Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

"Mormors gamla beprövade..."

  • matnjutaren 21 maj 2008

    Skrivet av busan37 den 21 maj 2008

    Detta var verkligen en kul och nyttig tråd. En skål med ättika tar bort unken lukt, tex i bilar. Låt stå några timmar eller över natten.

    Ja det funkar VERKLIGEN! :D Jag är..*skäms* rökare...(N) och innan, när jag rökte inne..(HAR blivit klokare på gamla da´r..hi hi) då tog min fd man en skål med ättika och satte i rummet när vi hade haft fest ,med många som var rökare DÅ..:p och jag tittade på honom och undra för mej själv..."Vad i 17 håller han på med ^^?" Men"styv i korken" som man skulle vara, :p så sa jag inget.
    På morgonen så märkte t.o.m. JAG att röklukten var som bortblåst och FY vilken doft där var i ättiksskålen.(N)
    Så DET kan jag verkligen intyga att det funkar! (Y)

  • ros 21 maj 2008

    :DDet är många bra tips som vi delar med oss till varandra.:D

    Disktrasan kör jag alltid i diskmaskinen en gång om dagen. Då blir den "garanterat" fri ifrån de flesta bakterier.(Y)

    När jag har kalkat av kaffebryggare med citronsyra eller ättiska så kör jag kaffekannan och filterhållaren i diskmaskin.(Y)

    För att få bort stearin ifrån dukar. Lägger jag ett läskpapper över stearinet och stryker över. Flytta läskpappret bit för bit tills all stearin är borta.(Y)

    Lycka till och hoppas att ni kommer på fler bra lösningar.

    Var det någon som hade en miljövänlig lösning för rengöring av keramikhällar???

  • pia61 21 maj 2008

    Skrivet av matnjutaren den 21 maj 2008

    Börjar bli lite konfunderad nu..hmm..
    FINNS det inget bra för spishällar eller?
    Som man kan ta av i sina "gömmor" eller....^^ borde ju finnas NÅT till det med...:o men jag vet bara inte VAD..:( Jag har ingen spishäll själv så jag är lite osäker på vad man skulle kunna använda..
    men farmoringer..*ler*
    Vi ger inte opp än eller hur? :D
    Rätt som det är... så kommer det säkert ett bra tips till det med! :D
    Potatismjöl är bra att ha till hands om man har blivit "litta svedd i skinnet" av vår fina sol.."AJAJAJ" Lägg det bara på det "brända" området och det svalkar sååå skönt..."Ahhhhh" (Y)


    min mamma häller alltid vatten över hällen direkt efter matlagningen, på den platta hon använt så får det stå medans man äter och sen bara torkar hon bara av spisen med en våt trasa.

  • pia61 21 maj 2008

    Skrivet av marinkovic den 21 maj 2008

    :(
    SNÄLLA NÅGON !
    FINNS DET NÅGON SOM HAR ETT TIPS PÅ HUR MINA DUSCHVÄGGAR I GLAS SKA BLI SKINANDE BLANKA,HAR GER :(UPP SNART


    Cillit Bang, finns på Willys. Spraya, låt verka och torka med trasa!(Y)

  • matnjutaren 21 maj 2008

    Ja visst är det! :(Y)
    Om du går tillbaks till sidan 6 så skrev mama97mia något om spishällar där. *ler* Kolla in. :)

    Jag kan många själv så är det något ni undrar om vad det gäller ..mycket om kroppen..såå bara fråga på. :) Jag ska svara om jag kan annars skickar jag frågan vidare till nån som kanske kan. (Y)

  • pia61 21 maj 2008

    Skrivet av lenajeanette den 18 maj 2008

    Ättika slår jag en 1dl i ca 5 dl vatten i min vattenkokare, kokar upp och vips är kalkavlagringarna borta.


    Detta tipset tackar jag för, gjorde det igår och den blev fantastiskt ren! TACK! (Y)

  • matnjutaren 21 maj 2008

    Skrivet av pia61 den 21 maj 2008

    Skrivet av matnjutaren den 21 maj 2008

    Börjar bli lite konfunderad nu..hmm..
    FINNS det inget bra för spishällar eller?
    Som man kan ta av i sina "gömmor" eller....^^ borde ju finnas NÅT till det med...:o men jag vet bara inte VAD..:( Jag har ingen spishäll själv så jag är lite osäker på vad man skulle kunna använda..
    men farmoringer..*ler*
    Vi ger inte opp än eller hur? :D
    Rätt som det är... så kommer det säkert ett bra tips till det med! :D
    Potatismjöl är bra att ha till hands om man har blivit "litta svedd i skinnet" av vår fina sol.."AJAJAJ" Lägg det bara på det "brända" området och det svalkar sååå skönt..."Ahhhhh" (Y)


    min mamma häller alltid vatten över hällen direkt efter matlagningen, på den platta hon använt så får det stå medans man äter och sen bara torkar hon bara av spisen med en våt trasa.

    OJ DÅ.....*Sorry* missade visst detta tipset när jag höll på att skriva själv. NU pratar vi verkligen miljövänligt! (Y)
    Tur att det finns så många bra knep att ta till!
    Härligt att vi hjälps åt härinne. Glädjer mej att gå in här och se vad för fina tips ni kommer med! (Y)

  • Kicki8 21 maj 2008

    När myggorna börjar komma och man har småbarn som ej kan använda myggmedel och ej vill sitta i vagnen med myggnät, kan man ta några droppar Cedro Citron hushållsarom på mössan och kläderna ska enl. min kompis hålla dem borta.Har inte hunnit testa än(kallt här=inga mygg).

    Jag använder rakbladsskrapa och Toprens rengöringsmedel till hällen.Har inte hittat nått som är bättre än.

  • matnjutaren 21 maj 2008

    Skrivet av matnjutaren den 21 maj 2008

    Ja visst är det! :(Y)
    Om du går tillbaks till sidan 6 så skrev mama97mia något om spishällar där. *ler* Kolla in. :)

    Jag kan många själv så är det något ni undrar om vad det gäller ..mycket om kroppen..såå bara fråga på. :) Jag ska svara om jag kan annars skickar jag frågan vidare till nån som kanske kan. (Y)

    Gubben här blev HELT FEL..Efter det 1:a jag skrev :o Skulle vara denna (Y) hur kunde de bli så? :o

  • matnjutaren 21 maj 2008

    Skrivet av pia61 den 21 maj 2008

    Skrivet av lenajeanette den 18 maj 2008

    Ättika slår jag en 1dl i ca 5 dl vatten i min vattenkokare, kokar upp och vips är kalkavlagringarna borta.


    Detta tipset tackar jag för, gjorde det igår och den blev fantastiskt ren! TACK! (Y)


    Visst är det HÄRLIGT när man testar och resultatet blir bättre än vad man kanske trodde! (Y)

    Kul att ni går in och berättar om ni testat nåt nytt för er och berättar det! :)
    GLAD är jag för din skull nu lenajeanette! :D

  • Irene_DA 21 maj 2008

    Skrivet av MatAnders den 18 maj 2008

    Skrivet av mama97mia den 18 maj 2008

    I programmet Rent Hus användes bakpulver till ngt, men jag minns inte? Ngn som vet????


    Bakpulver och ättika för att göra rent kring spisplattorna, skulle jag behöva..


    Det underlättar om man först blöter med ättikan och sen strör bakpulvret över den fuktiga ytan innan man avslutningsvis gnider bort allt.

  • lenajeanette 22 maj 2008

    Måste bara puscha lite för galltvålen, fick en i prov på jobbet, testade den på min sons fotbollsträningskläder med väldiga gräsfläckar, funkade hur bra som helst.

  • piusamadeusmozart 22 maj 2008

    Skrivet av MammaIrene den 20 maj 2008

    Skrivet av tantdrake den 20 maj 2008

    Fyller väl på med lite Konsumtionslinje-kunskaper som faktiskt fastnade i min då 16-åriga skalle och som faktiskt inte blivit alltför förvanskade genom åren - de funkar än (Y)

    På dukens stearinfläckar ska man dutta lacknafta och gnugga med tvål och vatten efter att ha strykt bort det mesta mellan kaffefilter som mama97mia tipsade om. Det sista går oftast bort då.

    Kaffesumpen är suverän till att gnugga bort löklukt och annat "yack-doftande" från fingrarna.

    Galltvål (L)(L) underbar fläckborttagare! Finns i flytande form också. Jag har den i en rejäl tvål som man gnuggar mot fläckarna - t o m gräs och oljefläckar ger sig.

    Till sist ett tips som har med mat att göra :D ja, eller åtminstone med magen. Den hemska magsjukan som ibland hälsar på både ung och gammal:'(
    (L)Pappa min sa alltid att "ska man göra soppa av saft, så behövs potatismjöl" och så blandade han en rejäl gammaldags matsked potatismjöl i ett glas ljummet vatten och drack (Y)
    Det funkar....


    var får man tag i sådan tvål hörrödu???
    Den skulle jag gärna vilja köpa, ungarna får nya gräsfläckar varje dag, o en o annan oljefläck blir det också när de är med o hjälper pappa.........


    Jag kòpte en galltvàl fòrra sommaren i en affàr som sàljer bland annat flaggor (det hàngde massa flaggor utanfòr) pà Sòdra Vàgen i Gbg. Pà vànster sida om man gàr fràn Korsvàgen mot Berzeligatan.
    Hàlsningar fràn fd.lantrevbàrarbitràde i Kode!!!!!

  • lenajeanette 22 maj 2008

    Vet att galltvålen ska finnas i ICA s sortiment, säg till din handlare så kan han ta hem det.

  • immelnbon 22 maj 2008

    Under sommarhalvåret får vi problem med "bananflugor" vid vasken .
    För att bli av med dem häller jag vitvinsvinäger i ett snapsglas (fullt) + 1-2 droppar diskmedel.
    Funkar mycket bra!!!!(Y)

  • LaJefa 22 maj 2008

    Skrivet av sonja55 den 18 maj 2008

    Jag brukar rengöra tekoppar som har blivit fula av te med bakpulver. Häll i hett vatten och en tsk bakpulver låt stå ett tag ,gnid sedan rent med en disksvamp.


    Går lika bra med salt...lite salt på en disksvamp och vips så är alla fula fläckar borta.

  • inaros 22 maj 2008

    Ett superbra tips om någon bränner sig är att snabbt som ögat knäcka ett ägg och smeta ut äggvita där du bränt dig. Det blir garanterat ingen brännblåsa och sveda.

  • zudette 22 maj 2008

    Läst ett par inlägg om spishällar.....

    Har nyligen köpt induktionshäll och fick rådet att INTE rengöra hällen med vanligt diskmedel eller liknande eftersom man då kan förstöra ytan - hur minns jag inte och om det bara är ett säljtrick för att man ska köpa specialprodukter vet jag inte heller (men troligen :'() - jag har gått på det ialla fall - nån fler som hört eller vet???

    Sen undrar jag om nån vet hur man på bästa, miljövänliga, sätt rengör en perkulatorbryggare??? Nu rengör vi den genom att köra bryggaren med en liten skopa maskindiskmedel och den blir som ny igen, men det känns ju inte särskilt miljövänligt! Nån som har nåt annat tips????

    På tal om maskindiskmedel kan jag ju tipsa om att tesilar och dyl av rostfritt stål blir som nya, blanka och fina, om man kokar dem med lite maskindiskmedel på spisen.... fast det kanske inte heller kändes så miljövänligt???? :o

  • Langhol 23 maj 2008

    Apropå bananflugor brukade jag också göra den där vinägercoctailen med bra resultat.:) Men nu är det länge sen jag gjorde nån sån.Nu häller jag överblivet vatten från vattenkokaren i vasken och det blir några gånger om dagen.:D (hett vatten)
    Är det nån som lyckats göra ren sina vita plaststolar? Jag tror jag provat allt från diskmedel, klorin och ättika, men flugskiten sitter där.

  • zetteliten 23 maj 2008

    Skrivet av PinkLadie den 18 maj 2008

    Ni är för söta(L)

    Ska jag hälla det i örat? :p
    öRoninflammation har jag... :D lenajeanette tipsade om öGon *ler*
    Ursäkta att jag inte kan citera in texten sådär snyggt - men ni hänger nog mé... (L)


    jag läste någonstans att man ska koka upp vatten och krossa i ett par vitlöks klyftor i , låta det svalna och se doppa bomull i och sätta i öronen under natten... det skulle dämpa smärtan rejält iaf...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.