Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Något misstag i köket?

  • Chillfors 20 augusti 2008

    Fiona, måste nog säga att din historia om faderns tekakor tog förstapriset i skrattävlingen!! :D

    Själv gjorde jag en liknande miss för ett antal år sedan när jag skulle baka tigerkaka. Var inte så jättegammal och så erfaren av bak, och vi satt i soffan och tittade på tv medan den stod i ugnen sen gick jag ut efter en stund och tittade hur kakan såg ut. Den såg stor ut...
    Nämnde nåt för mamma men vi väntade lite, sen kollade jag igen och lite försiktigt och oroligt; "mamma... kakan är väldigt stor nu...!", visste inte riktigt vad jag hade gjort eller vad jag skulle göra. Och fort växte den.
    Det hela slutade med att hela ugnen var full med kaka.

    Insåg efteråt att jag vid tillsättandet av bakpulver tagit msk-måttet istället för tsk.. ;) (H)

  • Madelen73 20 augusti 2008

    Hmm...när jag väntade min äldsta dotter skulle jag bjuda föräldrarna på panerad spetta, ångrade mig rätt så tidigt med tanke på min otympliga kropp men sagt och gjort, panerade jag fisken, stekte den, kokte potatis och hade mig.
    Till sist skulle den kalla såsen förberedas, när den väl var klar och alla hade satt sig till bords så halkar jag och som i en komedi far skålen rakt upp i taket och såsen ned över mig!
    Hormonstinn och känslig sitter jag i röran på golvet och gråter....

    Tack o lov för remouladsås på flaska! :'(

  • BigganL 20 augusti 2008

    Skrattvarningen var befogad!!!!!! :D :D :D

    quote]Skrivet av Fiona den 3 aug 2008

    Måste nästan berätta om min far för er... Detta blir stoooooooor skrattvarning!

    Den första historien är när han skulle baka tekakor. Låter enkelt och smidigt, men eftersom han hade fått ett specialmjöl av en lokal bagare (när denna stängde ner fick pappa det för att ge till grisarna som foder) var det inte riktigt till att följa receptet.
    Det missade han ju dock så klart!
    Mjölet han fått innehöll torrjäst, men så klart använde han vanlig jäst i bunken också, vilket gjorde att efter en stund började det jäsa, och jäsa, och jäsa och jäsa... (ni kan ju tänka er själva)
    Pappa bakade på för fullt, från början små fina tekakor, som blev större och större allt eftersom degen jäste.. Vi fick slut på mjöl, och eftersom vi bodde på landet kunde man inte springa till affären för att köpa mera, utan det blev barnen i huset som fick springa till grannarna och låna!
    Till sist var de små tekakorna stora som plåtarna de låg på, ugnen hann inte med, så plåtar fick börja springas med till grannarna och degen fortsatte jäsa!
    Vi har nog aldrig så roligt som när vi berättar denna historia!
    Det hela slutade med att han gav upp och slängde det sista av degen.

    En annan historia är när han gjort middag till mig efter att mina föräldrar gått isär.
    Han hade gjort en älgstek (vardagsmat när pappa och farfar är jägare) och steksås till denna så klart. Allt är färdigt att serveras och han bestämmer sig för att hälla upp såsen i en skål istället för att servera den ur stekgrytan.
    Jag satt i matrummet och hörde bara ett högt PANG! från köket, när skålen sprack mitt i tu! Det fanns lyckligtvis gott om sås kvar i grytan så middagen blev bra ändå.
    Såsen var väldigt god, men fick där efter namnet bänksås, något han än idag får höra när han frågar vad som önskas att äta när vi hälsar på.

  • BigganL 20 augusti 2008

    Även jag har väl gjort någon tavla i köket, bl a när jag för länge sedan skulle baka en kaka med kakao i och tog kanel i stället (tror jag det var för det var då brunt!) Det blev en väldigt märklig konsistens på degen, bara en seg, klistrig klump så ....... Jag upptäckte misstaget och började om, då blev kakan okej!

    Har också hänt att potatisen har kokat 1 ½ timme......

    Och i mikrons ungdom skulle jag värma rester av risgrynsgröt på jobbet och satte inte över något lock...... Ca 1/4 gröt var kvar i tallriken, resten runt i hela ugnen, TYCKTE väl att det lät konstigt från ugnen men det var ju nytt då! Så den lunchen blev man inte så mätt på.....

    DET HÄR var den roligaste "tråd" jag har läst här, har garvat hela tiden!
    :D :D :D :D (Y) (Y)

  • irko 20 augusti 2008

    Det VÄRSTA jag varit med om var när vi skulle ha "fina" middagen för några vänner och allt var klart och fint och mmmmm underbart och gästerna var på ingående NÄR jag fick såssleven, som stod i såsen, att fastna i min vita blusärm och det skvätte sås över hela mig, köket, bordet och väggarna :@F-n va arg jag blev men sen skrattade vi åt eländet och hjälptes ät att röja upp!

  • Chillfors 20 augusti 2008

    Minns ju även för några år sedan när min bror tappade en burk med lingonsylt i golvet...
    Det var lingonsylt överallt!
    Vi hittade fläckar flera dagar efteråt, hade skvätt iväg på alla möjliga konstiga ställen, inne i badrummet till och med, hehe. :)

  • marielotta 20 augusti 2008

    Min största miss var när jag var 18 år och skuller överraska pojkvännen med att ha bakat när han kom hem från sitt jobb. Jag skulle göra kakor....Drömmar. Ni anar inte vilka mardrömmar det blev. Fick vädra ut hela lägenheten. Läste receptet och la säkert i om det stod ex. 4 msk hjorthornsalt...tyckte jag....men det skulle vara tsk:'(

    Samma år glömde jag att jag höll på att poppa popcorn när det ringde på dörren. Hade precis hällt i oljan när det ringde på dörren. Jag stängde köksdörren... Sen fick jag snabbt på locket och fick städa himla mycket eftersom oljan brann, men det blev inte så pass så brankåren kom tack och lov.

  • irrevirre 20 augusti 2008

    Haahha ... vad roliga ni är:-)
    Själv kommer jag inte på något just nu .... tänker och tänker.

    Fast en gång för så där 20 år sedan hade jag bakat några krångliga kakor, minns inte vad det var men de var petiga att göra.
    När jag skulle flytta plåten med de färdiggräddade läckerheterna tippade jag hela plåten.
    Krossade kakor över golvet..... och ingen i munnen. Jag minns jag grät en skvätt ... just för arbetet jag lagt ner. Suck!

    Sedan skulle pappa och jag göra sås när min mamma låg på sjukhus en gång. Jag var kanske 10 år och hade sett mamma göra sås många gånger ... men vilket mjöl skulle det vara?Vi kom fram till att det måste vara potatismjöl och inte vetemjöl. Det var det INTE! En stor klump blev det.

  • PinkLadie 21 augusti 2008

    Minns att det började brinna i ugnen i en lägenhet en gång... Hade bakplåtspapper under något kött och fettet fick det hela att ta fyr... LÄSKIGT...

  • bakakaka 16 mars 2009

    Detta är en kul tråd, som jag puffar.

  • Gnurf 16 mars 2009

    Mikrons barndom här oxå. Kokade ägg på spisen, skalade och upptäckte att det av någon outgrundlig anledning blivit alldeles för löskokt...så la det på ett fat och drog på högsta effekt i mikron. Allt frid och fröjd till dess jag öppnade luckan....

    BANG-A-WHANG!!!

    Ägget exploderade. Effekten var som från en avsågad hagelbössa med en mynning på 30cm diameter. Ägg precis överallt, golv, tak, väggar, ansikte, bröst, ben...och svavellukten därtill!!! Som tur var fick jag glasögon redan som 10-åring...(H)

  • safir74 16 mars 2009

    suck

  • safir74 16 mars 2009

    När sonen var liten hände det flera gånger att han fick sin risgrynsgröt serverad med vitpeppar istället för kanel....försökte skrapa bort det men vad hjälpte det. Det smakade fortfarande peppar. Numera så öppnar jag alltid kanelburken (fattar inte hur jag jämt tog fel, kanel är ju brunt och vitpeppar vitt) och luktar :D

  • safir74 16 mars 2009

    Oj blev visst dubbelpost

  • flumhum 17 mars 2009

    Sist jag hade storbak så såg jag fel på vaniljsocker och bakpulver vilket blev att muffisarna blev sten hårda..råka ha i tre matskedar bakpulver i stället för vaniljsocker...>.< fick ju kasta det mesta och göra nytt..lite små stressat då :D

  • 123Linnea 17 mars 2009

    Skrivet av Gnurf den 16 mar 2009

    Mikrons barndom här oxå. Kokade ägg på spisen, skalade och upptäckte att det av någon outgrundlig anledning blivit alldeles för löskokt...så la det på ett fat och drog på högsta effekt i mikron. Allt frid och fröjd till dess jag öppnade luckan....

    BANG-A-WHANG!!!

    Ägget exploderade. Effekten var som från en avsågad hagelbössa med en mynning på 30cm diameter. Ägg precis överallt, golv, tak, väggar, ansikte, bröst, ben...och svavellukten därtill!!! Som tur var fick jag glasögon redan som 10-åring...(H)


    Detta har hänt mig med!!

    Men jag hann ta ur mitt ägg och lägga det i en tallrik med grön ärtsoppa. När jag satte skeden i det för att dela - PANG!! - och där satt jag chockad med ägg och ärt soppa i lampan på väggar och tak...

  • Gnurf 17 mars 2009

    Lömska jävla Äggajävlar!! :D Ja du ska då alltid vara värst....:p

    *ASG*

    Skrivet av 123Linnea den 17 mar 2009

    Skrivet av Gnurf den 16 mar 2009

    Mikrons barndom här oxå. Kokade ägg på spisen, skalade och upptäckte att det av någon outgrundlig anledning blivit alldeles för löskokt...så la det på ett fat och drog på högsta effekt i mikron. Allt frid och fröjd till dess jag öppnade luckan....

    BANG-A-WHANG!!!

    Ägget exploderade. Effekten var som från en avsågad hagelbössa med en mynning på 30cm diameter. Ägg precis överallt, golv, tak, väggar, ansikte, bröst, ben...och svavellukten därtill!!! Som tur var fick jag glasögon redan som 10-åring...(H)


    Detta har hänt mig med!!

    Men jag hann ta ur mitt ägg och lägga det i en tallrik med grön ärtsoppa. När jag satte skeden i det för att dela - PANG!! - och där satt jag chockad med ägg och ärt soppa i lampan på väggar och tak...

  • 123Linnea 17 mars 2009

    Jag skulle ha gäster. Mycket mer noggranna än vad jag är med vilket vin som passar osv. Mannen skulle bort på annat håll. Kunde inte räkna med stöd där ifrån. Kände mig stressad i köket. Svettades. Vägrade ha bänken full med disk när de kom. Gjorde små misstag här och där, i stressen. Glömde saker som skulle röras i, osv.

    Där ute kommer de!

    Tittar mig omkring. Hur ser det ut? Drar långsamt handen över hällen för att ta bort eventuella smulor.

    AHHAARGHHH! Hällen varm! Handen stekt!

    Tänk er själva vilket mottagande mina gäster fick!!

  • Gnurf 17 mars 2009

    Ett varmt mottagande kanske!?? :o

  • pumpernickel 9 februari 2010

    Min största miss måste ha varit då jag skulle baka min mammas bröllopstårta. Jag har alltid gillat tårtor och sällan misslyckats men den gången blev en katastrof. :(
    Tårtan skulle ha två våningar och jag hade övningsbakat den hemma innan så jag visste att den nedre våningen skulle hålla tyngden av den övre.
    Så kvällen före bröllopet så skulle jag fylla tårtan (hemma hos min mamma) men det blev bara fel. Grädden jag visspade blev rinnande och jag blev tvungen att vispa om det hur många gånger som hälst och när jag tillslut var färdig och tårtan var fin så tog det en halv timme så sprack det undre bottnet mitt i tu och det övre föll in i "gapet".
    Det var hemskt. Jag reparerade det hela så gott jag kunde och dekorerade lite extra med marsipan-snöflingor så det märktes inte på bröllopet men kännslan av panik kommer jag ihåg. Senare kom min mamma på att det kan ha berott på att det är mycket fuktig luft hemma hos dem :D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.