Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

"Mormors gamla beprövade..."

  • LizzyElisabeth 20 maj 2008

    Skrivet av rissan den 18 maj 2008

    I Rent hus användes bakpulver + salt till rengöring av badkaret.


    Det användes även till att rengöra spisar. Mycket bakpulver och sedan vatten. Låt vara en stund och sedan torka av.

  • matnjutaren 20 maj 2008

    Skrivet av LizzyElisabeth den 20 maj 2008

    Skrivet av rissan den 18 maj 2008

    I Rent hus användes bakpulver + salt till rengöring av badkaret.


    Det användes även till att rengöra spisar. Mycket bakpulver och sedan vatten. Låt vara en stund och sedan torka av.

    Är det bra till farmoringers spishäll med eller? :)

  • LizzyElisabeth 20 maj 2008

    Skrivet av mama97mia den 18 maj 2008

    jag har hört så mkt tips om såpa... Har ingen hemma.
    Men det ska tydligen vara suvve för att rengöra ugnen.
    Jag behöver en massa tips här, måste storstäda inför visning av BR o sen flyttstäda....

    Smörj in ugnen med såpa sätt på 100grader låt svalna och torka sedan ur. Jätte bra tips.

  • LizzyElisabeth 20 maj 2008

    Skrivet av LizzyElisabeth den 20 maj 2008

    Skrivet av rissan den 18 maj 2008

    I Rent hus användes bakpulver + salt till rengöring av badkaret.


    Det användes även till att rengöra spisar. Mycket bakpulver och sedan vatten. Låt vara en stund och sedan torka av.

    Kanske var det ättika som användes, jag är inte helt säker. Men en annan tråd innehöll just bakpulver och ättika så det stämmer nog mer än vatten.:)

    Det är nog bäst att man håller nundan näsan om man ska testa:'(

  • Matglad-54 21 maj 2008

    Skrivet av mama97mia den 18 maj 2008

    jag testade ett annat tips - för att rengöra mikron!
    Ta en halv citron, lägg i en skål med vatten, kör på full effekt i mikron några minuter. All smuts blir hur lätt som helst att torka bort!!!!!
    Har precis kollat o det funkar såååååå bra!
    GIllar genvägar!
    :pDet ska jag pröva!

  • marinkovic 21 maj 2008

    (Y)
    Hej
    För att göra rent spishällen på de nya spisarna "utan" plattor gör jag rent med en rengöringsprodukt för hällar,som jag köper på Willys,det är deras eget märke.När jag tidigare hade den s.k. gamla spismodellen hällde jag bakpulver på spis & plattor sprayade sedan på varmt vatten med blomsprutan,lät detta verka 10-15 minuter,sedan gick det lätt bort med svampen.
    Min gamla ugn smörjde jag in med såpa,sedan satte jag ugnen på 100 grader,när den blivit varm stängde jag av och lät den kallna.Sedan torka man bara ut den med trasa/varmt vatten.Absolut luktfritt & miljövänligt & man kan vara inomhus,vilket man inte kan med vissa starka ugnrengöringar.Nu har jag TACK & LOV en självrengörande ugn.

  • marinkovic 21 maj 2008

    :(
    SNÄLLA NÅGON !
    FINNS DET NÅGON SOM HAR ETT TIPS PÅ HUR MINA DUSCHVÄGGAR I GLAS SKA BLI SKINANDE BLANKA,HAR GER :(UPP SNART

  • Matglad-54 21 maj 2008

    :p Honung ska vara bra för torr hud men finns det nå´t annat som är bra för VÄRLDENS TORRASTE FÖTTER nästan som eksem är det... Finns det nå´t matnyttigt man kan lägga på(skämt )?

  • matnjutaren 21 maj 2008

    Skrivet av marinkovic den 21 maj 2008

    :(
    SNÄLLA NÅGON !
    FINNS DET NÅGON SOM HAR ETT TIPS PÅ HUR MINA DUSCHVÄGGAR I GLAS SKA BLI SKINANDE BLANKA,HAR GER :(UPP SNART

    Jag är inte hemma nu men ska gå dit bort idag.(Passar barnbarnen.:) ) och jag har ett bra tips där som jag ska skriva in när jag läst VAD det var..*MINNET* du vet..:p
    Återkommer med det senare..(Y)

  • matnjutaren 21 maj 2008

    Börjar bli lite konfunderad nu..hmm..
    FINNS det inget bra för spishällar eller?
    Som man kan ta av i sina "gömmor" eller....^^ borde ju finnas NÅT till det med...:o men jag vet bara inte VAD..:( Jag har ingen spishäll själv så jag är lite osäker på vad man skulle kunna använda..
    men farmoringer..*ler*
    Vi ger inte opp än eller hur? :D
    Rätt som det är... så kommer det säkert ett bra tips till det med! :D
    Potatismjöl är bra att ha till hands om man har blivit "litta svedd i skinnet" av vår fina sol.."AJAJAJ" Lägg det bara på det "brända" området och det svalkar sååå skönt..."Ahhhhh" (Y)

  • tantdrake 21 maj 2008

    Galltvålen marknadsförs av en firma i Roknäs utanför Pite, här kommer länk
    http://www.galltval.com/

    Vete sjutton om den inte funkar på dessa stackars hällar också :p

  • tantdrake 21 maj 2008

    Glömde ju.....man kan beställa på nätet men det finns en lång lista i pdf. med försäljningsställen i Sverige. Hemtex, Coop, färgaffärer, presentbutiker m fl.

    Tycker absolut att alla ska prova den! Den tar gamla fläckar också, förresten. Suverän på fett bara man gnuggelignuggar ordentligt (Y)

  • Gillsan 21 maj 2008

    Hej! Jag har fått tips från min momma och mamma som jag använder när jag kokar potatis eller något annat som kokas i vatten.
    Lägg i en rejäl klick smör ivattnet så kokar det inte över så lätt. Prova det funkar faktiskt.
    Mvh Gill.

  • busan37 21 maj 2008

    Detta var verkligen en kul och nyttig tråd. En skål med ättika tar bort unken lukt, tex i bilar. Låt stå några timmar eller över natten.

  • Ebba07 21 maj 2008

    Något annat än bakpulver.
    Fick höra för en tid sedan, har man spillt rödvin på en duk kan man få väck det med vitt vin.
    (H)Har aldrig provat men det tänker jag göra nästa gång det händer

  • The_mama97mia 21 maj 2008

    Spishäll - har bara hittat att man ska använda svamp och såpa, alternativt tvålull, när den löddrar repar den inte. Sen lär det ska finnas rakbladsverktyg att skaffa till spishäll. Akta fingrarna bara.

    Vad gäller fossingar så rekommenderar jag att ta ett fotbad innan man går i säng, smörj sen in fossingarna med olja eller mkt fet hudkräm, på med en plastpåse o sen en strumpa Sover sen med inpackningen. Ta det försiktigt på morgonen sen, det kan känna lite halkigt....
    :)

  • matnjutaren 21 maj 2008

    KALAS :D mama97mia :p Precis så var det..kan jag konstatera nu när jag har varit hemma och kollat.*S* Tack för det! (Y) *Kram*

    Har ett tips till här nu...angående :Z och ömma små fötter. :)
    NÄSSELAVKOK Blir till 4 fotbad.
    Gör så här...
    Ta en handfull hackade nässelblad till 1 liter kokande vattenoch låt den stå å "dra" i ett par timmar.
    Sila bort bladen och häll på en liten fin flaska. När du känner att NU e de dags att vara snäll mot fötterna :p då tar du 1/4 del av blandningen per fotbad.
    Och när du ändå "sitter fast" hi hi kan du ju även passa på att ge ansiktet och ögon en liten omgång med! :D
    Du skivar, helt enkelt, färsk gurka och lägger på ansiktet och ögonlocken. Luta dej tillbaka och bara NJUT! (Y)

  • farmoringer 21 maj 2008

    ja, är väl så att såpan är bra till mycket. Får väl testa det istället för det dyra spishällmedlet som finns....

  • matnjutaren 21 maj 2008

    Skrivet av marinkovic den 21 maj 2008

    :(
    SNÄLLA NÅGON !
    FINNS DET NÅGON SOM HAR ETT TIPS PÅ HUR MINA DUSCHVÄGGAR I GLAS SKA BLI SKINANDE BLANKA,HAR GER :(UPP SNART

    Det finns ju bra tips här på tråden men du kanske menar för att få bort kalken..^^?
    Den tar jag bort genom att blanda 24%-ig ättika med salt och gnuggar med efterföljande avtorkning. Men..det gäller på kaklet som jag har, så jag är inte helt 100 på OM det är bra till glas men det borde det vara..tror jag?

    Jag "fuskar" till det med min kakel.*Erkänner* :p
    För att få behålla den blanka fina ytan som blir efter "ättikskuren" tar jag..vet..Fy mej! (N):p vanligt bilvax och sen har jag en "glatt" å blank yta lääääänge. :D (Y)

  • hansdotter 21 maj 2008

    Skrivet av marinkovic den 21 maj 2008

    :(
    SNÄLLA NÅGON !
    FINNS DET NÅGON SOM HAR ETT TIPS PÅ HUR MINA DUSCHVÄGGAR I GLAS SKA BLI SKINANDE BLANKA,HAR GER :(UPP SNART


    Hej!
    Jag använder såpa och en svamp. Skulle tro att spolarvätska är bra, det putsar vi våra fönster med och det blir kanon. Blanda i spolarvätska i ljummet vatten och skrubba..
    Hoppas att spolarvätska hjälper dig!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.