Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bakmaskin

  • Evia 14 november 2008

    Jag har en Kenwood Rapid-bake och den har en massa olika funktioner:p Timer funktionen är min favorit just för att man får nybakt bröd på morgonen, men man kan göra sylt och sådant oxå i den. Använder den jättemycket i perioder när man jobbat mycket o så.

  • ANNGUS1 14 november 2008

    jag kan inte fatta varför en del måste märka ord så mkt , vi har ju ändå kommit fram till att en del gillar bakmaskiner och andra inte !!!
    Jag har inte gillat min gamla som är ca 12-14 år gammal men jag köpte mig en ny nu i måndags en Tefal XXL (Y)och den är både jag och min man jätte förtjusta i .
    Jag har bara bakat i den två ggr och bara använt mig av vanliga ingredienser så som vanligt mjöl och grövre mjöl , vatten mm och jag kan inte se att det skulle vara onyttigt , utan bara vansinnigt smidigt , bakar jag på vanligt sett så brukar det (normalt sett ) bli fler än en limpa så på så sett så är det nog mer ekomomiskt , men vi vill inte äta samma limpa fler dar irad utan det är så himla gott med ljummet nybakat bröd och då har jag ju möjlighet till det med en sån här maskin.

    Jag håller med om att tycker man att man fuskar med en sån så är det bara så att livet är inte rättvist idag , det är bara så att man måste inse det !!! I så fall ska du ju inte få ha en matassistent eller mixer heller då!!!

    Sen en fråga till "statarfrun" om du nu äger en maskin och tycker så illa om dem varför har du köpt en då ??? det kan ju förresten vara så att du har fått den - men stackars den som gav dig den om du är så missnöjd av den personens gåva som säkert tyckte att du behövde för att tex underlätta i bakningen !!!! men du kan ju även vunnit den ???? För köpa en skulle väl aldrig du göra !!!(bara en tanke )

  • NewDown 14 november 2008

    Skrivet av ANNGUS1 den 13 nov 2008
    här kommer recept på apelsin marmelad !!

    Apelsin marmelad !
    750 gram apelsiner
    600 gram socker
    50 gram pektin

    Skala och hacka ner apelsinerna, häll det i trågen tillsammans med sockret och pektinetoch kör maskinen på 1h 5 min (på min maskin var det programerat till programm 11)

    Lycka Till



    Jag har precis provat detta, det var första gången jag provade marmeladfunktionen och vad bra det blev.
    Tack för receptet smaken blev jätte bra, jag tillsatte lite citron ochså (hade en som låg och skräpade)

    Jag skar dock förstora apelsin bitar så när marmeladen var färdigkokt hälde jag över den i en bunke och körde ett par varv med stavmixern så nu är den perfekt.

  • ANNGUS1 14 november 2008

    ÅÅÅ va kul låter som jag får köra ner till affären och köpa hem lite fina apelsiner !!!

  • NewDown 14 november 2008

    Skrivet av ANNGUS1 den 14 nov 2008

    ÅÅÅ va kul låter som jag får köra ner till affären och köpa hem lite fina apelsiner !!!


    Har nu smakat marmeladen fortfarande ljummen så den är fortfarande lite lös men det ser ut som det funkar med syltsocker.

    Den blev däremot sött så nästa gång ska jag nog börja med mindre socker, jag kompenserade det med att pressa i citron och det blev bra då.

    Detta kommer jag att göra fler gånger.

  • Smulpajen 14 november 2008

    Skrivet av famsallstrom den 13 nov 2008

    Svar till statarfrun

    Jag har i många år haft problem med min axel och för ett år sedan blev jag opererad. Bakmaskinen är för mig ett måste om jag inte vill köpa bröd. Bakmaskinen sparar tid och är ekonomisk men man behöver inte för den skull baka alla bröd i den bara för att man har en sådan. Mvh Siv.

    Ursäkta att jag svarar här! Men jag knådar aldrig mina degar det gör min assisten:). Jag bakar nästan uteslutande surdegsbröd som kräver väldigt lite manuell handetering. i princip bara flytt från bunke till jäslåda till jäskorg och sist till plåt. Ev ett par hopslagningar under jäsningen. Inga tunga knådningar för hand. Jag har också problem med mina axlar och nacke, men denna minimala deghantering går bra(Y)

  • Okänd 15 november 2008

    Skrivet av Jan-gunnar-j den 15/11
    Vi har faktiskt två bakmaskiner och en assistent!
    Bakmaskinerna heter Lillan och Janne. Assistenten är av märket Electrolux.
    En tid framöver blir det inte så mycket baka eftersom vi ska köra GI fas ett och två några veckor.
    Det blir endast någon gång i veckan som det kan förekomma fullkornsbröd.
    Passar utmärkt att göra detta innan det lackar mot julen då det brukar bli lite för mycket kolhydrater!

  • maithab 16 november 2008

    För min del så ersätter bakmaskinen det dagliga brödet, det vi tidigare köpte i affären. Jag bakar gärna annat, och ibland även bröd, men inte så ofta som vi behöver, därför är bakmaskinen guld värd. För när ska man annars hinna baka i veckorna, när hela familjen har aktiviteter att passa?

    Det jag tycker är jobbigt med vanlig bakning är inte i första hand knådning och jäsning (det kan assistenten fixa), utan att tajma det så att man inte måste baka ut degen samtidigt som man ska äta, eller köra barnen till aktiviteter m.m. Och så disken som blir. Visst det fixar diskmaskinen, men den fylls ändå så snabbt med annat. Bakmaskinens degskål diskar jag snabbt av med några tag med diskborsten direkt när brödet är färdigt, det blir inte mer än så.

    Att fylla bakmaskinen tar bara några minuter. Och då menar jag INTE färdig brödmix, utan att man komponerar ihop det själv. Med en våg behövs inga mått, utan man häller i jäst, nollställer, häller i mjöl osv. Man bestämmer själv vad som ska vara i och hur nyttigt och gott det blir.
    Visst formen blir enahanda men det blir det på köpebröd också.

    Utifrån vad som skrivs här så verkar det som de flesta tycker om OBH Nordica och Tefal, och att Melissa inte har så många nöjda användare...

  • Martin_O 16 november 2008

    Hur idiotiskt detta än låter, så den givna platsen för bakmaskinen är husvagnen.
    När man hamnar på en campingplats har man oftast tillgång till el. I campingens butik kan ett döbakat bake-off bröd kosta uppemot 30kr. Bakmaskinen fixar ett godare bröd till bråkdelen av kostnaden. Dessutom är den bra på att göra pastasåser mm.

  • famsallstrom 16 november 2008

    Skrivet av Smulpajen den 15 nov 2008

    Skrivet av famsallstrom den 13 nov 2008

    Svar till statarfrun

    Jag har i många år haft problem med min axel och för ett år sedan blev jag opererad. Bakmaskinen är för mig ett måste om jag inte vill köpa bröd. Bakmaskinen sparar tid och är ekonomisk men man behöver inte för den skull baka alla bröd i den bara för att man har en sådan. Mvh Siv.

    Ursäkta att jag svarar här! Men jag knådar aldrig mina degar det gör min assisten:). Jag bakar nästan uteslutande surdegsbröd som kräver väldigt lite manuell handetering. i princip bara flytt från bunke till jäslåda till jäskorg och sist till plåt. Ev ett par hopslagningar under jäsningen. Inga tunga knådningar för hand. Jag har också problem med mina axlar och nacke, men denna minimala deghantering går bra(Y)


    Jag har också en assistent men den manuella hanteringen (som du beskriver) är för påfrestande för min axel. Jag önskar dig lycka till i fortsättningen med dina brödbak.

  • NewDown 16 november 2008

    Skrivet av maithab den 16 nov 2008
    Utifrån vad som skrivs här så verkar det som de flesta tycker om OBH Nordica och Tefal, och att Melissa inte har så många nöjda användare...


    Jag har en Severin och är toppen nöjd med den.

  • Smulpajen 17 november 2008

    Skrivet av Martin_O den 16 nov 2008

    Hur idiotiskt detta än låter, så den givna platsen för bakmaskinen är husvagnen.
    När man hamnar på en campingplats har man oftast tillgång till el. I campingens butik kan ett döbakat bake-off bröd kosta uppemot 30kr. Bakmaskinen fixar ett godare bröd till bråkdelen av kostnaden. Dessutom är den bra på att göra pastasåser mm.

    Här håller jag med om att en bakmaskin kan vara bra att ha! Här finns ju ingen plats att baka på traditionenllt sätt. Då tycker jag det är helt ok. Allt tråkigt bröd man tvingas köpa när man är på resande fot är ingen höjdare. Då har denna, annars onödiga pryl, sitt berättigande. Att jag är emot makinen för övrigt är att man missar upplevelsen med själva baket. Pysslet och glädjen när man ser när degen lever och jäser. Att följa hela processen skänker välbehag som alla stressade människor borde ta sig tid till.

  • babbs 17 november 2008

    Jag har en Melissa bakmaskin och är jättenöjd med den.

  • PinkLadie 17 november 2008

    Skrivet av Martin_O den 16 nov 2008

    Hur idiotiskt detta än låter, så den givna platsen för bakmaskinen är husvagnen.
    Dessutom är den bra på att göra pastasåser mm.


    Wow, så smart!
    Du vill kanske berätta hur du gör såsen? (Y)

  • Lis67 17 november 2008

    Skrivet av ANNGUS1 den 14 nov 2008

    ÅÅÅ va kul låter som jag får köra ner till affären och köpa hem lite fina apelsiner !!!


    Måste bara fråga om din xxl maskin! Blir bröden stora i den? Blir sugen att köpa en ju!

  • Martin_O 17 november 2008

    Skrivet av PinkLadie den 17 nov 2008

    Skrivet av Martin_O den 16 nov 2008

    Hur idiotiskt detta än låter, så den givna platsen för bakmaskinen är husvagnen.
    Dessutom är den bra på att göra pastasåser mm.


    Wow, så smart!
    Du vill kanske berätta hur du gör såsen? (Y)


    Jag utgår alltid från färska råvaror. Konserverade tomater tex är en styggelse.

    Jag slänger i lite vad som finns tillgängligt. Tomater, paprika, lök, vitlök, morötter mm. Detta kör jag i syltprogrammet på maskinen. När halva tiden gått på programet slänger jag i stekt köttfärs. När programmet är klart smakar jag av med salt, peppar och vinäger. Sedan mixar jag röran med stavmixer. OBS! Mixa aldrig i bakmaskinens kärl.

  • hanstom 17 november 2008

    Vad är det för fel med kalljäst bröd, baka o forma på kvällen,baka av på morgonen, ger ett
    VÄLDIGT aromatiskt bröd av RÅVAROR,ej mixer. Prova o bli lyriska.

  • ANNGUS1 18 november 2008

    Skrivet av Lis67 den 17 nov 2008

    Skrivet av ANNGUS1 den 14 nov 2008

    ÅÅÅ va kul låter som jag får köra ner till affären och köpa hem lite fina apelsiner !!!


    Måste bara fråga om din xxl maskin! Blir bröden stora i den? Blir sugen att köpa en ju!


    Hej
    Jag har bara (än så länge gjort en storlek )men det finns möjlighet att göra tre olika storlekar på 750gr, 1000 gr och hela 1500 gr jag har bara gjort den lilla och den räckte och även blev över till vår familj (jag, mannen, barn på 11,9 och 4 år till frukosten )
    Jag rekomenderar det VARMT till dig perfekt julklapp, ja jag får väl nästan säga att detta var min lite tidiga julklapp!!
    Jag köpte den på Media Markt för 990.oo
    Lycka Till !!

  • marjoh1 18 november 2008

    Låter intressant med en bakmaskin, vad kan en sådan manick tänkas kosta i dagens läge? Någon som har köpt en nyligen?

  • NewDown 18 november 2008

    Runda slängar runt 1000 lappen, beroende på märke.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.