Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

"Mormors gamla beprövade..."

  • Lindanemon 3 juni 2008

    Skrivet av bejofr den 3 jun 2008

    tips ang kamomillte. om spädbarn har ont av kolik kan man ge två teskedar till det. trollar bort värken inom ca 20 min, men det kommer att släppa ut luften bakvägen istället.

    öron ont? ta en bit (inte större än en halv cm) hacka smått linda in i lite gasbinda och fäst i örat. ca 20 min senare är värken borta.


    en bit vaddå???? :o

  • farmoringer 3 juni 2008

    Skrivet av Lindanemon den 3 jun 2008

    Skrivet av bejofr den 3 jun 2008

    tips ang kamomillte. om spädbarn har ont av kolik kan man ge två teskedar till det. trollar bort värken inom ca 20 min, men det kommer att släppa ut luften bakvägen istället.

    öron ont? ta en bit (inte större än en halv cm) hacka smått linda in i lite gasbinda och fäst i örat. ca 20 min senare är värken borta.


    en bit vaddå???? :o


    tror att det är vitlök hon menar, ska vara bra att ha i onda öron..

  • ca70 3 juni 2008

    Ett tips jag måste dela med mig av är att använda Vim/Jif skurkräm till barnens vilda framfart med tuschpennor. Mina grabbar ritade ner ett bord för oss då de var små, och snabbt gick det, men det blev att ta fram Vim på en fuktad svamp och gnugga rejält så fick jag bort det. Funkade även nåt år senare då vi inför en flytt upptäckte att golvet under sänglådan var konstnärligt behandlat...:o
    Sen om det är miljövänligt, det är en annan femma...

  • The_mama97mia 3 juni 2008

    ca70 - alla städtips är av värde här, ska snart börja flyttstäda.....

  • pia61 3 juni 2008

    Skrivet av matnjutaren den 3 jun 2008

    Skrivet av mama97mia den 23 maj 2008

    På Allt om Mats hemsida och blogg "Ninna är hungrig" tipsades om hur man håller avokado fräsch. Man har ju hört att citron ska droppas över så mörknar inte avokadoköttet.
    MEN - håll i er nu. Tipset är att avokadokärnan ska ligga med i salladen till servering - så håller sig avokadon fräsch!


    Detta TIPSET är oxå testat av mej. :D
    Jag säger bara....(Y)(Y)(Y)(Y)(Y)
    TÄNK att det var SÅÅÅÅ enkelt! :D(Y)(Y)(Y)


    Detta tipset verkar ju helt ljuvligt enkelt, det ska jag anamma direkt, det verkar ju fantastiskt enkelt!!

  • farmoreva 3 juni 2008

    :)Himla roliga tips. Tänk om de kunde lagras någonstans så att man kunde kolla in dem. Var ?Det är ju omöjligt att komma ihåg, när datorn är avstäng är minnet det också.
    Gamla rester av maskeringstejp eller klisterlappar kan tas bort med vanlig matolja. Låt oljan verka en stund så är det lätt att sedan få bort klisterrester. Själklart måste ytan under tåla olja så det är inte bra på tapeter el dyl.
    Gör ren händerna med olja när du har ex fixat kedjan på cykeln.
    Sot på kaminens glas tas bort med riktigt hett vatten, enklare kan det inte bli.

  • farmoreva 3 juni 2008

    Skrivet av marinkovic den 21 maj 2008

    :(
    SNÄLLA NÅGON !
    FINNS DET NÅGON SOM HAR ETT TIPS PÅ HUR MINA DUSCHVÄGGAR I GLAS SKA BLI SKINANDE BLANKA,HAR GER :(UPP SNART

  • farmoreva 3 juni 2008

    Gör först väggarna rena med ex ättika, glasregöring eller liknande. man kan också använda klorin som tar bort det mesta. När vägganra är rena behandlar du dem med "Rain Repellant"
    man köper det på ex bilvårdsaffärer ( ex Mekonomen) Det är tänkt för bilrutor, jättebra, regnet bara rinner av från vindrutan. Behandla väggarna som det står sedan rinner duschvattnet lätt av. Vi använder alltid förnsterskrapa efter duschen för att kakel- och glasväggarna ska hålla sig fina.

  • marwis 4 juni 2008

    Skrivet av farmoreva den 3 jun 2008

    Skrivet av marinkovic den 21 maj 2008

    :(
    SNÄLLA NÅGON !
    FINNS DET NÅGON SOM HAR ETT TIPS PÅ HUR MINA DUSCHVÄGGAR I GLAS SKA BLI SKINANDE BLANKA,HAR GER :(UPP SNART


    Raklödder!!
    Tittade på "rent hus".Där använder raklödder till speglarna i badrummet för att de inte skulle bli immiga. Prövade på duschväggen och det har inte blivit i närheten så "kalkigt" efter det(Y) Speglarna är också imfria!:D

  • matnjutaren 4 juni 2008

    Skrivet av marwis den 4 jun 2008

    Skrivet av farmoreva den 3 jun 2008

    Skrivet av marinkovic den 21 maj 2008

    :(
    SNÄLLA NÅGON !
    FINNS DET NÅGON SOM HAR ETT TIPS PÅ HUR MINA DUSCHVÄGGAR I GLAS SKA BLI SKINANDE BLANKA,HAR GER :(UPP SNART


    Raklödder!!
    Tittade på "rent hus".Där använder raklödder till speglarna i badrummet för att de inte skulle bli immiga. Prövade på duschväggen och det har inte blivit i närheten så "kalkigt" efter det(Y) Speglarna är också imfria!:D


    IMFRIA speglar! Vilket TOPPENTIPS! :D(Y)
    1000 TACK för det! (L)

  • The_mama97mia 4 juni 2008

    Jag undrar om ngn har ett bra tips på hur man rengör silen i diskmaskinen, jag tycker den blir lätt äcklig o är svår att göra riktigt ren. Jag kan ju inte köra den i diskmaskinen....

  • matnjutaren 9 juni 2008

    Puffar på tråden lite bara. :)

  • ca70 9 juni 2008

    Färgrester på händerna när man renoverar hemma tar OLIVOLJA bort. Man slipper gnugga en massa och så blir huden inte uttorkad heller!

  • MammaIrene 9 juni 2008

    Skrivet av ca70 den 9 jun 2008

    Färgrester på händerna när man renoverar hemma tar OLIVOLJA bort. Man slipper gnugga en massa och så blir huden inte uttorkad heller!


    Så bra. verkligen ett hett tips för oss här hemma som ständigt renorverar efter att för 4 år sedan tagit över ett mycket gamalt o ganska omodernt hus....

  • SummerRose 12 juni 2008

    Jag kommer inte ihåg vem som skrev tipset här för ett tag sen, men det var om hur man blir av med bananflugorna. Hur som helst funkade det ju hur bra som helst med virvinsvinäger, några droppar diskmedel och ilte vatten i ett snapsglas (Y)
    Flygorna drunknar. Har haft blandningen stående både i köket och vid fruktskålen :D

    Tackar tackar! (L)

    Tidigare har jag testat med endast vitvinsvinager. Det resulterade i att dom bara flög därifrån.

  • SummerRose 12 juni 2008

    Skrivet av rissan den 18 maj 2008

    I Rent hus användes bakpulver + salt till rengöring av badkaret.


    Jag testade att regngöra handfatet med salt för att ta bort tvålrester. Gnuggade med en svamp. Funkade jättebra, skinade blankt blev det.

  • matnjutaren 12 juni 2008

    Skrivet av SummerRose den 12 jun 2008

    Skrivet av rissan den 18 maj 2008

    I Rent hus användes bakpulver + salt till rengöring av badkaret.


    Jag testade att regngöra handfatet med salt för att ta bort tvålrester. Gnuggade med en svamp. Funkade jättebra, skinade blankt blev det.


    Visst blir man glad när man kan göra städningen till något "roligare" *S* med "nya" medel? :D(Y)
    Kul att du testade SummerRose! (Y)

  • matnjutaren 17 juni 2008

    Skrivet av matnjutaren den 4 jun 2008

    Skrivet av marwis den 4 jun 2008

    Skrivet av farmoreva den 3 jun 2008

    Skrivet av marinkovic den 21 maj 2008

    :(
    SNÄLLA NÅGON !
    FINNS DET NÅGON SOM HAR ETT TIPS PÅ HUR MINA DUSCHVÄGGAR I GLAS SKA BLI SKINANDE BLANKA,HAR GER :(UPP SNART


    Raklödder!!
    Tittade på "rent hus".Där använder raklödder till speglarna i badrummet för att de inte skulle bli immiga. Prövade på duschväggen och det har inte blivit i närheten så "kalkigt" efter det(Y) Speglarna är också imfria!:D


    IMFRIA speglar! Vilket TOPPENTIPS! :D(Y)
    1000 TACK för det! (L)

    VAD gör du:o för jag får inte det att bli imfritt??:o eller har det med något särskilt märke på raklöddret att göra? :o

  • matnjutaren 17 juni 2008

    Lämna nyss ett tips i en annan tråd här. Lägger in det här med. :)
    Lägg plastfolien en stund i frysen innan du ska använda den, så är den inte så svårarbetad att få på plats! :D(Y)

  • jas65 17 juni 2008

    Tjära och asfalt försvinner om man använder margarinn. Färg på händerna försvinner med salysylsalva.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.