öroninflammation:'( och surfar och hittade det :p
    Har tyvärr inget bättre tips än att göra ren vattenkokaren med 1 liter vatten + 2 tsk citronsyra och koka upp: skinande ren och blank!
    Har ett till förresten, till barnfamiljer eller mor/far föräldrar: stoppa hemlagade hamburgaren med bröd i ett melittafilter så suger det upp sås samtidigt som det fungerar som servett!
    (H)


    Och.."jag har inga tips att ge"...:P
    Du hade ju fina TIPS att ge ju..:D Kul att du med gillar denna tråden! :) *Kram*

  • Wombat04 18 maj 2008

    Jag läser också och tar tacksamt till mig alla tips. Såpa i ugnen funkar inte särskilt bra för mig, har aldrig gjort. Men jag gör säkert något fel! Är det någon som har något bra tips på kur mot vuxenacne? Jag blir snart galen!!!

  • matnjutaren 18 maj 2008

    Skrivet av lenajeanette den 18 maj 2008

    Ögoninlammation; gör kamomillte, starkt, låt svalna, ta bomull och tvätta utifrån och in i ögon vrån. Bytt bomull mellan varje gång. Kamomill är antiseptiskt.
    Funkar varje gång.

    Tack för dina fina tips med! :D
    Nu får vi hälla tummarna för att det kan hjälpa stackars..:( PinkieLadi..(stavades det så..hmm..:P) så hon blir av med sin öroninflammation..USCH för sånt! :(

  • lenajeanette 18 maj 2008

    Skrivet av matnjutaren den 18 maj 2008

    Skrivet av lenajeanette den 18 maj 2008

    Ättika slår jag en 1dl i ca 5 dl vatten i min vattenkokare, kokar upp och vips är kalkavlagringarna borta.


    Tack för dessa finfina tips! (Y)
    Vill bara lägga till en liiiten sak..så ingen glömmer...:p
    Skölj efteråt kaffekannan med 3-4 enbart "vattengenomkörning" så blir det ingen "bismak" av ättikan.


    Ja, just det, en gång glömde jag det och gjorde nescafét med ättiksvattnet. Det värsta var att jag bjöd mamma på den koppen, hon undrade om jag skulle försöka förgifta henne.....:'(

  • matnjutaren 18 maj 2008

    "Hälla tummarna" *S* Vi HÅLLER dem istället. :p

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.