Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Baka utan ugn!

  • Sashuk 31 maj 2010

    Hej!
    Jag undrar om ni har några recept på t.ex. kakor som man bakar utan ugn eller något sånt. Tar emot alla! (förutom chokladbollar och dammsugare) :)

  • amoz 31 maj 2010

    Kom att tänka på en kaka som man bakar i stekpannan uppe på spisen som vi kallar Skrabbelucker men här hittar jag dom som Krabbelurer. Det som förvånar mig väldigt mycket är att det finns 14 nästan identiska recept på just de kakorna???? Jag har flera gånger fått "Inte godkännt" på recept som har varit liknande något som redan finns???

    Krabbelurer

  • amoz 31 maj 2010

    Ps! Hittade faktiskt 4 recept under Skrabbelucker också och de var även de lika varandra{question}

  • Sashuk 31 maj 2010

    Ja konstigt! Jag vill bara fråga, du e ju från karlshamn. Det e jag med. Så nu kommer frågan, var du på restaurang igår? Jag tyckte att du ser bekant ut... :)

  • Sashuk 31 maj 2010

    *tycker

  • maithab 31 maj 2010

    Det borde kunna gå att baka vanliga mördegskakor och havreflarn på spisen.

  • gggabriella 31 maj 2010

    du måste testa fattiga riddare. sen kanske amerikanska pannkakor. har tyvärr inga recept men det är superlätt att hitta :) (är nämligen ny här hehe)

  • MillaB 31 maj 2010

    jag kollade runt lite och hittade det här receptet, det verkar väldigt gott
    Dajmkola utan mandel

  • Sashuk 31 maj 2010

    Tack allihoppa! :) Vad e fattiga riddare?

  • amoz 31 maj 2010

    Skrivet av Sashuk den 31 maj 2010

    Ja konstigt! Jag vill bara fråga, du e ju från karlshamn. Det e jag med. Så nu kommer frågan, var du på restaurang igår? Jag tyckte att du ser bekant ut... :)


    Nej tyvärr det var jag inte men du har kanske varit och kollat på skor någon gång????

  • Sashuk 31 maj 2010

    ja.. det har jag säkert, men det beror på var och när :)

  • amoz 31 maj 2010

    Skrivet av Sashuk den 31 maj 2010

    Tack allihoppa! :) Vad e fattiga riddare?



    För mig är Fattiga riddare gjort på bla slätt vetebröd precis som i det receptet jag lägger in här, men jag ser att vissa använder vitt bröd istället???

    Fattiga riddare som dessert

  • MillaB 31 maj 2010

    Fattiga riddare är för det mesta vitt bröd som man lägger i en ägg och mjölk blandning och sedan steker i smör. Sedan strör man socker och kanel över det, annars blir det inget gott.

  • Sashuk 31 maj 2010

    okej. nu fattar jag nog :)

  • siggemums 31 maj 2010

    Här kommer ett annat recept på mumsiga fattiga riddare:
    Bred nutella på skivat toastbröd. Lägg i hop dem två och två. Dela i två delar till trekanter.
    Vispa ihop 2 ägg med 2 dl vispgrädde eller mjölk. Tillsätt upp till 1/2 dl socker och 1 tsk kanel. Stek på båda sidor i smör några minuter tills de fått fin färg. Ät nygräddade.

    Tillägg:Fattiga riddare kom till för att använda vetebröd eller annat bröd som blivit lite gammalt och då blir lite torrt och tråkigt. Nuförtiden blir ju knappast toastbröd torrt innan det möglar{dont-know}

  • Zeldasmatte 31 maj 2010

    Chapati (indiska platta bröd) tillagar man i stekpanna...

    Finns det kakor man kan fritera i olja? t ex munkar?

  • Amika 31 maj 2010

    De här görs utan ugn. :)

    Anitas punchbollar
    Elenas knäck-kakor
    Frusen sommartårta med maräng

    Lycka till. :)

  • siggemums 1 juni 2010

    Skrivet av Amika den 1 jun 2010

    De här görs utan ugn. :)

    Anitas punchbollar

    Lycka till. :)


    Man kan byta ut sockerkakan i receptet mot ett paket sockerkaksmix.

    Ett tips när man ska rulla dem i strössel är att hälla strösslet i en tom vaniljsockerburk (de vanliga i papp). Lägg i bollen, på med locket, skaka om och på nolltid har man jänmt fördelad strössel på fint runda bollar.

  • Sork 1 juni 2010

    HEJ

    Prova att göra fikonbollar. Mixa 200 gram fikon tillsammans med en matsked smör. Blanda ner 2 msk kakao. Tillsätt lite vatten om de verkar torra. Rulla bollar av massan och rulla i kokos. Vill du göra dem ännu nyttigare så uteslut smör och tillsätt en näve skållad, skalad mandel, grovhackad. Tillsätt då lite mjölk om det verkar torrt

  • anluk 1 juni 2010

    Frozen cheesecake är ju alltid gott!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.