Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Sveriges nationalrätt?

  • Smulpajen 18 oktober 2008

    Skrivet av segerwitch den 18 okt 2008

    :o Jag tror att de flesta länder, har någon köttbulle, som sägs komma därifrån?? Då tror jag
    mer på att Janssons?, har jag aldrig stött på utomlands, eller lutfisk med vit sås,? kanske rotmos med fläsklägg?Bruna bönor som dom tillagas här, med sirap?Jag fick en chock första gången
    jag provade!:Dmin fd man från Italien, blev lika chockad som jag??Sen är det våra sillinlägningar,
    min Mexikanske far berättade, att det var första gången han åt fisk med socker(L) Och så stekt strömming, med lingonsylt? det finns mycket, som jag bara kan få här i sverige. Kalles kaviar som någon nämde, jag häll på att längta ihjäl mig efter vanlig prickikorv, när jag bodde utomlands:D Så det är nog svårt att peka ut en rätt?

    Det ligger väldigt mycket i det du säger! Fisk med socker, ja det har jag hört. Och våra bruna bönor..också sött. Och precis som du nämner, köttbullar finns i en rad olika länder. Kaviar som våran på tub, vete katten om det finns? Nä, det gör det nog inte. Och inte Jansson, den kom ju till av misstag! Lutfisk då, jo det finns i Norge. Kanske tillagas den inte som i Sverige, men dom torkar långa efter kusten precis som vi. Ja, det finns mycket som utlänningar reagerar över om vår mat. Sötlimpa ska vi inte tala om (N) Varför i hela fridens namn är det så mycket socker i svensk mat??? Kan någon svara på det??

  • Don_Pedro 19 oktober 2008

    Skrivet av Smulpajen den 19 okt 2008

    Skrivet av segerwitch den 18 okt 2008

    :o Jag tror att de flesta länder, har någon köttbulle, som sägs komma därifrån?? Då tror jag
    mer på att Janssons?, har jag aldrig stött på utomlands, eller lutfisk med vit sås,? kanske rotmos med fläsklägg?Bruna bönor som dom tillagas här, med sirap?Jag fick en chock första gången
    jag provade!:Dmin fd man från Italien, blev lika chockad som jag??Sen är det våra sillinlägningar,
    min Mexikanske far berättade, att det var första gången han åt fisk med socker(L) Och så stekt strömming, med lingonsylt? det finns mycket, som jag bara kan få här i sverige. Kalles kaviar som någon nämde, jag häll på att längta ihjäl mig efter vanlig prickikorv, när jag bodde utomlands:D Så det är nog svårt att peka ut en rätt?

    Det ligger väldigt mycket i det du säger! Fisk med socker, ja det har jag hört. Och våra bruna bönor..också sött. Och precis som du nämner, köttbullar finns i en rad olika länder. Kaviar som våran på tub, vete katten om det finns? Nä, det gör det nog inte. Och inte Jansson, den kom ju till av misstag! Lutfisk då, jo det finns i Norge. Kanske tillagas den inte som i Sverige, men dom torkar långa efter kusten precis som vi. Ja, det finns mycket som utlänningar reagerar över om vår mat. Sötlimpa ska vi inte tala om (N) Varför i hela fridens namn är det så mycket socker i svensk mat??? Kan någon svara på det??


    :D Det närmaste jag har kommit lutfisk, är bacalao på spanska, kabeljo på svenska, men tillagningen är helt en annan. Den mest kända i den latinska världen är " Bacalao ala Vizcaina"den är hel underbar, mmm
    Men du har rätt, i svensk så används det mycket socker!:D

  • segerwitch 19 oktober 2008

    :DJa kommer ihåg, att när min Mexikanske pappa var och hälsa på i Sverige, så var det inlagdsill, det första han ville ha. När jag senare skulle fira jul i Mexico, så var det en Svensk Julbord som
    stod först på önskelistan! Grilljeradjulskinka, janssons,prinskorv,saltgurka, kalvsylta,rödkål, deyt var inte de lättaste att få tag på i Mexico, ansjovis hade jag med,så janssons blev det,skinka likaså,men rödkål kunde jag inte hitta, leverpastej finns där, saltgurka hade jag med mig, och sist men inte minst"Kalles kaviar" flera stycken( som julklappar) haha:D

  • LaJefa 19 oktober 2008

    Ärtsoppa med fläsk tror jag. Här kan man bara köpa gula ärter i specialaffärer.
    Sen misstänker jag att smörgåstårta är väldigt svenskt också.

  • segerwitch 19 oktober 2008

    Skrivet av lajefa den 19 okt 2008

    Ärtsoppa med fläsk tror jag. Här kan man bara köpa gula ärter i specialaffärer.
    Sen misstänker jag att smörgåstårta är väldigt svenskt också.


    :DJag tror inte jag sett gula ärtor i Mexico????Däremot
    garbanzos. Bacalao ala Vizcaina görs på olika sätt i spanien
    och Mexico, men gott är det!(Y)
    Ja smörgåstårta! det har jag nog aldrig sett häller!

  • Bohnke-Oslo 19 oktober 2008

    Jag måste beklaga,men bara ett land har liknande rätt som
    Potatis fläsk och løksås.
    En typisk rätt som går hem (utom hos mammaMIA)
    hos alla gammal som små och supergott
    I norge heter det Flesk me duppe(bechamelsås utan løk)

    Var stolta Svenskar før denna Nationalrätt!!

  • Erajscha 19 oktober 2008

    Okej om nationalrätten måste vara unik för landet så ligger nog smörgåstårta bra till. Men ärtsoppa vet jag att man gör i fler delar av norra Europa.
    Stekt fläsk med löksås har jag för mig att man äter i Danmark också.

    Kålpudding med lingon skulle kunna vara unikt?
    Fläskpannkaka?

  • Erajscha 19 oktober 2008

    Skrivet av Smulpajen den 19 okt 2008
    Varför i hela fridens namn är det så mycket socker i svensk mat??? Kan någon svara på det??



    Kan det ha att göra med att vi har haft sockerbetsodling? Så här var inte sockret lika dyrt som i de länder där man fått importera sockret.

  • segerwitch 19 oktober 2008

    :o Skulle det kunna vara Kalops??:o

  • The_mama97mia 19 oktober 2008

    Surströmmingen såklart....

    *ler*

  • Bohnke-Oslo 19 oktober 2008

    raggmunk då???

    eller?

  • boz1965 19 oktober 2008

    Skrivet av Bohnke-Oslo den 19 okt 2008

    Jag måste beklaga,men bara ett land har liknande rätt som
    Potatis fläsk och løksås.


    Mja, sanning med modifikation, det där.

    Danskarna har 'persillesovs' - persiljesås istället för 'lögadoppa'. :D

  • monac 19 oktober 2008

    rimmad oxbringa med rotmos tänker jag.

  • systeryster 19 oktober 2008

    Jag håller på tjockpannkaka och ärtsoppa.(Y)
    Köttbullar och Jansson som tvåa, för att inte glömma lilla sillbiten.... vår egen sushi.:D

  • boz1965 21 april 2009

    Men (fj)ärtsoppa är väl ändå den mest typiskt svenska rätten, eller???

  • Snoops 21 april 2009

    Är inte smörgåstårta typiskt svenskt?

  • Majainorr 21 april 2009

    Stekt strömming med dillsås och färskpotatis!

    Ärtsoppan ligger ju också himla bra till...

    Sill och potatis!?

  • Monika46 21 april 2009

    Skrivet av guardianlinda den 18 okt 2008

    Monika skrev...
    Jag håller med guardianlinda att köttbullar med King Edvard potatis, brunsås och lingon och gurka är riktig svensk husmanskost.
    Men även korv och mos, fläsk och löksås samt kålpudding platsar som Sveriges nationalrätter.

  • Monika46 21 april 2009

    Skrivet av Monika46 den 22 apr 2009

    Skrivet av guardianlinda den 18 okt 2008

    Monika skrev...
    Jag håller med guardianlinda att köttbullar med King Edvard potatis, brunsås och lingon och gurka är riktig svensk husmanskost.
    Men även korv och mos, fläsk och löksås samt kålpudding platsar som Sveriges nationalrätter.

    Korv och mos ser man inte så mycket av utomlands... Därför tycker jag att denna rätt platsar som en typisk svensk nationalrätt.
    Många gånger då man varit utomlands så hör man folk säga på flyget eller i väntan på resväskorna, - Nu längtar jag efter en korv med mos...
    Det blir säkert många som besöker en korvkiosk på vägen hem... Själv så är jag en av dem...

  • Okänd 22 april 2009

    Skulle i stället vilja ställa frågan så här, har Sverige egentligen någon riktig nationalrätt?
    Visst kan listan göras lång, det beror på vem man frågar.
    Sill och dillkokt färskpotatis.
    Köttbullar i gräddsås med lingonsylt och potatismos.
    Kålpudding.
    Palt.
    Strömming i alla dess varianter.
    Surströmming.
    Ärtsoppa med fläsk och punch.
    Öländska kroppkakor.
    Spättekaka.
    Mårten gås.

    Det är bara att välja och vraka!
    Själv lägger jag min röst på sillen, färskpotatisen, gräddfilen, gräslöken och den lilla nubben därtill!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.