Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bakmaskin

  • 21 november 2008

    Jag tycker att bakmaskinen är en bra idé och har också haft två av dem;en Nordica och en Menuett som står i skåpet fortfarande. Bakar praktiskt taget allt bröd själv har alltid gjort det, men med bakmaskinen blir det inget bröd utan ngt annat. Har tyvärr inte lyckats en endaste gång att producara BRÖD.Har prövat åtskilliga recept och mjölsorter. Endast med Lidl´s färdigblandadt mjöl blev ngt. Ligger felet hos mig och vilket fel är det i så fall ?Ville så gärna göra brödbaket lite lättare för mig.:o
    LTW

  • sidan 21 november 2008

    Vi är inne på vår tredje bakmaskin.Skaffade den första så fort de kom ut i handeln. Bor på landet och har många ungdomar på besök, som gärna dricker te och äter smörgås. Brödet älskar de. Inga onödiga tillsatser och köket luktar av nybakt bröd, när de kommer in. Har tjänat in mina bakmaskiner flera gånger om.
    I början gör man några misstag, men när man väl kan propotioner, så kan man ta vilket recept som helst men komplettera gärna med någon del vetemjöl special. Lyfter alltid på locket efter ett tag och kollar att brödet har rätt konsitens. Det går bra på min maskin i alla fall.

  • Disen 21 november 2008

    Nu har jag bestämt mig. Jag ska önska en av tomten och får jag ingen så köper jag en.:D

    Hos oss går det åt mycket bröd. Den äldsta grabben kan lätt vräka i sig en halv limpa åt gången.
    Nu ska jag bara läsa lite mer i tråden och kolla vilket märke jag ska välja....hm!

  • corvette 23 november 2008

    PinkLadie har många recept på bakmaskinbröd.

  • PinkLadie 23 november 2008

    Skrivet av corvette den 23 nov 2008

    PinkLadie har många recept på bakmaskinbröd.


    Hehe, ja :p det stämmer. Inte egna recept men i min kokbok har jag en egen flik för bröd.
    En som däremot har många egna recept är NewDown (Y)
    Detta skall jag prova inatt:
    Dinkel och mannagrynslimpa

  • maithab 23 november 2008

    liwe38, Hur gör du då och vad blir det för fel? Sjukner det ihop, döbakt?
    Det viktigaste är att få rätt proportioner på alla ingredienser. Sedan är det förstås viktigt att det blir rätt program anpassat till det man bakar, men "normal" eller "standard" passar till de flesta bröd. Kör man helt vitt bröd så finns oftast ett särskilt program för det och kör man grovt bröd så finns det oftast ett program anpassat för det.

    Prova med något enkelt vitt bröd första gångerna och anpassa mängderna så du ser att det blir rätt. En våg är kanonbra! Då får man alltid rätt mängder och man slipper dl-måttet.

  • liituwerg 24 november 2008

    Tack för alla snälla människor för goda råd,jag skall göra ett par försök igen.Jag har bakat enl de recept sóm följer maskinen - med mina bägge bakmaskiner. Det händer många konstigheter med dessa maskiner. Antingen maskinen lyckats inte blanda degen tillräckligt så att det finns mjöl kvar i brödet eller det brödet blir tung som en sten är några av dessa Sedan stannar blandaren kvar i brödet och det måste skäras ut med resultatet att kvar blir det endast några trasiga bitar.På ngt sätt har börjat betrakta maskinen som en bluff.:( Eller det måste finnas helt andra recept än de som följer med maskinen.
    Ni som lyckas med bakmaskinen måste vara riktiga konstnärer.(H)
    Tack en gång till ! liwe 38

  • lillawe 24 november 2008

    Jag tycker att man både kan baka som vanligt och även att nvända sig av bakmaskinen! Visst är det härligt morgonen och vakna av att hela huset doftar nybakat!! Eller efter en dag med shopping , komma hem och det finns ett nybakt bröd som väntar....(Y):D(L)

  • maithab 24 november 2008

    Liwe38 - Verkar konstigt om inte maskinen blandar ordentligt. Jag har aldrig råkat ut för det.
    Kan det bero på maskinen eller på fel proportioner på ingredienserna? Jag kan ju tänka mig att om det blir för tjockt, alltså för tungt för maskinen att blanda degen så kanske det är svårt att få med allt. Om det bara sitter en degklump och roterar så kanske den inte kan plocka upp resten av ingredienserna i hörnen?? Det skulle i så fall även förklara att brödet blir "tungt som en sten".
    I ditt läge skulle jag prova med mindre mängd torra ingredienser.

    Att blandaren stannar kvar i brödet har jag bara varit med om en enda gång (och jag har nog hunnit med ett 60-tal bröd nu (bakar ett par gånger i veckan och haft maskinen sen sensommar nån gång) och det, håller jag med om, var ett himla bök när man skulle skära brödet. Men alla de andra gångerna så stannar blandaren kvar i bunken och får lirkas loss med lite varmt vatten.

    Har du provat med att väga ingredienserna?

  • elpatron 24 november 2008

    Jag ska köpa mig en Fram-maskin istället, den är bättre än en Bak-maskin har jag sett.
    Synd att fram-och-bak-maskinen inte kommit ut ännu, så kan man använda den till dubbla saker.

  • PinkLadie 26 november 2008

    Skrivet av maithab den 21 nov 2008


    Ni får gärna dela med er av recept på vörtbröd :-)


    Kommer äntligen här:

    Vörtbröd i bakmaskin

  • maithab 29 november 2008

    Tack. Jag ska prova.

  • PinkLadie 6 april 2009

    Har med stor framgång bakat kanelbullar i bakmaskinen oxå!!
    :D Ja, jäst degen då...
    Perfekt när man "inte hinner baka", så hinner man en plåt med 20 bullar ändå (Y)
    Lägger in receptet snart :Z

  • Dunadain 6 april 2009

    Jag har en gammal maskin som används emellanåt. Fungerar utmärkt om man är noggrann med måtten och temperaturer på ingredienserna. Har 2 olika storlekar på "bunkarna" . Så jag får både stora och små bröd. Ställer in klockan så at brödet är varmt och färskt direkt på morran när jag vaknar. Härligt frasigt, och mycket enkelt tycker jag.

    PS. Enda gången jag lyckades få en "döbakt" limpa var mitt egna fel, jag var inte noggrann med måtten den gången, trodde jag fixade allt på en höft, men ack vad jag bedrog mig.

  • katten4 7 april 2009

    Jag funderar också på bakmaskin och tycker att Tefal Home Bread XXL verkar bra. Såg en artikel på aftonbladet där de tipsade om följande bakmaskinssida:

    http://golimpan.no-ip.org

  • githg 12 april 2009

    Jag blev så sugen på en bakmaskin när jag läste alla positiva inlägg så nu har jag köpt en egen. Jag håller som bäst på att testa den:)
    Hoppas att jag blir lika nöjd som ni.

  • Kicki8 12 april 2009

    Skrivet av katten4 den 7 apr 2009

    Jag funderar också på bakmaskin och tycker att Tefal Home Bread XXL verkar bra. Såg en artikel på aftonbladet där de tipsade om följande bakmaskinssida:

    http://golimpan.no-ip.org


    Jag köpte en sån i Januari är jättenöjd med den.

  • vnordin 21 april 2009

    JA nu har jag läst igenom hela tråden och blev väldigt sugen på en. Ska kolla runt lite och så får jag se vad det blir. :D

  • anneli1989 21 april 2009

    Alltså jag fick en bakmaskin för ett par år sen, den blev stående ett tag sen när jag väl bakade bled de bara skräp av allt fattar inte vad som gick fel jag bakade glutenfritt bröd värt att tillläggas. själv känner jag att de är bra mycker mer värt att baka bröd på gammalt hederligt vis. men jag kanske bara hade otur, nu står min maskin hemma hos pappa och samlar damm. men man kanske ska testa igen....

  • annica_johansson 22 april 2009

    HEJ!!!
    Jag har också en bakmaskin av märket OBH nordica den är kanon bra.
    Jag har inte använt den på länge men när jag fick den för två år sedan så använde jag den varje dag.
    Det är en bra sak att ha i köket, men jag skulle vilja ha några fler recept på bröd,om det finns någon på klubben så tar jag tacksamt emot dem.
    MVH annica_johansson:p

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.