Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bakmaskin

  • ANNGUS1 18 november 2008

    Skrivet av marjoh1 den 18 nov 2008

    Låter intressant med en bakmaskin, vad kan en sådan manick tänkas kosta i dagens läge? Någon som har köpt en nyligen?


    Jajamen jag köpte en måndags förra veckan för 990,00 på media markt . En Tefal XXL som jag är än så länge jätte nöjd med !!

  • boz1965 18 november 2008

    Jag har visserligen aldrig ägt en bakmaskin, men måste erkänna att har funnits tllfällen när jag har varit frestad att köpa en.

    Vilka vinster (förutom arbetsbesparande) är det med en bakmaskin?

  • Glitterfia 18 november 2008

    Tycker också det låter intressant med en bakmaskin.
    "puffar" och hoppas på fler ska skriva....

  • Smulpajen 18 november 2008

    Jag förstår verkligen inte vad denna maskin har med bakning att göra:o Man tappar ju allt som bakning står för. Känsla, välbefinnande och antistress. Det finns inget bättre botemedel mot sress än att baka på riktigt. Enda gången den här maskinen har en poäng är i husvagnen eller husbilen. Ni som jagar efter tid, prova att ta er tid till ett riktigt brödbak, gärna ihop med era barn. Känn och lukta på degen. Njut av doften när det kommer ut ur ugnen. Kan man få en bättre belöningen efter ett gott dagsverke(L)

  • MammaIrene 18 november 2008

    HEj, ingen som vet var man kan få tag i en ny vev till bakmaskin (degkroken som sitter längst ner o rör ihop degen?
    Råkade tyvärr slänga ut den tillsamans med ett dåligt bröd där jag glömt jästen.....suck...
    MVh Irene

  • boz1965 18 november 2008

    Skrivet av MammaIrene den 18 nov 2008

    HEj, ingen som vet var man kan få tag i en ny vev till bakmaskin (degkroken som sitter längst ner o rör ihop degen?
    Råkade tyvärr slänga ut den tillsamans med ett dåligt bröd där jag glömt jästen.....suck...
    MVh Irene


    Försök med butiken där du köpte maskinen, det brukar finnas reservdelar att köpa till det mesta.

  • MammaIrene 18 november 2008

    Jag köpte den på ICa MAxi, så jag är väldigt osäker på det.......men jag kan ju alltid kolla...

  • PinkLadie 19 november 2008

    Skrivet av Martin_O den 17 nov 2008

    Jag utgår alltid från färska råvaror. Konserverade tomater tex är en styggelse.

    Jag slänger i lite vad som finns tillgängligt. Tomater, paprika, lök, vitlök, morötter mm. Detta kör jag i syltprogrammet på maskinen. När halva tiden gått på programet slänger jag i stekt köttfärs. När programmet är klart smakar jag av med salt, peppar och vinäger. Sedan mixar jag röran med stavmixer. OBS! Mixa aldrig i bakmaskinens kärl.


    Tackar, tackar (L)

    Själv gjorde jag ett jättegott vörtbröd igår, ska bara fila lite på mängden jäst kontra vätska, för det sjönk ner lite i mitten... Men smaken är där! :D

  • LaJefa 19 november 2008

    Jag använder min bakmaskin för att blanda och jäsa degen för det tycker jag är jätte smidigt. Tar därefter upp degen och bakar ut bullar eller bröd och bakar dem i varmluftsugn. Resultatet tycker jag blir jättebra.

  • babbs 19 november 2008

    Skrivet av Smulpajen den 18 nov 2008

    Jag förstår verkligen inte vad denna maskin har med bakning att göra:o Man tappar ju allt som bakning står för. Känsla, välbefinnande och antistress. Det finns inget bättre botemedel mot sress än att baka på riktigt. Enda gången den här maskinen har en poäng är i husvagnen eller husbilen. Ni som jagar efter tid, prova att ta er tid till ett riktigt brödbak, gärna ihop med era barn. Känn och lukta på degen. Njut av doften när det kommer ut ur ugnen. Kan man få en bättre belöningen efter ett gott dagsverke(L)


    För en del av oss som har svårt med axlar och händer är bakmaskin ett ypperligt hjälpmedel. Därför tycker jag inte att du ska klanka ner på oss som gillar bakmaskinen. Baka du ditt goda bröd så länge du kan. Det gjorde jag också en gång. Men tyvärr har förutsättningarna ändrats.

  • ANNGUS1 19 november 2008

    Skrivet av babbs den 19 nov 2008

    Skrivet av Smulpajen den 18 nov 2008

    Jag förstår verkligen inte vad denna maskin har med bakning att göra:o Man tappar ju allt som bakning står för. Känsla, välbefinnande och antistress. Det finns inget bättre botemedel mot sress än att baka på riktigt. Enda gången den här maskinen har en poäng är i husvagnen eller husbilen. Ni som jagar efter tid, prova att ta er tid till ett riktigt brödbak, gärna ihop med era barn. Känn och lukta på degen. Njut av doften när det kommer ut ur ugnen. Kan man få en bättre belöningen efter ett gott dagsverke(L)


    För en del av oss som har svårt med axlar och händer är bakmaskin ett ypperligt hjälpmedel. Därför tycker jag inte att du ska klanka ner på oss som gillar bakmaskinen. Baka du ditt goda bröd så länge du kan. Det gjorde jag också en gång. Men tyvärr har förutsättningarna ändrats.




    TACK TACK Äntligen ett fantastik kommmentar !!!! Sluta klanka ner på oss som gillar maskinen det är ju valfritt men välkommen tillbaka hit om du nu någon gång ändrar uppfattning.

  • ANNGUS1 19 november 2008

    Skrivet av boz1965 den 18 nov 2008

    Jag har visserligen aldrig ägt en bakmaskin, men måste erkänna att har funnits tllfällen när jag har varit frestad att köpa en.

    Vilka vinster (förutom arbetsbesparande) är det med en bakmaskin?


    Ja jag kan nog inte säga att man gör några större ekonomiska förtjänster jämfört med att baka på "vanligt sätt" men den största vinsten ligger nog ändå nog med att kunna få vakna med en fantastisk lukt av nybakt bröd på morgonen utan behövt göra någonting egentligen .

    ladda maskinen på kvällen med vad för slags ingredienser man vill ha i och starta den så "vips" så har du ett jätte gott bröd dagen därpå utan att behöva klä på sig och ge sig av för att handla / eller stiga upp för att sätta igång ett brödbak med allt som det innebär. ( man kan ju även starta den med en gång man behöver ju inte alltid programera den .)

    Ja jag vet att man kan kalljäsa men då har du ändå ett moment att fixa degen !!!!

    Så man tjänar nog inget med att jämföra med bakning på eget vis men jämföra med att köpa så blir det mkt billigare i längden !!

  • essim 19 november 2008

    Skrivet av marjoh1 den 18 nov 2008

    Låter intressant med en bakmaskin, vad kan en sådan manick tänkas kosta i dagens läge? Någon som har köpt en nyligen?


    Jag har köpt en idag på On-Off 799 kr. Märke OBH-Nordica.
    :)

  • ANNGUS1 19 november 2008

    Skrivet av aniper56 den 19 nov 2008

    Skrivet av marjoh1 den 18 nov 2008

    Låter intressant med en bakmaskin, vad kan en sådan manick tänkas kosta i dagens läge? Någon som har köpt en nyligen?


    Jag har köpt en idag på On-Off 799 kr. Märke OBH-Nordica.
    :)


    Lycka Till med din OBH meddela gärna om den är bra för jag har tänkt ge svärmor en i julklapp för hon har svår reumatism och jag tror det blir den perfekta klappen iår!!

  • Lotten_J 19 november 2008

    Bra att det finns bakmaskiner för er som har problem med axlar osv....mitt x har en bakmaskin som vi använde i perioder, det blir gott bröd i den tycker jag....härligt att vakna till lukten av nybakt bröd (Y)

    Skrivet av babbs den 19 nov 2008

    Skrivet av Smulpajen den 18 nov 2008

    Jag förstår verkligen inte vad denna maskin har med bakning att göra:o Man tappar ju allt som bakning står för. Känsla, välbefinnande och antistress. Det finns inget bättre botemedel mot sress än att baka på riktigt. Enda gången den här maskinen har en poäng är i husvagnen eller husbilen. Ni som jagar efter tid, prova att ta er tid till ett riktigt brödbak, gärna ihop med era barn. Känn och lukta på degen. Njut av doften när det kommer ut ur ugnen. Kan man få en bättre belöningen efter ett gott dagsverke(L)


    För en del av oss som har svårt med axlar och händer är bakmaskin ett ypperligt hjälpmedel. Därför tycker jag inte att du ska klanka ner på oss som gillar bakmaskinen. Baka du ditt goda bröd så länge du kan. Det gjorde jag också en gång. Men tyvärr har förutsättningarna ändrats.

  • essim 19 november 2008

    Skrivet av ANNGUS1 den 19 nov 2008

    Skrivet av aniper56 den 19 nov 2008

    Skrivet av marjoh1 den 18 nov 2008

    Låter intressant med en bakmaskin, vad kan en sådan manick tänkas kosta i dagens läge? Någon som har köpt en nyligen?


    Jag har köpt en idag på On-Off 799 kr. Märke OBH-Nordica.
    :)


    Lycka Till med din OBH meddela gärna om den är bra för jag har tänkt ge svärmor en i julklapp för hon har svår reumatism och jag tror det blir den perfekta klappen iår!!


    Nu har maken och jag provsmakat brödet jag bakade när vi kom hem från affären. Ett valnötsbröd som jag hittade receptet till här på MK. Brödet var jättegott. :pNär maskinen svalnat satte jag igång med en Havre- och vetelimpa som puttrar i maskinen just nu.:) Få se hur det blir.
    Vad som kan bli svårt för din svärmor om hon har värk i händerna är att få upp själva degskålen från apparaten. Det var ganska trögt. :(Men annars tyckte jag att det funkade utmärkt.(Y)

  • Smulpajen 19 november 2008

    Skrivet av babbs den 19 nov 2008

    Skrivet av Smulpajen den 18 nov 2008

    Jag förstår verkligen inte vad denna maskin har med bakning att göra:o Man tappar ju allt som bakning står för. Känsla, välbefinnande och antistress. Det finns inget bättre botemedel mot sress än att baka på riktigt. Enda gången den här maskinen har en poäng är i husvagnen eller husbilen. Ni som jagar efter tid, prova att ta er tid till ett riktigt brödbak, gärna ihop med era barn. Känn och lukta på degen. Njut av doften när det kommer ut ur ugnen. Kan man få en bättre belöningen efter ett gott dagsverke(L)


    För en del av oss som har svårt med axlar och händer är bakmaskin ett ypperligt hjälpmedel. Därför tycker jag inte att du ska klanka ner på oss som gillar bakmaskinen. Baka du ditt goda bröd så länge du kan. Det gjorde jag också en gång. Men tyvärr har förutsättningarna ändrats.

    Tråkigt att du tar det som om jag klankar, det är inte min mening. Jag tycker bara att hela grejen med att baka försvinner. Om man har ont i händer, axlar mm då har jag full förståelse för maskinen. Jag är inte felfri själv heller, har mycket värk i mina axlar till och från, men än så länge klarar jag av vanligt bak. Jag är medveten om att inte alla gör det. Men om man inte har dessa eller liknande problem, vill jag slå ett slag för att baka själv. Det ger så mycket välbefinnande om man tar sig tid. Ett botemedel mot stress, åtminstone för en dag :)

  • boz1965 19 november 2008

    Skrivet av Smulpajen den 19 nov 2008

    Tråkigt att du tar det som om jag klankar, det är inte min mening. Jag tycker bara att hela grejen med att baka försvinner. Om man har ont i händer, axlar mm då har jag full förståelse för maskinen. Jag är inte felfri själv heller, har mycket värk i mina axlar till och från, men än så länge klarar jag av vanligt bak. Jag är medveten om att inte alla gör det. Men om man inte har dessa eller liknande problem, vill jag slå ett slag för att baka själv. Det ger så mycket välbefinnande om man tar sig tid. Ett botemedel mot stress, åtminstone för en dag :)


    Jag kan förstå alla som vill ha nybakat på morgonen men inte är intresserad av baket som sådant eller har dåliga leder, reumatism, ledvärk etc.

    Jag gillar själv att baka och formligen ÄLSKAR nybakt fralla till frukost. Men att gå ner till kondiset och betala 5-6 kronor stycket för småfrallorna är jag inte lika förtjust över. Likaså vill jag inte börja min dag med att sätta deg till egna frallor. Så jag har haft ett och annat tillfälle när jag har önskat att jag hade en bakmaskin.

  • Smulpajen 19 november 2008

    Skrivet av boz1965 den 19 nov 2008

    Skrivet av Smulpajen den 19 nov 2008

    Tråkigt att du tar det som om jag klankar, det är inte min mening. Jag tycker bara att hela grejen med att baka försvinner. Om man har ont i händer, axlar mm då har jag full förståelse för maskinen. Jag är inte felfri själv heller, har mycket värk i mina axlar till och från, men än så länge klarar jag av vanligt bak. Jag är medveten om att inte alla gör det. Men om man inte har dessa eller liknande problem, vill jag slå ett slag för att baka själv. Det ger så mycket välbefinnande om man tar sig tid. Ett botemedel mot stress, åtminstone för en dag :)


    Jag kan förstå alla som vill ha nybakat på morgonen men inte är intresserad av baket som sådant eller har dåliga leder, reumatism, ledvärk etc.

    Jag gillar själv att baka och formligen ÄLSKAR nybakt fralla till frukost. Men att gå ner till kondiset och betala 5-6 kronor stycket för småfrallorna är jag inte lika förtjust över. Likaså vill jag inte börja min dag med att sätta deg till egna frallor. Så jag har haft ett och annat tillfälle när jag har önskat att jag hade en bakmaskin.

    Man kan ju göra frallorna på kvällen och jäsa dom i kylen över natten. Det enda som behöver göras är at sätta in dom i ugnen på morgonen. Dessutom blir frallorna godare om dom kalljäser(Y) Värt att prova iaf.

  • maithab 21 november 2008

    Som jag skrivit innan så behöver ju inte det ena utesluta det andra!

    Jag tycker det finns många vinster med bakmaskin och använder den som sagt istället för att köpa det dagliga brödet. Och jämfört med det (att köpa brödet) finns det MÅNGA fördelar! Annars bakar vi vanligt också! Men det finns inte tid och ork att baka bröd för hand till hela familjen jämt. Jag kalljäser gärna, det är det näst bästa alternativet om man inte hinner passa degen, och som en utmärkt komplement till bakmaskinen.
    Säga vad man vill om bakmaskin men bekvämt är det i alla fall (och gott blir det). (och på vår maskin är det inga problem att lyfta ur bakskålen).

    Ni får gärna dela med er av recept på vörtbröd :-)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.