Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bakmaskin

  • berggrenskan 22 april 2009

    Hej
    Jag har en gammal bakmaskin av märket Panasonic, som jag plockat fram igen. Tyvärr lyckas jag inte lika ofta med brödet nu som jag gjorde förra vändan jag hade den framme.
    Bröden blir lite för kompakta, vet inte vad jag gör för fel.

    Men jag hittade en sida med massor med recept:
    http://web.telia.com/~u92018300/recepies.htm

  • vnordin 23 april 2009

    Kan nån ge mig råd om jag ska köpa en OBC Nordica eller en Tefal XXL?

  • maithab 15 juli 2009

    Nå vad blev det för bakmaskin? Och vad var det som avgjorde vilken modell det blev?

  • liituwerg 20 augusti 2012

    Jag har haft flera bakmaskinen f n en vid namn Menuett.Med den här maskinenföljer recepthäfte med väldigt krångliga råd. Det är lättere att baka med maskin med bröden blir små som någon nämnde tidigare. Bästsmakande resultat får jag av Lidls färdiga mjölblanding. Men jag rekommenderar Kenwoods maskin som jag har prövat. Den är pålitlig och bröden blir lite större.

  • margitkallgren 20 augusti 2012

    Jag har en bakmaskin AFK som är ganska bra. Men jag tycker att skorpan på brödet blir för hård.
    Skall jag minska baktiden tro. Har ni något råd? Man kan göra en fin välknådad deg och baka ut själv till bullar. Hälsningar till alla bakmostrar.Margit

  • maithab 21 augusti 2012

    Vill du ha mjukare skorpa på brödet så kan du helt enkelt låta brödet vara kvar i bakmaskinen när de svalnar så att vätskan fördelas och skorpan blir mjukare alternativt pensla rikligt med hett vatten, eller smält smör, och vira in brödet i bakhanddukar.
    Skorpan blir också mjukare och brödet lite segare om man tillsätter ett ägg i degen.

  • walterego 22 augusti 2012

    Har en. Passar inte in i mina ideal. Har du redan köpt?

  • brosita 22 augusti 2012

    Bakmaskin används flitigt härhemma. Grabben har gluten och glutenfri deg ärr riktigt kladdarbete, men detta slipper vi med bakmaskin. :) Jodå, hål i brödet blir det, men vad gör väl det...

  • heleneli 30 augusti 2012

    Skrivet av NewDown den 18 jul 2008

    Hej
    Jag har en barmaskin av märket severin, jag höjer denna manick till skyarna.
    Jag är småbarnsförälder och tycker att tiden inte räcker till för knådning och jäsning alla gånger, och brödet man köper innerhåller bara en massa luft och kemikalier.

    Så jag använder min maskin flitigt, bara till att hälla i alla ingredienserna i en skål starta maskinen sedan piper den när den är färdig (min maskin tar 3 timmar på sig totalt).
    Minimalt med disk blir det också, den enda nackdelen som jag har fått lära mig att leva med är att det blir ett litet håll i mitten undertill i brödet efter degkroken men men...jag slänger inte ut min bakmaskin i första taget. Behöver du recept så har jag en hel del, inte utlagt men det kan ordnas.
    Något recept finns föresten bland mina recept.

    Lycka till.

  • Gullock 4 oktober 2012

    Hej, jag älskar också min bakmaskin! Dock önskar jag att den inte pep så högt - jag vill gärna ha färskt bröd på morgonen. Min heter Wilfa och piper både när den knådat klart, jäst klart och när själva brödet är helt färdigt!!! Det går alltså inte att stänga av pipandet...

  • maithab 4 oktober 2012

    Den enda modell som jag känner till där man kan stänga av pip-signalen är Electrolux EBM8000. När man sätter den på timer stängs pipsignalen av. Den har en massa andra moderna finesser också. Varmluftsugn som ger jämnare värmefördelning, degkrok som fälls ner när brödet är färdigknådat så att den inte fastnar i brödet. Levereras med två olika formar så man även kan bara runt bröd eller kakor. mm.

    Annars är det nog bara att stänga dörren till köket eller sovrummet så man slipper vakna av pipandet.
    Jag kan säga att jag vaknade alltid i början men vande mig rätt snart. Så det gäller väl också att baka tillräckligt ofta :-)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.