Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

"Mormors gamla beprövade..."

  • mammans 23 maj 2008

    Hej!
    Apropå gamla beprövade tips:
    Min mor hade läst/hört någonstans om något sätt att få glas, vaser o.dyl. fina igen efter att de blivit "mjölkiga" på glaset. Hon kunde inte komma ihåg vad det var.
    Vet någon hur?
    /Lotta

  • The_mama97mia 23 maj 2008

    På Allt om Mats hemsida och blogg "Ninna är hungrig" tipsades om hur man håller avokado fräsch. Man har ju hört att citron ska droppas över så mörknar inte avokadoköttet.
    MEN - håll i er nu. Tipset är att avokadokärnan ska ligga med i salladen till servering - så håller sig avokadon fräsch!

  • papputten 23 maj 2008

    några tips jag har är att vill ni ha tips från rent hus finns alla dom tipsen på tv4,as hemsida.

    tvättnötter är det en som säljer på www.alternativ.nu, kolla köp och sälj, dom är väldigt populära där och många skriver att det fungerar ypperligt, säljaren har även skrivit lite om dom, var dom kommer ifrån osv.

    för att slippa skura ugnen så mycket brukar jag lägga aluminiumfolie i botten på ugnen, den kan ligga där länge så är det bara glasrutan (nästan) man behöver hålla rent.

  • papputten 23 maj 2008

    Skrivet av Wombat04 den 18 maj 2008

    Jag läser också och tar tacksamt till mig alla tips. Såpa i ugnen funkar inte särskilt bra för mig, har aldrig gjort. Men jag gör säkert något fel! Är det någon som har något bra tips på kur mot vuxenacne? Jag blir snart galen!!!


    jag vet inte om det här hjälper dig, men jag tror jag har provat alla jäkla produkter som finns mot akne och märkt att det inte hjälper, huden blir bara irriterad, men jag har äntligen hittat något som hjälper mig, och det är en serie som heter olive naturell, finns typ på kicks och åhlens, och den är mild och tillför huden fukt, mitt ex i england som jobbar med typ mänsklig kemi lärde mig att det viktigaste för att ha bra hud och hår är att tillsätta fukt, moisturiser,
    så jag använder rengöringsmjölk och tvättar huden morgon och kväll ( finns tvättgele också) och sen ansiktsvatten på en bomullstuss för att ta bort resterna av rengöringsmedlet, för annars kan det irritera och bidra till aknen, sen så har jag på dag eller nattkräm, 1-2 gånger i veckan använder jag också en skrubb från samma märke och därefer en fuktighetsmask, första gången jag provade fuktighetsmasken gjorde det superont, men hyn var fantastisk efteråt, och sen därefter har den inte gjort ont alls, tror att min hy var väldigt uttorkad trots att den hade finnar och kändes fet. scrubben får du nog låta bli tills finnarna läkt något om du provar det här tipset. sen vet jag att jag också får mer finnar om jag stressar.

  • asvensso 23 maj 2008

    Hejsan

    Den har traden var verkligen anvandbar! Nu har jag skrivit ned de basta tipsen i min lilla tipsbok :)

    Tankte bidra med nagra tips som jag tar till nardet behovs:

    1) Nar jag branner vid kastruller eller har fastbrant fett pa ugnsplatar och galler blandar jag nagra matskedar biologiskt tvattmedel medkokande vatten och later sta i en timme eller sa. Darefter en svang i diskmaskinen och allt blir skinande rent.

    2) Jag alskar stinkande ostar och mat med vitlok i. For att halla kylen frasch brukar jag ha en liten skal med bryggkaffe (pulvret alltsa, inget vatten) eller bakpulver. Det suger upp daliga lukter utan att lukta sommarang eller lavendel eller nagot annat skumt. Hjalper ocksa att satta kaffet runt kattladan for att fanga upp andra sma odorer. Katterna tycker inte om doften av kaffe sa de later skalen vara.

    3) Jag lyckades snubbla med en kopp med kokhett kaffe i handen for nagra ar sedan. Kaffet stankte upp i ansiktet och jag blev ordentligt skallad. Jag tog gasbinda och drankte in den i 100% koncentrerad aloe vera juice (som man kan kopa att dricka i halsokostaffarer). Jag hade flaskan i kylen sa det svalkade. Efter en timme i horisontallage som en mumie pa sangen med gasbindan over ansiktet kollade jag i spegeln. Jag var svagt rosa och fick inga blasor, arr eller annat. Sedan dess har jag alltid en flaska staende i kylen och lagger pa en kompress nar jag branner mig. Inte nog med att smartan forsvinner fort, huden liksom lugnar ner sig och det blir sallan mer an en rodnad efterat. Jag ar klantig av naturen och branner mig ofta pa ugnen, grillen, strykjarnet etc.

    Hoppas nagot av detta kommer till nytta!

  • SummerRose 23 maj 2008

    Luktar det illa i kylskåpet brukar jag dela en citron, hälla mycket salt på ena citronhalvan och ställa in den i kylen. Lukten försvinner jättefort. Funkar alltid.

  • asvensso 24 maj 2008

    Ja det beror pa var ens mormor kommer ifran och hur gammal hon ar :D Latinamerikanska mormodrar anvander mycket kaffe och aloe vera.Far man bara skicka svenska tips?

  • tantdrake 24 maj 2008

    Comment : suck....tycker mig känna igen presentationsbilden med bilen från andra trådar. Nytt namn, samma person? Vem sjutton av oss missar så mycket på tangentbordet att smileyinläggen är jättelånga och fortsätter i all evighet? Har anmält.
    Finns det verkligen en "felicia 62 från Närpes" bakom inläggen i trådarna så ber jag så mycket om ursäkt för mitt lättväckta alarm :'( men det lär ju klubben upptäcka...

    Nå, detta hörde inte till tråden...f-låt!

  • Lindanemon 24 maj 2008

    Har också anmält, tycker det verkar skumt...

    Skrivet av tantdrake den 24 maj 2008

    Comment : suck....tycker mig känna igen presentationsbilden med bilen från andra trådar. Nytt namn, samma person? Vem sjutton av oss missar så mycket på tangentbordet att smileyinläggen är jättelånga och fortsätter i all evighet? Har anmält.
    Finns det verkligen en "felicia 62 från Närpes" bakom inläggen i trådarna så ber jag så mycket om ursäkt för mitt lättväckta alarm :'( men det lär ju klubben upptäcka...

    Nå, detta hörde inte till tråden...f-låt!

  • tantdrake 24 maj 2008

    Har ett till tips som hör till tråden....
    Myror.....iiiiihhhhh!!!!!!!!!
    Strö salt där de vill gå så hittar de andra vägar. Nja miljövänligt? Men effektivt.
    Eller ställ ett fat med strösocker och potatismjöl där de håller till. Inte snällt :'(. De gillar socker, men dör av potatismjöl sägs det. Suck. Det kostar på att vara högst opp i näringskedjan :'(

  • Evia 24 maj 2008

    Jag brukar använda grönsåpa att rengöra spis och ugn med. Ginder in plattorna med såpa, täcker med gladpack på kvällen och torkar av på morgonen. Gör likadant med ugnen och luckan.
    Brukar funka jättebra.

  • vegannika 25 maj 2008

    Skrivet av papputten den 23 maj 2008

    några tips jag har är att vill ni ha tips från rent hus finns alla dom tipsen på tv4,as hemsida.

    tvättnötter är det en som säljer på www.alternativ.nu, kolla köp och sälj, dom är väldigt populära där och många skriver att det fungerar ypperligt, säljaren har även skrivit lite om dom, var dom kommer ifrån osv.

    för att slippa skura ugnen så mycket brukar jag lägga aluminiumfolie i botten på ugnen, den kan ligga där länge så är det bara glasrutan (nästan) man behöver hålla rent.


    Toppenbra idé att lägga folie i botten på ugnen. Nu är det gjort och det borde ju bespara en del jobb. Tack för det

  • inaros 25 maj 2008

    Ett till tips.
    Alla har vi väl gamla välanvända skärbrädor.
    Gnid in dom med jämna mellanrum med äppelcidervinäger. Det är bakteriedödande och det känns som att det tar bort lukt också.:)

  • The_mama97mia 25 maj 2008

    Skrivet av inaros den 25 maj 2008

    Ett till tips.
    Alla har vi väl gamla välanvända skärbrädor.
    Gnid in dom med jämna mellanrum med äppelcidervinäger. Det är bakteriedödande och det känns som att det tar bort lukt också.:)



    Det lät som ngt jag ska testa på direkten!

  • matnjutaren 26 maj 2008

    Skrivet av asvensso den 24 maj 2008

    Ja det beror pa var ens mormor kommer ifran och hur gammal hon ar :D Latinamerikanska mormodrar anvander mycket kaffe och aloe vera.Far man bara skicka svenska tips?


    Klart att du får skicka även om det inte skulle vara "svenska tips"...ALLA tips är välkomna! :D(Y)
    Är ganska säker på att många av våra fina tips härstammar från andra håll från början eller...:o?
    Ni får gärna rätta mej om jag har fel! :p

  • tilda 27 maj 2008

    Har du fått kåda på händerna, så ta och gnid in dem med en rejäl klick margarin och gnugga en stund. Tvätta sedan bort alltihop med diskmedel.

  • Evia 3 juni 2008

    När man bakat bullar så frys in dom i stekpåsar, så är det bara att lägga in påsen i en varm ugn när de ska ätas och de blir inte torra.

  • matnjutaren 3 juni 2008

    Skrivet av tilda den 27 maj 2008

    Har du fått kåda på händerna, så ta och gnid in dem med en rejäl klick margarin och gnugga en stund. Tvätta sedan bort alltihop med diskmedel.


    Detta tipset blev testat av mej i helgen. Var på vildsvinsjakt och vi röjde där på jaktmarken. Så klart att jag skulle få kåda på händerna. (N)
    Men...TACK vare detta fina tips! (Y) så vart kådan LÄTT borta!(Y) (Y)
    1000 TACK för den hjälpen! (L)

  • matnjutaren 3 juni 2008

    Skrivet av mama97mia den 23 maj 2008

    På Allt om Mats hemsida och blogg "Ninna är hungrig" tipsades om hur man håller avokado fräsch. Man har ju hört att citron ska droppas över så mörknar inte avokadoköttet.
    MEN - håll i er nu. Tipset är att avokadokärnan ska ligga med i salladen till servering - så håller sig avokadon fräsch!


    Detta TIPSET är oxå testat av mej. :D
    Jag säger bara....(Y)(Y)(Y)(Y)(Y)
    TÄNK att det var SÅÅÅÅ enkelt! :D(Y)(Y)(Y)

  • bejofr 3 juni 2008

    tips ang kamomillte. om spädbarn har ont av kolik kan man ge två teskedar till det. trollar bort värken inom ca 20 min, men det kommer att släppa ut luften bakvägen istället.

    öron ont? ta en bit (inte större än en halv cm) hacka smått linda in i lite gasbinda och fäst i örat. ca 20 min senare är värken borta.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.