Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Smör vs Margarin

  • svengelsk 5 november 2012

    Mitt smör får stå framme på köksbänken, men bara lite åt gången. Jag har två smörbyttor, så jag kan fylla på den andra medan den första diskas. Det fungerar bra.

  • Isola747 9 februari 2013

    Smör och Bregott i alla lägen :) Så naturligt och lite manipulerat med som möjligt!

  • LenaBE1 9 februari 2013

    Skrivet av Isola747 den 9 feb 2013

    Smör och Bregott i alla lägen :) Så naturligt och lite manipulerat med som möjligt!


    Samma här, smör och bregott är godast och säkert också det "renaste" och nyttigaste alternativet i längden.
    För att få smöret bredbart kan man blanda smör, olja och vatten. Här är ett "recept" på hur man kan göra... http://fitnessguru.se/martina/36348-bredbart-smor-by-myself (Y)

  • Kollektivet 18 februari 2013

    Skrivet av carron66 den 7 nov 2011

    Jätteknepig fråga det där! Jag har hjärt och kärlsjukdom i släkten och tyvärr redan varit inne en sväng med mitt hjärta. Nåväl äter blodfettssänkande läkemedel trots att proverna är bra utan och skall äta lättyoghurt, lättfil etc....Men i all debatt så blir man rädd, jaha jag kan inte banta med LCHF diet ( lär mig aldrig det blir LCD diet eller LSD?!) eller GI. Jag har iallafall 10 kg som jag borde gå ner pga av mitt hjärta, så jag vet inte smör eller margarin/pest eller kolera...? Knepigt, men bakar med smör oftast!



    Baka med olja eller minska ditt intag av bakverk, livsmedel och maträtter som innehåller smör och annat mättat fett..? Annars i ditt fall kanske du borde satsa mer på att öka fiberintaget, främst av lösliga fiber då, och hålla blodfetterna under kontroll på det sättet. Det kan verka tråkigt, men det enklaste sättet att gå ned i vikt på är ofta att minska mängden godis/glass/läsk/fika och samtidigt äta en större andel grönsaker - minst halva tallriken så är biffen fixad! ;)

  • Glitterfia 18 februari 2013

    Bregott blir bara hårt när det fått stå framme länge och blivit riktigt varmt och mjukt. När man därefter stoppar in bregott i kylen igen då kan man räkna med att det är hårt som cement. Därför tar jag fram lite bregott i en fin skål i stället för hela asken om det ska stå framme länge eller där det är riktigt varmt.. och asken tar jag fram när jag bara ska bre någon macka lite snabbt. Sen direkt i i kylen igen. Då är den bredbar.

  • DoctorWho 19 februari 2013

    Det här låter gott, men namnet tycker jag är lite missvisande. (Smör, olja, vatten och salt blir inte margarin.)
    Hemgjort margarin med havssalt

  • Veranne 17 september 2013

    Jag håller på att det är bäst att äta lite av allt och använda det man gillar bäst till just den maträtten. För egen del blir det oftast smör eller nån god olja. Men en del kakor tycker jag faktiskt blir godare med margarin, där passar inte smörsmaken riktigt. Steker också emellanåt i flytande margarin pga att det inte bränns lika lätt som smör och inte blir lika hett som olja. Till stekt fisk och annat panerat tar jag hälften smör hälften rapsolja för att få den rätta knaprigheten.

    Om jag alls har något matfett på mackan blir det smör. Förvarar det i kylskåpet och hyvlar tunt med osthyvel = inga problem med hårda klumpar eller kladdiga ljumna smörpaket.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.